Regeling vervallen per 31-10-2017

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016

Geldend van 07-10-2016 t/m 30-10-2017

Intitulé

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016

HET COLLEGE VAN BURGMEESTER EN WETHOUDERS

overwegende dat:

  • -

    dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen bijdragen aan de luchtverontreiniging in Den Haag;

  • -

    het slopen van dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen op benzine maatregelen zijn uit het Actieplan luchtkwaliteit (RIS 154079);

  • -

    deze subsidieregeling een overstap naar schonere vervoersmodaliteiten stimuleert.

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014.

Besluit:

  • I.

    De Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016 vast te stellen.

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

Den Haag, 4 oktober 2016

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

mw. A.W.H. Bertram

de burgemeester,

J.J. van Aartsen

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    bestelauto: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;

  • -

    bromfiets: voertuig met verbrandingsmotor van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid;

  • -

    college: burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

  • -

    demontageverklaring: verklaring van een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren;

  • -

    fietsleverancier: leverancier van tweewielers die volgens de inschrijving in de Kamer van Koophandel fietsleverancier is.

  • -

    fietstegoed: een tegoedbon die recht geeft op korting op de aanschaf van een (nieuwe of gebruikte) fiets, (nieuwe of gebruikte) elektrische fiets of (nieuwe of gebruikte) speed pedelec, dit alles inclusief fietsaccessoires;

  • -

    OV-tegoed: een chipkaart met daarop een tegoed voor het gebruik van openbaar vervoer, deelauto’s en OV-fiets;

  • -

    personenauto: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;

  • -

    snorfiets: bromfiets die blijkens het kentekenregister van de RDW is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur;

  • -

    speed pedelec: fiets met een snor- of bromfiets kentekenregistratie, een elektrische trapondersteuning en een maximale snelheid van 45 km/h, met de voertuigclassificatie L1e B zoals bedoeld in de verordening 168/2013 van het Europees parlement en de raad

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de demontage van een blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, diesel aangedreven personenauto of bestelauto of voor de demontage van een bromfiets of snorfiets.

  • 2. Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid moet te naam gesteld zijn op naam van aanvrager voor 1 januari 2016.

  • 3. Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid mag niet eerder gedemonteerd zijn dan 7 oktober 2016.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan natuurlijke personen en rechtspersonen waarbij de aanvrager:

  • a.

    voor zover het een natuurlijk persoon betreft minimaal sinds 1 januari 2016 ingeschreven staat in de gemeentelijke basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Den Haag;

  • b.

    voor zover het een rechtspersoon betreft volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel minimaal sinds 1 januari 2016 is gevestigd in de gemeente Den Haag.

Hoofdstuk 3 De subsidie

Artikel 3:1. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt:

    • a.

      Een fietstegoed of OV-tegoed ter waarde van € 1.000,- (inclusief BTW) in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of diesel aangedreven bestelauto;

    • b.

      Een fietstegoed of OV-tegoed ter waarde van € 300,- (inclusief BTW) in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets.

  • 2. Indien de aanschafprijs van een (e-)fiets of speed pedelec (inclusief accessoires), lager ligt dan de hoogte van het fietstegoed, dan kan het fietstegoed slechts tot maximaal de aanschafprijs worden ingezet.

  • 3. Er wordt per aanvrager maximaal één maal subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

Artikel 3:2. Overige bepalingen fietstegoed

  • 1. Het fietstegoed kan alleen worden ingeleverd bij fietsleveranciers die met de gemeente ter uitvoering van deze regeling een contract hebben afgesloten.

  • 2. Het resterende fietstegoed vervalt 3 maanden na de verstrekking ervan.

Artikel 3:3. Overige bepalingen OV-tegoed

  • 1. Het resterende OV-tegoed vervalt, 2 jaar (24 maanden) na verstrekking van de OV-chipkaart.

  • 2. Het OV-tegoed kan bestaan uit:

    • a.

      een “HTM-only” abonnement;

    • b.

      een mobiliteitskaart van de Mobiliteitsfabriek voor al het openbaar vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels).

Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling geldt voor de periode van 7 oktober 2016 tot en met 6 oktober 2017 een subsidieplafond van € 1.000.000,-

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lidgenoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan éénaanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag subsidie

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt binnen 2 maanden na afgifte van de demontageverklaring via een door het college vastgesteld aanvraagformulier, ingediend.

  • 2.

    In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemenesubsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

  • a.

    een demontageverklaring;

  • b.

    een kopie van een recente inschrijving Kamer van Koophandel voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon;

  • c.

    een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.

Artikel 5:2. Beslistermijn subsidievaststelling

In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, beslist het college binnen vier weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.

Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidie worden geweigerd als:

  • a.

    het kentekenbewijs voor de te demonteren voertuig ingevolge artikel 60,eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

  • b.

    de te demonteren auto is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een bedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad”.

Artikel 5:6. Uitbetaling/verstrekking subsidie

Samen met het besluit om subsidievaststelling wordt de subsidie – middels een tenaamgestelde tegoedbon - ter beschikking gesteld.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 6:1. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6:2. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 7 oktober 2016.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 7 oktober 2017.

  • 3.

    Op aanvragen die vóór 7 oktober 2017 zijn ingediend, blijft deze regeling van toepassing.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016;

TOELICHTING

Achtergrond en aanleiding

De gemeente Den Haag heeft als doel om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Hiertoe is het “Actieplan luchtkwaliteit 2015-2018; Samenwerken aan schone lucht” vastgesteld. In dit Actieplan wordt de maatregel ‘nieuwe sloopregeling’ genoemd. Ook wordt de maatregel ‘minder scooters en bromfietsen op benzine in combinatie met een sloopregeling’ genoemd. De subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, brommers en snorfietsen Den Haag 2016 geeft hier invulling aan.

Inhoudelijke aspecten van de regeling:

Deze regeling richt zich op de demontage van diesel personenauto’s, diesel bestelauto’s en brommers/snorfietsen met een verbrandingsmotor.

Aanvragers die hun diesel personenwagen of bestelwagen laten slopen, krijgen een tegoed van € 1.000,- dat besteed kan worden voor de aanschaf van een fiets, e-fiets of ‘speed pedelec’ (inclusief accessoires) of kan worden uitgekeerd in de vorm van een Openbaar Vervoer tegoed.

Aanvragers die hun brommer of snorfiets met een verbrandingsmotor laten slopen, krijgen een tegoed van € 300,- dat besteed kan worden voor de aanschaf van een fiets, e-fiets of ‘speed pedelec’ (inclusief accessoires) of kan worden uitgekeerd in de vorm van een Openbaar Vervoer tegoed.

Indien de subsidie wordt gebruikt voor de aanschaf van een (elektrische) fiets of speed pedelec (inclusief accessoires) en de aanschafprijs is lager dan de subsidie, dan bedraagt de subsidie maximaal de aanschafprijs. De subsidie kan niet worden gebruikt voor de aanschaf van elektrische brommers of snorfietsen. Hiervoor heeft gemeente Den Haag de ‘Subsidieregeling elektrische scooters veelrijders Den Haag 2016’

Indien de subsidie wordt gebruikt voor een OV-tegoed kan de aanvrager kiezen uit

  • a.)

    een HTM-only abonnement (OV-tegoed). Een subsidie van € 1.000,- (voor dieselauto’s) geeft recht op een jaar (12 maanden) gratis reizen met de HTM. Een subsidie van € 300,- (voor brommers/snorfietsen) geeft bij de HTM recht op 3 maanden (91 dagen) gratis reizen met de HTM. Voor andere OV-aanbieders zoals NS of Connexxion, is dit tegoed niet geldig!

  • b.)

    Een mobiliteitsabonnement (OV-tegoed) van de Mobiliteitsfabriek. Bij de Mobiliteitsfabriek levert bij een subsidie van € 1.000,- een tegoed op van € 1.000,-. voor al het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels).

Een subsidie van € 300,- levert een tegoed op van € 300,-. voor het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels). Dit tegoed bij de Mobiliteitsfabriek is 2 jaar (24 maanden) geldig of zoveel eerder als het tegoed verbruikt is. Het eventueel resterende tegoed vervalt na 2 jaar aan gemeente Den Haag.

Looptijd van de regeling en subsidiebudget

De regeling treedt in werking op 7 oktober 2016. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 6 oktober 2017 of zoveel eerder als het beschikbare subsidiebudget op is. Voor de gehele subsidieregeling is een budget van € 1.000.000,- beschikbaar. Het budget is afkomstig uit het Actieplan Luchtkwaliteit (RIS 154079). Het college van burgemeester en wethouders kan het budget gedurende de looptijd van de regeling wijzigen

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager voor 1 januari 2016 ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Den Haag.

Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt dat zij sinds 1 januari 2016 in Den Haag gevestigd moeten zijn. Als de aanvrager een rechtspersoon is, dient deze te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel.

Het gesloopte voertuig moet voor 1 januari 2016 op naam zijn gesteld van de aanvrager. Het kentekenbewijs voor de te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.

Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen. Dit om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad af komen.

Procedurele aspecten van de regeling

Een aanvrager moet een aanvraagformulier indienen na demontage. Aanvrager dient een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) te overleggen. Het demontagebedrijf verstrekt deze demontageverklaring. Alleen (auto)demontagebedrijven met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, mogen een geldige demontageverklaring afgeven. Dit geldt ook voor brommers/snorfietsen. Dat betekent dat een aanvrager die zijn/haar brommer laat demonteren, dit bij een autodemontagebedrijf moet doen, dat een demontageverklaring afgeeft. Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.

Overigens geeft het demontagebedrijf meestal geld voor de te slopen auto aan de eigenaar.

Ook moeten ondernemingen een deminimisverklaring afgeven en een kopie van recente inschrijving Kamer van Koophandel. Deze deminimis wordt genoemd in de Algemene Subsidieverordening 2014.

De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:

1) de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

2) de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008.).

Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.

Bij de subsidieaanvraag moet het voertuig al gedemonteerd zijn. Subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die vóór 1 januari 2016 zijn tenaamgesteld op de naam van de aanvrager en de subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die ná 7 oktober 2016 zijn gesloopt.

De subsidie moet aangevraagd worden via een formulier dat door gemeente Den Haag ter beschikking is gesteld. Dit formulier kan via de website gedownload worden, Vervolgens dient de aanvrager het formulier en de bijlagen te sturen naar: Gemeente Den Haag, Centraal Subsidiebureau, Postbus 16106, 2500 BC Den Haag, of te mailen naar sloopregeling@denhaag.nl.

Aanvrager moet bij de subsidie aanvraag aangeven of hij/zij een tegoedbon wil voor een fiets of voor Openbaar Vervoer (OV). Ook het gewenste soort OV-tegoed en het aantal OV-chipkaarten, moet aangegeven worden. Aanvrager geeft ook aan akkoord te gaan met het doorgeven van zijn/haar gegevens aan de fietsleverancier of aan de OV-aanbieder. Aanvrager wordt ook om toestemming gevraagd, om benaderd te worden door middel van een enquête. Deze enquête is nodig om de achtergronden van het gebruik van de regeling te achterhalen.

Gemeente Den Haag verstuurt binnen maximaal 4 weken na de aanvraag een besluit. Als het besluit positief uitvalt is als bijlage bij het besluit een tegoedbon voor een fiets bijgevoegd. Als een aanvrager gekozen heeft voor een OV-tegoed, dan neemt de OV-aanbieder contact op met de aanvrager.

De aanvrager krijgt binnen 4 weken bericht.

Na verlening van de subsidie kan deze keuze niet meer gewijzigd worden.

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de eventuele bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.

Voor fietsen:

Als de subsidie wordt verleend (het tegoed wordt verstrekt), moet binnen 3 maanden na dagtekening van de verlening het tegoed worden ingeleverd bij een fietsleverancier waarmee de gemeente een contract heeft. Deze lijst van fietsleveranciers wordt op de website van gemeente Den Haag bekend gemaakt en tevens wordt de lijst bij de subsidieverlening meegestuurd. Iedere fietsleverancier kan een contract met gemeente Den Haag afsluiten.

De fietsleverancier dient na levering van de tweewieler (inclusief accessoires) een factuur in bij de gemeente Den Haag.

De tegoedbon levert een korting op van maximaal € 1.000,00 (bij demontage van dieselauto’s) of maximaal € 300,- (bij demontage van brommers/snorfietsen). De korting bedraagt niet meer dan de kostprijs van de fiets (inclusief accessoires).

Voor Openbaar Vervoer/ Mobiliteitsfabriek:

Als de subsidie wordt verleend (het tegoed wordt verstrekt), krijgt aanvrager binnen enkele werkdagen na de beschikking een OV-chipkaart toegestuurd, met daarop geactiveerd de keuzes van de aanvrager (OV, OV-fiets en autodelen). Deze OV-chipkaart wordt door de MobiliteitsFabriek toegestuurd.

Een aanvrager kan ook meerdere OV-chipkaarten aanvragen voor mensen die op hetzelfde adres wonen. Het OV-tegoed van € 1.000,00 of € 300,00, wordt dan door de verschillende chipkaarthouders gebruikt.

Voor Openbaar Vervoer/HTM:

Als de subsidie wordt verleend (het tegoed wordt verstrekt), krijgt aanvrager binnen enkele dagen een “HTM-only” abonnement op zijn/haar persoonlijke OV-chipkaart. Deze OV-chipkaart moet al in bezit zijn van de aanvrager.

Met dit tegoed kan één jaar of 3 maanden gereisd worden met alle lijnen van HTM en HTMbuzz, met uitzondering van de Nachtbuzz