Regeling vervallen per 31-12-2019

Subsidieregeling Toegankelijkheid Den Haag 2016

Geldend van 01-01-2017 t/m 30-12-2019

Intitulé

Subsidieregeling Toegankelijkheid Den Haag 2016

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad op 8 september 2016 de nota “Sterk zijn Hagenaars met een beperking 2016-2019 (RIS293265) heeft vastgesteld, waarin als uitgangspunt geldt dat iedereen gelijkwaardig en naar eigen inzicht en vermogen vorm moet geven aan zijn of haar leven, een actieve bijdrage levert aan de samenleving en zo min mogelijk afhankelijk is van zware ondersteuning;

  • -

    belemmeringen en barrières, die het bevorderen van zelfredzaamheid, deelname aan de samenleving en sociale acceptatie van mensen met een beperking in de weg staan, zoveel mogelijk worden weggenomen;

  • -

    de gemeente een passende Subsidieregeling wil opstellen die zich richt zich op het vergroten van de fysieke-, digitale- en sociale toegankelijkheid voor mensen met een beperking;

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014.

Besluit:

  • I.

    Vast te stellen de Subsidieregeling Toegankelijkheid Den Haag 2016.

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt een week na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Den Haag, 20 december 2016

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

mw. A.W.H. Bertram

de burgemeester,

J.J. Van Aartsen

§1.Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

-bouwkundige onderbouwing

:

een bouwtekening van de oorspronkelijke situatie en een bouwtekening van de beoogde aanpassing (en), uitgevoerd door een erkend aannemersbedrijf

-digitale toegankelijkheid

:

digitale toegankelijkheid volgens de richtlijnen en het waarmerk “drempelvrij.nl”

-nota:

:

nota ”Sterk zijnHagenaars met een beperking 2016-2019”.

-sociale toegankelijkheid

:

projecten en of voorzieningen die sociale barrières voor mensen met een beperking wegnemen met als doel dat hun sociale acceptatie en deelname aan de samenleving vergroot wordt

-toegankelijkheid

:

de toegankelijkheid van in de gemeente Den Haag gelegen gebouwen en voorzieningen voor mensen met een beperking

-voorzieningen

:

toepassingen in een openbaar gebouw, in de openbare ruimte of digitale omgeving die zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking vergroten.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2. De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt als financiële bijdrage in het realiseren van aanpassingen en voorzieningen die de toegankelijkheid van mensen met een beperking- en daarmee ook hun deelname aan de samenleving vergroten. Het gaat hierbij om de meest voorkomende aanpassingen en voorzieningen op het terrein van sociale-, fysieke- en digitale toegankelijkheid voor algemeen gebruik.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.

§ 3. De kosten en de subsidie

Artikel 3:1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten, die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 2:1..

  • 2. Het betreft hier een eenmalige subsidie.

  • 3. Ingediende projectaanvragen met bouwkundige aspecten worden zo nodig beoordeeld door een architect of bouwkundig tekenaar. De kosten hiervan kunnen worden betaald uit de gelden die voor de regeling beschikbaar zijn

Artikel 3:2. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:

  • a.

    individuele voorzieningen of aanpassingen van huishoudelijke aard of individueel vervoer

  • b.

    aanpassingen die onderdeel zijn van een regulier programma;

  • c.

    aanpassingen die binnen een andere (subsidie)regeling vallen en zijn gehonoreerd;

  • d.

    aanpassingen die onderdeel zijn van structurele financiële verplichtingen;

  • e.

    aanpassingen voor nieuwbouwprojecten;

  • f.

    aanpassingen die reeds zijn gestart voordat subsidie is aangevraagd;

  • g.

    personeelslasten en overheadkosten

Artikel 3:3. Hoogte van de subsidie

  • 1. Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 2:1 bedraagt 50% van de totale projectkosten tot een maximum van € 25.000,-

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen afwijken van dit bedrag.

§ 4. Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt per kalenderjaar een subsidieplafond van € 334.000,-.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Indien burgemeester en wethouders op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

§ 5. Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, ingediend binnen 6 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 5:2. Beslistermijn

In afwijking het bepaalde in artikel 10 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014, beslissen burgemeester en wethouders binnen 6 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

§ 6. Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en voorschot

Artikel 6:1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geldt voor de subsidieontvanger de verplichting om mee te werken aan het onderzoek van de op grond van artikel 27 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 aangewezen toezichthouder.

Artikel 6:2. Eindverantwoording subsidies hoger dan € 10.000

In aanvulling van de op grond van artikel 20, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager van een vaststellingsbeschikking de volgende gegevens over:

  • a.

    Een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;

  • b.

    Een inhoudelijk voor openbaarmaking geschikt verslag waarbij op voor het algemene publiek toegankelijke wijze wordt toegelicht op welke wijze de verleende subsidie is gebruikt;

  • c.

    Het voor openbaarmaking geschikte en op voor het algemene publiek toegankelijke wijze beschreven resultaat van de doelstellingen waarvoor subsidie is aangevraagd.

§ 7. Slotbepalingen

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zo ver toepassing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2019.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Toegankelijkheid, Den Haag 2016.

Toelichting Subsidieregeling Toegankelijkheid, Den Haag 2016.

Elke burger moet kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Wanneer een functiebeperking daaraan in de weg staat, moeten de belemmeringen die deze geeft zoveel mogelijk worden weggenomen. De toegankelijkheid tot voorzieningen dient daarom vergroot te worden. Eveneens dienen barrières die de sociale acceptatie van mensen met een beperking belemmeren, worden tegen gegaan. Dit gemeentelijk beleid is neergelegd in de nota ‘Sterk zijn Hagenaars met een beperking”. De Subsidieregeling richt zich op het vergroten van de fysieke-, digitale- en sociale toegankelijkheid. De Subsidieregeling Toegankelijkheid beoogt te voorzien in het bieden van een financiële bijdrage bij het realiseren van aanpassingen en voorzieningen die de toegankelijkheid van mensen met een beperking- en daarmee ook hun deelname aan de samenleving vergroten. Hierbij betreft het geen individuele voorziening of aanpassing voor één huishouding, maar gaat het om aanvragen die een publiek doel dienen of voor een grotere groep beschikbaar zijn. Voor de uitvoering van de regeling is jaarlijks een bedrag beschikbaar van € 334.000,00. Het betreft hier de aanwending van middelen die gereserveerd zijn voor de nota ‘Sterk zijn Hagenaars met een beperking 2016-2019’ (rv).

De regeling zal jaarlijks worden geëvalueerd. Nagegaan zal worden in hoeverre van de regeling gebruik is gemaakt en of de regeling aan haar doel voldoet. Na evaluatie van de regeling in november 2017 zal worden bekeken of voortzetting zinvol is en onder welke voorwaarden dit zou kunnen geschieden.