Regeling vervallen per 31-12-2017

Subsidieregeling eenheid winkelplint winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein 2017

Geldend van 01-06-2017 t/m 30-12-2017

Intitulé

Subsidieregeling eenheid winkelplint winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein 2017

Paragraaf

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

  • -

    de winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein zijn aangewezen als prioritairewinkelgebieden in het Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018 (RIS281552, 2015);

  • -

    voor deze winkelgebieden een gerichte aanpak tot verbetering van de economische kwaliteit is opgesteld en de verbetering van de uitstraling van de winkelplinten een onderdeel hiervan is;

besluit:

  • I.

    vast te stellen de bijgevoegde subsidieregeling ten behoeve van eenheid winkelplint winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein 2017;

  • II.

    vast te stellen het bijgevoegde aanvraagformulier voor de subsidieregeling;

  • III.

    dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

Den Haag, 16 mei 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Annet Bertram

de burgemeester,

Pauline Krikke

Subsidieregeling eenheid winkelplint winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Den Haag 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag, gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 besluit vast te stellen de Subsidieregeling Eenheid winkelplint Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Den Haag 2017

§1Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

  • -

    Kosten planvorming: voorbereidings- en bestekkosten;

  • -

    Ondernemersvereniging: ondernemersvereniging winkelgebieden Laak;

  • -

    Plan van uitvoering: begroting en tekeningen van de aanpak, waarin ten minstede verplichte maatregelen aan het pand zijn opgenomen die voldoen aan het verbeteringsplan;

  • -

    Subsidiabele kosten: kosten voor planvorming en uitvoering van de maatregelen aan een pand;

  • -

    Subsidieaanvrager: pandeigenaar en/of ondernemer die de winkel huurt;

  • -

    Supervisor: de door de gemeente voor dit project gecontracteerd

    architectenbureau;

  • -

    Verbeteringsplan: inventarisatie en aanbevelingen verbeteringen winkelplint Kernwinkelgebieden Laak 2016.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de werkzaamheden aan de onderdelen zoals vermeld in de bij deze regeling behorende bijlage “Tabel Verplichte maatregelen Subsidieregeling Eenheid winkelplint Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Januari 201 7”

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan pandeigenaren en/of huurders/(ondernemers van winkelpanden in de winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein zoals op genomen in de hoofdwinkelstructuur van de gemeente Den Haag (detailhandelsmonitor 2013).

§ 3 De kosten en de hoogte van de subsidie

Artikel 3:1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de redelijke kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de planvorming en uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2:1. en die meer dan € 1.000,00 per onderdeel bedragen.

Artikel 3:2. Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten per onderdeel, met een maximum van € 5.500,00 per pand.

§ 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 juni 2017 tot en met 1 december 2017 een subsidieplafond van € 100.000,00.

  • 2. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd,geschiedt in de volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeftgehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college van burgemeester en wethouders op de dag dat het subsidieplafond wordtbereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

§ 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling /afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemenesubsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

  • -

    het door de gemeenteen de eigenaar van het pand goedgekeurde plan van uitvoering;

  • -

    indien het goedgekeurde plan van uitvoering geheel of gedeeltelijk vergunning plichtig is, de verkregen vergunning;

  • -

    indien de subsidieaanvrager niet de huurder van het winkelpand is, de schriftelijke verklaring van de huurder van het winkelpand, waarin deze instemt met het plan van uitvoering;

  • -

    de offertes voor planvorming en voor de maatregelen in het plan van uitvoering;

  • -

    de schriftelijke verklaring waarin de subsidieaanvrager bevestigt dat deze kennis heeftgenomen van de Reclamenota Gemeente Den Haag (RIS 170855a) en weet welke reclame-uitingen worden toegestaan aan de gevel en dit met de VvE en zijn eventuele huurder heeft besproken;

  • -

    de schriftelijke verklaring waarin de subsidieaanvrager bevestigt dat deze kennis heeftgenomen van de Welstandsnota Gemeente Den Haag, zoals deze op het moment van de indiening van de aanvraag luidt, en weet welke rolluiken en zonweringen worden toegestaan en dit met de VvE en zijn eventuele huurder heeft besproken.

  • 2.

    De subsidieaanvrager dient een aanvraag in per pand, ook wanneer de onderneming zich uitstrekt over meerdere panden.

  • 3.

    De subsidieaanvrager dient de aanvraag in met een door het college beschikbaar gesteld formulier.

Artikel 5:2. Aanvraagtermijn

  • 1. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 juni 2017 tot 1 september 2017.

  • 2. Subsidieaanvragen die na 1 september 2017worden ingediend worden buiten behandeling gelaten.

Artikel 5:3 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    onjuist vormgegeven aangebrachte zonwering, reclame, rolluiken en/of overige onderdelen gehandhaafd worden;

  • b.

    de gevel na de werkzaamheden niet zal voldoen aan de eisen zoals gesteld in de bij deze regeling behorende bijlage;

  • c.

    reeds een begin is gemaakt met de uitvoeringswerkzaamheden voor de aanvraag van de subsidie.

§ 6 Verplichtingen

Artikel 6:1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geldt voor de subsidieontvanger de volgende verplichting:

de te treffen maatregelen worden voor 1 november 2017 gerealiseerd volgens het goedgekeurde plan van uitvoering en worden in stand gehouden voor minstens vijf jaar.

§ 7 Hardheidsclausule en slotbepalingen

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikel 1:1, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juni 2017 en vervalt met ingang van 1 december 2017.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Eenheid winkelplint Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Den Haag 2017.

Bijlage behorende bij de subsidieregeling “Tabel Verplichte maatregelen Subsidieregeling Eenheid winkelplint Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Januari 2017”

Verplichte maatregelen Subsidieregeling Eenheid winkelplint

Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein

Januari 2017

Lorentzplein

BS 10 t/m 18

Jan v.d. Heijdenstraat

BS 7 t/m 9

Goeverneurplein

BS 1 t/m 5

Materiaal

Kleurstelling

Toelichting

A

LUIFEL- EN/OF GEVELBAND

NB

Klein onderhoud / reparaties mee te nemen bij schilderwerk regeling

Groot achterstallig onderhoud door eigenaar/ondernemer

Lorentzplein

Steenachtig/stucwerk of houten betimmering

Luifel

-RAL 7030

Luifelband

-Keim 9546

Indien van houten betimmering vervangen is door Trespa weer in hout

Jan v.d. Heijdenstraat

Steenachtig/stucwerk

Keim 9546

Goeverneurplein

BS 1 t/m 5

Steenachtig/stucwerk

RAL 7032

Waar hout repareren of vervangen en schilderen

B

GEVELVLAK

NB

Klein onderhoud / reparaties mee te nemen bij schilderwerk regeling

Groot achterstallig onderhoud door eigenaar/ondernemer

Lorentzplein

Bestaand natuursteen,

Stucwerk of

(zwarte) Tegels

Keim 9008

Bij tegelwerk voeg in kleur tegels

Jan v.d. Heijdenstraat

Bestaand natuursteen,

Stucwerk of

(zwarte) Tegels

Keim 9008

Bij tegelwerk voeg in kleur tegels

Goeverneurplein

Bestaand natuursteen,

Stucwerk of

(zwarte) Tegels

Keim 9541(stucwerk)

Bij tegelwerk voeg in kleur tegels

C

KOZIJNEN, RAMEN EN WINKELTOEGANGSDEUR

NB

Klein onderhoud / reparaties mee te nemen bij schilderwerk regeling

Groot achterstallig onderhoud door eigenaar/ondernemer

Lorentzplein

Hout

Kozijn

-RAL 3007

Deur

-RAL 3009

Aluminium en kunststof kozijn bij voorkeur weer vervangen in hout

Jan v.d. Heijdenstraat

Hout

Kozijn

-RAL 3007

Deur

-RAL 3009

Aluminium en kunststof kozijn bij voorkeur weer vervangen in hout

Goeverneurplein

Hout

Kozijn

-RAL 3007

Deur

-RAL 3009

Aluminium en kunststof kozijn bij voorkeur weer vervangen in hout

TOEVOEGINGEN

In principe in kleur van vlak waar zij op gemonteerd worden.

Lorentzplein

op Gevelvlak RAL 8019

Jan v.d. Heijdenstraat

op Luifelband RAL 7030

op Gevelvlak RAL 8019

Goeverneurplein

op Gevelvlak RAL 7022

D

Reclame voering

Reclamevoering: De mogelijkheid tot onderscheiden voor de ondernemer.

In zijn algemeenheid is vanuit esthetisch oogpunt bekeken belangrijk, dat de reclamevoering goed gerelateerd is aan de bestaande architectuur en van een niet te overheersend karakter dient te zijn. Reclamevoering komt in verschillende verschijningsvormen voor:

·Losse belettering, meestal plakletters met een logo op de winkelruit of lichtletters op b.v. een luifel. Veelal is deze vorm van reclame van een terughoudend karakter.

·Het reclamebord of lichtreclame (lichtbak). Hierbij is de relatie met de bestaande architectuur een heel belangrijke om tot een evenwichtige oplossing te komen. Tevens dient deze reclame-uiting, wat betreft afmeting en kleurstelling niet te overheersend te zijn om de veelal achterliggende architectuur in zijn waarde te laten.

·Raambeplakking. Het overwegende probleem is de beperkte openheid van de winkelruit en daarmede een veelal matige uitstraling naar de straat. Men zou een bepaalde openheid verplicht moeten stellen, waarbij 70% van het oppervlak van de winkelruit een redelijke eis is.

Vorenstaande reclamevoering komt ook in combinatie voor, hetgeen betekend, dat juist bij deze combinaties gekeken moet worden naar onderlinge relatie, de relatie met de bestaande architectuur en daarmede overmatige aanwezigheid.

E

Zonwering

Het bovenstaande (onder reclamevoering) is mede van toepassing op de zonwering.

Ook hier is belangrijk de goede relatie met de bestaande architectuur en een niet te grote nadrukkelijkheid. Het eerst genoemde is eigenlijk een afweging per geval. Aangaande de genoemde nadrukkelijkheid is echter het een en ander te omschrijven. Indien de zonwering in vorm gelijk is en zowel aangaande constructie en doek in materiaal uniform wordt uitgevoerd is er al veel bereikt. Het doek zou dan b.v. in een effen kleurstelling (strepen zijn te nadrukkelijk ) worden uitgevoerd met een vijftal verschillende kleuren naar keuze. Tevens zou deze voorziening kunnen worden voorzien van een bedrijfslogo, zij het van beperkte afmeting t.o.v. de grootte van het zonnescherm

F

Rolluiken

Het reeds bestaande beleid van de gemeente is hierin een goed uitgangspunt. Gezien de voorkomende gevallen op de laan zou men de eis kunnen stellen, dat rolluiken slechts achter de winkelruit geplaatst dienen te worden en in gesloten toestand voor minimaal 70% doorzicht moeten zorgen. Daarnaast dient de omkasting van het rolluik niet storend zichtbaar te zijn en dezelfde kleur te hebben als hetgeen waar hij aan bevestigd is.

G

Overige voorzieningen / toevoegingen

Onder overige toevoegingen worden b.v. schakelkasten of cai-kasten verstaan. Deze voorzieningen komen sporadisch voor. Het ligt dan ook voor de hand om advisering hierover te doen per voorkomend geval.

Aanvraagformulier voor de subsidieregeling

“Eenheid winkelplint winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein

Den Haag 2017”

Gegevens aanvrager:

naam aanvrager: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

naam winkelbedrijf: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

adres winkelbedrijf: :_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

postcode winkelbedrijf: :_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ gemeente: Den Haag

mailadres: :_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

telefoonnummer: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ mobiel: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Aanvrager is:

0 eigenaar en exploitant

0 eigenaar, maar niet exploitant (instemming van exploitant/huurder meesturen)

0 exploitant/huurder (instemming van eigenaar meesturen)

Aanvrager verklaart:

0 ik heb kennisgenomen van de Reclamenota Gemeente Den Haag

0 ik heb kennisgenomen van de Welstandsnota Gemeente Den Haag

Gevraagd subsidiebedrag: € …….

(= 40% van totaal bedrag (zonder btw); maximaal € 5.500,00)

Met deze subsidieaanvraag meesturen (bij voorkeur digitaal):

-indien de aanvrager niet de eigenaar van het pand is: een scan/kopie van de

verklaring van de eigenaar dat hij akkoord is met de uit te voeren werkzaamheden;

-indien de aanvrager de eigenaar van het pand is, maar niet de exploitant: een

scan/kopie van de verklaring van de exploitant/huurder dat hij akkoord is met de

uit te voeren werkzaamheden;

  • -

    scan/kopie van door de gemeente geaccordeerde investeringsplan voor werkzaamheden van de gevel van het winkelpand;

  • -

    indien het goedgekeurde plan gedeeltelijk of geheel vergunningplichtig is, de verkregen vergunning;

  • -

    scan/kopie inschrijving Kamer van Koophandel;

  • -

    scan/kopie recente bankafschrift (bedragen mogen onleesbaar zijn);

  • -

    scan/kopie identiteitsbewijs

  • -

    begroting van de kosten van de uit te voeren werkzaamheden

(de hoogte van de subsidie is 40% van de totale kosten van de werkzaamheden, exclusief btw: maximaal subsidiebedrag is € 5.500 euro)

Dit subsidieverzoek toesturen vóór 1 september 2017 aan:

Per mail:

Subsidies@denhaag.nl

Per post

Burgemeester en wethouder Den haag

Afd. subsidies

Postbus 16.106

2500 BC Den Haag

Toelichting op de subsidieregeling

Inleiding

De gemeente Den Haag werkt in samenwerking met het bedrijfsleven hard aan het aantrekkelijker maken van Den Haag als winkelstad, met als doel tevreden ondernemers en tevreden consumenten. Een aantrekkelijke en onderscheidende winkelstad zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat ("quality of life"), leefbare buurten en wijken, toeristische aantrekkingskracht en veel werkgelegenheid.

Het is daarmee een belangrijk onderdeel van de Haagse Economische Visie (De Kracht van Kwaliteit, 2011). De basis voor de activiteiten ligt in het Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018 (RIS281552, 2015) en de Detailhandelsnota (RIS127850, 2005). Hierin is de ambitie uitgesproken om uit te groeien tot "beste winkelstad".

In het Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018 (RIS281552, 2015) zijn de winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein aangewezen als prioritair winkelgebied. Voor deze gebieden is een gerichte aanpak opgesteld om het winkelgebied naar een hoger niveau te tillen, passend bij de wijk. Een van de onderdelen uit deze aanpak is het verbetering van de uitstraling van de winkelplinten.

In samenwerking met een architectenbureau (Regtop Ligtvoet Architecten) is, na een inventarisatie van de winkelplinten op basis van bouwkundige en esthetische kwaliteit, een verbeterplan opgesteld.

Met deze subsidieregeling wordt budget beschikbaar gesteld om de gevels volgens dit plan op te knappen, zodat de architectonische kwaliteit van de straten wordt verbeterd.

Uitvoering beleidsregel

Eigenaren van winkelpanden en/of huurders (ondernemers) van deze winkelpanden kunnen subsidie aanvragen per pand (indien de onderneming zich uitstrekt over meerdere panden dient de aanvrager meerdere aanvragen in). Met o.a. een goedgekeurd plan van uitvoering en offertes voor planvorming en uitvoering van het plan van uitvoering kan er subsidie worden aangevraagd tot 1 september 2017.

Om subsidie te kunnen krijgen moet de gevel voldoen aan alle verplichte maatregelen uit de tabel Verplichte maatregelen Subsidieregeling Eenheid winkelplint Winkelgebieden Lorentzplein en Goeverneurplein Januari 2017. Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde onderdelen al voldoen, dan hoeft er niets aan te gebeuren.

De onder D,E, F en G genoemde “toevoegingen” in de tabel dienen, indien ze niet reeds voldoen, te worden verwijderd of in de nieuwe situatie aangebracht te worden volgens de omschrijving in de tabel. Hiervoor kan men ook subsidie ontvangen.

De subsidie bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten per onderdeel, met een maximum van € 5.500,00 per pandVerlening van subsidie vindt plaats onder de verplichting dat de werkzaamheden wel volgensgoedgekeurd plan worden gerealiseerd en ook in stand worden gehouden voor tenminste vijf jaar.

Voor 1 december 2017 dienen de werkzaamheden gerealiseerd, opgeleverd en gereed gemeld te zijn.

Communicatie

Communicatie vindt rechtstreeks plaats via de ondernemersvereniging Laak met de betreffende winkelpandeigenaren en ondernemers. In de nieuwsbrief van de ondernemersvereniging zal er aandacht worden besteed aan de regeling. Daarnaast wordt een informatieavond georganiseerd voor zowel de ondernemers als de eigenaren van het winkelpand om de subsidieregeling en het traject nader toe te lichten. Ten slotte kunnen individuele aanvragers een afspraak maken met de supervisor om hun plannen te bespreken. Hiermee wordt maatwerk per aanvrager mogelijk gemaakt.

Financiën

Van de middelen die zijn toegekend voor uitvoering van het Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018 (RIS281552, 2015), wordt maximaal € 100.000,00 beschikbaar gesteld voor uitvoering van deze beleidsregel. Deze middelen zijn begroot in Programma 11 Economie, Internationale Stad en Binnenstad, product 310.5.02 Stedelijke Economie