Regeling vervallen per 18-10-2018

Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016

Geldend van 01-07-2016 t/m 17-10-2018

Intitulé

Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Overwegende dat:

  • -

    de groei van het aantal elektrische auto’s in Den Haag een bijdrage levert aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het behalen van de klimaatdoelstellingen;

  • -

    het stimuleren van elektrische voertuigen een maatregel is uit het Actieplan luchtkwaliteit;

  • -

    het stimuleren van elektrische voertuigen zich dient te richten op personenauto’s, bestelauto’s en taxi’s van particulieren en bedrijven die in Den Haag wonen of gevestigd zijn.

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014

Besluit:

  • I.

    Vast te stellen de Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016.

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad

Den Haag, 28 juni 2016

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris mw. A.W.H. Bertram

de burgemeester

J.J. van Aartsen

Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016

Hoofdstuk1Algemene bepalingen

Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    aanschaf: verkrijging van het eigendom, zoals bedoeld in artikel 5:1 van het Burgerlijk Wetboek waarbij blijkens de gegevens in het kentekenregister het voertuig op naam van de verkrijger komt te staan.

  • -

    bestelvoertuig: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;

  • -

    het college: burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

  • -

    elektrisch voertuig: een personen- of bestelvoertuig of taxi met vier wielen, die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven door middel van een batterij of waterstof brandstofcel;

  • -

    gebruikt elektrisch voertuig: een elektrisch voertuig dat blijkens de gegevens in het kentekenregister eerder een andere tenaamstelling had;

  • -

    nieuw elektrisch voertuig: een elektrische voertuig dat blijkens de gegevens in het kentekenregister niet eerder een andere tenaamstelling had;

  • -

    onderneming: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een economische activiteit uitvoert ongeacht de wijze van financiering of de rechtsvorm;

  • -

    personenvoertuig: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en waarvan de cataloguswaarde niet meer dan € 50.000,- bedraagt;

  • -

    taxi: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 of M2, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, die ingericht is voor het vervoer van personen tegen betaling, zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000, die blijkens het afgegeven kentekenbewijs een taxi is.

Artikel 1:2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1. Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische voertuigen.

Artikel 2:2. Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan natuurlijke personen of rechtspersonen waarbij de aanvrager:

  • a.

    voor zover het een natuurlijk persoon betreft minimaal sinds 1 januari 2016 ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Den Haag;

  • b.

    voor zover het een rechtspersoon betreft volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel minimaal sinds 1 januari 2016 is gevestigd in de gemeente Den Haag.

Hoofdstuk 3 De subsidie

Artikel 3:1. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt maximaal:

    • a.

      € 5.000,- voor de aanschaf van een nieuw elektrisch voertuig;

    • b.

      € 3.000,- voor de aanschaf van een gebruikt elektrisch voertuig.

  • 2. In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid bedraagt de subsidie niet meer dan vijftig procent van de aanschafprijs van het elektrische voertuig.

  • 3. Er wordt per aanvrager voor maximaal vier elektrische voertuigen subsidie verstrekt.

Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1. Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 juli 2016 tot en met 30 juni 2017 voor de hieronder vermelde voertuigcategorieën een navolgend subsidieplafond:

    • a.

      de voertuigcategorie personenvoertuigen: € 200.000,-;

    • b.

      de voertuigcategorieën bestelvoertuigen en taxi’s tezamen: € 400.000,-.

  • 2. Het college kan de hoogte van het in het eerst lid genoemde subsidieplafond wijzigen.

Artikel 4:2. Wijze van verdeling

  • 1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond niet meer toereikend is.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangen, stellen zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1. Aanvraag subsidieverlening

  • 1. De aanvraag voor subsidieverlening dient vóór aanschaf van het elektrische voertuig via het aanvraagformulier te zijn ontvangen door het college.

  • 2. In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      een kopie van een recent bankafschrift op naam van de aanvrager;

    • b.

      als aanvrager een onderneming is, een kopie inschrijving Kamer van Koophandel;

    • c.

      een offerte of voorstel voor de aanschaf van een elektrisch voertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”. Bij een gebruikt elektrisch voertuig, moet in de offerte het kenteken genoemd worden.

  • 3. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

Artikel 5:2. Beslistermijn subsidieverlening

Het college beslist, in afwijking van artikel 10 tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen vier weken nadat de volledige aanvraag om subsidieverlening is ingediend.

Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11,

eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidieverlening geweigerd als:

  • a.

    de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld;

  • b.

    het gebruikte elektrische voertuig eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, of op naam heeft gestaan van een eerste of tweede graads bloed- of aanverwant van de aanvrager;

  • c.

    het gebruikte elektrische voertuig eerder op het adres is geregistreerd van de aanvrager;

  • d.

    het gebruikte elektrische voertuig geen tenaamstelling heeft van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”;

  • e.

    voor het betreffende elektrische voertuig reeds eerder subsidie is verleend door het college.

Artikel 5:4. Subsidievaststelling

  • 1. In afwijking van artikel 14, eerste lid, en artikel 19, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, dient aanvrager binnen vier maanden na dagtekening van het subsidieverleningsbesluit, een aanvraag tot subsidievaststelling in.

  • 2. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidievaststelling is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het beschikbaar gestelde aanvraagformulier;

    • b.

      bij aanschaf: een aanschafbewijs van het elektrische voertuig op naam van de aanvrager wordt overlegd.

  • 3. Indien niet is voldaan aan het eerste lid of tweede lid, wordt de subsidieaanvraag (ambtshalve) vastgesteld op nihil.

Artikel 5:5. Beslistermijn subsidievaststelling

Het college beslist binnen vier weken nadat de volledige aanvraag om subsidievaststelling is ingediend.

Artikel 5:6. Uitbetaling

  • 1. In afwijking van artikel 14, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, wordt geen voorschot verstrekt.

  • 2. Binnen twee weken na dagtekening van het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidie uitbetaald.

Hoofdstuk 6. Verplichtingen

Artikel 6:1. Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van deAlgemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgendeverplichtingen:

  • a.

    de aanvrager schaft het elektrische voertuig aan binnen vier maanden na dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening;

  • b.

    het elektrische voertuig dient blijkens de gegevens in het kentekenregister gedurende minimaal twee jaar ongewijzigd op naam van aanvrager te blijven staan.

Artikel 6:2. Terugvorderen subsidie

He college vordert subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen terug indien niet is voldaan aan de voorwaarden als opgenomen in deze regeling.

Hoofdstuk 7. Slotbepalingen

Artikel 7:1. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2016.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 juli 2017.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016.

TOELICHTING

Achtergrond en aanleiding:

De gemeente wil ten behoeve van de gezondheid de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Hiertoe is het Actieplan luchtkwaliteit 2015-2018; “Samenwerken aan schone lucht” vastgesteld. In dit actieplan wordt de maatregel Stimuleren elektrisch vervoer genoemd. Onderdeel hiervan is deze Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016-2017. Hiermee worden inwoners en bedrijven uit Den Haag gestimuleerd om elektrische voertuigen aan te schaffen.

Inhoudelijke aspecten van de regeling:

Deze regeling richt zich op de aanschaf en het gebruik van (volledig) elektrische voertuigen, dus geen hybride voertuigen. Zowel nieuwe als gebruikte voertuigen komen in aanmerking. Aanvragers moeten sinds 1-1-2016 in Den Haag wonen of daar gevestigd zijn.

Looptijd van de regeling en subsidiebudget

De regeling treedt in werking op 1 juli 2016. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 juni 2017 of zoveel eerder als het beschikbare subsidiebudget op is.

Voor personenvoertuigen is een budget van € 200.000,- beschikbaar. Voor bestelwagens en taxi’s is dit € 400.000,-.

Het college kan deze budgetten gedurende de looptijd van de regeling wijzigen.

Hoogte van de subsidie:

Voor een nieuw elektrisch voertuig wordt een subsidie van € 5.000,- verstrekt. Voor een gebruikt voertuig is dit € 3.000,- . De subsidie zal niet meer bedragen dan 50 % van de aanschafprijs van het voertuig.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager sinds 1 januari 2016 ingeschreven staan in de basisadministratie (GBA) van de gemeente Den Haag.

Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt dat zij sinds 1-1-2016 in Den Haag gevestigd moeten zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel.

Per aanvrager wordt voor maximaal vier elektrische voertuigen subsidie verstrekt.

Om oneigenlijk gebruik van de regeling te voorkomen is opgenomen dat het voertuig niet eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, niet eerder op diens adres is ingeschreven en niet eerder op naam heeft gestaan van een direct familielid.

Procedurele aspecten van de regeling

Bij de aanvraag mag het voertuig nog niet aangeschaft zijn. Aanvrager dient een offerte van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” te overleggen. Hiermee mogen elektrische voertuigen niet van particulieren of andere autobedrijven zonder deze erkenning gekocht worden.

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.

Particuliere aanvragers moeten de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:

-Offerte voor een gebruikte of nieuw elektrisch voertuig van een bedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.

Rechtspersonen moeten ook de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:

-Kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register;

In het aanvraagformulier is een de-minimis-verklaring opgenomen. De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:

1) de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

2) de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008.).

Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.

Na indiening van de subsidieaanvraag krijgt aanvrager binnen 4 weken bericht. Als de subsidie wordt verleend, moet binnen 4 maanden na dagtekening van de verlening een vaststellingsverzoek worden ingediend. Bij dit vaststellingsverzoek moeten aanvragers, de volgende bijlagen overleggen:

-een koopcontract voor een gebruikt of nieuw elektrisch voertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.

Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen 4 weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk 4 weken na het vaststellingsbesluit, wordt het subsidiebedrag uitbetaald

Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van het elektrische voertuig het geld moet ‘voorschieten’.