Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling wijziging ambtelijke organisatie in verband met integratie Haeghe Groep en SZW/WSP Den Haag 2017

Geldend van 16-10-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling wijziging ambtelijke organisatie in verband met integratie Haeghe Groep en SZW/WSP Den Haag 2017

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelezen het besluit van de raad van de gemeente Den Haag van 21 september 2017;

besluit:

vast te stellen de navolgende Regeling wijziging ambtelijke organisatie in verband met integratie Haeghe Groep en SZW/WSP Den Haag 2017:

Artikel 1

  • 1. Er is een tijdelijke organisatie als bedoeld in het Sociaal beleidskader Den Haag 2015-2018 binnen de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten, genaamd: Gemeentelijk Werkbedrijf (GWB).

  • 2. De Haeghe Groep en het Werkgeversservicepunt Den Haag worden zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 1 januari 2018 voor de duur van maximaal twee jaar organisatorisch ondergebracht in de tijdelijke organisatie, ten behoeve van een zorgvuldig transformatie- en integratieproces onder de regie van de directeur GWB.

  • 3. Op het in het tweede lid bedoelde tijdstip is de Haeghe Groep als zelfstandige dienst opgeheven en vervalt de functie van diensthoofd Haeghe Groep, waarmee het aantal diensten binnen de ambtelijke organisatie is teruggebracht en bestaat uit zes kerndiensten.

  • 4. Na de genoemde periode van maximaal twee jaar volgt omzetting van de tijdelijke organisatie in een definitieve organisatie met toepassing van het Sociaal beleidskader Den Haag 2015-2018.

  • 5. De Organisatieregeling gemeente Den Haag, het Uitvoeringsbesluit organisatie alsmede de toepasselijke mandaatbesluiten worden dienovereenkomstig aangepast bij de eerstvolgende wijziging van deze regelingen.

  • 6. De algemeen-directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten is belast met de uitvoering van dit artikel.

Artikel 2

  • 1. Met ingang van het in artikel 1, tweede lid, bedoelde tijdstip bestaat de topstructuur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten uit:

    • -

      algemeen directeur Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW);

    • -

      directeur Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV);

    • -

      directeur Gemeentelijk Werkbedrijf (GWB).

  • 2. De functies van algemeen directeur SZW en directeur IPV blijven inhoudelijk ongewijzigd. Het in het functieprofiel van de algemeen directeur SZW beschreven taakveld wordt aangepast aan de nieuwe structuur van de ambtelijke organisatie.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin de regeling wordt geplaatst.

Den Haag, 26 september 2017

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Annet Bertram

de locoburgemeester,

Saskia Bruines

Toelichting

Algemeen

Deze regeling hangt onlosmakelijk samen en vloeit rechtstreeks voort uit een tweetal voorgaande besluiten. In oktober 2016 (RIS 295188) heeft het college het principebesluit genomen om te komen tot integratie van de Haeghe Groep (HGR) en de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW). Op 21 september 2017 heeft de gemeenteraad besloten om de integratie van HGR en het Werkgeversservicepunt (WSP) van de dienst SZW vorm te geven in een Gemeentelijk Werkbedrijf (GWB) binnen het SZW-domein. Hieraan ligt het volgende ten grondslag.

De veranderde wet- en regelgeving op het terrein van de inclusieve arbeidsmarkt veroorzaakt twee grote veranderingen voor de gemeente, waarvoor een passende oplossing moet worden getroffen.

De Wet sociale werkvoorzieningen (Wsw) is per 2015 afgeschaft, waardoor er geen sprake meer is van nieuwe instroom. Het aantal mensen met een Wsw-dienstverband daalt jaarlijks als gevolg van natuurlijk verloop. Deze daling wordt niet volledig gecompenseerd door de (van Rijkswege geringe) instroom van nieuw beschut werk-medewerkers. De gemeente wenst een geleidelijke transformatie.

Daarnaast staat de gemeente voor nieuwe uitdagingen als gevolg van de Participatiewet en daarmee gepaard gaande veranderde Rijksfinanciering. Deze wet vraagt een andere rol en taakinvulling door de gemeente op het terrein van de inclusieve arbeidsmarkt. De Participatiewet gaat uit van inzet van de kracht en talenten van mensen in banen bij reguliere- of sociale werkgevers. Dit vraagt van de gemeente om, in plaats van de inzet van een SW-bedrijf als losstaand productiebedrijf, in te zetten op het voorbereiden van kandidaten op plaatsing bij reguliere werkgevers (maatwerk), op het ontzorgen van werkgevers, op het onderhouden van langlopende relaties vanuit het gemeentelijk SZW-domein met werkgevers en geplaatste werknemers en op het vormgeven van een geheel andere financieringsconstructie van deze banen.

Eenduidige en centrale regie op beleid en uitvoering van de Participatiewet, inclusief de Wsw, is essentieel. De gemeente wordt gelijktijdig geconfronteerd met een daling van het participatiebudget. Er moet efficiënt en effectief worden omgaan met de beschikbare middelen voor re-integratie en gesubsidieerd werk. Het college acht het daarom noodzakelijk om HGR en WSP te integreren tot één Gemeentelijke Werkbedrijf (GWB) binnen het SZW-domein. Hiermee bundelt de gemeente expertise, infrastructuur en netwerk en worden deze optimaal benut om de kwetsbare doelgroep naar de arbeidsmarkt te begeleiden. Bovendien wordt met het positioneren van het GWB in de kerndienst SZW de verbinding met de rest van de uitvoering in het SZW-domein versterkt.

Inrichten van een tijdelijke organisatie waarin de Haeghe Groep en WSP worden ondergebracht voor de duur van maximaal twee jaar, voorafgaand aan definitieve inrichting van het Gemeentelijke Werkbedrijf (artikel 1)

Ter uitvoering van de door het college en gemeenteraad genomen besluiten wordt een tijdelijke organisatie (TO) ingericht, voor de duur van maximaal twee jaar, binnen de kerndienst SZW. Hierin worden HGR en WSP integraal ondergebracht. Dit betreft in hoofdzaak een organisatorische-administratieve overheveling.

De verandering wordt met het oog op de doelgroep zorgvuldig en geleidelijk ingezet. Het is ook van belang dat de continuïteit van het werk bij HGR en WSP gewaarborgd is. Met de integratie van HGR en WSP worden de krachten gebundeld ten behoeve van een geïntegreerde werkgeversaanpak en geïntegreerde klantgerichte aanpak. Gedurende de transformatie worden processen en systemen geïntegreerd en gestroomlijnd. Dit vraagt een nieuw te ontwikkelen aanpak die, naast bestaande competenties en expertise, ook nieuwe competenties vanuit de gemeentelijke uitvoering vraagt. Daarom is gekozen voor de inrichting van een tijdelijke organisatie met een looptijd van maximaal twee jaar.

Het sociaal beleidskader typeert de tijdelijke organisatievorm als een “als zelfstandige eenheid optredend organisatorisch verband van tijdelijke aard”. Er vindt geen formele reorganisatie plaats en de medewerkers ondervinden geen gevolgen in hun individuele rechtspositie. Zij blijven binnen de TO werken in hun huidige functie. De TO bewerkstelligt een tijdelijke overgangssituatie, van waaruit beide organisaties ruimte en tijd krijgen om de transformatie te realiseren. Dit is wenselijk met het oog op de doelgroep en stelt de gemeente in staat het personeel bij het proces te betrekken en mee te laten denken vanuit de praktijk om te bouwen aan de nieuwe organisatie. In de TO wordt een aantal programmalijnen door de beide onderdelen gezamenlijk uitgewerkt om vorm te geven aan de transformatie. Een geïntegreerd klantontwikkelproces en geïntegreerde werkgeversdienstverlening zijn noodzakelijk om door de hele SZW-keten regie te voeren op arbeidsmarktontwikkeling en re-integratie. Gelet op de kwetsbare doelgroep en de netwerken waar HGR en WSP zich in bevinden, is daarnaast van belang dat er een programma communicatie wordt ingericht.

Door het organisatorisch samenbrengen van activiteiten en personeel van HGR en WSP in de tijdelijke organisatievorm GWB is de dienst Haeghe Groep een leeg zelfstandig organisatieonderdeel. Deze dienst wordt opgeheven, waarmee het aantal diensten binnen de ambtelijke organisatie is teruggebracht. De ambtelijke organisatie bestaat hiermee uit zes kerndiensten en de Gemeentelijke Accountantsdienst. Door de organisatorische herschikking komt de functie van diensthoofd HGR te vervallen.

Na de periode van maximaal twee jaar volgt omzetting van de TO in een definitieve organisatie GWB binnen de kerndienst SZW, met toepassing van het gemeentelijke sociaal beleidskader, in overleg met de medezeggenschap. De functie van de medewerker in de oude organisatie vormt het vertrekpunt voor het plaatsingsproces in de nieuwe organisatie.

Wijziging topstructuur dienst SZW (artikel 2)

Het raadsbesluit tot integratie van HGR en WSP in een gemeentelijk werkbedrijf binnen de kerndienst SZW noodzaakt tot aanpassing van de ambtelijke topstructuur van SZW.

De bestaande topstructuur kent de algemeen directeur SZW, de directeur Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV) en de directeur Werken en Leren (WSP). Met de integratie van HGR en WSP tot een Gemeentelijk Werkbedrijf (GWB) ontstaat de nieuwe directeursfunctie GWB.

De nieuwe topstructuur bestaat daarmee uit:

  • -

    algemeen directeur SZW. Er is geen sprake van functiewijziging. Het taakveld wordt aangepast;

  • -

    directeur Inkomen, Participatie en Voorzieningen (IPV). Deze bestaande functie blijft ongewijzigd;

  • -

    directeur Gemeentelijk Werkbedrijf. Het betreft een nieuwe functie. Deze directeur dient de transformatie naar een nieuw gemeentelijk werkbedrijf te realiseren in de periode van twee jaar.