Regeling vervallen per 30-10-2020

Vaststellen lokaal ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020

Geldend van 01-01-2020 t/m 29-10-2020

Intitulé

Vaststellen lokaal ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

overwegende dat:

  • -

    wij op 1 april 2008 een besluit hebben genomen tot Instelling van een milieuzone voor zwaar vrachtverkeer (kenmerk SB2008-3240).

Gelet op:

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 149, eerste lid, onder d., van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 62 en 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

besluit:

  • I.

    het Ontheffingenbeleid Milieuzone vrachtverkeer Den Haag 2020 vast te stellen conform de bij dit besluit behorende bijlage.

  • II.

    dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2020 en wordt bekend gemaakt in het gemeenteblad.

Den Haag, 14 januari 2020

Het college van burgemeester en wethouders,

de wnd. secretaris,

Dineke ten Hoorn Boer

de wnd. burgemeester,

Johan Remkes

LOKAAL ONTHEFFINGENBELEID MILIEUZONES DEN HAAG 2020

Bij besluit van 1 april 2008 hebben wij een milieuzone ingesteld voor de binnenstad van de gemeente Den Haag. De milieuzone wordt aangeduid door middel van verkeersborden conform model C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen van de geslotenverklaring van het verkeersbord C22a dat is geplaatst ten behoeve van ons verkeersbesluit van 1 april 2008 tot Instelling van een milieuzone voor zwaar vrachtverkeer (kenmerk SB2008-3240). De criteria die wij daarbij hanteren, worden in dit document nader uitgewerkt.

Artikel 1

In dit document gelden de volgende omschrijvingen van gebruikte begrippen:

Bijzonder voertuig: voertuig dat is bedoeld voor exceptioneel transport, het kraanvoertuig/de kraanwagen, de verhuisauto, de betonmixer/de betonmolen, de betonpomp, de brandweerwagen, de reinigingswagen, de hoogwerker, de gepantserde voertuigen, de winkelauto, en de zuigwagen/de kolkenzuiger, de kermiswagen en de circuswagen, steeds in de zin van de Regeling tot uitvoering van de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994, zoals laatstelijk gewijzigd bij regeling gepubliceerd in Staatscourant 2017, 15087 (Regeling voertuigen), ingangsdatum 1 april 2017, en/of in de zin van www.cbs.nl.

Datum van eerste toelating: de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen zoals vermeld op het kentekenbewijs deel 1A;

Milieuzone: ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder;

Vrachtauto: voertuig, aangedreven door een compressiemotor, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kilogram, zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit van 26 juli 1990, houdende vaststelling van een nieuw Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, Staatsblad 1990.

Artikel 2

  • 1.

    In de Milieuzone worden vanaf 1 januari 2020 voor Vrachtauto’s die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, geen ontheffing verleend, uitgezonderd voor de Vrachtauto’s die moeten worden aangemerkt als Bijzonder voertuig, niet zijnde een voertuig dat is bedoeld voor exceptioneel transport. Deze uitzondering geldt niet voor Bijzondere voertuigen die ouder zijn dan 13 jaar, te rekenen vanaf de Datum van eerste toelating, zoals vastgelegd in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW).

  • 2.

    Voor de in het eerste lid genoemde Bijzondere voertuigen geldt dat zij voor de periode van 1 januari 2020 in de milieuzone worden toegelaten, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode na het verstrijken van 13 jaar na de Datum van eerste toelating.

Artikel 3

Voor Vrachtauto’s die zijn opgenomen in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW) en die voldoen aan het bepaalde in artikel 2, eerste lid, wordt ontheffing verleend, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode nadat het voertuig 13 jaar oud is geworden, te rekenen vanaf de Datum van eerste toelating, zoals vastgelegd in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW).

Artikel 4

Voor Vrachtauto’s die niet aan de in artikel 2 opgenomen criteria voldoen, kan een incidentele dagontheffing worden aangevraagd.

Voor Bijzondere voertuigen die voertuigen zijn bedoeld voor exceptioneel transport en niet ouder zijn dan 13 jaar, te rekenen vanaf de Datum van eerste toelating, zoals vastgelegd in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW), zal deze dagontheffing standaard worden verleend, mits bij de aanvraag om ontheffing een bewijsstuk van de ontheffing van de RDW voor exceptioneel transport gevoegd is.

Artikel 5

De ontheffing geldt alleen ten aanzien van het verkeersbord C22a van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) dat ziet op het instellen van de milieuzone.

Artikel 6

Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur). Iedere kentekenhouder van een vrachtauto komt in aanmerking voor maximaal 12 dagontheffingen per vrachtauto per jaar.

Artikel 7

  • 1.

    Langdurige ontheffingen beslaan een periode van maximaal één jaar. Een langdurige ontheffing kan alleen worden verkregen als de eigenaar of houder van een vrachtauto aantoont dat specifieke omstandigheden dit noodzakelijk maken. De langdurige ontheffing wordt alleen bij uitzondering verleend.

    Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing spelen onder meer een rol:

    - de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;

    - de voorhanden zijnde alternatieven;

    - de financiële mogelijkheden van de ondernemer; en

    -de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone.

    Bijvoorbeeld:

    -niet-frequent gebruikte “niet-commerciële voertuigen”;

    - ondernemers die financieel geen mogelijkheden hebben om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en (andere) schrijnende gevallen;

    - vrachtauto’s die vervangen worden door een nieuwe vrachtauto die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd zijn. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper te worden overlegd. De termijn waarbinnen geleverd gaat worden mag maximaal één jaar beslaan of zoveel korter als de levertijd is.

  • 2.

    Op een verzoek om een langdurige ontheffing zal binnen 15 werkdagen na inlevering van de gevraagde bescheiden worden beschikt.

Artikel 8

De ontheffing (een door ons afgegeven ontheffing krachtens welke het is toegestaan om met een vrachtauto de milieuzone binnen te rijden) bevat in elk geval de volgende gegevens:

  • -

    de periode en de tijdvakken waarvoor de ontheffing geldig is;

  • -

    de naam van de ontheffinghouder;

  • -

    het kenteken of de overige kenmerken van de vrachtauto waarvoor de ontheffing is verleend; en

  • -

    eventuele aanvullende voorwaarden gericht op beperking van de milieubelasting binnen de milieuzone.

Ondertekening