Regeling vervallen per 31-12-2021

Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2020

Geldend van 22-07-2020 t/m 30-12-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2020

Intitulé

Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2020

Toelichting

Voor de Energie uit de Wijk Challenge 2020-2021 is een subsidiebedrag van totaal 500.000 euro begroot om toe te kennen aan bewonersinitiatieven die bijdragen aan de energietransitie. Het doel van de subsidieregeling is om groepen inwoners te stimuleren activiteiten gericht op de energietransitie (energiebesparing of opwekking van duurzame energie) binnen 12 maanden tot daadwerkelijke uitvoering te brengen. Zo kunnen inwoners zelf de overstap maken van fossiele energiebronnen naar schone energie. De investering wordt gewaarborgd via de criteria die voor verantwoording van de subsidie zijn opgesteld.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,

besluit vast te stellen de Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2020:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

- college

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

- energietransitie

de overstap van fossiele energiebronnen naar duurzame bronnen van energie zoals wind en zon;

- inwoner

natuurlijk persoon die staat ingeschreven in de Basisregistratie personen van de gemeente Den Haag.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4, eerste lid, bedoelde activiteiten.

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is groepen inwoners te stimuleren om activiteiten gericht op de energietransitie (energiebesparing of opwekking van duurzame energie) binnen 12 maanden tot uitvoering te brengen. Zo kunnen inwoners zelf de overstap maken van fossiele energiebronnen naar schone energie.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is de realisatie van de stedelijke opgave gericht op energiebesparing, energieopslag en verduurzamen van de energievraag.

Artikel 1:4Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor werkzaamheden of verrichtingen van groepen inwoners die zijn gericht op de energietransitie in Den Haag, en die in het eerste kwartaal van 2021 starten en binnen 12 maanden worden uitgevoerd.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid moet de activiteit:

    a. aansluiten bij de doelstellingen zoals geformuleerd in het Stedelijk Energie Plan;

    b. een samenwerking tussen meerdere inwoners van de stad betreffen;

    c. vernieuwend zijn voor de stad in technologisch opzicht of gekozen aanpak;

    d. betrekking hebben op een onroerend goed dat kadastraal is gelegen in de gemeente Den Haag;

    e. starten met uitvoering in het eerste kwartaal van 2021.

Artikel 1:5Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen, waarin een groep inwoners van Den Haag zich hebben georganiseerd, die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel zijn gevestigd (hoofd-of nevenvestiging) in de gemeente Den Haag.

Artikel 1:6Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4.

  • 2.

    Voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht;

    b. de kosten van technische installaties die onderdeel uitmaken van verduurzamingsmaatregelen;

    c. notariskosten voor de oprichting van een rechtspersoon;

    d. inschrijvingskosten bij de Kamer van Koophandel.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de kosten voor overhead en vergoeding van projecturen door initiatiefnemers die meer bedragen van 20 % van de kosten van de subsidiabele activiteiten;

    b. advieskosten voor een professioneel adviesbureau die de € 2.500 overstijgen;

    c. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.

Artikel 1:7Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal € 100.000 per aanvrager.

  • 2.

    Per aanvrager wordt maximaal één maal subsidie verstrekt.

Artikel 1:8Subsidieplafond

Voor subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling geldt voor de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2021 een subsidieplafond van € 500.000.

Artikel 1:9Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan ingediende plannen aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten :

    a. de mate waarin de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft en bijdraagt aan de gemeentelijke subsidiedoelstelling (40);

    b. de mate waarin het bewonersinitiatief is gericht op uitvoering (tegenover onderzoek of planvorming) en kan starten binnen 12 maanden (30);

    c. de mate waarin het bewonersinitiatief een samenwerking is tussen meerdere inwoners is (15); en

    d. de mate waarin het bewonersinitiatief al draagvlak geniet in de lokale gemeenschap (15).

  • 3.

    Het college beoordeelt de aanvragen op basis van de vermelde criteria en kent punten toe op basis van de onderstaande maatstaf:

    a. het onderdeel wordt gekwalificeerd als ‘uitstekend’: 100% van het maximale aantal punten;

    b. uitwerking wordt gekwalificeerd als ‘goed’: 80% van de punten;

    c. uitwerking wordt gekwalificeerd als ‘voldoende’: 60% van de punten; 

    d. uitwerking wordt gekwalificeerd als ‘matig’: 30% van de punten;

    e. uitwerking wordt gekwalificeerd als ‘onvoldoende’ of geen uitwerking toegevoegd: 0% van de punten. ​

Artikel 1:10Adviescommissie

  • 1.

    Het college stelt een adviescommissie in waaraan een aanvraag als bedoeld in artikel 2:1 kan worden voorgelegd.

  • 2.

    De adviescommissie telt zeven leden, waarvan één lid door het college als voorzitter wordt aangewezen.

  • 3.

    Het college stelt een reglement vast waarin de taken, bevoegdheden, wijze van benoeming van leden en werkwijze van de commissie worden vastgelegd.

  • 4.

    In de adviescommissie worden geen leden benoemd met een persoonlijk belang bij de verdeelprocedure.

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen

Artikel 2:1Aanvraag subsidie

Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 legt de aanvrager de volgende gegevens over:

  • a. contactgegevens van de deelnemers (email-adres, telefoonnummer en adresgegevens);

  • b. een uittreksel van de KVK van maximaal 2 jaar oud, met vermelding van de huidige bestuursleden;

  • c. een bankafschrift van de op naam van de aanvrager staande bankrekening van maximaal 2 jaar oud (bij oprichting);

  • d. een lijst met initiatiefnemers;

  • e. een beschrijving van hoe andere inwoners dan de initiatiefnemers worden betrokken bij de activiteit.

Artikel 2:2Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 ingediend tussen 5 augustus 2020 en 1 oktober 2020.

Artikel 2:3Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, uiterlijk op 1 december 2020.

Hoofdstuk 3Verplichtingen en bevoorschotting

Artikel 3:1Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 en 16 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a. de subsidieontvanger werkt mee om de opgedane kennis en ervaringen te delen met andere inwoners(initiatieven);

  • b. de subsidieontvanger werkt mee aan het op de website plaatsen van informatie en beeldmateriaal van het door hem ingediende initiatief;

  • c. de subsidieontvanger dient de gemeente Den Haag als partner te vermelden in al zijn communicatie-uitingen en vermeldt op een duidelijke manier de verbinding met de stad Den Haag.

Artikel 3:2Bevoorschotting

De bevoorschotting bedraagt 90% van de verleende subsidie in de navolgende termijnen:

  • - januari 2021 60%;

  • - april 2021 20%;

  • - juli 2021 10%.

Hoofdstuk 4Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf

Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden

  • 1.

    In aanvulling op de op grond van artikel 20, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager van een vaststellingsbeschikking de volgende gegevens over:

    a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;

    b. een inhoudelijk voor openbaarmaking geschikt verslag, waarbij op voor het algemene publiek toegankelijke wijze wordt toegelicht op welke wijze de verleende subsidie is gebruikt;

    c. het voor openbaarmaking geschikte en op voor het algemene publiek toegankelijke wijze beschreven resultaat van de doelstelling waarvoor subsidie is aangevraagd. Het inhoudelijk verslag bevat (in ieder geval):

    1° een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de gerealiseerde activiteiten;

    2° een beknopte beschrijving van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten. Uit deze beschrijving moet blijken of en in hoeverre aan de subsidievoorschriften is voldaan;

    3° een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de aanvraag zijn gehaald; en

    d. een financieel verslag met in ieder geval een overzicht van de inkomsten en uitgaven die vergelijkbaar aansluiten bij de posten in de begroting. Bij afwijkingen op de hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% geeft de aanvrager hierop een toelichting.

Artikel 4:2Termijn vaststelling subsidie

  • 1.

    Het college stelt in afwijking van artikel 21, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 de subsidie vast binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag tot vaststelling.

  • 2.

    Het college kan deze termijn eenmaal voor ten hoogste 8 weken verdagen.

Hoofdstuk 5Overige bepalingen

Artikel 5:1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze subsidieregeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 5:2 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling (uiterlijk) juni 2022.

Artikel 5:3 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na datum publicatie in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 juli 2020.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt met ingang van 31 december 2021.

Artikel 5:4 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2020.

Den Haag, 14 juli 2020

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris a.i.,

Ilma Merx

de burgemeester,

Jan van Zanen

Ondertekening