Regeling vervallen per 14-02-2024

Herziening Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017

Geldend van 30-09-2017 t/m 13-02-2024

Intitulé

Herziening Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst als bedoeld in de Afvalstoffenverordening ’s-Herto-genbosch 2009;

gelet op de Wet Milieubeheer, de bepalingen zoals opgenomen in de Afvalstoffenverordening ’s-Hertogenbosch 2009 en de vigerende Verordening reinigingsheffingen;

gezien het voorstel met reg.nr. 7293675

B E S L U I T:

  • I.

    In te trekken de:

    Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017 ‘s-Hertogenbosch;

  • II.

    Vast te stellen de volgende:

Herziening Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017 ’s-Hertogenbosch.

Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze herziening uitvoeringsbesluiten wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

verordening: de Afvalstoffenverordening ’s-Hertogenbosch 2009;

inzamelmiddel: een voor de inzameling bestemd hulp- of bewaarmiddel voor afvalstoffen van individuele huishoudens;

inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd bewaarmiddel of bestemde plaats (bijvoorbeeld een verzamelcontainer, wijkcontainer of brengdepot) ten behoeve van meerdere huishoudens.

afvalkalender ‘s-Hertogenbosch: het jaarlijks op te stellen schema van inzameldagen beschikbaar op de website van de Afvalstoffendienst, via de te downloaden App Afvalstoffendienst of analoog op te vragen.

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

Als inzameldienst wordt op grond van artikel 2, eerste lid, van de verordening aangewezen de Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch gevestigd te ‘s-Hertogenbosch.

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, tweede en derde lid, van de verordening vastgesteld:

  • 1.

    groente-, fruit- en tuinafval: dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is;

  • 2.

    tuinafval: dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is en afkomstig is uit tuinen van huishoudens;

  • 3.

    klein chemisch afval: huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld op de KCA-lijst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu;

  • 4.

    glas: op kleur gescheiden eenmalige glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen, met uitzondering van vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TL-lampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal, spiegels, doppen van flessen, kunststofflessen en kurken;

  • 5.

    oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog, schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;

  • 6.

    kunststof verpakkingen: verpakkingen van kunststof zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • 7.

    textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • 8.

    elektrische en elektronische apparatuur: de producten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur;

  • 9.

    bouw- en sloopafval: harde steenachtige materialen, zoals puin, gasbeton, dakpannen, sloophout en isolatiematerialen. Serviesgoed van porselein en aardewerk kan ook onder deze categorie worden aangeboden;

  • 10.

    hout: alle soorten onbehandeld hout;

  • 11.

    verduurzaamd en/of behandeld hout: hout dat is geïmpregneerd, te herkennen aan een groene of bruine kleur, zoals bielzen of tuinhout en geverfd hout waartoe ook pershout, triplex, vezelplaten (verlijmd hout) gerekend worden;

  • 12.

    grof tuinafval: plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder “tuinafval” en vrijkomend bij de aanleg, het (groot) onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etc., met uitzondering van bielzen, tuinhekken, tuinschuttingen en dergelijke;

  • 13.

    asbest en asbesthoudend materiaal: afval waarin zich asbest bevindt;

  • 14.

    grof huishoudelijk afval: volumineus of zwaar huishoudelijk afval dat door afmeting en/of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden;

  • 15.

    huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3 van de verordening;

  • 16.

    metalen: producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro;

  • 17.

    banden: schone banden van personenauto’s en bestelbussen, zonder velgen.

  • 18.

    Drankenkartons: op grond van artikel 3 lid 3 van de verordening wijst het college drankenkartons (verpakkingen van bijvoorbeeld melk en vruchtensap waarin een laagje plastic o.i.d. is verwerkt) aan als categorie huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen

Op grond van artikel 4, tweede lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • a.

    voor huishoudelijk afval van individuele huishoudens: minicontainers, ondergrondse en semi-ondergrondse verzamelcontainers (overeenkomstig de bijlagen bij dit uitvoeringsbesluit) en verzamelcontainers voor meerdere huishoudens bij hoogbouw;

  • b.

    voor oud papier en karton: minicontainers of ondergrondse verzamelcontainers voor individuele huishoudens en verzamelvoorzieningen voor meerdere huishoudens bij hoogbouw;

  • c.

    voor glas: in wijken geplaatste verzamelcontainers;

  • d.

    voor textiel: in wijken geplaatste verzamelcontainers;

  • e.

    voor kunststof: minicontainers en/of in wijken geplaatste verzamelcontainers.

Artikel 5. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

  • 1. Op grond van artikel 9, eerste lid van de verordening wordt GFT-afval bij bewoners van laagbouwwoningen integraal gescheiden ingezameld.

  • 2. Het is toegestaan om drankenkartons (verpakkingen van bijvoorbeeld melk en vruchtensap waarin een laagje plastic o.i.d. is verwerkt) tegelijk met kunststof verpakkingen aan te bieden.

Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1.

    Krachtens artikel 10, tweede lid, van de verordening stelt het college de volgende regels vast voor het gebruik van de van gemeentewege in bruikleen verstrekte inzamel-middelen:

    • a.

      het eigendom en het beheer van de inzamelmiddelen en –voorzieningen die zijn verstrekt of aangewezen door of namens de gemeente, berust bij de gemeente‘s-Hertogenbosch;

    • b.

      de inzameldienst is namens de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om de inzamelmiddelen te voorzien van een sticker of chip met daarop gegevens betreffende onder andere de standplaats van de betreffende container;

    • c.

      de verstrekte inzamelmiddelen, behoudens de extra in bruikleen verkregen middelen, behoren bij de woning waar deze door of namens de gemeente ‘s-Hertogenbosch zijn geplaatst;

    • d.

      de gebruiker van een perceel dient zich tot de inzameldienst te wenden:

      • ·

        indien bij een verhuizing naar een ander perceel geen of een kapot inzamelmiddel wordt aangetroffen,

      • ·

        bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel;

    • e.

      de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente ‘s-Hertogenbosch en worden bij normale slijtage voor rekening van de gemeente ‘s-Hertogenbosch technisch onderhouden of vervangen;

    • f.

      de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het dagelijkse onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom;

    • g.

      de gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen zodanig te gebruiken dat daardoor geen overlast voor of schade aan eigendommen van derden wordt veroorzaakt;

    • h.

      de verstrekte inzamelmiddelen mogen alleen worden gereinigd met water;

    • i.

      voorgaande en andere regels zijn opgenomen in de van toepassing zijnde “Algemene voorwaarden voor gebruik van minicontainer voor huishoudelijk afval” die als bijlage bij dit uitvoeringsbesluit zijn opgenomen.

  • 2.

    Krachtens artikel 10, tweede lid, van de verordening stelt het college de volgende regels vast betreffende de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen met een door de inzameldienst namens de gemeente ’s-Hertogenbosch verstrekt inzamelmiddel ter inzameling moeten worden aangeboden:

    • a.

      het huis-aan-huis ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in minicontainers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van het betreffende inzamelmiddel op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een door of namens de inzameldienst aangewezen centrale inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet worden gehinderd of in de doorgang worden belemmerd en gevaar of schade voor derden wordt voorkomen. Aanwijzingen van of namens de inzameldienst dienen in het kader van een doelmatige inzameling te worden opgevolgd;

    • b.

      in het belang van een doelmatige inzameling van afvalstoffen kan door of namens het college worden bepaald dat, op daarbij nader te noemen locaties, het inzamelmiddel, al dan niet tijdelijk, op een andere plaats moet worden aangeboden.

    • c.

      uit ter lediging aangeboden inzamelmiddelen mogen geen delen van huishoudelijk afval steken, waardoor mogelijkerwijs verwonding van passanten en/of het met de inzameling belast zijnde personeel dan wel schade aan passerende voertuigen kan ontstaan. Minicontainers dienen volledig gesloten te worden aangeboden. Inzamelingvoorzieningen voor meerdere huishoudens moeten na gebruik weer volledig worden gesloten. Papier moet in de speciale van gemeentewege verstrekte grijze container met blauw deksel worden aangeboden.

    • d.

      afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in het inzamelmiddel zijn achtergebleven, dienen door de aanbieder uit het inzamelmiddel te worden verwijderd alvorens dit opnieuw aan te bieden.

    • e.

      het gezamenlijke gewicht van de aangeboden afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden minicontainer mag niet meer zijn dan 60 kilogram.

    • f.

      voorgaande en andere regels zijn opgenomen in de van toepassing zijnde “Algemene voorwaarden voor gebruik van minicontainer voor huishoudelijk afval” die als bijlage bij dit uitvoeringsbesluit zijn opgenomen.

  • 3.

    Op grond van artikel 10, derde lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en grote elektrische en elektronische apparaten zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden, op afroep nadat daartoe een afspraak met de Afvalstoffendienst is gemaakt, ter inzameling aan huis worden aangeboden.

Artikel 7. Aanwijzing brengplaatsen voor achterlaten van huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen en regels voor dagen, tijden en wijze van aanbieding

  • 1. Krachtens artikel 10.22 lid 1.b, van de Wet milieubeheer en artikel 3 derde lid c.q. artikel 4, lid 2 van de verordening, worden de volgende plaatsen aangewezen voor het achterlaten van de hierna te noemen categorieën huishoudelijke afvalstof­fen:

    • a.

      milieustation Treurenburg, Galliumstraat 9;

    • b.

      milieustation Rosmalen (Kruisstraat), Vliertwijksestraat 38.

    Uitsluitend op het bedrijfsmilieustation Treurenburg mag door bedrijven(bedrijfs-)afval worden aangeboden. Dit bedrijfsmilieustation is open van maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur.

  • 2. De openingstijden van het milieustation Treurenburg zijn:

    • .

      van maandag tot en met vrijdag : 08.30 - 17.00 uur;

    • .

      zaterdag : 08.30 - 16.00 uur.

      De openingstijden van het milieustation Rosmalen zijn:

    • .

      woensdag en vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur;

    • .

      zaterdag van 08.30 tot 16.00 uur.

      Op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaarts­dag, Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuw­jaarsdag zijn de beide milieustations gesloten. Daarnaast kunnen door of namens het college andere dagen worden aangewezen waarop een van de of beide milieustations eveneens geheel gesloten zijn of andere openingstijden hebben.

  • 3. Tenzij ter plaatse van het betreffende milieustation, om wat voor redenen dan ook, anders is of wordt aangegeven mogen bij de in het eerste lid genoemde milieustations uitsluitend de hierna genoemde huishoudelijke afvalstoffen worden achtergelaten.

    Onderscheid wordt gemaakt tussen betaalde afvalstromen waarvoor op basis van een tarief per eenheid kosten in rekening wordt gebracht en gratis afvalstromen waarvoor geen kosten in rekening wordt gebracht. Door het uitladen en storten van afvalstoffen accepteert de aanbieder de daaraan verbonden voorwaarden en kosten.

    Betaalde afvalstoffen (onder andere):

    - schoon puin en schoon zand;

    - vuil puin en vuile grond;

    - bielzen;

    - gips;

    - grof afval;

    - hout;

    - aarde / grond, inclusief eventuele graszoden;

    - huisvuil / restafval.

    Gratis afvalstoffen (onder andere):

    - snoeihout en groenafval;

    - papier en karton;

    - glas (flessen);

    - vlakglas;

    - metalen (behalve indien deze onder gevaarlijke stoffen vallen);

    - elektrische en elektronische apparaten / wit en bruingoed;

    - kleding (mits niet gebruikt als poetsdoek of verflap) en schoenen;

    - klein chemisch afval (kca);

    - asbest en asbesthoudend materiaal;

    - kadavers van kleine huisdieren, geen hoefachtigen (alleen op milieustation Rosmalen);

    - banden (schoon en alleen van personenauto’s of bestelbussen en zonder velg);

    - kunststof flessen en flacons (KFF) en overig kunststof.

    - piepschuim

  • 4. De in het derde lid genoemde afvalstoffen mogen uitsluitend gescheiden worden aangeboden en gedeponeerd in de daarvoor bestemde containers of andere ter plaatse beschikbare voorzieningen een en ander volgens de schriftelijke instructies ter plaatse en/of de aanwijzingen van het personeel van het milieustation.

  • 5. Het tarief voor de in lid 3 bedoelde betaalde afvalstoffen wordt, overeenkomstig de geldende verordening reinigingsheffingen, naar twee maatstaven geheven:

    A: een tarief voor inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch;

    B: een tarief voor inwoners van andere gemeenten.

  • 6. Onder 5A genoemd tarief wordt gehanteerd indien de aanbieder van afvalstoffen gebruik maakt van een toegangspas.

  • 7. Op grond van wet- en regelgeving ten aanzien van milieu en arbeidsomstandigheden gelden bij aanbieding van de volgende huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen de daarbij genoemde voorwaarden en restricties:

    • a.

      huishoudelijk afval / restafval mag alleen in huisvuilzakken van een deugdelijke kwaliteit worden aangeboden;

    • b.

      asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in (bij voorkeur doorzichtig) dubbel plastic verpakt worden aangeboden. In het bijzijn van personeel van het milieustation deponeert de aanbieder vervolgens zelf het pakket in de daarvoor bestemde en aangewezen container;

    • c.

      een aanbieder mag per dag maximaal 60 liter (afgewerkte) olie aanbieden;

    • d.

      een aanbieder mag per dag maximaal 6 gewone tl-lampen en maximaal 24 tl-lampen van een zonnebank aanbieden.

    • e.

      een aanbieder mag per dag maximaal 2 accu's aanbieden.

    • f.

      autobanden: alleen banden van personenauto’s en bestelbussen worden geaccepteerd. Een aanbieder mag per dag maximaal 5 banden aanbieden.

    • g.

      aangeboden grond moet in principe schoon zijn. Een aanbieder mag maximaal 1 kuub grond per dag aanleveren en moet door middel van een schriftelijke en door hem/haar te ondertekenen verklaring aangeven waar de aangeboden grond vandaan komt.

  • 8. Indien voor het achterlaten van een afvalstof een tarief per eenheid van toepassing is, dan dient het op basis van dit tarief verschuldigde bedrag bij het verlaten van het milieustation volledig te worden voldaan. De betreffende medewerker van het milieustation zal de aanbieder daartoe een kwitantie dan wel een weegbon verstrekken met daarop onder andere het te betalen bedrag. Het verschuldigde bedrag dient bij voorkeur per pin te worden voldaan.

    Gehele of gedeeltelijke restitutie van een eerder gedane betaling is, in principe, niet mogelijk.

  • 9. Uitgezonderd medewerkers van de inzameldienst of diegenen die in opdracht van die dienst werken, is het een ieder verboden op de milieustations aanwezige afvalstoffen daarvan af te voeren.

  • 10. Bij de afgifte van afvalstoffen op een milieustation zijn de bij dit besluit behorende voorwaarden van het Reglement milieustations ’s-Hertogenbosch van toepassing.

  • 11. Een exemplaar van het in lid 10 genoemde reglement is op ieder milieustation voor een ieder ter inzage aanwezig. Tevens is ter inzage een exemplaar van de "Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017".

  • 12. Bij de ingang van ieder milieustation is duidelijk leesbaar tenminste vermeld:

    • a.

      de openingsdagen en -tijden van het milieustation;

    • b.

      de (huishoudelijke) afvalstoffen die op dat milieustation mogen worden aangeboden;

    • c.

      de tarieven per eenheid voor betaalde afvalstoffen.

  • 13. De bij de milieustations in gebruik zijnde weegbruggen ronden het gewogen gewicht, zowel bij de in- als bij de uitweging altijd naar boven af.

Artikel 8. Regels voor het op afroep aan huis ter inzameling aanbieden en overdragen aan de inzameldienst van grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten

  • 1. Op grond van artikel 10, derde lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten (groter dan 0,5 m3) op het milieustation worden afgegeven of na afspraak aan huis ter inzameling worden aangeboden aan de inzameldienst.

    Tot een omvang van 0,5 m3 mogen afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten ook bij de chemocar / Scheidpunt worden aangeboden.

  • 2. Voor het aanbieden van grof huishoudelijk afval is op grond van de Verordening reinigingsheffingen een voorrijdtarief en een tarief per eenheid van toepassing. De aanbieder moet grof huishoudelijk afval persoonlijk, of in zijn of haar opdracht door een ander, ter plaatse van de overdracht aan de inzameldienst overdragen aan de medewerkers van die inzameldienst. De plaats van overdracht moet zo dicht mogelijk bij de openbare weg zijn gelegen, goed bereikbaar zijn voor het voertuig en de medewerkers van de inzameldienst en mag geen hinder veroorzaken aan derden.

  • 3. Snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten kunnen door de aanbieder worden aangeboden op een goed voor de inzameldienst bereikbare en voor anderen niet hinderlijke plaats in het openbaar gebied zo dicht mogelijk bij de openbare weg. Deze afvalstoffen hoeven niet persoonlijk te worden overgedragen aangezien aan de overdracht hiervan geen kosten zijn verbonden. De aanbieder is en blijft echter wel verantwoordelijk voor aard, samenstelling en omvang van de aangeboden afvalstoffen.

  • 4. Indien voor het op afroep ophalen van de in lid 1 genoemde afvalstoffen een tarief per eenheid in combinatie met een voorrijdtarief van toepassing is, dan dient het totaal verschuldigde bedrag direct na afgifte voldaan te worden. De chauffeur van de inzameldienst zal de aanbieder altijd een kwitantie of een weegbon verstrekken met daarop onder andere aangegeven het aantal aangeboden eenheden en het te betalen bedrag. Gehele of gedeeltelijke restitutie van een geïnd tarief is achteraf om welke reden of redenen dan ook niet mogelijk.

    Voor, onder de noemer van grof huishoudelijk afval, aan huis aangeboden afval wordt altijd een tarief in rekening gebracht ook al bestaat het afval geheel of gedeeltelijk uit afval dat gratis op het milieustation kan worden gebracht.

Artikel 9. Regels met betrekking tot de omvang, inhoud en zwaarte van grof huishoudelijk afval en snoeiafval (takken van bomen of struiken)wat op afspraak aan huis wordt ingezameld

  • 1. Grof huishoudelijk afval moet bij aanbieding aan huis als volgt worden aangeboden:

    • a.

      losse bestanddelen dienen zoveel mogelijk in dozen of in handzame bundels samengebonden te zijn;

    • b.

      losse bestanddelen of bundels mogen niet langer zijn dan 2 m1, geen grotere oppervlakte hebben dan 2 m2, geen grotere inhoud hebben dan 1 m3 en niet zwaarder zijn dan 25 kilo.

    • c.

      de per afspraak in totaal aan te bieden hoeveelheid mag niet zwaarder wegen dan 500 kilo.

  • 2. Snoeiafval (takken van bomen of struiken) moet als volgt worden aangeboden:

    • a.

      snoeiafval moet zoveel als mogelijk in handzame bundels samengebonden worden. Per afspraak / aanbieding mogen maximaal 12 bundels worden aangeboden.

    • b.

      een bundel snoeiafval mag niet langer zijn dan 1,5 m1, geen grotere inhoud hebben dan 1 m3, en niet zwaarder wegen dan 15 kilo.

  • 3. Indien het onder lid 1 en 2 van dit artikel bedoelde afval wordt aangeboden in strijd met deze eisen dan heeft de inzameldienst het recht het aangeboden afval te weigeren.

Artikel 10. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1.

    Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 11, eerste lid, van de verordening:

    • a.

      inzamelmiddelen ten behoeve van de huis-aan-huis inzameling van afvalstoffen moeten worden aangeboden op de voor de betreffende woning vastgestelde inzameldag zoals aangegeven in de jaarlijks per huisadres op te stellen "Afvalkalender 's-Hertogenbosch".

    • b.

      de inzamelmiddelen van de in het eerste lid bedoelde adressen mogen uitsluitend na 06.00 uur en uiterlijk om 07.30 uur op de betreffende ophaaldagen op de in artikel 6 lid 2 bedoelde aanbiedplaats worden geplaatst .

    • c.

      de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk voor het einde van de voor de betreffende woning vastgestelde inzameldag voor middernacht, van het openbaar gebied zijn verwijderd. Op andere dan deze tijden op de inzameldagen mag het inzamelmiddel of de inzamelmiddelen niet op openbaar gebied staan.

    • d.

      bewoners die gebruik maken van gemeenschappelijke (breng-)voorzieningen, staat het vrij om daarvan op elk door hen gewenst tijdstip gebruik te maken, mits als gevolg daarvan geen geluids- en/of andere overlast naar omwonenden wordt veroorzaakt. Voor de voorwaarden ten aanzien van het gebruik van deze voorzieningen wordt verwezen naar de bijlagen bij dit uitvoeringsbesluit.

    • e.

      de inzameling (brengsysteem) van gevaarlijke afvalstoffen uit huishoudens (klein chemisch afval) vindt plaats op de data zoals aangegeven in de "Afvalkalender 's-Hertogenbosch" en op de internetsite van de inzameldienst.Klein chemisch afval mag nooit onbeheerd in het openbaar gebied worden achter gelaten en moet altijd worden afgegeven aan een medewerker van de chemocar, het Scheidpunt of van een milieustation.

    • f.

      grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparatuur worden op afroep ingezameld, deze categorieën mogen slechts worden aangeboden op het tijdstip dat met de inzameldienst is afgesproken en op de wijze zoals in dit uitvoeringsbesluit is bepaald.

    • g.

      klein wit- en bruingoed of kleine elektrische en elektronische apparaten (kleiner dan 50 cm hoog, breed en lang) van huishoudens kunnen bij de chemocar, het Scheidpunt of bij een milieustation worden afgegeven. Grotere apparaten dienen bij het milieustation gebracht te worden of kunnen na afspraak aan huis door de inzameldienst worden opgehaald.

    • h.

      in verband met mogelijke geluidhinder voor omwonenden dienen glasbakken (ondergronds en semi-ondergronds) bij voorkeur alleen tussen 07.00 en 23.00 worden gebruikt.

Artikel 11. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Indien het voor de inzameldienst als gevolg van bijzondere omstandigheden, werkzaamheden of belemmeringen in de openbare ruimte niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen op de gebruikelijke dagen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van die werkzaamheden of belemmeringen andere tijdelijke inzamelplaatsen of inzameldagen worden aangewezen.

Artikel 12. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

Op grond van artikel 13 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval inzamelen.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na publicatie. Tegelijk met deze besluiten treedt het gestelde in de bijlagen bij dit besluit in werking.

Artikel 14. Citeerbepaling

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: “Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017.”

Ondertekening

De secretaris,
mr.drs. I.A.M. Woestenberg,
De burgemeester,
mr.dr. A.G.J.M. Rombouts

Bijlage 1 Artikelsgewijze Toelichting

Artikel 2 Aanwijzing inzamelende instanties

Conform artikel 2 van de verordening wordt in dit uitvoeringsbesluit de gemeentelijke Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch aangewezen als inzamelaar.

Artikel 3 Afzonderlijke inzameling

Met uitzondering van de stromen die wettelijk gescheiden ingezameld moeten worden is de gemeente vrij om te bepalen welke afvalstromen gescheiden worden ingezameld.

Artikel 4 Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen

In dit artikel wordt, voor elk van de in artikel 3 eerste lid van de verordening aangewezen huishoudelijke afvalstromen, aangegeven welk inzamelmiddel of inzamelvoorziening door de aanbieder moet worden gebruikt.

Artikel 5 Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

In dit artikel is aangegeven dat inzameling van GFT-afval de regel is. Tevens is aangegeven dat drankenkartons tegelijk met het kunststof afval kunnen worden aangeboden.

Artikel 6 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Eerste lid

In dit artikel zijn bepalingen opgenomen betreffende eigendom en beheer van de aan bewoners verstrekte inzamelmiddelen.

Tweede lid

In dit artikel zijn aanwijzingen van de inzameldienst opgenomen betreffende de wijze waarop containers ter lediging dienen te worden aangeboden.

Derde lid

In dit artikel is aangegeven welke huishoudelijke afvalstromen zonder inzamelmiddel ter inzameling aan huis aangeboden kunnen worden.

Artikel 7 Aanwijzing brengplaatsen voor achterlaten van huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen en regels voor dagen, tijden en wijzen van aanbieding

In dit artikel wordt aangegeven welke milieustations er zijn, waar deze zijn gelegen, wat de openingstijden zijn en welke soorten afvalstoffen er mogen worden aangeboden waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de betaalde en onbetaalde stromen.

Verder stelt dit artikel voorwaarden over hoe bepaalde soorten afval aangeboden dienen te worden, het zich aanmelden bij het milieustation, het zich houden aan door of namens de beheerder gegeven aanwijzingen en dergelijke.

Artikel 8 Regels voor het op afroep aan huis ter inzameling aanbieden en overdragen aan de inzameldienst van grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten

Dit artikel bevat regels met betrekking tot het op afroep aan huis ter inzameling aan de inzameldienst aanbieden van genoemde categorieën huishoudelijk afval.

Artikel 9 Regels met betrekking tot de omvang, inhoud en zwaarte van grof huishoudelijk en snoeiafval (takken van bomen of struiken) wat op afspraak aan huis wordt ingezameld

Dit artikel bevat nadere regels betreffende het aanbieden van aan huis op te halen grof huishoudelijk afval en snoeiafval. Deze regels hebben als doel de aanbieding van het betreffende afval te regelen op een arbo-technisch verantwoorde wijze.

Artikel 10 Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

In dit artikel zijn bepalingen opgenomen betreffende de dagen en tijden waarop de inzamelmiddelen door de bewoners mogen worden aangeboden. Tevens zijn bepalingen opgenomen betreffende het aanbieden van bepaalde huishoudelijke afvalstoffen zonder inzamelmiddel. Tevens is een bepaling opgenomen inzake de tijden waartussen glasbakken, ondergrondse en semi-ondergrondse bij voorkeur dienen te worden gebruikt.

Artikel 11 Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door bijzondere omstandigheden of werkzaamheden in de openbare ruimte niet mogelijk is om de gebruikelijke inzamelplaatsen op de gebruikelijke dagen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.

Artikel 12 Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

De inzameldienst kan alle soorten bedrijfsafvalstoffen inzamelen.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Artikel 14 Citeerbepaling

Bijlage 2 De minicontainer voor huishoudelijk afval

GEBRUIKSAANWIJZING MINICONTAINER

  • 1.

    De grijze container met grijs deksel is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval en papier overblijft. Gooi uw afval, het liefst verpakt in een vuilniszak, in de container. Dit om stank en/of andere overlast te voorkomen.

  • 2.

    De groene container is voor het huishoudelijke GFT-afval. Dit is afval dat vrijkomt uit uw tuin, zoals gras en blad. Maar ook snijbloemen en (kamer)planten mogen in deze groene container. U gooit dit afval los in de container. Groente- en fruitafval mag ook in deze container. Om overlast in de zomermaanden te voorkomen, kunt u voor etensresten (o.a. vleesresten) gebruik maken van bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar zakjes.

  • 3.

    De grijze container met blauw deksel is voor al uw oud papier en karton.

  • 4.

    Kunststof verpakkingsafval (plastic verpakkingsmateriaal), textiel en glas kunt u wegbrengen naar de diverse (ondergrondse containers) die in onze gemeente staan. In de toekomst kan het zo zijn dat besloten wordt kunststof verpakkingsafval ook bij u thuis op te halen. Hiervoor krijgt u dan een grijze container met oranje deksel.

Uw minicontainer mag maximaal 60 kg wegen. Zorg ervoor dat de container op de ledigingsdag wordt aangeboden met een gesloten deksel.

Legen wij uw container met een zijlader, dan zet u de container op de ledigingsdag met de wieltjes naar de woningen toe, aan één zijde van de straat. Ook kunnen we ervoor kiezen een centrale aanbiedplaats in uw straat te maken. Volg daarbij de aanwijzingen van de Afvalstoffendienst op. Rijden wij met een achterlader, dan zet u de container met de wieltjes naar de straatzijde.

Hebben we u specifieke instructies gegeven voor wat betreft de wijze of plaats van aanbieden van uw container, dan dient u deze op te volgen. Doet u dat niet, dan kan dit betekenen dat wij uw container niet leeg (kunnen) maken.

ALGEMENE VOORWAARDEN MINICONTAINER

Eigendom

  • ·

    De minicontainer krijgt u in bruikleen. Deze is en blijft dus altijd eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. U bent verantwoordelijk voor het in bezit en in goede staat houden van de container.

  • ·

    Alleen bewoners die staan ingeschreven op het adres waarop ook de minicontainer is geregistreerd, mogen gebruik maken van deze container. Het is niet toegestaan de container uit te lenen aan personen buiten het eigen huishouden.

Uitzetten minicontainer

  • ·

    Per woonadres/huishouden (laagbouw) waar afvalstoffenheffing wordt geheven, zetten wij standaard een grijze container voor restafval, een groene container voor GFT-afval en een grijze container met blauw deksel voor papier uit. Indien wordt besloten tot huis aan huis inzameling van kunststof verpakkingsafval, krijgt u ook een grijze container met oranje deksel. De Afvalstoffendienst kan dit pakket verder uitbreiden.

  • ·

    U bent verplicht het volledige inzamelpakket te accepteren.

  • ·

    Komt u nieuw in een woning en treft u twee grijze en/of meerdere groene containers aan? Dan heeft de vorige eigenaar een contract met ons afgesloten voor een of meerdere extra containers. Dit contract loopt tot en met 31 december van dit jaar. De kosten voor deze extra container(s) zijn betaald door de vorige bewoner. De vorige bewoner kan dit opzeggen voor 31 december van het lopende jaar. Gebeurt dit niet, dan kunt u tot en met 31 december eventueel gebruik maken van deze container(s). U kunt ook contact met ons opnemen om de containers op te halen. Eind van het jaar ontvangt u een aanbod van ons om deze container op te halen of deze te laten staan en het jaarlijkse bedrag aan ons te voldoen voor het komende jaar. Mocht de vorige bewoner toch nog besluiten het contract op te zeggen, dan nemen wij contact met u op en halen wij de container(s) bij u weg. Tenzij u de containers wilt behouden en de kosten overneemt.

Extra minicontainer

  • ·

    U kunt gebruik maken van een extra grijze of groene container van 240 liter inhoud. Echter moet u deze zelf bij de Afvalstoffendienst aanvragen. Ook betaalt u hiervoor een extra jaarlijks bedrag, zoals vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • ·

    Vindt u dat uw huishouden recht moet hebben op een extra container, zonder daar extra kosten voor te betalen. Dan kan het hoofd van de Afvalstoffendienst tijdelijk een uitzondering maken. Hiervoor dient u een schriftelijk verzoek in te dienen bij de Afvalstoffendienst. Het hoofd van de Afvalstoffendienst neemt per uniek verzoek een besluit.

  • ·

    Valt u onder de kwijtscheldingsregeling voor afvalstoffenheffing, dan is dat voor ons geen reden u een extra container gratis te geven.

Gebruik minicontainer

  • ·

    Zet uw container op de dag van lediging tussen 06.00 uur en voor 07.30 uur op de aanbiedplaats.

  • ·

    Zorg ervoor dat u uw container, na lediging, zo snel mogelijk weer op uw eigen terrein terugzet. In ieder geval voor 24.00 uur diezelfde dag.

  • ·

    Wanneer de vuilniswagen bij u langskomt, vindt u in de Afvalstoffendienst app of op www.afvalstoffendienst.nl. Wij sturen u op uw verzoek een papieren kalender toe.

  • ·

    Tussen de ledigingsdagen in moeten de containers op eigen terrein bewaard worden.

  • ·

    Het is verboden afval naast, op of onder de container aan te (laten) bieden.

  • ·

    Gebruik alle containers voor de afvalstroom waar ze voor bedoeld zijn. Gooi geen ander afval in de container, ook geen puin, gevaarlijk afval, grof vuil, autobanden en dergelijk. Gebeurt dit wel, dan bestaat de kans dat wij uw container niet (kunnen) leegmaken.

  • ·

    Vooral vlees- en visresten kunnen in warme periodes voor overlast zorgen (stank en maden). Papieren of biologisch afbreekbare zakjes kunnen hierbij uitkomst bieden.

  • ·

    Op de ledigingsdag, zoals op de Afvalkalender/Afvalstoffendienst app staat aangegeven, legen wij de desbetreffende container slechts één keer.

Controle en registratie

  • .

    Gebruikt u de containers niet volgens de regels, dan kan dit leiden tot sancties.

Container gestolen / vermist / beplakken

  • ·

    Wanneer een van de bij uw woning behorende containers wordt vermist, neem dan contact op met de Afvalstoffendienst. Via www.afvalstoffendienst.nl en de Afvalstoffendienst app kunt u deze vermissing doorgeven. Natuurlijk kunt u ons ook bellen op 073-615 65 00.

  • ·

    U ontvangt in principe gratis een nieuwe container van ons. De oude containers blokkeren wij.

  • ·

    Meldt u echter voor de derde keer een vermissing of beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. U kunt daarbij kiezen voor een nieuwe container of een gebruikte container. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl.

  • ·

    Vindt u uw oude container terug, lever hem dan, in goede staat, in. U ontvangt dan uw eventueel betaalde leges terug. Wel op vertoon van de destijds ontvangen kwitantie of bon.

  • ·

    Is uw container zo beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is? Dan kunt u ook een nieuwe container aanvragen. Het kan hierbij gaan om schade aangebracht door uzelf of door anderen, bewust of onbewust. U ontvangt gratis een nieuwe container van ons. De oude containers halen wij eventueel bij u op. Meldt u echter voor de derde keer een vermissing of beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. U kunt daarbij kiezen voor een nieuwe container of een gebruikte container. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl.

  • ·

    Bij bewust toegebrachte schade of verwijtbare nalatigheid kunnen wij direct al kosten in rekening brengen.

  • ·

    Het is niet toegestaan uw container(s) te beplakken, bekladden of op welke manier dan ook aan te passen.

  • ·

    Bij vermoeden van fraude of valsheid in geschrifte of opzettelijke vernieling doen wij altijd aangifte.

  • ·

    Bent u onrechtmatig in het bezit van een container, dan nemen wij deze direct terug. Ook hebben wij het recht de container te blokkeren.

Wat te doen bij verhuizing?

  • ·

    Het door de Afvalstoffendienst samengestelde inzamelpakket hoort bij uw woning. Als u, om welke reden dan ook, uw woning definitief verlaat, laat u de containers (inzamelmiddelen) bij uw woning achter.

  • ·

    U plaatst de containers bij voorkeur aan de achterzijde, binnen in schuur of garage, maar in ieder geval op het bij de woning behorende terrein.

  • ·

    Verlaat u uw woning en neemt u de containers mee? Of geeft u uw containers aan derden? Dan maakt u oneigenlijk gebruik van deze containers. Wij blokkeren de containers dan direct, nemen ze in beslag en verhalen eventueel gemaakte kosten op u.

ALGEMENE VOORWAARDEN EXTRA MINICONTAINER

Hebt u er voor gekozen een extra grijze of groene minicontainer aan te vragen, dan gelden hiervoor aanvullende voorwaarden:

  • ·

    U betaalt een jaarlijks bedrag per extra container van 240 liter. De hoogte hiervan wordt jaarlijks vastgesteld door de Gemeenteraad en vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • ·

    U betaalt dit jaarlijkse bedrag over de voor u geldende periode tot 31 december van het lopende jaar volledig vooraf.

  • ·

    U betaalt voor iedere container een jaarlijks vast bedrag.

  • ·

    De extra grijze container moet en mag alleen gebruikt worden voor huishoudelijk restafval. Blijkt dat u deze gebruikt voor afval uit bijvoorbeeld een bedrijf aan huis (bedrijfsmatige activiteiten) of voor een andere afvalsoort, dan zal de Afvalstoffendienst deze container blokkeren en terugnemen.

  • ·

    De kosten voor de extra container hebben betrekking op de periode van 1 januari tot en met 31 december. Deze periode loopt altijd van 1 januari tot en met 31 december. Wilt u lopende het jaar gebruik gaan maken van deze extra container, dan betaalt u het resterende bedrag tot en met 31 december met ingang van de eerste van de volgende maand.

EXTRA CONTAINER BEHOUDEN, INLEVEREN OF VERHUIZEN

  • ·

    U gaat verhuizen naar een andere woning binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. Als u in uw nieuwe woning ook gebruik maakt van minicontainers en u wilt de extra container(s) blijven gebruiken dan neemt u uw extra container(s) zelf mee. U zorgt zelf voor de verhuizing van deze container(s). Vergeet echter niet deze wijziging aan ons door te geven, zodat wij de extra container aan uw nieuwe adres kunnen koppelen.

  • ·

    Aan het einde van het jaar kunt u aangeven dat u de extra container niet meer wilt gebruiken. Dan maken we een afspraken voor het ophalen van de extra container. Als u de extra container wilt blijven gebruiken, dan hoeft u niets te doen. In januari krijgt u dan een nieuwe factuur voor dat jaar.

  • ·

    Als u gaat verhuizen naar een woning buiten de gemeente ’s-Hertogenbosch dan kunt u de extra container opzeggen. Dit kan per de eerste van de eerstvolgende maand. Wij maken dan een afspraak met u om de container(s) bij u op te halen. U ontvangt restitutie over de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december.

  • ·

    Gaat u verhuizen binnen de gemeente en maakt u in uw nieuwe woning gebruik van een ondergrondse container met toegangspasje of een inpandige containerruimte zeg dan u uw extra container op per eerste van de eerstvolgende maand. U ontvangt restitutie van de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december van dat jaar. U mag uw container niet meenemen naar uw nieuwe woning.

  • ·

    Wijzigt de samenstelling van uw huishouden en heeft u de container daarom niet meer nodig? Dan kunt u de extra container opzeggen per de eerste van de eerstvolgende maand. Zegt u niet op, dan kunt u gebruik blijven maken van de container.

Bijlage 3 Ondergrondse containers voor huishoudelijk afval

In ’s-Hertogenbosch hebben we meerdere soorten ondergrondse containers staan. De toegangspas is nodig om de ondergrondse container voor restafval te openen. En eventueel die voor oud papier. Ondergrondse containers voor textiel, kunststof verpakkingsmateriaal en glas kunt u zonder toegangspas gebruiken.

Ondergrondse container voor restafval

Deze grijze container met een zilverkleurige klep is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval, plastic verpakkingsmateriaal en papier overblijft. Gooi uw afval verpakt in een (vuilnis)zak van maximaal 50 liter in de container. U mag het afval niet los in de container gooien. Met de toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week een aantal ondergrondse containers in uw buurt openen om uw afval daarin te storten. Wij verzoeken u daarbij rekening te houden met omwonenden. Let wel: afhankelijk van uw persoonlijke situatie (meer- of eenpersoonshuishouden) is het aantal stortingen per week beperkt (zie hierna).

Ondergrondse container voor papier

Misschien staat in uw woonomgeving ook een blauwe ondergrondse container voor oud papier/karton. Met uw toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw oud papier en karton hierin kwijt. Gooi het papier los in deze container. Dozen en dergelijke maakt u eerst klein. De Afvalstoffendienst bepaalt welke adressen toegang krijgen tot deze papiercontainers. Hebt u wel een toegangspasje maar werkt dat nog niet op een papiercontainer, neem dan contact met ons op.

GEBRUIKSAANWIJZING ONDERGRONDSE CONTAINER VOOR RESTAFVAL

Boven op de ondergrondse container zit een schermpje. Leg hier uw pasje op. U hoort een klik, het slot ontgrendelt. Nu kunt u de zilverkleurige klep naar boven schuiven. In de daaronder gelegen trommel legt u uw afval. Het kan ook zijn dat er een knop onder het schermpje zit. Nadat u deze knop heeft ingedrukt, ontgrendelt het slot.

Deze trommel heeft een beperkte inhoud. Nadat u het afval in de trommel hebt gelegd, schuift u de klep weer naar beneden. Het afval valt nu in het daaronder aanwezige reservoir. Valt het afval niet naar beneden, dan kan het klem zitten in de trommel. Probeer het afval dan los te maken. Wilt u meer afval kwijt, dan herhaalt u bovenstaande stappen.

Ook bij het gebruik van de papiercontainer legt u het pasje op het schermpje en maakt de klep open.

ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS

Eigendom

  • ·

    De toegangspas is en blijft eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente ’s-Hertogenbosch. U krijgt deze in bruikleen. U bent verantwoordelijk voor het in het bezit en in goede staat houden van deze pas.

  • ·

    Per huishouden verstrekken wij één toegangspas. Voorwaarde is dat u een aanslag afvalstoffenheffing ontvangt. Dit geldt alleen in de gebieden waar we huishoudelijk afval door middel van ondergrondse containers inzamelen.

  • ·

    Alleen leden van uw huishouden mogen de toegangspas gebruiken. U mag deze dus niet uitlenen aan derden. Alleen aan personen binnen het eigen huishouden.

  • ·

    Verdenken wij u van misbruik van de toegangspas, dan doen wij aangifte en blokkeren wij de toegangspas.

  • ·

    U mag de toegangspas niet doorboren of op andere manier beschadigen.

  • ·

    De toegangspas kunt u ook gebruiken om toegang te krijgen tot de milieustations.

Aantal stortingen ondergrondse container voor restafval

  • ·

    Staat u bij de gemeente ingeschreven als meerpersoonshuishouden, dan krijgt u een toegangspas waarmee u maximaal 30 stortingen per maand kunt doen.

  • ·

    Staat u bij de gemeente ingeschreven als eenpersoonshuishouden, dan krijgt u een toegangspas waarmee u maximaal 17 stortingen per maand kunt doen.

  • ·

    Op de eerste van iedere maand wordt bovenstaand aantal stortingen op uw pasje bijgeschreven. Op dat moment vervallen alle nog niet gebruikte stortingen van de vorige maand.

  • ·

    Per jaar kunt u maximaal 30 stortingen “bijkopen” op een speciale prepaidpas. De gemeenteraad stelt het aantal stortingen en de kosten hiervoor jaarlijks vast in de Verordening Reinigingsheffingen. Deze bijgekochte stortingen vervallen niet. Voor algemene voorwaarden van de prepaidpas, zie verderop.

  • ·

    Onder een storting verstaan wij het openen en volledig sluiten van de klep van de container. Het maakt daarbij niet uit of u geen, veel of weinig afval in de ondergrondse container gooit.

  • ·

    U kunt onbeperkt gebruikmaken van de ondergrondse containers voor papier, glas, textiel en kunststof verpakkingsmateriaal.

Gebruik ondergrondse containers

  • ·

    U mag niets naast, op of achter de ondergrondse containers plaatsen. Ook niet als de container vol is of op storing staat. U hebt altijd toegang tot meerdere containers in uw wijk, dus altijd een uitwijkmogelijkheid.

  • ·

    Gaat de container niet meer open of is er een andere storing, geef dit dan zo snel mogelijk door aan de Afvalstoffendienst. U bereikt ons op telefoonnummer 073 - 615 65 00, iedere maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Geef ons wel het nummer van de container door. U kunt ook mailen naar afvalstoffendienst@s-hertogenbosch.nl.

  • ·

    Let op dat u het juiste afval in de juiste container gooit. Dus het restafval in de ondergrondse container voor restafval, papier in de papiercontainer en gooi ook textiel, plastic en glas in de juiste container. Gooi nooit puin, klein chemisch afval, grof vuil, snoeihout, glas, autobanden, textiel etc. in de ondergrondse containers. Zie www.afvalstoffendienst.nl voor meer informatie.

  • ·

    Brengt u schade toe aan de containers door oneigenlijk gebruik of gooit u verkeerd afval in de containers, dan treden wij hier tegen op. Eventueel gemaakte kosten verhalen wij op u.

  • ·

    Gooit u afval naast of op de containers, dan zien wij dit als illegale stort. De kosten om dit op te ruimen, verhalen wij op u.

Controle en registratie

  • ·

    Wij registreren hoe vaak de ondergrondse container(s) worden gebruikt door een pas. Deze registratie is noodzakelijk voor de toekenning van de juiste afvalstoffenheffing per huishouden.

  • ·

    Vermoeden wij dat uw pas wordt gebruikt voor het storten van ander dan normaal huishoudelijk restafval, dan treffen wij maatregelen.

Toegangspas gestolen, kapot of vermist

  • ·

    Is uw toegangspas gestolen, vermist of kapot, meld dit dan direct via www.afvalstoffendienst.nl, via de Afvalstoffendienst app of kom naar de klantenservice van de Afvalstoffendienst.

  • ·

    U ontvangt een nieuw pasje, uw oude pas blokkeren wij. Pas op het moment dat u een melding maakt, bent u niet meer verantwoordelijk voor de pas.

  • ·

    Voor een nieuwe pas betaalt u € 10,00 administratiekosten. Enige uitzondering hierop is als uw pasje niet zichtbaar beschadigd is en toch niet meer werkt. Mocht dit het geval zijn, dan is uw pasje gratis.

Verlaten woning

  • ·

    Gaat u verhuizen? Laat uw pas dan achter in de woning. Deze hoort namelijk bij het desbetreffende adres.

  • ·

    Bij het verlaten van de woning, krijgt u geen restitutie van de overgebleven stortingen van die maand.

  • ·

    Laat u de pas niet achter in de woning, dan zien wij dit als illegaal gebruik. Wij doen hiervan aangifte.

ALGEMENE VOORWAARDEN PREPAIDPASJE

Hebt u er voor gekozen een prepaidpas aan te vragen, dan gelden hiervoor de volgende aanvullende voorwaarden:

  • ·

    U kunt maximaal één prepaidpas per kalenderjaar aanvragen. Deze prepaidpas is duidelijk herkenbaar.

  • ·

    Deze prepaidpas bevat 30 stortingen. De kosten daarvan worden jaarlijks vastgesteld door de Gemeenteraad en vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • ·

    U betaalt dit bedrag bij ontvangst van de prepaidpas.

  • ·

    U haalt deze prepaidpas bij de klantenservice van de Afvalstoffendienst, Titaniumlaan 1 in ’s-Hertogenbosch. Iedere werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.

  • ·

    Deze prepaidpas geeft u toegang tot meerdere containers in uw buurt.

  • ·

    De stortingen op deze prepaidpas verlopen niet.

  • ·

    De prepaidpas is alleen voor eigen gebruik. Alleen leden van uw eigen huishouden mogen er gebruik van maken.

  • ·

    Deze prepaid pas is niet inwisselbaar voor geld. Restitutie van stortingen op deze pas is niet mogelijk. Is de pas leeg, dan kunt u deze weggooien.

  • ·

    Deze prepaid pas kunt u alleen gebruiken voor het weggooien van huishoudelijk restafval in de daartoe bestemde ondergrondse restafvalcontainers.

  • ·

    Gaat u verhuizen binnen de gemeente? Dan neemt u uw prepaidpas mee. Vergeet dan niet aan ons door te geven dat u bent verhuisd dan kunnen wij de goede containers aan de pas hangen.

  • ·

    Gaat u verhuizen naar buiten de gemeente en heeft u uw prepaidpas niet meer nodig? Lever deze dan in bij de Afvalstoffendienst dan krijgt u het niet gebruikte aantal stortingen terug.

  • ·

    Werkt u prepaidpas niet meer door beschadiging of is uw prepaidpas kwijt/vermist? Dan bent u helaas uw gekochte stortingen kwijt. U kunt geen restitutie of nieuwe prepaidpas aanvragen. Is uw prepaidpas onzichtbaar beschadigd maar werkt hij toch niet meer? Neem dan contact op met de Afvalstoffendienst.

Contact

Informatie over pasjes en de ondergrondse containers, over alle afvalsoorten of om een melding, vermissing te doen, kijk op www.afvalstoffendienst.nl of download de Afvalstoffendienst app. Deze is verkrijgbaar in iedere store. Onze klantenservice is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer 073-615 65 00.

Bijlage 4 Algemene voorwaarden voor het gebruik van een toegangssleutel voor een semi-ondergrondse afvalcontainer

Geachte heer/mevrouw,

Zojuist hebt u uw persoonlijke sleutel voor de semi-ondergrondse afvalcontainer voor huishoudelijk restafval ontvangen. Hiermee kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week in een aantal voor u dichtstbijzijnde semi-ondergrondse containers binnen de gemeente uw restafval kwijt.

Bij het gebruik van deze containers gelieve u te handelen in overeenstemming met onderstaande gebruiksaanwijzing.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

Het college van Burgemeester en Wethouders

namens deze:

Het hoofd van de Afvalstoffendienst,

Semi-ondergrondse container

De semi-ondergrondse container is een container voor het daarin storten van uitsluitend huishoudelijk restafval.

In de bovenzijde van de container zijn vier kleppen aangebracht. Deze kleppen kunt

u openen door het slot te ontgrendelen. U gebruikt hiervoor de aan u verstrekte

speciale sleutel. Let erop dat u de sleutel linksom draait. Nadat u de klep heeft opengedaan, kunt u uw afval in de container deponeren. Zodra u de klep

loslaat, zal deze automatisch weer in het slot vallen.

Algemene voorwaarden voor afgifte en gebruik sleutel semi ondergrondse containers

  • -

    De sleutel is en blijft eigendom van de Afvalstoffendienst en wordt u in bruikleen gegeven.

  • -

    Daar waar semi-ondergrondse containers worden gebruikt voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen wordt per huishouden, waar afvalstoffenheffing of

reinigingsrecht wordt geheven en betaald, één sleutel verstrekt.

  • -

    Het is de houder niet toegestaan de sleutel uit te lenen aan personen buiten het eigen huishouden.

  • -

    Het is verboden deze sleutel te kopiëren of te laten kopiëren (ook niet voor eigen gebruik).

  • -

    Bij misbruik wordt aangifte gedaan.

    Gebruik semi-ondergrondse containers

    • -

      De containers zijn bedoeld voor uitsluitend huishoudelijk restafval. Daarin hoort dus geen puin, KCA, grof vuil, snoeihout, glas, papier, autobanden of ander afval. Het huishoudelijk restafval moet in de containers worden gedeponeerd in zakken met een inhoud van maximaal 50 liter. Het is verboden het afval los in de container te gooien. Het is niet toegestaan lange stukken afval, met een grotere afmeting dan de klep, dwars in de container te schuiven.

    • -

      Het is verboden afval naast op of achter de semi-ondergrondse containers te plaatsen. Ook in geval van storing of bij het vol zijn van de container is dit niet toegestaan.

    • -

      Problemen met en/of storingen aan de container gelieve u zo spoedig mogelijk, onder vermelding van het nummer van de betreffende container, te melden aan de Afvalstoffendienst op telefoonnummer 073 – 615 65 00, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur.

    U kunt ook mailen naar afvalstoffendienst@s-hertogenbosch.nl

    Controle en registratie

    • -

      Oneigenlijk gebruik van de ondergrondse containers is niet toegestaan en wordt niet gedoogd. Hiertegen wordt handhavend opgetreden.

    • -

      Schade toegebracht door oneigenlijk gebruik, daaronder mede te verstaan de kosten voor het verwijderen van illegaal bijgeplaatst afval, kan verhaald worden.

    SLEUTEL GESTOLEN OF VERMIST

    • -

      Wanneer de aan u verstrekte sleutel is gestolen of wordt vermist moet u daarvan direct aangifte doen. Voor nadere informatie wordt verwezen naar www.afvalstoffendienst.nl of het wekelijkse huis-aan-huis blad.

    • -

      Met het bewijs van vermissing kunt u bij de Afvalstoffendienst een nieuwe sleutel aanvragen. Voor deze nieuwe sleutel moet u € 10,00 betalen. Dit bedrag dient u contant of (bij voorkeur met PIN) af te rekenen bij de Afvalstoffendienst, waarna u een nieuwe sleutel krijgt uitgereikt.

    • -

      Wanneer u de oude sleutel terugvindt en in goede staat inlevert bij de Afvalstoffendienst, ontvangt u na vertoon van de destijds ontvangen witte kwitantie de toen betaalde € 10,00 retour.

    • -

      Als uw sleutel kapot of bewust of onbewust beschadigd is, kunt u deze bij de Afvalstoffendienst na betaling van € 10,00 omruilen voor een nieuwe.

    VERLATEN WONING

    • -

      Wanneer u geen huurder, eigenaar of gebruiker meer bent van de woning waarvoor u een sleutel is uitgereikt moet u deze sleutel bij de Afvalstoffendienst inleveren.

    • -

      Wanneer u bij het verlaten van de woning de sleutel niet inlevert blijft u verantwoordelijk voor zowel de sleutel als het gebruik daarvan. Gebruik van de sleutel is dan illegaal. Daarvan zal aangifte worden gedaan.

Bijlage 5 Reglement milieustations 's-Hertogenbosch

  • 1.

    Openingstijden

    Bij de ingang van ieder milieustation zijn de openingsdagen en openingstijden aangegeven. Buiten deze dagen en tijden zijn de milieustations niet toegankelijk voor het publiek.

  • 2.

    Huishoudelijke afvalstoffen

    De milieustations zijn opengesteld uitsluitend voor de aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen voor de inwoners van ’s-Hertogenbosch en voor inwoners van andere gemeenten.

  • 3.

    Bedrijfsafvalstoffen

    Afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen mogen alleen en uitsluitend tegen betaling van het daarvoor geldende tarief worden aangeboden op het aangrenzende bedrijfsmilieustation Treurenburg.

  • 4.

    Beheerder

    Voor het toezicht op de wijze van aanbieden van afval op de milieustations door bezoekers zijn per milieustation een of meer beheerders aangesteld. Bezoekers dienen de aanwijzingen van de beheerder altijd op te volgen. De beheerder is bevoegd gratis of betaalde huishoudelijke afvalstoffen te weigeren als hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat het om afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen gaat. In geval van twijfel kan de beheerder de afvalstoffen accepteren maar van de aanbieder verlangen een identiteitsbewijs te overleggen. Voorts kan de beheerder de aldus verkregen gegevens en de gegevens over de aangeboden afvalstoffen noteren voor nader onderzoek.

  • 5.

    Betalingsplicht

    Indien op grond van de geldende Verordening reinigingsheffingen voor het aanbieden van een huishoudelijke afvalstof een tarief van toepassing is, dan worden op basis van het gemeten gewicht en dat tarief de kosten vastgesteld. De beheerder zal een weegbon verstrekken met daarop het door de aanbieder te betalen bedrag. Restitutie van een eenmaal geïnd of in rekening gebracht bedrag is niet mogelijk.

    Het hiervoor bedoelde tarief wordt op grond van de Verordening reinigingsheffingen vastgesteld op basis van de woonplaats van de aanbieder. Indien de aanbieder van afvalstoffen beschikt over een geldige toegangspas dan komt hij of zij in aanmerking voor lager tarief.

    Bezoekers die niet in het bezit zijn van een toegangspas dienen voor de betaalde stromen het hoger tarief te betalen.

  • 6.

    Bepalen van het gewicht

    Het gewicht van het aangeboden afval wordt bepaald op basis van een weging voor en na het lossen van de afvalstoffen door middel van een weegbrug. Het in rekening te brengen gewicht komt tot stand door afronding naar boven of naar beneden.

  • 7.

    Aansprakelijkheid

    Het betreden van de milieustations, het rijden op de milieustations en het lossen van de afvalstoffen geschiedt geheel voor eigen risico. De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en/of schade ten gevolge handelingen van de bezoekers. De bezoeker is aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan derden, zowel door hemzelf als door de door hem aangevoerde afvalstoffen.

  • 8.

    Acceptatieregels

    De afvalstoffen moeten correct gescheiden volgens de op het milieustation aangegeven afvalstromen worden aangeboden. De bezoekers moeten de door hen aangevoerde afvalstoffen zelf in de juiste ter plaatse aanwezige voorzieningen deponeren.

    Asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in dubbelplastic verpakt en in hanteerbare hoeveelheden worden aangeboden en in het bijzijn van personeel van het milieustation door de aanbieder zelf in de asbestcontainer te worden gelegd. Per aanbieding mag maximaal 35 m2 worden gebracht.

  • 9.

    Verboden

    • .

      Het is verboden afvalstoffen anders achter te laten dan correct gescheiden in de juiste voorzieningen. De daarbij door de beheerder eventueel gegeven aanwijzingen dienen opgevolgd te worden.

    • .

      Eenmaal gestort afval mag niet wederom worden ingeladen tenzij op aanwijzing door of namens de beheerder.

    • .

      Bezoekers mogen geen door andere bezoekers afgegeven afvalstoffen van het milieustation afvoeren.

    • .

      Het is verboden de op het terrein van het milieustation aangegeven maximum snelheid te overschrijden.

ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS MILIEUSTATIONS

  • ·

    Met de toegangspas heeft u toegang tot milieustations tegen het lager tarief.

  • ·

    Er wordt per huishouden één toegangspas verstrekt. Voorwaarde is dat u een aanslag afvalstoffenheffing ontvangt.

  • ·

    De toegangspas is en blijft eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente ’s-Hertogenbosch. U krijgt deze in bruikleen. U bent verantwoordelijk voor het in het bezit en in goede staat houden van deze pas.

  • ·

    Alleen leden van uw huishouden mogen de toegangspas gebruiken. U mag deze dus niet uitlenen aan derden.

  • ·

    Misbruik van de toegangspas kan leiden tot het blokkeren hiervan.

  • ·

    U mag de toegangspas niet doorboren of op andere manier beschadigen.

  • ·

    Voor een nieuwe pas betaalt u € 5,00 administratiekosten. Enige uitzondering hierop is als uw pasje niet zichtbaar beschadigd is en toch niet meer werkt. Mocht dit het geval zijn, dan is uw pasje gratis.