Verordening Adviesraad Sociaal Domein Aa en Hunze

Geldend van 16-10-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Aa en Hunze

De raad der gemeente Aa en Hunze;

gehoord het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, tijdens de raadsvergadering d.d. 22 februari 2018

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, de Participatiewet , de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze van uitvoering van de adviesraad sociaal domein bij verordening te regelen;

b e s l u i t :

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Aa en Hunze vastgesteld d.d. 22 februari 2018 vast te stellen:

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Aa en Hunze

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a. Sociaal domein: tenminste de beleidsterreinen zorg, welzijn, jeugd, werk en inkomen.

  • b. Adviesraad sociaal domein: onafhankelijke adviesraad aan het college op het sociaal domein vanuit het perspectief van het algemeen maatschappelijk belang.

  • c. Het college: het college van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze.

Artikel 2. Instelling adviesraad.

De raad stelt, middels instemming van de verordening, de adviesraad sociaal domein in.

HOOFDSTUK 2. TAAK EN ROL

Artikel 3. Instelling adviesraad

  • 1. De adviesraad adviseert het college gevraagd en ongevraagd.

  • 2. De rol van de adviesraad sociaal domein is het college vanuit een onafhankelijke positie te adviseren bij de voorbereiding, de besluitvorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het sociaal domein vanuit het perspectief van het algemeen maatschappelijk belang.

  • 3. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, tenzij deze vertaald kunnen worden naar meer algemene trends en ontwikkelingen.

HOOFDSTUK 3. WERKWIJZE ADVIESRAAD

Artikel 4. Huishoudelijk reglement

  • 1. De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, waarin tenminste zijn opgenomen:

  • - taken en bevoegdheden van de voorzitter;

  • - taken en bevoegdheden van de leden;

  • - taken en bevoegdheden van de plaatsvervangend voorzitter en secretaris;

  • - taken van de ambtelijke secretaris;

  • - wervingsprocedure van de leden;

  • - orde van de vergaderingen;

  • 2. Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming aan het college voorgelegd.

Artikel 5. Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen zijn openbaar.

  • 2. Van het eerste lid kan worden afgeweken als het algemeen belang zich tegen deze openbaarheid verzet, of de belangen van één of meerdere personen of instellingen daardoor onevenredig worden geschaad.

  • 3. Adviezen worden vastgesteld in een openbare vergadering.

Artikel 6. Informatie en overleg

  • 1. Het college informeert de adviesraad in een vroeg stadium over haar planvorming, voorbereiding, ontwikkeling, evaluatie en uitvoering van beleid en informeert de adviesraad over het tijdpad en het moment waarop de raad om een advies wordt gevraagd.

  • 2. De adviesraad ontvangt zo vroegtijdig mogelijk, spontaan en op verzoek alle informatie die zij voor de uitoefening van zijn taken nodig hebben. De adviesraad kan collegeleden en medewerkers van de gemeente uitnodigen.

  • 3. De verstrekte informatie is openbaar, tenzij uit de aard van de informatie blijkt en/of de gemeente aangeeft, dat het om niet openbaar beschikbare gegevens gaat.

  • 4. Minimaal tweemaal per jaar vindt er overleg plaats tussen (een afvaardiging van) het college en de adviesraad.

Artikel 7. Voortraject

De adviesraad kan deelnemen aan voorbereidende activiteiten in visie en planvorming van beleid. De wijze van deelname bepaalt de adviesraad en gemeente per situatie.

HOOFDSTUK 4. WERKWIJZE GEMEENTE EN ADVIESRAAD.

Artikel 8. Het formele adviestraject

  • 1. Het college vraagt advies aan de adviesraad over alle zaken in het sociaal domein, die gevolgen hebben voor de participatie van inwoners en cliënten, en waarover het college en/of de gemeenteraad een besluit neemt.

  • 2. Alle verzoeken aan de adviesraad die moeten leiden tot een formeel advies worden binnen de gemeente gecoördineerd door één of meer medewerker(s) die bij de voorbereiding van het college- en/of raadsbesluit betrokken is/zijn.

  • 3. De adviesraad heeft een adviestermijn van 6 weken. In overleg kan hiervan worden afgeweken.

  • 4. Wanneer er een advies aan het college wordt uitgebracht, wordt het collegebesluit maximaal veertien dagen na besluitvorming meegedeeld aan de adviesraad. Wanneer het college besluit af te wijken van het advies van de adviesraad wordt deze afwijking in het collegebesluit schriftelijk gemotiveerd.

  • 5. Het advies van de adviesraad zal onderdeel uitmaken van de besluitvormende stukken die worden aangeboden aan de raad.

HOOFDSTUK 5. Spreekrecht.

Artikel 9. Spreekrecht

De adviesraad sociaal domein biedt de mogelijkheid aan inwoners van de gemeente Aa en Hunze of hun vertegenwoordigers gebruik te maken van het spreekrecht tijdens een vergadering van de adviesraad sociaal domein. Ingesproken kan worden als het onderwerp of het vraagstuk valt binnen het taakveld van de adviesraad sociaal domein.

HOOFDSTUK 6. ORGANISATIE/FACILITERING/VERGOEDINGEN

Artikel 10. Samenstelling

  • 1. De adviesraad bestaat naast een onafhankelijk voorzitter en een onafhankelijk secretaris uit minimaal 6 leden en maximaal 12 leden.

  • 2a. Zowel de leden als de voorzitter zijn inwoners van Aa en Hunze en hebben affiniteit, kennis of ervaring met het sociaal domein.

  • 2b. Voor de functie van voorzitter kan beargumenteerd en met instemming van het college afgeweken worden van het woonplaatsbeginsel in artikel 10 lid 2a.

  • 3. Leden zijn niet in dienst van de gemeente, lid van de gemeenteraad, het college, of enig ander adviesorgaan van het college.

Artikel 11. Werving, benoeming en ontslag

  • 1. Het college benoemt op voordracht de voorzitter. Het college kan alleen om zwaarwegende redenen afwijken van de voordracht van de raad.

  • 2. Voordat het college tot benoeming van de voorzitter van de adviesraad overgaat, zal er een kennismakingsgesprek plaatsvinden tussen de portefeuillehouder en de voorgestelde kandidaat.

  • 3. Leden van de adviesraad worden benoemd door de adviesraad voor een periode van vier jaar. Aftredende leden kunnen daarna nog eenmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar.

  • 4. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 5. De leden van de adviesraad worden benoemd op persoonlijke titel en functioneren vanuit een onafhankelijke positie.

  • 6. Het lidmaatschap eindigt als:

  • a. een lid zelf om ontslag uit het lidmaatschap heeft verzocht;

  • b. door verhuizing buiten de gemeente;

  • c. een lid zonder opgaaf van redenen op drie opeenvolgende vergaderingen afwezig is geweest;

  • d. een lid of voorzitter het functioneren van de raad zodanig belemmert, dat de meerderheid van de leden hem voordraagt voor ontslag en het college deze voordracht overneemt.

Artikel 12. Faciliteiten

  • 1. Het college bepaalt voor de adviesraad de omvang van het budget. Hieruit moeten de kosten voor de uitvoering van zijn werkzaamheden worden betaald, waaronder vacatiegelden.

  • 2. De adviesraad levert jaarlijks een begroting en een jaarverslag aan het college.

  • 3. Het college stelt een vergaderruimte beschikbaar.

  • 4. Het college faciliteert de adviesraad met het beschikbaar stellen van een ambtelijke secretaris.

HOOFDSTUK 7. INWERKINGTREDING EN INTREKKING

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekking.

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking.

  • 2. Het convenant Wmo-raad van 20 juni 2006, wordt ingetrokken door het college.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Aa en Hunze, gehouden op 22 februari 201 8

Ondertekening

De griffier,

mr. E.P. van Corbach

De voorzitter,

P. van Dijk