Regeling vervallen per 09-01-2019

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 12-05-2011 t/m 08-01-2019

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Aalburg,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

gelet op de wet dualisering gemeentelijke medebewindbevoegdheden

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van:

  • -

    de ambtenaren van de burgerlijke stand

  • -

    de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

  • -

    de openstelling van de dienst van de burgerlijke stand

  • -

    aanweijzing van locaties als eenmalige trouwlocatie

HOOFDSTUK 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 1 Begripomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door of namens burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door of namens burgemeester en wethouders;

  • e.

    trouwlocatie: locaties aangewezen door of namens burgemeester en wethouders

  • f.

    gemeentehuis: alle huizen welke als zodanig zijn aangewezen door het gemeentebestuur.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Voor benoeming als ambtenaar van de burgerlijke stand voor éénmalige huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Aalburg komen alleen personen in aanmerking die in een andere gemeente in Nederland benoemd en beëdigd zijn als actief ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het gestelde in lid 3.

Artikel 3 Leiding van de dienst

Het hoofd van de Sector Inwoners is belast met de leiding van de dienst burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1. De dienst burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 11.00 tot 14.00 uur;

    • b.

      voor overige werkzaamheden op maandag en woensdag tot en met vrijdag 08.30 tot 12.30 uur; op dinsdag van 8.30 uur tot 20.00 uur of op afspraak;

    • c.

      voor huwelijksaangiften op maandag tot en met vrijdag op afspraak tussen 8.30 uur en 12.30 uur.

  • 2. De dienst is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de AlgemeneTermijnenwet of op andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 3. De dienst van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat de dienst regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. De dienst van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de dienst.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.

Artikel 5 richtlijnen éénmalige trouwlocaties

  • 1. Een bruidspaar kan een verzoek indienen voor het aanwijzen van een locatie als éénmalige trouwlocatie; Dit verzoek moet minimaal drie maanden voor de huwelijksvoltrekking worden ingediend;

  • 2. Bij dit verzoek moeten de volgende gegevens worden verstrekt:

    • -

      Het adres van de locatie

    • -

      Schriftelijke toestemming van de eigenaar van de locatie;

  • 3. Voor het aanwijzen van een locatie als eenmalige trouwlocatie gelden de volgende richtlijnen:

    • 3.1

      Als trouwlocatie worden gebouwen aangewezen waarvan het gebruik een permanent karakter heeft en die in voorkomende gevallen in het bezit zijn van en voldoen aan de vereiste vergunningen. Huwelijksvoltrekkingen in de open lucht worden toegestaan als deze open lucht ruimte aan het aangewezen gebouw gekoppeld is en omsloten is.

    • 3.2

      De aanwijzing mag niet leiden tot strijd met de openbare orde;

    • 3.3

      De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking ter beschikking van de gemeente Aalburg. De wijze van gebruik wordt bepaald door de gemeente.

    • 3.4

      De locatie is voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder bereikbaar en toegankelijk;

    • 3.5

      Voor de inrichting van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de beheerder. In ieder geval zijn er een tafel, stoelen en sanitaire voorzieningen aanwezig.

    • 3.6

      Het aanwijzen van locatie als trouwlocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;

    • 3.7

      Daar waar huwelijksvoltrekking staat vermeld in deze richtlijnen kan ook partnerschapsregistratie worden gelezen;

    • 3.8

      Er wordt een schriftelijke overeenkomst opgesteld die door de gemeente, het bruidspaar en de eigenaar van de locatie wordt ondertekend. Voor de gemeente wordt het hoofd sector Inwoners bevoegd verklaard te ondertekenen.

HOOFDSTUK 2 Slotbepalingen

Artikel 6. Beslissing college in gevallen waarin het reglement niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van dit reglement betreffende, waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand. Het treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

  • 2. Met ingang van genoemde datum van inwerkingtreding vervalt het reglement burgerlijke stand, zoals vastgesteld op 30 maart 1995.

  • Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 14 december 2010.

Toelichting op het reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking(artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • c.

    In lid 4 van het reglement is opgenomen dat er ontheffing kan worden verleend van het bepaalde in lid 3. In lid 3 staat dat er alleen personen voor benoeming in aanmerking komen die al ambtenaar van de burgerlijke stand zijn. De reden van de ontheffingsmogelijkheid is dat er in heel bijzondere omstandigheden afgeweken kan worden. Dit zijn bijvoorbeeld gepensioneerde ambtenaren van de burgerlijke stand, raadsleden of wethouders die vanwege bijzondere redenen een bepaald huwelijk zouden willen voltreld(en.

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaaldeperiode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente ofvan een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit worden bepaald of

collectief in dit lid.

Artikel 3 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van de dienst burgerlijke stand (artikel2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 4 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer de dienst van de burgerlijke stand is geopend (artikel16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de dienst van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken.

Artikel 5 Richtlijnen éénmalige trouwlocaties

In dit artikel zijn de richtlijnen opgenomen waarbij rekening gehouden moet worden bij het aanwijzen van locaties als eenmalige trouwlocaties. Deze richtlijnen zijn nodig, omdat de gemeente steeds meer wordt gevraagd dergelijke locaties aan te wijzen.

Hoofstuk 2 Slotbepalingen

In dit hoofdstuk is o.a. opgenomen onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.