Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening leges 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening leges 2014

Vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dagwordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van dag “x” in een kalendermaand tot en met dag (“x”-1) in devolgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van dag “x” in een kalenderjaar tot en met dag (“x” -1) in hetvolgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen voor een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart,dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van eenprojectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemdeeenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijkekennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges wordenbetaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    Titel 1, Hoofdstuk 1, onderdeel 1.1.9 akten burgerlijke stand

  • 2.

    Titel 1, Hoofdstuk 2 reisdocumenten

  • 3.

    Titel 1, Hoofdstuk 3 rijbewijzen

  • 4.

    Titel 1, Hoofdstuk 4, onderdeel 1.4.5 verstrekkingen uit de basisadministratie personen met behulp van alternatieve media

  • 5.

    Titel 1, Hoofdstuk 4, onderdeel 1.4.6 verstrekkingen uit de basisadministratie personen schriftelijk

  • 6.

    Titel 1, Hoofdstuk 6 verstrekkingen op grond van Wet bescherming

    Persoonsgegevens

  • 7.

    Titel 1, Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

    onderdeel 1.9.1.1

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag;

  • 8.

    Titel 1, Hoofdstuk 16 Kansspelen;

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffingen de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De“Verordening Leges 2013", van 18 december 2012, wordt ingetrokken met ingang vande in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan,

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met de percentages die zijn gebaseerd op de compensatie voor kostenontwikkeling zoals opgenomen in de gemeentebegrotingen en waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.Voor de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014 geldt de hieronder genoemde compensatie voor kostprijsontwikkeling:

      2011 1,50 %

      2012 2,25 %

      2013 1,50 %

      2014 1,60 %

  • 3. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Leges 2014".

Bijlage Tarieventabel

Indeling

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsverguning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 Overschrijving omgevingsvergunning

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Spiltsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveilingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap en voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

1.1.1.1

in het Aalburgloket of in het gemeentehuis:

-maandag en dinsdag tussen 9.00 - 9.30 uur zonder ceremonie en toespraak

€ 0,00

-maandag en dinsdag tussen 09.30 en 18.00 uur

€319,50

-woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

€319,50

1.1.1.2

op de daarvoor structureel aangewezen locaties:

-maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

€319,50

1.1.1.3

op een andere dag dan een werkdag, dan wel op werkdagen voor 09.00 of na 18.00 uur

€604,50

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetten van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk buiten het gemeentehuis, niet zijnde een structureel aangewezen locatie

€374,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.3.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 22,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,50

1.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, vluchtelingen-,Vreemdelingen- en faciliteitenpaspoort

€50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een Zakenpaspoort

€50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd vanveertien jaar nog niet heeft bereikt

€31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1

€41,90

1.2.3

De tarieven als genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in onderdeel 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€46,60

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€38,45

1.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen en Bromfietscertificatenregister van de RDW

€ 9,70

1.3.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

€34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 6,15

1.4.2.2

tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit de basisregistratie personen

€ 5,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaanéén of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in debasisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 9,70

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€20,40

1.4.6.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€22,69

1.4.7.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister - gereserveerd

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming

Persoonsgegevens

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 6.1.1, 6.1.2 en 6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

€22,50

1.6.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€30,00

1.7.1.2

een afschrift van de jaarrekening en het jaarverslag

€30,00

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van een éénmalig exemplaar van de agenda van de opiniërende vergadering of raadsagenda en de notulen van de opiniërende raad of raadsvergaderingen (exclusief de onder 1.7.1 genoemde stukken):

-bij toezending van de stukken

€ 1,50

-ingeval de stukken worden afgehaald

€ 1,00

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op de raadsbundel en de notulen van de (opiniërende) raadsvergadering (exclusief de onder 1.7.1 genoemde stukken) per kalenderjaar:

-bij toezending van de stukken

€102,00

-ingeval de stukken worden afgehaald

€ 53,65

1.7.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op de besluitenlijst van de vergaderingenvan het college van burgemeester en wethouders, per kalenderjaar:

€ 37,00

-bij toezending van de stukken

€ 18,55

-ingeval de stukken worden afgehaald

Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar berekend naar rato van het aantal kalendermaanden, als er in dat jaar nog volle kalendermaanden overblijven.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie: van een plan, zoals bestemmingsplan,voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld

in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadvernieuwingsplan, het kopietarief zoals aangegeven in Titel 1 Hoofdstuk 19 Diversen vermeerderd met:

ingeval analoog

€23,50

ingeval digitaal

€ 9,00

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per lichtdruk

€23,50

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:de basisregistratie kadaster bedoeld in artikel 1a van de Kadasterwet, inclusief kadastrale situatie:

Analoog:

-eerste perceel

€14,30

-voor meerdere percelen, zelfde object

€ 2,85

Digitaal:

-eerste perceel

€ 8,50

-voor meerdere percelen, zelfde object

€ 2,85

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

-ingeval analoog

€14,30

-ingeval digitaal

€ 8,50

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 8,50

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

n.v.t.

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

-ingeval analoog

€14,30

-ingeval digitaal

€ 8,50

1.8.2.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.8.3.1

een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per uittreksel

€11,70

1.8.3.2

een uittreksel uit de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per uittreksel

€11,70

1.8.3.3

een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen per verklaring

€11,70

1.8.4

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit hetKadastraal register via Kadaster On-line;

a.de door het kadaster in rekening gebrachte legeskosten

p.m.

b.een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over

b. de niet gemeentelijke beperkingen; per kwartier

€20,70

1.8.5

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om andere informatie dan in de digitale productencatalogus beschreven informatie; per kwartier

€20,70

1.8.6

Voor het ine behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier; per kwartier

€20,70

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.7.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 8,50

1.8.7.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 8,50

1.8.7.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 8,50

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 5,00

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,00

1.9.2

Ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot Naturalisatie gelden de tarieven als bedoeld in het Besluit Naturalisatiegelden 2003 of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.9.3

Ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet Nederlanderschap gelden de tarieven als bedoeld in het Besluit Naturalisatiegelden 2003 of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van vergunningen voor onbepaalde tijd voor het in de gemeenteinnemen van een standplaats per locatie en per dagdeel

€32,00

1.9.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot:

1.9.5.1

het hebben van verwijzingsborden; per bord

€22,60

1.9.5.2

het realiseren c.q. wijzigen van een rioolaansluiting (exclusief aanlegkosten):

€162,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief - gereserveerd

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet - gereserveerd

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€323,30

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, viijfde lid, van de Leegstandwet

€161,65

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie – N.V.T.

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.14.1

De marktgelden bedragen voor het innemen van een standplaats voor deverkoop van waren per strekkende meter plaatsruimte:

1.14.1.1

per dag, of gedeelte daarvan:

€1,40

1.14.1.2

per kwartaal:

€14,85

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de

Winkeltijdenwet;

€11,00

en tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel

1.15.1 bedoelde ontheffing

€11,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer

kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€34,00

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€136,00

1.16.2

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maaanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het schil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 11,30

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het expoliteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie Kabels en leidingen (nutsbedrijven en telecom)

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of een melding voor instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 4 lid 1 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren, per locatie voor een ononderbrokenb tracé tot een lengte van:

1.17.1.1

maximaal 50 meter

€162,50

1.17.1.2

51 tot en met 500 meter

€306,50

1.17.1.3

van 501 tot en met 2000 meter

€607,50

1.17.1.4

Meer dan 2000 meter

€ 98,50

1.17.1.5

Indien op verzoek van de grondroerder overleg plaats moet vinden inVerband met een melding of aanvraag als bedoeld in artikel 4 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren, worden de Tarieven

als bedoeld in paragraaf 1.17.1.1, 1.17.1.2, 1.17.1.3 en 1.17.1.4 verhoogd met een bedrag van

€318,00

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€101,85

1.18.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling Voertuigen

€101,85

1.18.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 36,00

1.18.1.4

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 19.1.3

€ 11,30

Hoofdstuk 19 Diversen

Nr.

Omschrijving

Tarief

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

1.19.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,35

1.19.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.19.1.3

per pagina of A4 formaat (enkelzijdig) voor minder dan 6 kopieën:

gratis

vanaf 6 kopieën, per kopie

€ 0,25

1.19.1.4

per pagina op papier van ander formaat, tot en met A3 (enkelzijdig)

voor minder dan 6 kopieën:

gratis

vanaf 6 kopieën, per kopie

€ 0,30

1.19.1.5

per pagina op A4 formaat in kleur

voor minder dan 6 kopieën:

gratis

vanaf 6 kopieën, per kopie

€ 0,50

1.19.1.6

groot-kopieën van aangeboden c.q. opgevraagde stukken:

1.19.1.7

voor papierafdrukken tot een breedte van 90 cm en een lengte van 50 cm

€ 2,90

1.19.1.8

voor papierafdrukken voor een lengte van 50 cm en meer, tot een breedtevan 90 cm € 2,00 vermeerderd met € 0,20 voor elke 10 cm meer lengte of gedeelte daarvan

1.19.1.9

voor calques tot 90 cm

€16,10

1.19.1.10

voor calques voor een lengte van 50 cm en meer bij een breedte tot 90 cm € 14,00 vermeerderd met € 1,50 voor elke 10 cm meer lengte of gedeelte daarvan

1.19.1.11

meervoudige afdrukken van groot-kopieën bij 5 exemplaren en meer, 25% korting

1.19.1.12

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per blz/kopie

€ 0,10

1.19.1.13

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,50

1.19.1.14

een afschrift van:

een bestemmingsplan compleet

-kopie van een bestemmingsplankaart, groot- kopiekosten, volgens verdeling bij 1.19.1.6

-tekst afdrukken van een bestemmingsplan en van een

voorbereidingsbesluit, kopiekosten volgens verdeling bij 1.19.1.2

€79,40

1.19.1.15

schriftelijke informatieverstrekking op het gebied van Ruimtelijke Ordening en/of Milieu ten behoeve van Taxatierapportages.

€34,30

1.19.1.16

Schriftelijke informatieverstrekking uit het Bodem Informatie Systeem.

€23,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.2.1

bij het vaststellen van de bouwkosten, wordt de door de aanvrager opgegeven bouwsom getoetst aan een normberekening.

Dit geschiedt aan de hand van de Beleidsregel ‘Vaststellen bouwkosten Gemeente Aalburg 2014 welke door het college van Burgemeester en Wethouders wordt vastgesteld;

2.1.2.2

wanneer de opgegeven bouwsom afwijkt van de normberekening, kan opbasis hiervan, de hoogte van de vast te stellen bouwkosten wordenaangepast;

2.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.4

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.5

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, 10% van het tarief als genoemd onder artikel 2.3.1. Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een, op basis van het vooroverleg uitgewerkt voorgenomen project, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges op grond van artikel 2.4.1 met deze leges verrekend.

2.2.2

tot beoordeling van een principeverzoek tot wijzigen of afwijken van een bestemmingsplan

Indien een, op basis van het principeverzoek uitgewerkt project, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges op grond van artikel 2.3.4.3.1 en 2.3.4.3.2, 2.8.1 en 2.8.2 met deze leges verrekend.

€325,00

2.2.3

tot afgifte van een verklaring dat een activiteit vergunning vrij is

€ 0,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

Bouwactiviteiten

2.3.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

2,0 % van de bouwkosten, met een minimum van

€ 292,00

2.3.1.2

indien de bouwkosten € 500.000 – € 1.000.000 bedragen:

€ 10.000 + 1,8% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 500.000 te boven gaan.

2.3.1.3

indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen:

€ 19.000 + 1,6% van het deel van de bouwkosten vanaf € 1.000.000.

2.3.1.4

Extra welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt hettarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een of meerdere nieuwe welstandstoetsen noodzakelijk zijn:

2.3.1.4.1

voor de 1e en 2e welstandtoets

€ 0,00

2.3.1.4.2

voor de 3e en alle daarna volgende welstandtoetsen, per toets

€ 101,50

2.3.1.5

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 630,00

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges:

50%

2.3.1.7

Beoordeling aanvullende gegevens

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 0,00

2.3.1.8

Het tarief als berekend overeenkomstig 2.3.1.1, 2.3.1.2 of 2.3.1.3 wordt verminderd met 40% wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetstaan een bestemmingsplan zolang voor dit bestemmingsplan niet isvoldaan aan de verplichtng als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 Wro, waarbij het moment van aanvraag bepalend is.

Aanlegactiviteiten

2.3.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van deWabo, bedraagt het tarief 0,85% van de aanlegkosten met een minimum van

€ 112,75

Planologisch strijdig gebruik

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit. Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking), van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvrager de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor zijn rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

€11.750,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.6

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor het bouwplan wordt getoetst aan een exploitatieplan

€ 556,50

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

2.3.3.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1. verschuldigde bedrag

€ 421,50

Planologisch strijdig gebruik

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 293,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 293,50

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), waarbij de aanvrager de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing voor zijn rekening neemt (exclusief eventueel benodigde onderzoeken)

€11.750,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 293,50

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 293,50

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van pro vinciale regelgeving):

€ 293,50

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, aan de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 293,50

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 293,50

2.3.4.9.

Indien voor de aanvraag een goede ruimtelijke onderbouwing/toelichting dient te worden vervaardigd, worden de onder 2.3.4.1 t/m 2.3.4.8 genoemde tarieven, verhoogd met de kosten van de externe adviezen, zoals verwoord in 2.3.16 en 2.3.17.

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid. Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.2

indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk ten behoeve van een evenement

€ 500,00

indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden of wijzigen van een bouwwerk met een brutovloeroppervlak van:

2.3.5.2.1

1 tot en met 100 m²

€ 765,00

2.3.5.2.2

101 tot en met 500 m²

€ 1.248,00

2.3.5.2.3

501 tot en met 1000 m²

€ 1.649,00

2.3.5.2.4

1001 tot en met 2000 m²

€ 1.892,00

2.3.5.2.5

2001 m² of meer, vermeerderd met een bedrag van

voor elke 500 m² of gedeelte daarvan boven de 2000 m² met een maximum van

€ 406,00

€ 5.592,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- ofdorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 291,50

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 291,50

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 235,00

2.3.7.2

in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening Aalburg een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 235,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen

in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d,van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 247,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Voor het realiseren c.q. wijzigen van een inrit, bedraagt het tarief:(exclusief aanlegkosten)

€ 162,50

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van deAlgemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 0,00

2.3.11

Verkeerstelling

Voor het aanleveren van verkeersgegevens ten behoeve van Ruimtelijke procedures bedraagt het tarief per telling:

€ 325,00

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief per besteed uur:

€ 81,50

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief per besteed uur:

€ 81,50

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora en Faunawet indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief per besteed uur

€ 81,50

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling

dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief per besteed uur:

€ 81,50

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,

als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 81,50

2.3.14.3

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.

Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 81,50

2.3.14.4

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting

die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek intwee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstukvoor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uittoepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop

de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Onderzoeksrapporten

Onverminderd het bepaalde elders in dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in die onderdelen van de aanvraag een advies wordt gevraagd of een rapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 325,00

2.3.16.2

voor het verstrekken van een advies, namens het bevoegd gezag,overarcheologische waarden en verwachtingen

€ 325,00

2.3.16.3

voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een aangeleverdprogramma van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, KNA 3.1

€ 650,00

2.3.16.4

voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een aangeleverd Plan van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek

€ 162,50

2.3.16.5

Voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een offerte tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek

€ 162,50

2.3.16.6

voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van een rapportage die voortvloeit uit archeologisch (voor)onderzoek, ex art. 39 lid 2 MW,ex art. 40 lid 1, ex art. 41, lid 1

€ 650,00

2.3.16.7

voor het opstellen van een archeologische paragraaf behorende bij een Ruimtelijk plan, waaronder bestemmingsplannen en wijzigingsplannen

€ 650,00

2.3.16.8

voor de beoordeling van een akoestisch rapport

€ 325,00

2.3.16.9

voor de beoordeling van een flora- en faunaonderzoek

€ 325,00

2.3.16.10

voor de beoordeling van een luchtkwaliteit onderzoek

€ 325,00

2.3.16.11

voor de beoordeling van een geurhinder en veehouderij onderzoek

€ 325,00

2.3.16.12

voor het opstellen van een landschapsadvies

€ 1.016,00

2.3.16.13

voor de beoordeling van een extern veiligheidsonderzoek

€ 325,00

2.3.16.14

voor de beoordeling van een ander rapport of onderzoek niet met name genoemd maar wel noodzakelijk voor de beoordeling van de aanvraag

€ 325,00

2.3.16.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing hogere waarde als bedoeld in krachtens deartikelen 47 en volgende (industrielawaai) en 83 en volgende (wegverkeerslawaai) van de Wet geluidhinder of artikel 4.10 en volgende (spoorweglawaai) van het Besluit geluidhinder

€ 1.016,00

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift

aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt eenaanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring vangeen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kanworden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 325,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van

geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten,blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaandoor een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van eenconceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van hetvooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven legesin mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt van de geheven leges:

50%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag schriftelijk is ingediend binnen 2 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen

voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

De teruggaaf van de leges bedraagt

50%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

n.v.t.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€120,50

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€11.750,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€11.750,00

2.8.3

Voor het in behandeling nemen van:

een aanvraag tot het verkrijgen van een persoonsgebonden ontheffing of een persoonsgebonden gedoogbeschikking

€ 422,50

2.8.4

De onder 2.8.1 tot en met 2.8.3 verschuldigde bedragen worden verhoogd met de kosten van de externe adviezen, zoals verwoord in 2.3.16 en 2.3.17.

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding

€ 0,00

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oud wetgeving n.v.t.

Hoofdstuk 11 Overschrijving omgevingsvergunning

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het overschrijven van een toestemming omgevingsvergunning als bedoeld in titel 2:

€83,00

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

Nr.

Omschrijving

Tarief

2.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€83,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Nr.

Omschrijving

Tarief

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, eerste lid, van de Drank en Horecawet

€113,80

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een meldingals bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 55,70

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Dranken Horecawet

€ 11,30

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Nr.

Omschrijving

Tarief

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een

evenement op grond van de APV, uitsluitend voor commerciële doeleinden

€11,30

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Nr.

Omschrijving

Tarief

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.1.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.1.1.1

voor een seksinrichting

€3.450,00

3.1.1.2

voor een escortbedrijf

€3.450,00

3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.2.1

voor een seksinrichting

€1.725,00

3.2.2

voor een escortbedrijf

€1.725,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Nr.

Omschrijving

Tarief

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, uitsluitend voor commerciële doeleinden

€83,25

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Nr.

Omschrijving

Tarief

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€11,30

Verordening leges 2014

Toelichting tarieventabel

Algemeen

De legesverordening is zover mogelijk gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Deze modelverordening is sinds de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wabo) vanaf 1 oktober 2010 verdeeld in drie titels. Titel 1 Algemene dienstverlening, Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning en Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Titel 2 en 3 zijn extra toegevoegd . Voor zover er niets is aangegeven, zijn de tarieven van 2014 verhoogd met het percentage van de kostenontwikkeling dit is 1,6%.

De belangrijkste ontwikkelingen worden in hieronder toegelicht.

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

In titel 1, hoofdstuk 1 burgerlijke stand is een aanpassing gemaakt voor het kosteloos trouwen binnen de gemeente Aalburg. De gelegenheid van kosteloos trouwen wordt nu geboden op maandag en dinsdag tussen 9.00 - 9.30 uur op het gemeentehuis en in het Aalburgloket, zonder ceremonie of toespraak.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in

veranderen.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Met ingang van 1 januari 2014 geldt er een maximumbedrag voor de leges van rijbewijzen.

Dit bedrag is landelijk vastgesteld op € 38,48, maar wij als gemeente hebben het bedrag afgerond naar € 38,45.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in

veranderen.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Doordat het standplaatsenbeleid is gewijzigd in 2013 is er voor 2014 één tarief opgenomen in

onderdeel 1.9.4. voor het aanvragen van een vergunning voor onbepaalde tijd.

Het tarief dat betaald moet worden voor het in gebruik geven van de gemeentegrond wordt geregeld

door middel van privaatrechterlijke overeenkomsten.

Hoofdstuk 16 Kansspelen

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in

veranderen met uitzondering van onderdeel 1.16.2.

Hoofdstuk 19 Diversen

De tarieven van onderdeel 1.19.2 en 1.19.3 zijn eruit gehaald omdat dit tarief niet meer in rekening gebracht kan worden gezien de huidige ontwikkelingen in de jurisprudentie bij WOB-verzoeken.

Voor het bepalen van de tarieven in de onderdelen 1.19.1.3 tot en met 1.19.1.6 is aansluiting gezocht bij het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur, waarin staat welke kosten de rijksoverheid in rekening mag brengen voor het vervaardigen van kopieën.

Titel 2 paragraaf 2.3.1.5

De tarieven die door de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen worden doorberekend zijn gestegen. Het opgenomen tarief bedraagt € 630 voor 2014 in 2013 was dit € 615.

Titel 2 Hoofdstuk 3

De tarieven opgenomen onder 2.3.3.3.1 en 2.3.4.3.1 zijn voor 2014 verhoogd tot € 13.000.

Deze is gebaseerd op een gemiddelde uren besteding. De raming hiervan is als volgt samengesteld:

Startfase

Aanvraag beoordelen en randvoorwaarden benoemen 4 dagen

• Overleg met initiatiefnemer

• Overleg intern > o.a. milieu, groen/landschap, verkeer, bodem

• Overleg extern >o.a. provincie, waterschap e.d.

• Opstellen stedenbouwkundige randvoorwaarden

• Financiële consequenties in beeld brengen> kosten bouw- en woonrijp

maken, openbaar gebied

• Collegevoorstel: opstarten bestemmingsplanprocedure

• Aftasten op gemeenteraads-/commissieniveau

• Startnotitie/brief initiatiefnemer

Voorontwerpfase

Conceptvoorontwerp lezen + reacties doorgeven 2 dagen

Onderzoeken/planregels laten toetsen door “externen” 3 dagen

(Bijv. groen/landschap, milieu, bodem, verkeer, bestemmingsplantoetsers)

Aangepast/definitief voorontwerp doorlezen 1 dag

Vooroverleg voeren over voorontwerp 1 dag

Vooroverlegreacties van reactie voorzien/inspraaknotitie 1,5 dag

(Incl. overleg initiatiefnemer)

Anterieure overeenkomst maken en sluiten (kan ook in 2 dagen

ontwerpfase maar liever in voorontwerpfase)

Ontwerpfase

Ontwerp incl. wijzigingen ten gevolge van vooroverlegreacties doorlezen 1 dag

Ontwerpbestemmingsplan in procedure brengen 0,5 dag

Zienswijzen van reactie voorzien/ nota van zienswijzen (Incl. overleg initiatiefnemer) 3 dagen

Vaststellingsfase

Vaststelling voorbereiden 2 dagen

• Bestemmingsplan incl. wijzigingen ten gevolge van

zienswijzen doorlezen

• College en raadsvoorstel

• Voorbereiden/bijwonen raadsvergadering

• Publiceren

Beroep P.M.

Totaal 21 dagen

Totaal 21 dagen x 8 uur x € 78 = € 13.000

Toelichting Tarieventabel

Algemeen

De legesverordening is zover mogelijk gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Deze modelverordening is sinds de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wabo) vanaf 1 oktober 2010 verdeeld in drie titels. Titel 1 Algemene dienstverlening, Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning en Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Titel 2 en 3 zijn extra toegevoegd . Voor zover er niets is aangegeven, zijn de tarieven van 2014 verhoogd met het percentage van de kostenontwikkeling dit is 1,6%.

De belangrijkste ontwikkelingen worden in hieronder toegelicht.

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

In titel 1, hoofdstuk 1 burgerlijke stand is een aanpassing gemaakt voor het kosteloos trouwen binnen de gemeente Aalburg. De gelegenheid van kosteloos trouwen wordt nu geboden op maandag en dinsdag tussen 9.00 - 9.30 uur op het gemeentehuis en in het Aalburgloket, zonder ceremonie of toespraak.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Met ingang van 1 januari 2014 geldt er een maximumbedrag voor de leges van rijbewijzen.

Dit bedrag is landelijk vastgesteld op € 38,48, maar wij als gemeente hebben het bedrag afgerond naar € 38,45.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen.

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Doordat het standplaatsenbeleid is gewijzigd in 2013 is er voor 2014 één tarief opgenomen in onderdeel 1.9.4. voor het aanvragen van een vergunning voor onbepaalde tijd.

Het tarief dat betaald moet worden voor het in gebruik geven van de gemeentegrond wordt geregeld door middel van privaatrechterlijke overeenkomsten.

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen met uitzondering van onderdeel 1.16.2.

Hoofdstuk 19 Diversen

De tarieven van onderdeel 1.19.2 en 1.19.3 zijn eruit gehaald omdat dit tarief niet meer in rekening gebracht kan worden gezien de huidige ontwikkelingen in de jurisprudentie bij WOB-verzoeken.

Voor het bepalen van de tarieven in de onderdelen 1.19.1.3 tot en met 1.19.1.6 is aansluiting gezocht bij het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur, waarin staat welke kosten de rijksoverheid in rekening mag brengen voor het vervaardigen van kopieën.

Titel 2 paragraaf 2.3.1.5

De tarieven die door de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen worden doorberekend zijn gestegen. Het opgenomen tarief bedraagt € 630 voor 2014 in 2013 was dit € 615.

Titel 2 Hoofdstuk 3

De tarieven opgenomen onder 2.3.3.3.1 en 2.3.4.3.1 zijn voor 2014 verhoogd tot € 13.000.

Deze is gebaseerd op een gemiddelde uren besteding. De raming hiervan is als volgt samengesteld:

Startfase

Aanvraag beoordelen en randvoorwaarden benoemen 4 dagen

• Overleg met initiatiefnemer

• Overleg intern > o.a. milieu, groen/landschap, verkeer, bodem

• Overleg extern >o.a. provincie, waterschap e.d.

• Opstellen stedenbouwkundige randvoorwaarden

• Financiële consequenties in beeld brengen> kosten buw- en woonrijp

maken, openbaar gebied

• Collegevoorstel: opstarten bestemmingsplanprocedure

• Aftasten op gemeenteraads-/commissieniveau

• Startnotitie/brief initiatiefnemer

Voorontwerpfase

Conceptvoorontwerp lezen + reacties doorgeven 2 dagen

Onderzoeken/planregels laten toetsen door “externen” 3 dagen

(Bijv. groen/landschap, milieu, bodem, verkeer, bestemmingsplantoetsers)

Aangepast/definitief voorontwerp doorlezen 1 dag

Vooroverleg voeren over voorontwerp 1 dag

Vooroverlegreacties van reactie voorzien/inspraaknotitie 1,5 dag

(Incl. overleg initiatiefnemer)

Anterieure overeenkomst maken en sluiten (kan ook in 2 dagen

ontwerpfase maar liever in voorontwerpfase)

Ontwerpfase

Ontwerp incl. wijzigingen ten gevolge van vooroverlegreacties doorlezen

1 dag

Ontwerpbestemmingsplan in procedure brengen 0,5 dag

Zienswijzen van reactie voorzien/ nota van zienswijzen (Incl. overleg initiatiefnemer) 3 dagen

Vaststellingsfase

Vaststelling voorbereiden 2 dagen

• Bestemmingsplan incl. wijzigingen zienswijzen doorlezen

• College en raadsvoorstel

• Voorbereiden/bijwonen raadsvergadering

• Publiceren

Beroep P.M.

Totaal 21 dagen

Totaal 21 dagen x 8 uur x € 78 = € 13.000