Regeling vervallen per 05-11-2019

Regeling briefadres gemeente Aalburg 2016.

Geldend van 20-10-2016 t/m 04-11-2019

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Aalburg 2016.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalburg,

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38, 2.39, 2.40, 2.45, 2.47 en 2.52 van de Wet basisregistratie personen, artikel 4:84 van de Algemene Wet Bestuursrecht en op de circulaires briefadres (BPR2012-

0000306843 en BPR2013/0000746310) van de minister van BZK van 1 juni 2012 en 6 december 2013,

overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijke gebruik van het briefadres tegen te gaan,

is besloten vast te stellen:

Regelingbriefadres gemeente Aalburg2016.

Artikel 1: Begrippen

Het briefadres: dit betreft is het fysieke adres waar in naam van de betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, ervoor zorg wordt gedragen dat geschriften en/of inlichtingen de betrokkene bereiken.

De briefadresgever: hiermee wordt de de natuurlijke persoon of rechtspersoon omschreven, die een briefadres ter beschikking stelt, zoals bedoeld in artikel 2.42 van de Wet BRP.

De briefadreshouder: hiermee wordt verwezen naar de ingezetene, geregistreerd in de Basisadministratie personen, die een briefadres houdt.

De term gezinshuishouden verwijst naar:

  • -

    twee personen die volgens de Basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

  • -

    twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

  • -

    een alleenstaande ouder met kind(eren).

Artikel 2: Redenen voor de aangifte van een briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres kunnen zijn:

  • -

    Het ontbreken van een woonadres vanwege

    • -

      dak- of thuisloosheid;

    • -

      een overbruggingsperiode tussen het veranderen van woonadres;

    • -

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • -

      een kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar voor ten hoogste acht maanden;

    • -

      een verblijf in het buitenland korter dan twee jaar en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.

  • -

    Een verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • -

    Een verblijf in een instelling zoals bedoeld in artikel 2.40 van de Wet BRP.

Artikel 3: Voorwaarden

Om aangifte te doen van een briefadres moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • -

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waaronder het briefadres valt.

  • -

    De aangever is verplicht om bij de aangifte van een briefadres alle benodigde stukken te overleggen. Hieronder wordt verstaan:

    • -

      Een geldig identiteitsbewijs.

    • -

      De schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is.

    • -

      Een geldig identiteitsbewijs of een kopie daarvan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene of de gemachtigde van de aangewezen rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden.

    • -

      Een ingevulde en ondertekende Vragenlijst Briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2.

  • -

    De briefadresgever die als ingezetene in de BRP ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden.

Artikel 4: Onvolledige aangifte

De aangifte is onvolledig onder de volgende omstandigheden:

  • -

    Indien er sprake is van het ontbreken van gegevens. De aangever wordt in dat geval in de gelegenheid gesteld om binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen. Indien de aangifte niet binnen de bovenstaande termijn van veertien dagen kan worden aangevuld, kan op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • -

    Indien een aangifte niet binnen veertien dagen na eerste aangifte wordt aangevuld of uitstel wordt aangevraagd, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5: Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • -

    de aangever een eigen woonadres heeft;

  • -

    de aangever, niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft of langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • -

    de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dantwee jaar in het buitenland verblijft;

  • -

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • -

    het briefadres een adres betreft waarop al aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

  • -

    het briefadres geen bestaand adres betreft;

  • -

    het briefadres een postbus is van een natuurlijk persoon;

  • -

    het briefadres gehouden wordt door een rechtspersoon, die niet door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen.

Artikel 6: Termijn voor het aanhouden van een briefadres

Met betrekking tot de termijn waarin een briefadres mag worden aangehouden, geldt het volgende:

  • -

    In de situatie zoals bedoeld in artikel 2 mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal drie maanden.

  • -

    In de situatie zoals bedoeld in artikel 2 mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland verblijft.

  • -

    Als de aangever voor het aflopen van de bovenstaande maximale termijnen geen woonadres heeft gekozen, moet door de aangever een verzoek worden ingediend om het briefadres te verlengen.

  • -

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, kan de termijn voor een briefadres eenmalig met maximaal drie maanden verlengd worden.

  • -

    De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van artikel 2.

  • -

    Diegene waarop het briefadres betrekking heeft gehouden, moet binnen vijf dagen na de

  • -

    wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente en zijn nieuwe adres te laten registreren.

Artikel 7: Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van de bepalingen, zoals beschreven in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan van deze bepaling worden afgeweken.

Artikel 8: Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 9: Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Aalburg 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 oktober 2016.
gemeentesecretaris B.A. (Bas) Duijster
Burgemeester, A.M.T. Naterop