Regeling vervallen per 04-03-2016

Verordening behandeling klaagschriften Aalsmeer 2001

Geldend van 01-01-2002 t/m 03-03-2016

Intitulé

Verordening behandeling klaagschriften Aalsmeer 2001

De raad van de gemeente Aalsmeer;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 december 2001, nr. 150;

gelet op Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 147 en 149 van Gemeentewet;

besIuit:

vast te stellen de volgende verordening, houdende de instelling, de samenstelling en de werkwijze van de klachtenadviescommissie van de gemeente Aalsmeer (Verordening behandeling klaagschriften Aalsmeer 2001):

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    klachtenadviescommissie: de klachtenadviescommissie als bedoeld in artikel 2;

  • -

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de raad;

    • 2.

      de commissies, voor zover het aan hun opgedragen uitvoeringstaken betreft;

    • 3.

      het college van burgemeester en wethouders;

    • 4.

      de burgemeester;

  • -

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    klacht: een klacht als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de wet;

  • -

    klaagschrift: een schriftelijke klacht;

  • -

    klager: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, die een klaagschrift heeft ingediend;

  • -

    voorzitter: de voorzitter als bedoeld in artikel 4;

  • -

    plaatsvervangend voorzitter: de plaatsvervangende voorzitter als bedoeld in artikel 3, lid 2;

  • -

    secretaris: de secretaris als bedoeld in artikel 5, lid 1;

  • -

    plaatsvervangend secretaris: de plaatsvervangend secretaris als bedoeld in artikel 5, lid 2;

  • -

    verslag: het verslag als bedoeld in artikel 9:10, lid 3, van de wet;

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1.

    Er is een klachtenadviescommissie.

  • 2.

    De klachtenadviescommissie is belast met de behandeling van en de advisering over klaagschriften.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De klachtencommissie bestaat uit drie leden, te weten de voorzitter, en de personen, die fungeren als burgemeester van Aalsmeer en als secretaris van de gemeente Aalsmeer.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter treedt het lid, dat als burgemeester fungeert, in zijn plaats.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter wordt op voorstel van het college van burgemeester en wethouders door de raad benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De voorzitter mag geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Aalsmeer, uitgezonderd de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Aalsmeer.

  • 3.

    De voorzitter treedt af op de dag van het periodiek aftreden van de raad.

  • 4.

    De aftredende voorzitter blijft - in afwijking van het bepaalde in lid 3 - zijn functie vervullen tot maximaal zes maanden na het periodiek aftreden van de raad of zoveel eerder als in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    De voorzitter kan op ieder moment ontslag nemen. Hiervan doet hij schriftelijk mededeling aan de raad.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de klachtenadviescommissie is een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst tevens een of meer plaatsvervangend secretarissen aan.

Artikel 6 Ingediend klaagschrift

  • 1.

    Op een ingediend klaagschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het klaagschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de klachtenadviescommissie gesteld.

Artikel 7 Vooronderzoek

De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het klaagschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

Artikel 8 Voorprocedure

  • 1.

    De voorzitter of de secretaris namens de voorzitter kan het bestuursorgaan en/of degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid stellen om naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet te komen.

  • 2.

    lndien aan het bepaalde in lid 1 toepassing wordt gegeven, stelt de secretaris het bestuursorgaan en/of degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, hiervan zo spoedig mogelijk in kennis onder uitreiking of toezending van een afschr'rft van het klaagschrift en onder mededeling van het bepaalde in lid 3.

  • 3.

    Indien aan het bepaalde in lid 1 toepassing wordt gegeven, wordt (de voorbereiding van) de behandeling - onverlet het bepaalde in artikel 9 - opgeschort voor maximaal drie weken.

Artikel 9 Geen behandeling

  • 1.

    Zodra het klaagschrift door de klachtenadviescommissie is ontvangen, gaat de voorzitter na of laat de voorzitter nagaan of de klacht aangemerkt kan of moet worden als een klacht, als bedoeld in artikel 9:8, leden 1 en 2, van de wet.

  • 2.

    Indien de voorzitter van mening is dat de klacht aangemerkt kan of moet worden als een klacht, bedoeld in artikel 9:8, leden 1 en 2, van de wet, doet hij hiervan gemotiveerd mededeling aan het bestuursorgaan.

  • 3.

    Het bestuursorgaan stelt de voorzitter van het wel of niet in behandeling nemen van de klacht in kennis.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarin de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord door de klachtenadviescommissie.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 9:10, lid 2, van de wet.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De secretaris nodigt de klager en degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, tijdig uit voor de in artikel 10 bedoelde zitting.

  • 2.

    Bij de uitnodiging van degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift gevoegd.

  • 3.

    De voorzitter kan in overleg met de secretaris, al dan niet op verzoek van (een van) de uitgenodigden, het tijdstip van de zitting wijzigen. De secretaris stelt de uitgenodigden zo spoedig mogelijk van een wijziging in kennis.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting door de klachtenadviescommissie is vereist, dat twee leden, waaronder de voorzitter dan wel de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn.

Artikel 13 Niet deelneming aan behandeling

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een klaagschrift, indien daarbij de onpartijdigheid van hun persoon, in welke hoedanigheid dan ook, in het geding kan zijn.

Artikel 14 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt verder een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die bij het verslag worden gevoegd.

  • 4.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 15 Beraadslaging en advisering

  • 1.

    De klachtenadviescommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De klachtenadviescommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • c.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, als die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor het in kennis stellen als bedoeld in artikel 9:12, lid 1, van de wet.

  • 4.

    Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 16 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt onder medezending van het verslag tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 9:11, lid 1, van de wet, ontoereikend is, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de klager, degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, en de klachtenadviescommissie een afschrift.

Artikel 17 Onvoorziene en bijzondere omstandigheden

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    In de bijzondere omstandigheid, dat het bepaalde in artikel 12 wegens vacatures, absenties en/of het bepaalde in artikel 13 het daadwerkelijke functioneren van de klachtenadviescommissie verhindert of dreigt te verhinderen, kan het college van burgemeester en wethouders in afwijking van het bepaalde in artikel 3 een of meer leden benoemen en een lid aanwijzen als plaatsvervangend voorzitter. Een dergelijke benoeming en aanwijzing geldt voor een daarbij aangegeven, beperkte periode en vindt zo mogelijk na overleg met de voorzitter plaats.

Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2002.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling klaagschriften Aalsmeer 2001.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 20 december 2001.
voorzitter, secretaris.