Regeling vervallen per 01-07-2013

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeenten Aalsmeer - Uithoorn

Geldend van 01-12-2008 t/m 30-06-2013

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeenten Aalsmeer - Uithoorn

1. Inleiding

Schuldhulpverlening valt onder de inkomensondersteunende maatregelen die van rijkswege zijn gedelegeerd naar de gemeenten. De gemeente kan zelf de regelgeving op dit terrein vaststellen.

In de nota Minimabeleid gemeenten Aalsmeer - Uithoorn: 'evaluatie en plan van aanpak 2007 - 2010' is aangegeven dat de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn schuldhulpverlening integraal vorm willen geven [1]. Hierbij gaat het er niet alleen om dat de financiële problemen worden weggenomen, maar ook de oorzaken daarvan.

In deze beleidsregels wordt toegelicht hoe in de praktijk de uitvoering van schuldhulpverlening geregeld dient te worden. De onderwerpen die in deze beleidsregels zijn opgenomen, moeten er voor zorgen dat schuldhulpverlening verder integraal wordt vorm gegeven.

In het tweede hoofdstuk wordt algemene informatie gegeven over schuldhulpverlening en de vernieuwde Wsnp. In hoofdstuk drie wordt verder ingegaan op integrale schuldhulpverlening.

Vervolgens is in hoofdstuk vier vermeld hoe budgetbeheer is opgezet binnen de Gemeenschappelijke Regeling Aalsmeer- Uithoorn. De manier waarop het onderdeel budgetbegeleiding binnen de GR Aalsmeer- Uithoorn is georganiseerd, wordt beschreven in hoofdstuk vijf. In hoofdstuk zes en zeven wordt ingegaan op de afspraken die zijn gemaakt met de woningbouwverenigingen van Aalsmeer en Uithoorn en de energieleveranciers. Tot slot wordt in hoofdstuk acht beschreven welke rol voorlichting heeft binnen schuldhulpverlening.

2. Algemene informatie

2.1. Schulden

Uit de nota Integrale schuldhulpverlening'* blijkt dat de schuldenproblematiek in Nederland verder toe neemt. Een half miljoen gezinnen lopen het risico om in een problematische schuldsituatie te komen.

Ongeveer de helft heeft daadwerkelijk schulden. Financiële problemen kunnen diverse gevolgen hebben. Deze gevolgen worden in de volgende paragraaf toegelicht.

2.2. Soorten schulden

Er zijn verschillende soorten schulden. De Greef (1992) [3] onderscheidt vier verschillende typen schulden. De oorzaak van deze schulden is verschillend. Elk type schuldsituatie vereist daarom ook een andere aanpak voor de oplossing [4]

  • 1.

    Overlevingsschulden

  • De schuldenaar heeft te weinig inkomsten in verhouding tot zijn vaste lasten. Dit type schulden komt vooral voor bij mensen die rond het sociaal minimum leven. Deze schuldenaars zullen moeten leren om binnen hun kleine budget te blijven of om hun inkomsten te verhogen door bijvoorbeeld werkaanvaarding of door geïnformeerd te worden over inkomensverruimende maatregelen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag.

  • 2.

    Overbestedingsschulden

  • De schuldenaar heeft in beginsel genoeg geld, maar heeft te veel kredieten afgesloten en is hierdoor in de financiële problemen gekomen. Deze schuldenaar zal moeten leren om binnen zijn budget te blijven.

  • 3.

    Aanpassingsschulden

  • De schulden zijn een gevolg van een aanzienlijke verandering aan de uitgaven- en of inkomstenkant. Denk aan situaties als echtscheiding, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en dergelijke. Deze personen zullen moeten leren om zich aan hun nieuwe situatie aan te passen.

  • 4.

    Compensatieschulden

  • Deze schulden ontstaan door psychologische problemen zoals drugs- of koopverslaving. Hierbij zullen de problemen die de basis vormen van de problematische schuldsituatie moeten worden opgelost.

2.3. Gevolgen financiële problemen

Op sociaal gebied leidt een slechte financiële situatie tot uitsluiting [5]. Mensen met financiële problemen hebben de neiging zich terug te trekken uit het sociale leven. Ze kunnen het zich financieel niet veroorloven mee te doen aan allerlei activiteiten die geld kosten, maar schamen zich ook vaak voor hun situatie. Ze trekken zich dan terug uit het sociale leven, waardoor sociale uitsluiting ontstaat. Een slechte financiële situatie drukt ook een stempel op kinderen. Kinderen uit arme gezinnen overtreden vaker de regels dan niet-arme kinderen, presteren ten opzichte van niet-arme kinderen minder, hebben een mindere gezondheidsstijl en genieten een minder goede opvoeding. Zij schamen zich voor hun armoede, worden er onzeker door.

Geldgebrek heeft ook invloed op het maatschappelijk functioneren van mensen. De persoonlijke ontwikkeling loopt vaak gebrekkig omdat er geen gebruik kan worden gemaakt van internet, de bibliotheek, kranten en bladen of musea. Dit gaat vaak ten kosten van maatschappelijke participatie en het leveren van een actieve bijdrage aan de samenleving.

Daarnaast hebben mensen met schulden vaak een negatief zelfbeeld, voelen zich minder, zien zichzelf geen partij op de arbeidsmarkt en zien weinig perspectief om iets aan positieverbetering te doen. Door het negatieve zelfbeeld verkleinen zij de kans op de arbeidsmarkt. Dit is ook een reden waardoor een re-integratietraject wordt bemoeilijkt. Het hebben van schulden werpt namelijk vaak belemmeringen op om te gaan werken. Het leidt soms tot demotivatie, omdat al het extra verdiende geld toch naar de deurwaarders of de schuldeisers gaat.

Tot slot leveren financiële problemen ook veel stress op. Men leeft in permanente staat van spanning en soms angst. Stress heeft een negatieve weerslag op de gezondheid en leidt tot verhoogd medicijngebruik.

Integrale schuldhulpverlening is een manier om financiële problemen en daarmee dus ook de gevolgen van de financiële problemen aan te pakken. In het volgende hoofdstuk wordt verder ingegaan op integrale schuldhulpverlening.

2.4. Schuldhulpverlening: minnelijke- en wettelijke- traject

Voor het aflossen van schulden bestaan verschillende mogelijkheden. Optie één: de minnelijke trajecten schuldhulpverlening, optie twee: de wettelijke schuldsanering.

Bij minnelijke trajecten wordt via de schuldhulpverlener geprobeerd betalingsafspraken te maken met de schuldeisers. Wanneer een minnelijk traject niet mogelijk is, kan via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) alsnog worden geprobeerd uit de schulden te komen. Een minnelijk traject is niet mogelijk wanneer de schuldeisers meer terug willen krijgen dan er wordt aangeboden.

2.5. (Vernieuwing) Wsnp

De Wsnp is met ingang van 1 januari 2008 gewijzigd. Een van de belangrijkste doelen van deze wijzingen is dat het aantal minnelijke trajecten toeneemt [6]. De regering wil dit bereiken door:

  • -

    het minnelijke traject te versterken;

  • -

    de toegang tot de Wsnp te beperken.

Versterking minnelijk traject

Na de invoering van de nieuwe Wsnp kan de rechter een schuldenaar pas toelaten tot de Wsnp wanneer alle middelen voor een minnelijke regeling zijn uitgeput. Het minnelijke traject krijgt extra middelen om schuldeisers die dit traject frustreren aan te pakken. De nieuwe middelen zijn:

het dwangakkoord en het moratorium.

  • a)

    het dwangakkoord

  • Het dwangakkoord is bruikbaar als binnen het minnelijke traject vrijwel alle schuldeisers meewerken, maar een of enkele schuldeisers de totstandkoming van een minnelijke regeling blokkeren. Het akkoord dwingt deze schuldeisers om mee te werken. De gedachte is dat de weigerachtige schuldeisers -dit wetende- alsnog zullen meewerken aan een minnelijke regeling. De wetgever hoopt daarmee de druk op het wettelijke traject te verminderen.

  • b)

    het moratorium

  • Een moratorium voorkomt dat een schuldeiser zijn specifieke inningsmogelijkheden gebruikt terwijl een aanvraag tot een minnelijke regeling in behandeling is. Met een verzoek kan de schuldenaar de ontruiming-, beëindiging- of ontbindingmaatregel opschorten. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de verhuurder niet mag ontruimen tijdens een door de rechter vastgestelde periode van maximaal zes maanden. De gedachte hierachter is dat de schuldenaar zo (beperkt) de tijd krijgt om de schulden in kaart te brengen en een aanbod aan alle schuldeisers te doen. De schuldeiser kan in die periode zijn schuld niet innen op een wijze die een eventuele minnelijke regeling frustreert.

  • In de volgende gevallen is een moratorium mogelijk:

    • -

      als een verhuurder een gedwongen woningontruiming wil uitvoeren;

    • -

      als een leverancier gas, water en/of licht wil afsluiten; en

    • -

      als een zorgverzekeraar de verzekering wil stopzetten.

Naast deze twee middelen is er vanaf 1 januari 2008 de mogelijkheid een voorlopige voorziening aan te vragen. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kan worden gedaan als het minnelijk traject (bijna) afgerond is. Een verzoek dient ertoe om in spoedeisende zaken aan de rechtbank een voorlopige voorziening te vragen. Hiervan kan alleen sprake zijn als het verzoekschrift Wsnp wordt, of al is ingediend. Een spoedeisende zaak kan betrekking hebben op alles wat de werking van de schuldsanering zou kunnen frustreren als de rechtbank het verzoek om toepassing van de Wsnp zou honoreren. Naast de bedreigende schulden waarvan sprake is in artikel 287b (moratorium) kan het in dit geval ook om andere zaken gaan zoals gijzeling, loonbeslag, gedwongen verkoop van goederen, etc. Zodra de Wsnp van toepassing is, zijn al deze maatregelen überhaupt niet meer bedreigend. Beslag vervalt automatisch en woningontruiming en afsluiting van nutsvoorzieningen op basis van schulden die voor de start van de Wsnp zijn ontstaan, is niet mogelijk.

Beperking van de toegang tot de Wsnp

Met de gewijzigde Wsnp probeert de wetgever ook het groeiende beroep op de Wsnp een halt toe te roepen. Niet zozeer het aantal criteria als wel de aard van de in de Faillissementswet opgenomen criteria zijn gewijzigd. Deze gewijzigde criteria stellen hogere eisen aan het verhaal waarmee de schuldenaar de rechtbank benadert, en vraagt dus ook meer van de dienstverlener die de schuldenaar bij zijn verzoek ondersteunt.

3. Integrale schuldhulpverlening

3.1. Integrale schuldhulpverlening

Bij (problematische) schulden zijn financiële en psychosociale oorzaken en gevolgen vaak verweven.

Financiële problemen hebben ook belangrijke sociale en maatschappelijke consequenties. Ernstige schulden leiden tot verarming van huishoudens en ontwrichting van de totale leefsituatie.

Problematische schulden kunnen mensen belemmeren in hun deelname aan de maatschappij

Een integrale aanpak van schulden biedt daarom niet alleen financiële oplossingen voor gemaakte schulden, maar heeft ook aandacht voor budgetbegeleiding, gedragsverandering en voor de psychosociale factoren die samenhangen met de schuldenproblematiek.

Integrale schuldhulpverlening (ISHV) dient de basis te vormen voor een gezonde financiële toekomst.

De doelstellingen van integrale schuldhulpverlening zijn:

  • een doelmatige preventie;

  • vroegtijdige signalering en verwijzing;

  • het bieden van een integrale aanpak;

  • het voorkomen van recidive.

3.2. Situatie Aalsmeer - Uithoorn

De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociale Zaken Aalsmeer Uithoorn heeft de uitvoering van schuldhulpverlening vooralsnog uitbesteed aan Plangroep. Twee medewerkers van Plangroep voeren (parttime) de werkzaamheden voor schuldhulpverlening uit. Zij maken letterlijk onderdeel uit van het cluster Werk en Bijstand en zijn dus ook werkzaam in het gemeentehuis van Aalsmeer en Uithoorn.

De schuldhulpverleners van Plangroep werken vooralsnog 24 uur per week voor Uithoorn en 16 uur per week voor Aalsmeer.

De GR Aalsmeer - Uithoorn ondersteunt zowel bij de minnelijke- als de wettelijke trajecten. Hierbij heeft natuurlijk, gezien de gewijzigde Wsnp[7], het minnelijke traject de voorkeur.

Als het gaat om schuldhulpverlening kunnen er globaal drie trajecten worden onderscheiden:

  • 1.

    het preventieve traject

  • De cliënt heeft geen of weinig schulden, maar wil wel graag advies over zijn financiële situatie of begeleiding bij het beheren van zijn financiën. Dit om schulden te voorkomen.

  • 2.

    het minnelijke traject

  • De cliënt heeft betalingsachterstanden / schulden en wil hierover afspraken maken met zijn schuldeisers. Via het minnelijke traject worden de schulden opgelost door het bemiddelen tussen de klant, de schuldeisers en anderen. Er wordt in enkele gevallen door de gemeente borg gestaan voor een saneringskrediet. In andere gevallen wordt er geen krediet verleend.

  • De schuld wordt dan afgelost op basis van de afloscapaciteit van de klant.

  • 3.

    het wettelijke traject

  • Wanneer een of meerdere schuldeisers geen betalingsafspraken willen maken, kan het minnelijke traject mogelijk geen vervolg krijgen. Er wordt dan een wettelijk traject gestart. Dit traject loopt via de rechtbank. Een voorbeeld van een wettelijk traject is de Wsnp.

Tijdens deze drie trajecten kunnen meerdere producten worden ingezet om er voor te zorgen dat er rust komt in de financiële situatie van de cliënt, zoals budgetbeheer of beschermingsbewind. Ook zijn er producten die er op gericht zijn dat de cliënt leert om zijn eigen financiën weer te beheren, zoals budgetbegeleiding of een eenmalig adviesgesprek.

  • Budgetbeheer

  • Bij budgetbeheer wordt het budget van de klant beheerd door een persoon of instantie die daarvoor is aangesteld. Voor Aalsmeer en Uithoorn is dit Plangroep Solutions [8]. Deze beheerder ontvangt het inkomen en verzorgt de betalingen op zo'n manier dat er geen nieuwe schulden ontstaan.

  • Budgetbeheer kan worden ingezet in het preventieve-, het minnelijke- en het wettelijke traject.

  • Beschermingsbewind

  • Beschermingsbewind wordt ingezet wanneer de cliënt als gevolg van lichamelijke of geestelijke beperkingen niet in staat is om zijn financiële belangen goed te behartigen. De rechtbank moet toestemming geven dat de cliënt onder beschermingsbewind wordt gesteld.

  • Na de verkregen rechterlijke toestemming voert Obin [9], voor Aalsmeer en Uithoorn, het beheer over de financiën van de cliënt. Een verschil met budgetbeheer is dat de bewindvoerder verdergaande bevoegdheden heeft en ook bepaalde rechtshandelingen namens de cliënt mag verrichten (bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering). De bewindvoerder legt over het bewind jaarlijks verantwoording af aan de kantonrechter. Beschermingsbewind kan worden ingezet in het preventieve-, het minnelijke- en het wettelijke traject.

  • Bewindvoering bij Wsnp

  • Wanneer een cliënt is toegelaten tot de Wsnp krijgt hij door de rechtbank een bewindvoerder toegewezen. Deze bewindvoerder legt verantwoording af aan de rechter-commissaris. Zijn taken bestaan uit het beheren en vereffenen van de boedel tijdens het schuldsaneringtraject van de cliënt.

  • Bewindvoering bij Wsnp kan uiteraard alleen worden ingezet in het wettelijke traject.

  • Eenmalig advies

  • De cliënt krijgt een eenmalig advies over zijn financiële situatie. Er kan hierbij bijvoorbeeld worden gekeken of iemand nog in aanmerking kan komen voor extra toeslagen/subsidies via de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank etc.

  • Het eenmalige advies is vooral een product in het preventieve traject.

  • Budgetbegeleiding

  • De klant krijgt advies over zijn of haar financiële situatie en wordt begeleid bij het aanleren van een nieuw uitgavenpatroon. Dit kan onder andere door (individuele) gesprekken, maar ook door het volgen van een cursus. Het doel: de klant is uiteindelijk in staat om zelfstandig en op een verantwoorde wijze de financiën te beheren.

  • Budgetbegeleiding kan worden ingezet in het preventieve-, het minnelijke- en het wettelijke traject.

Situatie Aalsmeer - Uithoorn de afgelopen jaren.

De afgelopen jaren was de GR Aalsmeer - Uithoorn vooral gericht op de uitvoering van schuldbemiddeling (dus het maken van betalingsafspraken met schuldeisers of, als dit niet lukte, het inzetten van het wettelijke traject).

In de nota 'minimabeleid Gemeenten Aalsmeer - Uithoorn: evaluatie en plan van aanpak 2007 - 2010' zijn de volgende voorwaarden ten aanzien van integrale schuldhulpverlening opgenomen:

  • Binnen de schuldhulpverlening moet voldoende aandacht zijn voor preventieactiviteiten, gericht op het voorkomen van schulden in plaats van het achteraf oplossen daarvan;

  • Het samenwerkingsverband tussen de verschillende hulpverleningsinstanties moet versterkt worden door het bieden van een uniforme aanpak van schuldhulpverlening;

  • De hulpverleningsmethodiek moet gericht zijn op het zelfstandig voeren van een gezond financieel beheer en het voorkomen van terugval;

  • Er moeten uniforme afspraken gemaakt worden met schuldeisers, gericht op het vroegtijdig signaleren van de schuldenproblematiek met als doel het voorkomen van problematische schuldensituaties;

  • De trajecten gericht op de wettelijke schuldsanering moeten zoveel mogelijk teruggedrongen worden. Daarbij heeft het minnelijke traject de voorkeur boven het wettelijke traject;

  • De burger heeft een eigen verantwoordelijkheid bij het vroegtijdig signaleren van de schuldenproblematiek en het meewerken aan de oplossing daarvan;

  • Door middel van gerichte voorlichting moet de burger op zijn of haar plichten gewezen worden.

Naar aanleiding van de nota Minimabeleid is in 2007 is een start gemaakt met budgetbeheer en het organiseren van budgetcursussen. Tevens zijn er voorlichtingsbijeenkomsten in de regio georganiseerd. Door het opstellen van deze beleidsregels schuldhulpverlening wordt geprobeerd meer vorm te geven aan schuldhulpverlening. Het uiteindelijke doel is hierbij om te komen tot integrale schuldhulpverlening.

3.3. Voordelen integrale schuldhulpverlening [10]

Op sociaal gebied wordt er door integrale schuldhulpverlening stabiliteit gecreëerd in de financiële situatie. Hoewel de cliënt nog steeds van weinig geld moet rondkomen, is de financiële situatie wel helder in kaart gebracht en wordt er gewerkt aan een oplossing van het probleem. Integrale schuldhulpverlening biedt mensen bovenal een nieuwtoekomstperspectief.

Omdat mensen ervaren dat het mogelijk is om een schuldenvrije toekomst op te bouwen, krijgen ze nieuwe energie, waardoor ze in staat zijn om ook op andere levensgebieden hun leven vorm te geven.

Op maatschappelijk gebied levert integrale schuldhulpverlening voordelen op. Doordat er gewezen wordt op aanvullende voorzieningen (en er geholpen wordt deze voorzieningen aan te vragen), kunnen mensen weer lid worden van bijvoorbeeld een bibliotheek of sportvereniging. De maatschappij wordt meer bereikbaar, het zelfvertrouwen groeit. Als het gaat om de gezondheid leven mensen, door integrale schuldhulpverlening, niet meer onder de dagelijkse stress die schulden met zich mee brengen. Dit leidt tot een beter gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch.

Daarnaast levert goede schuldhulpverlening ook besparingen op. Er wordt bijvoorbeeld geld gespaard doordat het aantal huisuitzettingen afneemt (kosten van procedures, feitelijke uitzetting en opslag van goederen). Daarnaast verstrekken gemeenten vaak leenbijstand om huisuitzettingen te voorkomen.

Deze leenbijstand is niet meer volledig inbaar als de ontvanger in een problematische schuldsituatie terechtkomt. Ook herhuisvesting kost geld, waarvoor vaak leenbijstand wordt verstrekt, die later niet meer volledig inbaar blijkt.

Verder zijn gemeenten, in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB), verplicht om zich in te spannen om mensen te activeren en aan werk te helpen. Deze re-integratie wordt gemakkelijker als schulden worden voorkomen of aangepakt. Hierdoor wordt bespaard op re-integratie en bijstandsmiddelen.

Re-integratie naar betaald werk wordt daarbij gezien al een van de belangrijkste maatregelen om de (sociale) armoede tegen te gaan. Het uitgangspunt daarbij is dat betaald werk de kansen op armoede en sociale uitsluiting verminderd.

3.4. Vormgeven aan integrale schuldhulpverlening

In dit hoofdstuk is het belang van integrale schuldhulpverlening aangegeven. In de volgende hoofdstukken wordt uitgewerkt op welke manier de GR Aalsmeer - Uithoorn de komende jaren vorm wil geven aan integrale schuldhulpverlening. Dit wil de GR Aalsmeer- Uithoorn bereiken door een betere regievoering bij budgetbeheer, het opzetten van budgetbegeleiding en het maken van samenwerkingsafspraken met externe partijen.

4. Budgetbeheer

4.1. Algemeen

Budgetbeheer wordt voor de Gemeenschappelijke Regeling Aalsmeer - Uithoorn uitgevoerd door Plangroep Solutions. Bij budgetbeheer draagt de cliënt het beheer van zijn inkomen over aan budgetbeheerders. Het doel hiervan is rust te creëren in de financiële situatie. Bijkomend effect is dat de kans op het maken van nieuwe schulden wordt beperkt.

4.2. Aanvraag budgetbeheer

Een aanvraag voor budgetbeheer kan worden ingediend door het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend in te leveren bij de schuldhulpverlener [11]. Nadat de aanvraag is geregistreerd, wordt de cliënt uitgenodigd voor een gesprek. De cliënt neemt tijdens dit gesprek de gevraagde gegevens (over bijvoorbeeld inkomstengegevens, betalingsverplichtingen en schulden) mee.

Wanneer de cliënt zonder tegenbericht niet op het gesprek verschijnt, krijgt hij nogmaals een schriftelijke uitnodiging. Indien de cliënt opnieuw zonder tegenbericht niet op het gesprek verschijnt, wordt de aanvraag in principe niet in behandeling genomen.

Hierbij wordt de kanttekening geplaatst dat sommige cliënten gewoonweg niet in staat zijn om tijdig te reageren op uitnodigingen. Dit vanwege bijvoorbeeld psychische problemen. Deze persoonlijke situatie zorgt er in veel gevallen ook voor dat iemand schulden opbouwt. Bij de aanvraag en intake (en bij het inleveren van gegevens) moet daarom altijd rekening worden gehouden met de persoonlijke situatie van de cliënt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn de cliënt nogmaals te benaderen voor een gesprek. Wanneer deze situatie zich voordoet, rapporteert de schuldhulpverlener hierover in Eos en Excel. In de managementinformatie is dan terug te zien, hoeveel cliënten niet via de reguliere procedure zijn aangemeld voor budgetbeheer en hoeveel tijd dit extra heeft gekost.

Het bovenstaande past binnen het ‘erop af’ beleid van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn. Dit beleid houdt in dat niet alleen de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt wordt benadrukt, maar de cliënt ook actief wordt benaderd om van bepaalde voorzieningen, zoals bijzondere bijstand of schuldhulpverlening, gebruik te maken.

Wanneer de cliënt wel op gesprek verschijnt, wordt het aanvraagformulier doorgenomen. Tevens levert de cliënt de benodigde gegevens in. Ook dient de cliënt de machtiging (tot onder andere het laten beheren van het inkomen), het contract budgetbeheer, de spelregels en de sluitende maandbegroting te ondertekenen.

Als de aanvraag compleet is, rapporteert de schuldhulpverlener over de aanvraag. Indien de cliënt wordt toegelaten tot budgetbeheer, wordt tevens beoordeeld of de cliënt in aanmerking komt voor een vergoeding voor de kosten van budgetbeheer (zie paragraaf 4.5.).

4.3. Verplicht budgetbeheer

In sommige gevallen is het noodzakelijk dat de cliënt tijdelijk zijn inkomen laat beheren. Dit terwijl de cliënt het misschien zelf niet nodig vindt. Wanneer de cliënt een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) ontvangt, kan de consulent hem toch de verplichting opleggen om deel te nemen aan budgetbeheer.

Dit kan op grond van artikel 57, aanhef en onder a WWB:

"Indien en zolang er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de belanghebbende zonder hulp niet in staat is tot een verantwoorde besteding van zijn bestaansmiddelen, kan het college:

a) aan de bijstand de verplichting verbinden dat de belanghebbende eraan meewerkt dat het college in naam van de belanghebbende noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand verricht".

Wanneer verplicht budgetbeheer noodzakelijk is, dient er aan de cliënt dus de verplichting te worden opgelegd dat hij hieraan meewerkt. De cliënt zal hiervoor een machtiging moeten ondertekenen.

Wanneer de cliënt hiertoe niet bereid is, wordt deze verplichting per brief aan hem opgelegd. Als de cliënt niet binnen de gestelde termijn de bijgevoegde machtiging heeft ondertekend en ingeleverd [12], zal er een hersteltermijn worden verzonden. Dit gebeurt op grond van artikel 54 WWB. Middels de hersteltermijn wordt aan de cliënt de mogelijkheid geboden zijn verzuim te herstellen en alsnog de bijgevoegde machtiging te ondertekenen en in te leveren [13]. Wanneer de cliënt niet tijdig de ondertekende machtiging inlevert, kan de uitkering worden ingetrokken per datum opschorting.

Het spreekt voor zich dat het intrekken van de uitkering niet het doel is van de GR Aalsmeer - Uithoorn. Het opleggen van de verplichting, zoals genoemd in artikel 57 WWB, is alleen een middel om te bereiken dat de GR Aalsmeer - Uithoorn namens de cliënt de noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand mag verrichten. Anders gezegd, dat de cliënt wordt aangemeld voor budgetbeheer om zo weer rust te creëren in de financiële situatie om zo bijvoorbeeld huisuitzetting te voorkomen.

Wanneer het nodig is om de verplichting, zoals genoemd in artikel 57 WWB, schriftelijk aan de cliënt op te leggen, laat de consulent hiervoor een werkopdracht Verstrekken gegevens' opboeken in GWS4all [14].

Zodra de machtiging [15] is ontvangen, kan de consulent de cliënt aanmelden voor budgetbeheer. De consulent laat hiervoor een werkopdracht 'aanmelding budgetbeheer' opboeken in GWS4all.

In de rapportage motiveert de consulent waarom de aanmelding noodzakelijk is. Daarnaast beoordeelt de consulent of er een vergoeding [16] voor de kosten van budgetbeheer kan worden toegekend. Tot slot stelt de consulent een beschikking op voor de cliënt.

4.4. Vergoeding budgetbeheer

Voor de kosten van budgetbeheer kan een vergoeding worden verstrekt [17]. De vergoeding wordt in principe voor een jaar toegekend [18]. De beoordeling van de voortzetting van de vergoeding kan worden meegenomen bij het heronderzoek budgetbeheer.

Voor verdere informatie over verstrekken van een vergoeding voor de kosten van budgetbeheer wordt verwezen naar de beleidsregels bijzondere bijstand 2008.

Voor de volledigheid staan hieronder de tarieven van Plangroep Solutions voor 2008 vermeld:

Opstarttarief cliënt bekend

Opstarten budgetbeheer cliënt

€ 195,00 eenmalig

Opstarttarief cliënt onbekend

Opstarten budgetbeheer cliënt onbekend (Intake & dossier compleet maken & opstarten

€ 385,00 eenmalig

Pakket

Omschrijving

Beschrijving

Prijs enkel (alleenstaand) per maand

Prijs dubbel (gehuwd samenwonend) (25%) per maand

1

Vaste lasten

Huur/gas/water/licht/ziektekosten doorbetalen + 1 restbedrag aan cliënt

€ 23,95

€ 29,90

2

Plus

Huur/gas/water/licht/ziektekosten doorbetalen + 1 reservering + 1 restbedrag aan cliënt

€ 29,25

€ 36,55

3

Compleet

Huur/gas/water/licht/ziektekosten doorbetalen + alle reservering + weekbedrag aan cliënt

€ 39,90

€ 49,85

4

Inkomensbeheer

Compleet + aanvragen HT/ZT + belastingaangifte

€ 77,05

€ 96,30

4.5. Heronderzoek budgetbeheer

Jaarlijks voert de consulent een heronderzoek budgetbeheer uit. Tijdens dit heronderzoek beoordeelt de consulent of het budgetbeheer (opnieuw) moet worden verlengd. Hierbij wordt het budgetbeheer in principe met een jaar verlengd, tenzij er redenen zijn om het budgetbeheer met een kortere of langere periode te verlengen. Wanneer hier sprake van is, dient de consulent dit te beargumenteren in de rapportage.

Bij het uitvoeren van het heronderzoek overlegt de consulent met de schuldhulpverlener over de voortgang van het (budgetbegeleiding)traject. Indien nodig kan de consulent ook een gesprek inplannen met de cliënt zelf om de voortgang te bespreken.

De consulent rapporteert over de resultaten van het heronderzoek. Hierbij wordt een besluit genomen over het al dan niet verlengen van budgetbeheer. Wanneer het budgetbeheer wordt verlengd, wordt tevens beoordeeld of er opnieuw een vergoeding kan worden verstrekt voor de kosten van budgetbeheer. De consulent stelt tot slot een beschikking op voor de cliënt.

5. Budgetbegeleiding

5.1. Doel budgetbegeleiding

Bij budgetbegeleiding [19] wordt het leerproces van de cliënt in gang gezet. De cliënt wordt gemotiveerd en ondersteund in het verkrijgen van inzicht in de inkomsten en uitgaven, het voeren van een administratie en het afstemmen van de inkomsten en uitgaven zodat er geen nieuwe schulden ontstaan. Hierbij wordt bovendien gekeken naar de interactie tussen de materiële problematiek (de financiën en het aanvragen van voorzieningen) en de immateriële problematiek (de psychische oorzaken en gevolgen van het hebben van schulden). De cliënt is of wordt gemotiveerd om zoveel mogelijk zelf een verandering in zijn situatie teweeg te brengen. Er wordt dus gewerkt aan gedragsverandering.

5.2. Situatie Aalsmeer - Uithoorn

De GR Aalsmeer - Uithoorn is in 2007 gestart met budgetbegeleiding. Er zijn budgetcursussen georganiseerd. Deze cursussen zijn gegeven door het Algemeen maatschappelijk werk (Vita). In 2008 zal de GR Aalsmeer - Uithoorn verder werken aan het opzetten van budgetbegeleiding. Een belangrijk aspect hierbij zal ook de individuele begeleiding zijn. Dit betekent concreet dat, wanneer een cliënt is toe geleid tot budgetbeheer, er aan wordt gewerkt dat deze cliënt binnen een bepaalde termijn weer zelfstandig zijn financiën kan beheren.

Bij het starten van budgetbeheer zal daarom ook een trajectplan worden opgesteld door de schuldhulpverlener. In dit trajectplan geeft de schuldhulpverlener, na overleg met de cliënt, aan wat er nodig is om de cliënt op termijn weer zelfstandig zijn financiën te laten beheren. Dit kan een cursus zijn of begeleiding via maatschappelijk werk of psycholoog. In ieder geval beschrijft de schuldhulpverlener met welke regelmaat er (individuele)begeleidingsgesprekken plaatsvinden tussen de schuldhulpverlener en de cliënt met daarbij de onderwerpen / thema's van de gesprekken (bijvoorbeeld 'hoe beheer ik mijn administratie'). Ook wordt tijdens deze begeleidingsgesprekken de voortgang besproken (is de cliënt al beter in staat om een (gedeelte) van zijn financiën te regelen).

Wanneer het traject wordt beëindigd, omdat de cliënt weer in staat is om zijn eigen financiën te beheren, voert de schuldhulpverlener tevens nazorggesprekken met de cliënt. Dit om terugval te voorkomen.

5.3. Schematisch overzicht

beleidsregels_schuldhulpverlening_pag18_fig53.pdf (versie geldig sinds: 15-02-2010; PDF-bestand; grootte: 163.50 KB)

6. Afspraken met de woningbouwvereniging

In het kader van integrale schuldhulpverlening is het belangrijk om afspraken te maken met woningbouwverenigingen. Er worden afspraken gemaakt hoe we (gezamenlijk) omgaan met (dreigende) huisuitzettingen.

6.1. Afspraken met Woongroep Holland

In de gemeente Uithoorn is woningbouwvereniging Woongroep Holland een belangrijke speler. Met Woongroep Holland wordt inmiddels periodiek overleg gevoerd op cliëntniveau. Bij dit overleg zijn de enkele woonconsulenten, een schuldhulpverlener en een WWB-consulent aanwezig. Het overleg vindt gemiddeld een keer per twee maanden plaats. Doel van het overleg is te komen tot een goede afstemming tussen de verschillende betrokken partijen. Middels een gezamenlijke aanpak kan er voor gezorgd worden dat iemand een schuldhulpverleningstraject ingaat en een eventuele huisuitzetting voorkomen wordt.

Adres

Woongroep Holland

Amstelplein 225

1421 CN Uithoorn

Tel: 0205471 911

6.2. Afspraken met Eigen Haard

Woningbouwvereniging Eigen Haard is actief in de gemeente Aalsmeer. Deze woningbouwvereniging verhuurt overigens niet alleen woningen in Aalsmeer, maar ook in andere gemeenten. Eigen Haard heeft met sommige van deze gemeenten ook al samenwerkingsafspraken gemaakt. Op basis van deze ervaringen is een samenwerkingovereenkomst tussen Eigen Haard en de GR Aalsmeer- Uithoorn opgesteld. Voor de inhoud van dit convenant wordt verwezen naar de bijlage. De samenwerking met Eigen Haard wordt halfjaarlijks geevalueerd.

Adres

Eigen Haard

Postbus 67065

1060 JB Amsterdam

Tel: 020 6801 801

6.3. Vangnet en Advies

De GGD werkt als vangnet voor mensen die om verschillende redenen geen beroep doen op bestaande zorgvoorzieningen. Meestal zijn dat mensen zonder sociale contacten. Het kunnen vereenzaamde ouderen, mensen met een psychiatrische achtergrond of verslaafden zijn.

De zorgcoördinatoren en inspecteurs van Vangnet & Advies houden zich bezig met ernstige overlast en hygiënische woonproblemen. Het doel daarvan is de overlast te verminderen of weg te nemen. De cliënt krijgt zorg op maat. Belangrijk is dat herhaling wordt voorkomen.

De GR Aalsmeer - Uithoorn heeft regelmatig contact met Vangnet en Advies. Zo wordt er periodiek overleg gevoerd met Vangnet en Advies. Bij dit overleg zijn ook andere gemeenten en de woningbouwvereniging en politie aanwezig. Daarnaast kan de gemeente op cliëntniveau advies inwinnen bij de GGD (Vangnet en Advies) bijvoorbeeld over personen die een aanvraag hebben ingediend om toegelaten te worden tot de maatschappelijke opvang in Haarlemmermeer [20]

Adres

GGD Amstelland- de Meerlanden

Postbus 98

2130 AB Hoofddorp

Tel: 023 78 91 600

6.4. Maatschappelijke opvang

Sinds juli 2007 is er een maatschappelijke opvang in de gemeente Haarlemmermeer. Het is een pilot van de Amstelland de Meerlanden (AM)-regio waarmee de problematiek van de opvang voor dak- en thuislozen duidelijker zal worden en er betere en meer structurele maatregelen genomen kunnen worden voor de verschillende doelgroepen. In de pilot zijn verschillende doelgroepen geformuleerd die voor de maatschappelijke opvang in aanmerking kunnen komen [21].

Er zal in de individuele situatie beoordeeld moeten worden of de persoon tot de doelgroep behoort van de maatschappelijke opvang. Tevens moet dan worden vastgesteld of een terugkeergarantie kan worden afgegeven [22].

Bij het bovenstaande wordt opgemerkt dat iemand niet tot de doelgroep behoort, wanneer hij of zij niet actief heeft mee gewerkt aan het schuldhulpverleningstraject. Immers, met deze beleidsregels integrale schuldhulpverlening wil de GR Aalsmeer - Uithoorn meer proactief gaan werken op het gebied van schuldhulpverlening. Zo worden er afspraken gemaakt met woningbouwverenigingen om huisuitzettingen te voorkomen.

Tegelijkertijd wordt er met deze cliënten een schuldhulpverleningstraject gestart. Aan dit traject zijn uiteraard ook voorwaarden verbonden. Waneer men zich niet aan deze voorwaarden houdt, door bijvoorbeeld nieuwe schulden op te bouwen of niet langer wil dat zijn of haar inkomen tijdelijk wordt beheerd, dan wordt het schuldhulpverleningstraject belemmerd. Als het traject zodanig wordt belemmerd, kan het tot gevolg hebben dat de cliënt alsnog uit hun huis wordt gezet. Deze personen komen in principe dan ook niet in aanmerking voor de maatschappelijke opvang.

Uiteraard is op het bovenstaande wel de hardheidsclausule van toepassing. Een hardheidsclausule is noodzakelijk voor personen voor wie het toegangsrecht niet kan worden vastgesteld en voor personen die als gevolg van een uitzonderlijke situatie tussen wal en schip dreigen te vallen. Hierbij dient duidelijk te worden gemotiveerd waarom deze persoon toch toegang moet krijgen tot de maatschappelijke opvang.

Adres:

Gemeente Haarlemmermeer

Raadhuisplein 1

2132TZHoofddorp

Contactpersoon Maatschappelijke Opvang:

Guido Versteeg, Klantmanager Zorg

7. Afspraken met energieleveranciers

De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NWK) heeft landelijke afspraken gemaakt met energieleverancier Nuon [23] en Eneco [24]. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant.

De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.

De convenanten zijn als bijlage opgenomen bij deze beleidsregels.

8. Voorlichting

Voorlichting over schuldhulpverlening heeft als doel dat inwoners van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn bekend zijn met de mogelijkheden van schuldhulpverlening. Dit zorgt ervoor dat in een zo vroeg mogelijk stadium begeleiding geboden kan worden, waardoor de schulden niet verder oplopen.

Er zijn verschillende vormen van Voorlichting zoals het versturen van informatiebrieven, het ontwikkelen van een folder en het geven van voorlichtingsbijeenkomsten.

8.1. Folder schuldhulpverlening

Er wordt een folder ontwikkeld voor schuldhulpverlening. In deze folder wordt op begrijpelijke wijze uitleg gegeven over de mogelijkheden van schuldhulpverlening. Ook staan in deze folder voorbeeldsituaties geschetst van personen die financiële problemen hebben gehad en een beroep hebben gedaan op schuldhulpverlening. Natuurlijk gaat het om fictieve verhalen, maar ze zijn wel natuurgetrouw en geven hierdoor een goed beeld van de werking van schuldhulpverlening. Op deze manier wordt geprobeerd schuldhulpverlening zo laagdrempelig mogelijk te maken.

De folder zal worden toegevoegd aan de informatierekken in het gemeentehuis. Daarnaast wordt de folder verspreid bij algemene instanties, zoals de huisarts en de bibliotheek. Ook wordt de informatie uit de folder geplaatst op de gemeentepagina en internet.

Tot slot wordt de folder verstrekt aan de woningbouwverenigingen. Zo stuurt woningbouwvereniging Eigen Haard de folder mee bij de herinneringen (tot betaling). Mocht de huurder, door een slechte financiële situatie, niet aan zijn betalingsverplichting kunnen voldoen kan zij mogelijk een beroep doen op schuldhulpverlening.

8.2. Informatiebrieven, folder minimaregelingen & voorlichtingsbijeenkomsten

Aan de inwoners van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn is het afgelopen jaar een folder verspreid met informatie over de diverse minimaregelingen. Daarnaast wordt er regelmatig per doelgroep, zoals ouderen, een informatiebrief verzonden. In deze brief worden de inwoners geattendeerd op de inkomensondersteunende voorzieningen, zoals bijzondere bijstand en de regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Ook zijn er in 2007 voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten wordt onder meer uitleg gegeven over de verschillende voorzieningen. In 2008 zullen opnieuw voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd.

Het is belangrijk dat de inwoners op de hoogte zijn van diverse minimaregelingen, zodat zij een beroep kunnen doen op deze inkomensondersteunende voorzieningen. Hierdoor kunnen de inwoners, die een inkomen op het minimum hebben, toch de extra kosten van bijvoorbeeld de tandarts of thuiszorg voldoen. Dit voorkomt een verslechtering van hun financiële situatie.

BIJLAGE 1 Afspraken woningbouwvereniging

Samenwerkingsovereenkomst Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken Aalsmeer - Uithoorn- Woningstichting Eigen Haard

Doelstelling

Samenwerkingspartijen beogen met deze overeenkomst om:

  • huurachterstanden tijdig te signaleren en te voorkomen dat deze huurachterstanden verder oplopen en een deurwaarderincassotraject te voorkomen;

  • woningontruimingen als gevolg van huurschuld te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken;

  • problematische schuldsituaties in het minnelijke traject proberen op te lessen en daarmede te voorkomen dat een aanvraag voor de WSNP noodzakelijk wordt.

Doelgroep

Personen ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente Aalsmeer en huurder van Woningstichting Eigen Haard.

Werkwijze

De werkwijze is er op gericht om huurders met een problematische schuldsituatie waaronder huurachterstand in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld en in de schuldhulpverlening te krijgen.

Uitgangspunt is dat huurachterstanden, overdracht naar deurwaarder en huisuitzettingen zoveel mogelijk worden beperkt.

De volgende processtappen zijn van toepassing:

  • 1.

    Eigen Haard zal in haar incassotraject huurders met betalingsachterstand bij een huurachterstand van 2 maanden of meer tegelijk met de aanmaning:

    • een folder schuldhulpverlening meezenden

    • schriftelijk mededelen dat zijn/haar naw-gegevens aan de gemeente zullen worden verstrekt ten behoeve van schuldhulpverlening. Indien de huurder hier geen prijs op stelt dient deze dat binnen 5 dagen aan Eigen Haard door te geven.

  • 2.

    Indien de huurder binnen deze 5 dagen niet gereageerd heeft zal Eigen Haard een lijst met naw-gegevens, telefoonnummer, hoogte huurschuld, aantal maanden achterstand en relevante achtergrondinformatie van de betreffende huurders aan de gemeente ter beschikking stellen.

  • Deze lijst zal gemaild worden aan de schuldhulpverleners van de gemeente.

  • 3.

    Nadat door Eigen Haard een verwijzing naar gemeente heeft plaatsgevonden zal de gemeente:

    • zo spoedig mogelijk, indien mogelijk telefonisch, contact opnemen met de huurder om binnen 10 dagen een intakegesprek met de betreffende huurder in te plannen;

    • Eigen Haard binnen de genoemde 10 dagen informeren over het resultaat van het intakegesprek, dan wel het niet verschijnen op het intakegesprek of het niet ingeleverd hebben van de gevraagde gegevens;

    • ter voorkoming van oplopen van huurschuld indien nodig de klant z.s.m. gebruik laten maken van budgetbeheer.

  • 4.

    Indien de huurder contact heeft opgenomen met de gemeente en bereid is om schuldhulpverlening en indien gemdiceerd, budgetbegeleiding en- budgetbeheer te aanvaarden, zal Eigen Haard de overdracht naar de deurwaarder opschorten. Dit onder de voorwaarde dat de klant nieuwe huurtermijnen tijdig en volledig voldoet.

Overige afspraken

  • Verwijzing en communicatie tussen gemeente en Eigen Haard verloopt in 1e instantie via mail.

  • Eigen Haard zal hiervoor een contactpersoon aan de gemeente doorgeven

  • De gemeente zal Eigen Haard maandelijks informeren over het verloop van het hulpverleningstraject van alle bij de gemeente in behandeling zijnde dossiers met huurachterstand. Voor het verstrekken van deze gegevens dient de cliënt akkoord te gaan, middels een machtiging;

  • De gemeente zal Eigen Haard periodiek voorzien van folders schuldhulpverlening;

  • Eigen Haard zal in haar informatievoorziening aan alle huurders in Aalsmeer deze regelmatig wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening, in geval er beginnende betalingsproblemen bestaan of dreigen te ontstaan.

Schuldregelingsvoorstellen

De gemeente conformeert zich bij de uitvoering van de schuldhulpverlening aan de werkwijze van de NWK. Bij het doen van schuldregelingsvoorstellen zal de gemeente Eigen Haard conform deze werkwijze informeren over het schuldregelingsvoorstel.

Eigen Haard spreekt de intentie uit om haar medewerking te verlenen aan minnelijke schuldregelingsvoorstellen opgesteld conform de NWK-gedragscode, maar behoudt zich het recht voor om in voorkomende gevallen niet akkoord te gaan met een voorstel tegen finale kwijting.

Evaluatie

Deze samenwerkingsovereenkomst zal elk kwartaal geevalueerd worden.

Ondertekening

Datum: Datum:

P. Nieuwenhuizen A. van der Vis,

Woningstichting Eigen Haard Namens de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken Aalsmeer - Uithoorn

BIJLAGE 2 Afspraken energieleveranciers

CONVENANT

NWK

Nuon Energie &

Nuon Customer Care Center

De ondergetekenden:

  • 1.

    De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende aan het Westeinde 40 te Den Haag, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. ing. G. Jaarsma en A.A. de Jong, respectievelijk in hun hoedanigheid van voorzitter en secretaris, hierna te noemen: "NWK";

en

  • 2.

    a. N.V. Nuon Energie, gevestigd te Arnhem, kantoorhoudende aan de Spaklerweg 20 te Amsterdam, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer K.V. Skaugvoll, directeur Nuon Retail B.V.;

    • b.

      N.V. Nuon Customer Care Center, gevestigd te Arnhem, kantoorhoudende aan de Groningensingel 1 te Arnhem, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer P. Molengraaf, directeur;

alle partijen onder 2 hierna gezamenlijk te noemen "de convenantpartijen".

in aanmerking nemende dat:

  • 1.

    er sprake is van een toename van een grote groep particulieren die in een problematische schuldsituatie verkeert of dreigt te verkeren, wat leidt tot tal van maatschappelijke problemen zoals armoede, sociale uitsluiting en gezondheidsproblemen;

  • 2.

    de NWK als belangenbehartiger van de bij haar aangesloten gemeentelijke kredietbanken, publieke en private instellingen voor schuldregeling streeft naar uniformiteit en hoogwaardige onafhankelijke dienstverlening op het terrein van schuldregelingen;

  • 3.

    een van de doelstellingen van de op 1 december 1998 ingevoerde Wet schuldsanering natuurlijke personen is het bevorderen van de totstandkoming van een minnelijke schuldregeling tussen de klant en zijn schuldeisers;

  • 4.

    dit convenant mede dient ter terugdringing van de onder 1 genoemde problemen en ter realisering van de onder 2 en 3 genoemde doelstellingen.

  • 5.

    N.V. Nuon Energie heeft voor de dagelijkse afhandeling van de facturering en incasso hun werkzaamheden uitbesteed aan N.V. Nuon Customer Care Center (Nuon CCC), dat derhalve in het kader van deze overeenkomst de contacten in naam van haar opdrachtgever met de schuldregelende instellingen zal onderhouden.

verklaren het navolgende te hebben afgesproken:

Titel 1 Algemene bepalingen

Artikel I Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

Aanvraag schuldregeling : een schriftelijk verzoek van een natuurlijke persoon met gebruikmaking van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" aan de schuldregelende instelling om hem/haar behulpzaam te zijn bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar problematische schuldsituatie;

Aflossingscapaciteit: het bedrag dat de klant dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. De aflossingscapaciteit wordt vastgesteld door het inkomen te verminderen met het voor de klant Vrij Te Laten Bedrag;

Financieel beheer: het beheren van de ten behoeve van de schuldeisers gereserveerde gelden op een rekening bij de schuldregelende instelling of een daartoe aangewezen financiële instelling;

Convenantpartij: N.V. Nuon Energie en N.V. Nuon Customer Care Center;

Fase 1: de periode gelegen tussen de aanvraag van een schuldregeling op basis van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" en het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

Fase 2: de periode gelegen tussen het tekenen van de overeenkomst tot schuldregeling en de beëindiging van de overeenkomst tot schuldregeling, zijnde maximaal 36 maanden;

Gedragscode Schuldregeling: de Gedragscode Schuldregeling van de NWK;

Klant: iemand met een financieel probleem of een financiële behoefte, die er zelf niet meer uitkomt;

NWK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende te 2512 HE Den Haag aan het Westeinde 40;

Problematische schuldsituatie: de situatie waarin van een natuurlijke persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of waarin hij heeft opgehouden te betalen, bepaald op basis van de in bijlage 1 van de Gedragscode Schuldregeling opgenomen criteria;

Saneringskrediet: het te verstrekken krediet om de schulden van de klant geheel of gedeeltelijk tegen finale kwijting te voldoen;

Schuldregelende instelling: een lid van de NWK als bedoeld in de artikelen 4 en 13 van de Statuten van de NWK;

Schuldregeling: bij een schuldregeling bemiddelt de schuldregelende instelling tussen de klant en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling van de totale schuldenlast te bewerkstelligen;

Schuldregelingsovereenkomst: een overeenkomst waarin de rechten van, verplichtingen van en voorwaarden voor de klant en de schuldregelende instelling ten behoeve van de schuldregeling zijn opgenomen;

Totale schuldpositie: alle achterstallige betalingsverplichtingen inclusief rente en kosten op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

Vrij Te Laten Bedrag: het volgens de norm berekende bedrag dat de klant nodig heeft voor de betaling van zijn kosten van levensonderhoud en zijn vaste lasten.

Artikel 2 Doelgroep

De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.

Artikel 3 Doelstelling

  • 1.

    De NWK en de convenantpartijen hebben de intentie om gezamenlijk een oplossing te vinden voor de klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.

  • 2.

    Bij het vinden van een oplossing voor klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden, gelden in ieder geval de volgende uitgangspunten:

    • a.

      de Gedragscode Schuldregeling waarbij de klant binnen de in de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen een maximale financiële inspanning verricht om zijn schulden af te lossen en de convenantpartijen akkoord gaat met een voorstel waarbij de aflossing niet voorziet in de volledige betaling van alle schulden en meewerkt aan een structurele oplossing van de problematische schuldsituatie.

    • b.

      het incassobeleid van de convenantpartijen.

Artikel 4 Beoogde resultaten

  • 1.

    De samenwerking is gericht op het treffen van schuldregelingen.

  • 2.

    De samenwerking is gericht op het terugdringen van het aantal klanten van de convenantpartijen met betalingsproblemen.

  • 3.

    De samenwerking is gericht op het bieden van een toekomst zonder problematische schulden voor de klanten van de convenantpartijen.

  • 4.

    De samenwerking is gericht op het voorkomen van problematische schulden bij de klanten van de convenantpartijen door tijdige signalering van financiële problemen.

Titel 2 Fase 1

Artikel 5 Toepassingsbereik convenant

Titel 2 van het convenant is van toepassing op natuurlijke personen die op grond van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" een aanvraag voor een schuldregeling hebben ingediend, waarbij het lid van de NWK met de aanvrager nog geen overeenkomst tot schuldregeling heeft gesloten en die niet in staat is zelf een oplossing voor zijn financiële problemen te vinden.

Artikel 6 Aanmeldingsprocedure

  • 1.

    De convenantpartijen wijzen de klant in financiële problemen op de mogelijkheid van een schuldregeling.

  • 2.

    De convenantpartijen worden door de schuldregelende instelling onder vermelding van de meterstanden en de datum waarop deze is opgenomen in kennis gesteld van de aanvraag voor een schuldregeling, indien een schuld aan de convenantpartijen tot het schuldenpakket behoort.

Artikel 7 Incassomaatregelen

  • 1.

    Indien het bepaalde onder artikel 6 lid 2 van het convenant van toepassing is, kunnen de convenantpartijen lopende incassomaatregelen voor een periode van vier maanden opschorten en de vordering niet verder verzwaren met rente en kosten.

  • 2.

    De termijn als bedoeld in het eerste lid van dit artikel kan in onderling overleg met een aanvullende periode worden verlengd.

Artikel 8 Werkzaamheden lid NWK

  • 1.

    De schuldregelende instelling zal naar aanleiding van de aanvraag voor een schuldregeling met de klant een intakegesprek houden om te beoordelen of de klant voldoet aan de voorwaarden gesteld in het acceptatiebeleid van het lid van de NWK.

  • 2.

    De schuldregelende instelling zal de convenantpartijen tijdig en op juiste wijze in kennis stellen van wijzigingen die van belang zijn voor de uitvoering van deze fase van het minnelijke proces van schuldregeling.

  • 3.

    De schuldregelende instelling bevordert de nakoming van de lopende verplichtingen voor de duur van fase 1 door de klant, waar mogelijk, te verplichten een budgetbeheerrekening bij een gemeentelijke kredietbank of een andere bank aan te houden.

Titel 3 Fase 2

Artikel 9 Toepassingsbereik convenant

Titel 3 van dit convenant is van toepassing op een natuurlijke persoon waarbij het lid van de NWK volgens de Gedragscode Schuldregeling NWK heeft vastgesteld dat die zich in een problematische schuldsituatie bevindt en waarbij op basis van de gesloten overeenkomst tot schuldregeling een voorstel tot minnelijke schuldregeling door een schuldregelende instelling wordt gedaan.

Artikel 10 Nakoming van de overeenkomst

  • 1.

    Bij dit convenant staat volledige betaling van de schuld voorop, tenzij op basis van de berekening van de aflossingscapaciteit betaling binnen de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen niet mogelijk is.

  • 2.

    De schuldregelende instelling reserveert de aflossingscapaciteit van de klant voor de duur van de schuldregeling op een rekening.

  • 3.

    Indien in het kader van een schuldregeling tussen de schuldregelende instelling/budgetbeheerder en de klant/rekeninghouder een overeenkomst tot budgetbeheer is gesloten, wordt deze laatste overeenkomst onder het convenant gecontinueerd.

Artikel 11 Verplichting tot opgave van het saldo

Na ondertekening van de schuldregelingsovereenkomst door de klant verzoekt de schuldregelende instelling de convenantpartijen opgave te doen van het saldo van haar vordering op de klant.

Artikel 12 Voorstel tot schuldregeling

  • 1.

    De schuldregelende instelling doet binnen de daarvoor gestelde termijn een voorstel tot schuldregeling.

  • 2.

    Het voorstel is gebaseerd op de Gedragscode Schuldregeling NWK.

  • 3.

    Het voorstel bevat de gegevens uit het onderzoek naar:

    • a.

      de hoogte van de totale schuldenlast;

    • b.

      de hoogte van de preferente en concurrente schulden;

    • c.

      de vermogenspositie van de klant.

  • 4.

    Het voorstel bevat tevens:

    • a.

      de berekening van het Vrij Te Laten Bedrag en de aflossingscapaciteit op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

    • b.

      het resultaat, zijnde een voortzetting van een schuldregeling, het verstrekken van een saneringskrediet of beëindiging van de schuldregeling.

  • 5.

    Een voorstel wordt door de convenantpartijen:

    • a.

      schriftelijk geaccordeerd;

    • b.

      schriftelijk afgewezen, desgevraagd onder opgaaf van redenen.

Artikel 13 Incassomaatregelen

  • 1.

    De vordering wordt niet verzwaard met (vertragings- dan wel contractuele) rente en/of invorderingskosten. Voorgenomen of al geeffectueerde incassomaatregelen worden voor de duur van de schuldregeling, te rekenen vanaf de dag van het verzoek tot opgave van het saldo van de vordering, opgeschort.

  • 2.

    De lopende afbetalingsregelingen en alle lopende conservatoire dan wel executoriale beslagen evenals de ten uitvoer legging van vonnissen worden, te rekenen vanaf de dag van het verzoek tot opgave van het saldo van de vordering, opgeschort.

  • 3.

    De convenantpartijen doen zo mogelijk melding aan de schuldregelende instelling indien tijdens de looptijd van de schuldregeling nieuwe schulden ontstaan.

Titel 4 Optionele bepalingen

Artikel 14 Af- en aansluitkosten

  • 1.

    De convenantpartijen hanteren tarieven voor af- en aansluitkosten.

  • 2.

    De af- en aansluitkosten dienen te worden meegenomen in de achterstallige vorderingen van de klant.

Artikel 15 Geen medewerking

De convenantpartijen verlenen(/verleent) in ieder geval geen medewerking aan een minnelijke schuldregeling, indien zij beschikt over een veroordelend vonnis en de netbeheerder op die grond toestemming heeft gekregen met behulp van de deurwaarder over te gaan tot afsluiting van de aansluiting.

Artikel 16 Centrale Afdeling Schuldregeling

Alle verzoeken tot medewerking aan een minnelijke schuldregeling van en opgave van het saldo van de vordering aan de convenantpartijen dienen te worden gericht aan de Centrale Afdeling Schuldregeling van Nuon CCC te Alkmaar.

Titel 5 Slotbepalingen

Artikel 17 Informatievoorziening

  • 1.

    De schuldregelende instelling en de convenantpartijen zijn verplicht over en weer elkaar alle informatie, van welke aard dan ook, te verschaffen die van belang is voor de uitvoering van de schuldregelingsovereenkomst.

  • 2.

    De uitwisseling van informatie vindt plaats met in achtneming van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 18 Wijziging convenant

  • 1.

    Wijzigingen in of aanvullingen op het convenant kunnen alleen worden aangebracht met wederzijds goedvinden.

  • 2.

    De NWK en de convenantpartijen treden met elkaar in overleg, indien voor een of beide partijen een reden bestaat tot wijziging of aanvulling van dit convenant.

  • 3.

    Elke wijziging of aanvulling van dit convenant wordt schriftelijk vastgelegd en door beide partijen van hun goedkeuring voorzien door ondertekening van het voorstel tot wijziging en/of aanvulling.

  • 4.

    Indien partijen niet tot overeenstemming komen ten aanzien van de voorgestelde wijziging(en) en/of aanvulling(en), is elk van de partijen gerechtigd het convenant met directe ingang op te zeggen.

  • 5.

    De partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het in kennis stellen van hun leden en/of medewerkers van de opzegging van het convenant.

  • 6.

    Het convenant blijft onverkort van toepassing op schuldregelingsovereenkomsten waarbij is ingestemd met het voorstel van de schuldregelende instelling.

Artikel 19 Looptijd convenant

  • 1.

    Dit convenant wordt met ingang van heden aangegaan voor telkens een jaar en zal stilzwijgend worden verlengd, tenzij een van de partijen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van het jaar het convenant schriftelijk heeft opgezegd.

  • 2.

    Na de beëindigingsdatum blijven de bepalingen van dit convenant van kracht, voor zover dit voor de afwikkeling van het convenant noodzakelijk is.

Artikel 20 Evaluatie convenant

De NWK en de convenantpartijen verplichten zich de in dit convenant gemaakte afspraken tenminste eenmaal, en indien nodig vaker, gedurende het eerste halfjaar na ondertekening van het convenant en voorts minimaal eenmaal per jaar te evalueren dan wel vaker indien een van de partijen dit verlangt.

Aldus overeengekomen, getekend en in drievoud opgemaakt te Den Haag 5 juli 2006.

Drs. ing. G Jaarsma K.V. Skaugvoll

NVVK N.V. Nuon Energie

A.A. de Jong Ir. P. Molengraaf.

NVVK N.V. Nuon Customer Care Center

Convenant NVVK - Nuon Energie & Nuon Customer Care Center

CONVENANT

NVVK - Continuon Netbeheer

& Nuon Customer Care Center

De ondergetekenden:

  • 1.

    De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende aan het Westeinde 40 te Den Haag, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. ing. G. Jaarsma en A.A. de Jong, respectievelijk in hun hoedanigheid van voorzitter en secretaris, hierna te noemen: "NWK";

en

  • 2.

    a. N.V. Continuon Netbeheer, gevestigd te Arnhem, kantoorhoudende aan de Utrechtseweg 68 te Arnhem, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer drs. ing. P.H. Gorton, directeur.

    • b.

      N.V. Nuon Customer Care Center, gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende aan de Spaklerweg 20 te Amsterdam, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer ir. P. Molengraaf, directeur;

Alle partijen onder 2 hierna gezamenlijk te noemen "de convenantpartijen".

in aanmerking nemende dat:

  • 1.

    er sprake is van een toename van een grote groep particulieren die in een problematische schuldsituatie verkeert of dreigt te verkeren, wat leidt tot tal van maatschappelijke problemen zoals armoede, sociale uitsluiting en gezondheidsproblemen;

  • 2.

    de NWK als belangenbehartiger van de bij haar aangesloten gemeentelijke kredietbanken, publieke en private instellingen voor schuldregeling streeft naar uniformiteit en hoogwaardige onafhankelijke dienstverlening op het terrein van schuldregelingen;

  • 3.

    een van de doelstellingen van de op 1 december 1998 ingevoerde Wet schuldsanering natuurlijke personen is het bevorderen van de totstandkoming van een minnelijke schuldregeling tussen de klant en zijn schuldeisers;

  • 4.

    dit convenant mede dient ter terugdringing van de onder 1 genoemde problemen en ter realisering van de onder 2 en 3 genoemde doelstellingen.

  • 5.

    N.V. Continuon Netbeheer heeft voor de dagelijkse afhandeling van de facturering en incasso haar werkzaamheden uitbesteed aan N.V. Nuon Customer Care Center (Nuon CCC), dat derhalve in het kader van deze overeenkomst de contacten in naam van haar opdrachtgevers met de schuldregelende instellingen zal onderhouden.

verklaren het navolgende te hebben afgesproken:

Titel 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

Aanvraag schuldregeling : een schriftelijk verzoek van een natuurlijke persoon met gebruikmaking van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" aan de schuldregelende instelling om hem/haar behulpzaam te zijn bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar problematische schuldsituatie;

Aflossingscapaciteit: het bedrag dat de klant dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. De aflossingscapaciteit wordt vastgesteld door het inkomen te verminderen met het voor de klant Vrij Te Laten Bedrag;

Financieel beheer: het beheren van de ten behoeve van de schuldeisers gereserveerde gelden op een rekening bij de schuldregelende instelling of een daartoe aangewezen financiële instelling;

Convenantpartij: N.V. Continuon Netbeheer en N.V. Nuon Customer Care Centre;

Fase 1: de periode gelegen tussen de aanvraag van een schuldregeling op basis van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" en het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

Fase 2: de periode gelegen tussen het tekenen van de overeenkomst tot schuldregeling en de beëindiging van de overeenkomst tot schuldregeling, zijnde maximaal 36 maanden;

Gedragscode Schuldregeling: de Gedragscode Schuldregeling van de NWK;

Klant: iemand met een financieel probleem of een financiële behoefte, die er zelf niet meer uitkomt;

NWK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende te 2512 HE Den Haag aan het Westeinde 40;

Problematische schuldsituatie: de situatie waarin van een natuurlijke persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of waarin hij heeft opgehouden te betalen, bepaald op basis van de in bijlage 1 van de Gedragscode Schuldregeling opgenomen criteria;

Saneringskrediet: het te verstrekken krediet om de schulden van de klant geheel of gedeeltelijk tegen finale kwijting te voldoen;

Schuldregelende instelling: een lid van de NWK als bedoeld in de artikelen 4 en 13 van de Statuten van de NWK;

Schuldregeling: bij een schuldregeling bemiddelt de schuldregelende instelling tussen de klant en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling van de totale schuldenlast te bewerkstelligen;

Schuldregelingsovereenkomst: een overeenkomst waarin de rechten van, verplichtingen van en voorwaarden voor de klant en de schuldregelende instelling ten behoeve van de schuldregeling zijn opgenomen;

Totale schuldpositie: alle achterstallige betalingsverplichtingen inclusief rente en kosten op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

Vrij Te Laten Bedrag: het volgens de norm berekende bedrag dat de klant nodig heeft voor de betaling van zijn kosten van levensonderhoud en zijn vaste lasten.

Artikel 2 Doelgroep

De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.

Artikel 3 Doelstelling

  • 1.

    De NWK en de convenantpartijen hebben de intentie om gezamenlijk een oplossing te vinden voor de klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.

  • 2.

    Bij het vinden van een oplossing voor klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden, gelden in ieder geval de volgende uitgangspunten:

    • a.

      de Gedragscode Schuldregeling waarbij de klant binnen de in de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen een maximale financiële inspanning verricht om zijn schulden af te lessen en de convenantpartijen akkoord gaat met een voorstel waarbij de aflossing niet voorziet in de volledige betaling van alle schulden en meewerkt aan een structurele oplossing van de problematische schuldsituatie.

    • b.

      het incassobeleid van de convenantpartijen.

Artikel 4 Beoogde resultaten

  • 1.

    De samenwerking is gericht op het treffen van schuldregelingen.

  • 2.

    De samenwerking is gericht op het terugdringen van het aantal klanten van de convenantpartijen met betalingsproblemen.

  • 3.

    De samenwerking is gericht op het bieden van een toekomst zonder problematische schulden voor de klanten van de convenantpartijen.

  • 4.

    De samenwerking is gericht op het voorkomen van problematische schulden bij de klanten van de convenantpartijen door tijdige signalering van financiële problemen.

Titel 2 Fase I

Artikel 5 Toepassingsbereik convenant

Titel 2 van het convenant is van toepassing op natuurlijke personen die op grond van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" een aanvraag voor een schuldregeling hebben ingediend, waarbij het lid van de NWK met de aanvrager nog geen overeenkomst tot schuldregeling heeft gesloten en die niet in staat is zelf een oplossing voor zijn financiële problemen te vinden.

Artikel 6 Aanmeldingsprocedure

  • 1.

    De convenantpartijen wijzen de klant in financiële problemen op de mogelijkheid van een schuldregeling.

  • 2.

    De convenantpartijen worden door de schuldregelende instelling onder vermelding van de meterstanden in kennis gesteld van de aanvraag voor een schuldregeling, indien een schuld aan de convenantpartijen tot het schuldenpakket behoort.

Artikel 7 Incassomaatregelen

  • 1.

    Indien het bepaalde onder artikel 6 lid 2 van het convenant van toepassing is, kunnen de convenantpartijen lopende incassomaatregelen voor een periode van vier maanden opschorten en de vordering niet verder verzwaren met rente en kosten.

  • 2.

    De termijn als bedoeld in het eerste lid van dit artikel kan in onderling overleg met een aanvullende periode worden verlengd.

Artikel 8 Werkzaamheden lid NWK

  • 1.

    De schuldregelende instelling zal naar aanleiding van de aanvraag voor een schuldregeling met de klant een intakegesprek houden om te beoordelen of de klant voldoet aan de voorwaarden gesteld in het acceptatiebeleid van het lid van de NWK.

  • 2.

    De schuldregelende instelling zal de convenantpartijen tijdig en op juiste wijze in kennis stellen van wijzigingen die van belang zijn voor de uitvoering van deze fase van het minnelijke proces van schuldregeling.

  • 3.

    De schuldregelende instelling bevordert de nakoming van de lopende verplichtingen voor de duur van fase 1 door de klant, waar mogelijk, te verplichten een budgetbeheerrekening bij een gemeentelijke kredietbank of een andere bank aan te houden.

Titel 3 Fase 2

Artikel 9 Toepassingsbereik convenant

Titel 3 van dit convenant is van toepassing op een natuurlijke persoon waarbij het lid van de NWK volgens de Gedragscode Schuldregeling NWK heeft vastgesteld dat die zich in een problematische schuldsituatie bevindt en waarbij op basis van de gesloten overeenkomst tot schuldregeling een voorstel tot minnelijke schuldregeling door een schuldregelende instelling wordt gedaan.

Artikel 10 Nakoming van de overeenkomst

  • 1.

    Bij dit convenant staat volledige betaling van de schuld voorop, tenzij op basis van de berekening van de aflossingscapaciteit betaling binnen de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen niet mogelijk is.

  • 2.

    De schuldregelende instelling reserveert de aflossingscapaciteit van de klant voor de duur van de schuldregeling op een rekening.

  • 3.

    Indien in het kader van een schuldregeling tussen de schuldregelende instelling/budgetbeheerder en de klant/rekeninghouder een overeenkomst tot budgetbeheer is gesloten, wordt deze laatste overeenkomst onder het convenant gecontinueerd.

Artikel 11 Verplichting tot opgave van het saldo

Na ondertekening van de schuldregelingsovereenkomst door de klant verzoekt de schuldregelende instelling de convenantpartijen opgave te doen van het saldo van haar vordering op de klant.

Artikel 12 Voorstel tot schuldregeling

  • 1.

    De schuldregelende instelling doet binnen de daarvoor gestelde termijn een voorstel tot schuldregeling.

  • 2.

    Het voorstel is gebaseerd op de Gedragscode Schuldregeling NWK.

  • 3.

    Het voorstel bevat de gegevens uit het onderzoek naar:

    • a.

      de hoogte van de totale schuldenlast;

    • b.

      de hoogte van de preferente en concurrente schulden;

    • c.

      de vermogenspositie van de klant.

  • 4.

    Het voorstel bevat tevens:

    • a.

      de berekening van het Vrij Te Laten Bedrag en de aflossingscapaciteit op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;

    • b.

      het resultaat, zijnde een voortzetting van een schuldregeling, het verstrekken van een saneringskrediet of beëindiging van de schuldregeling.

  • 5.

    Een voorstel wordt door de convenantpartijen:

    • a.

      schriftelijk geaccordeerd;

    • b.

      schriftelijk afgewezen, desgevraagd onder opgaaf van redenen.

Artikel 13 Incassomaatregelen

  • 1.

    De vordering wordt niet verzwaard met (vertragings- dan wel contractuele) rente en/of invorderingskosten. Voorgenomen of al geëffectueerde incassomaatregelen worden voor de duur van de schuldregeling, te rekenen vanaf de dag van het verzoek tot opgave van het saldo van de vordering, opgeschort.

  • 2.

    De lopende afbetalingsregelingen en alle lopende conservatoire dan wel executoriale beslagen evenals de ten uitvoer legging van vonnissen worden, te rekenen vanaf de dag van het verzoek tot opgave van het saldo van de vordering, opgeschort.

  • 3.

    De convenantpartijen doen zo mogelijk melding aan de schuldregelende instelling indien tijdens de looptijd van de schuldregeling nieuwe schulden ontstaan.

Titel 4 Optionele bepalingen

Artikel 14 Af- en aansluitkosten

  • 1.

    De convenantpartijen hanteren tarieven voor af- en aansluitkosten.

  • 2.

    De af- en aansluitkosten dienen te worden meegenomen in de achterstallige vorderingen van de klant.

Artikel 15 Geen medewerking

De convenantpartijen, in het bijzonder N.V. Continuon Netbeheer, verlenen(/verleent) in ieder geval geen medewerking aan een minnelijke schuldregeling, indien zij beschikt over een veroordelend vonnis en de netbeheerder op die grond toestemming heeft gekregen met behulp van de deurwaarder over te gaan tot afsluiting van de aansluiting.

Artikel 16 Centrale Afdeling Schuldregeling

Alle verzoeken tot medewerking aan een minnelijke schuldregeling van en opgave van het saldo van de vordering aan de convenantpartijen dienen te worden gericht aan de Centrale Afdeling Schuldregeling van Nuon CCC te Alkmaar.

Titel 5 Slotbepalingen

Artikel 17 Informatievoorziening

  • 1.

    De schuldregelende instelling en de convenantpartijen zijn verplicht over en weer elkaar alle informatie, van welke aard dan ook, te verschaffen die van belang is voor de uitvoering van de schuldregelingsovereenkomst.

  • 2.

    De uitwisseling van informatie vindt plaats met in achtneming van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 18 Wijziging convenant

  • 1.

    Wijzigingen in of aanvullingen op het convenant kunnen alleen worden aangebracht met wederzijds goedvinden.

  • 2.

    De NWK en de convenantpartijen treden met elkaar in overleg, indien voor een of beide partijen een reden bestaat tot wijziging of aanvulling van dit convenant.

  • 3.

    Elke wijziging of aanvulling van dit convenant wordt schriftelijk vastgelegd en door beide partijen van hun goedkeuring voorzien door ondertekening van het voorstel tot wijziging en/of aanvulling.

  • 4.

    Indien partijen niet tot overeenstemming komen ten aanzien van de voorgestelde wijziging(en) en/of aanvulling(en), is elk van de partijen gerechtigd het convenant met directe ingang op te zeggen.

  • 5.

    De partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het in kennis stellen van hun leden en/of medewerkers van de opzegging van het convenant.

  • 6.

    Het convenant blijft onverkort van toepassing op schuldregelingsovereenkomsten waarbij is ingestemd met het voorstel van de schuldregelende instelling.

Artikel 19 Looptijd convenant

  • 1.

    Dit convenant wordt met ingang van heden aangegaan voor telkens een jaar en zal stilzwijgend worden verlengd, tenzij een van de partijen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van het jaar het convenant schriftelijk heeft opgezegd.

  • 2.

    Na de beeindigsdatum blijven de bepalingen van dit convenant van kracht, voor zover dit voor de afwikkeling van het convenant noodzakelijk is.

Artikel 20 Evaluatie convenant

De NWK en de convenantpartijen verplichten zich de in dit convenant gemaakte afspraken tenminste eenmaal, en indien nodig vaker, gedurende het eerste halfjaar na ondertekening van het convenant en voorts minimaal eenmaal per jaar te evalueren dan wel vaker indien een van de partijen dit verlangt.

Aldus overeengekomen, getekend en in drievoud opgemaakt te Den Haag d.d. 5 juli 2006.

Drs. ing. G Jaarsma Ing. P.H. Gorton

NVVK N.V. Continuon Netbeheer

A.A. de Jong Ir. P. Molengraaf

NVVK N.V. Nuon Customer Care Center

Convenant NWK - Continuon & Nuon Customer Care Services

BIJLAGE 3 Adressen

Obin:

Het postadres is afhankelijk van de bewindvoerder. Voor de exacte postadressen wordt verwezen

naar de website: www.obin.nl

Tel. 0345-620088

Tel. 0345-638261

William Schrikker Groep

Postbus 12685

1100 AR Amsterdam

Tel. 020-3989777

Plangroep

Postbus 340

4100 AH Culemborg

0345-638277

Noten

Uithoorn (0649 (bijzondere bijstand): 66140010 - 34096 / 0650 (werkdeel): 66110200 - 34094

Aalsmeer (0649 (bijzondere bijstand): 506140106 - 4034325 / 0650 (werkdeel):506110107 - 4042200

Terug naar de verwijzing naar voetnoot [18] in de tekst


Noot
*

[2] Volledige titel: 'integrale schuldhulpverlening'. Een handreiking voor gemeenten en uitvoerende instanties. Een uitgave van het Landelijk Platform Integrale Schuldhulpverlening en StimulanSZ.