Drank- en Horecaverordening gemeente Aalten 2014

Geldend van 24-12-2013 t/m heden

Intitulé

Drank- en Horecaverordening gemeente Aalten 2014.

De raad van de gemeente Aalten;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2013;

gelet op het bepaalde in de Drank- en horecawet;

Besluit:

vast te stellen de Drank- en Horecaverordening gemeente Aalten 2014.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Drank- en Horecawet;

    • b.

      vergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 3 van de wet;

    • c.

      paracommerciële inrichting: een inrichting waarin een paracommerciële rechtspersoon in eigen beheer het horecabedrijf exploiteert.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt onder de overige begrippen in dezeverordening verstaan hetgeen de wet daaronder verstaat.

Artikel 2 Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

  • 1. Paracommerciële rechtspersonen verstrekken in de door hen geëxploiteerde inrichting uitsluitend alcoholhoudende drank vanaf twee uur voor aanvang tot uiterlijk twee uur na beëindiging van activiteiten die passen binnen de statutaire doelstellingen van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid is het paracommerciële rechtspersonen verboden om in hun inrichting alcoholhoudende drank te verstrekken buiten de volgende schenktijden:

    • -

      op zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen: van 10.00 tot 24.00 uur,

    • -

      op andere dagen: van 18.00 tot 24.00 uur.

  • 3. De burgemeester kan een paracommerciële rechtspersoon in bijzondere omstandigheden in relatie tot de activiteiten van die rechtspersoon ontheffing van de voorgeschreven schenktijden in lid 2 van dit artikel verlenen.

Artikel 3 Verbod bijeenkomsten van persoonlijke aard

  • 1. Paracommerciële rechtspersonen verstrekken bedrijfsmatig geen alcoholhoudende drank tijdens in de inrichting plaatsvindende bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, tenzij deze bijeenkomsten passen binnen de statutaire doelstellingen van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon.

  • 2. Paracommerciële rechtspersonen geven aan anderen geen gelegenheid om in de inrichting alcoholhoudende drank bedrijfsmatig te verstrekken tijdens in de inrichting plaatsvindende bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.

Artikel 4 Verbod verstrekken alcoholhoudende drank

Het is verboden in een paracommerciële inrichting alcoholhoudende drank bedrijfsmatig te verstrekken gedurende de tijd dat deze inrichting wordt gebruikt voor activiteiten die in het geheel zijn gericht op personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.

Artikel 5 Verbod prijsacties horeca

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse te verstrekken tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60 % van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Drank- en Horecaverordening gemeente Aalten 2014‘.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Aalten d.d. 17 december 2013.
De voorzitter, G. Berghoef
De griffier, M.A.J.B. Fiering

Toelichting bij de Drank- en horecaverordening gemeente Aalten 2014

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Aangezien de Drank- en Horecaverordening een medebewindsverordening is, kan volstaan worden met een verwijzing naar de begripsbepalingen van de wet en is in artikel 1 volstaan met 3 essentiële begripsbepalingen.

Artikel 2 Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

Volgens artikel 4, derde lid, van de DHW moeten bij verordening in ieder geval regels worden gesteld m.b.t. de schenktijden ter voorkoming van oneerlijke concurrentie.

 

Omdat een algemene differentiatie in schenktijden vanwege de grote verscheidenheid in paracommerciële inrichtingen moeilijk is, is in artikel 2 gekozen voor het voorschrift dat, alleen alcoholhoudende drank mag worden geschonken vanaf twee uur vóór aanvang en tot twee uur na beëindiging van activiteiten, die passen binnen de statutaire doelstellingen van de rechtspersoon.

Uit inspraakreacties tijdens de info-ronden is gebleken dat het regionale model te zeer beperkend is voor bepaalde categorieën van paracommerciële instellingen. Dit is reden om in het lokale voorstel het tijdstip met een uur te verruimen.

 

Om de drankverstrekking buiten de eigenlijke activiteiten van de rechtspersoon te beperken en het concurrerende effect van sportkantines e.d. voor de reguliere horeca tegen te gaan, is in het tweede lid nog toegevoegd dat op zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen* uitsluitend alcoholhoudende drank mag worden verstrekt van 10.00 tot 24.00 uur en op andere dagen van 18.00 tot 24.00 uur.

* Onder algemeen erkende feestdagen worden verstaan: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren, Kerst, Oudejaarsdag maar ook plaatselijk algemeen aanvaarde feestdagen als kermis, volksfeesten en carnaval. Voorwaarde blijft dat de verstrekking van alcoholhoudende drank alleen is toegestaan tijdens activiteiten die passen binnen de statutaire doelstellingen van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon.

 

De beperking van de schenktijden geldt voor sportverenigingen maar, ook voor dorps- en buurtschapshuizen, Kulturhusen, jeugdcentra, verenigings- of kerkelijke gebouwen en dergelijke.

Voor een kantines, dorps- en buurtschapshuizen, etc. met een reguliere drank- en horeca-vergunning geldt deze beperking van de schenktijden niet. Door het uitbesteden van de horeca-exploitatie aan een horecaondernemer wordt op gelijke voet aan het economisch verkeer deelgenomen en is er geen sprake van oneerlijke concurrentie. Wel moeten de horeca-activiteiten in overeenstemming met de bestemmingsplanvoorschriften zijn.

** Als in bijv. een schouwburg alleen maar zuiver culturele activiteiten plaatsvinden, is geen sprake van een paracommerciële instelling en gelden de beperkingen niet.

Ontheffingsmogelijkheid voor bijzondere situaties.

In lid 3 van dit artikel is de burgemeester de bevoegdheid toegekend om in bijzondere omstandig- heden in relatie tot de activiteiten van de rechtspersoon, vanwege het bijzondere karakter, een ontheffing van de voorgeschreven schenktijden te kunnen verlenen. In tegenstelling tot de ontheffingsbevoegdheid in artikel 4 lid 4 van de wet (op grond waarvan de burgemeester met het oog op bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard ontheffing van deze voorschriften kan verlenen) heeft deze ontheffing een doorlopend karakter.

Artikel 3 Bijeenkomsten paracommerciële rechtspersonen

Met bijeenkomsten van persoonlijke aard wordt gedoeld op bijeenkomsten die geen direct verband houden met de activiteiten van de desbetreffende paracommerciële instelling, zoals bruiloften, feesten, partijen, recepties, jubilea, verjaardagen, bedrijfsfeesten, koffietafels, condoleancebijeenkomsten en dergelijke.

Persoonlijke bijeenkomsten die toch direct verband houden met de activiteiten van de rechtspersoon, zoals het afscheid van de voorzitter van een vereniging, vallen niet onder het bereik van deze bepaling en zijn dus wel toegestaan.

Verder moet bij bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, gedacht worden aan bijv. bedrijfsfeesten en bijeenkomsten van andere organisaties. Dit doet zich voor als een para-commerciële rechtspersoon zijn kantine of een andere ruimte bedrijfsmatig exploiteert door derden de mogelijkheid te bieden om bijvoorbeeld een feest te geven of activiteiten te organiseren, waarbij bedrijfsmatig alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Als dit laatste het geval is, dan kan er ook oneerlijke mededinging ontstaan met de reguliere horeca.

In het tweede lid is bepaald dat het verbod op het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard ook geldt voor situaties waarin de paracommerciële rechtspersoon haar inrichting als feestruimte aan anderen verhuurt c.q. ter beschikking stelt.

Ontheffing door de burgemeester

Op grond van artikel 4, vierde lid, van de wet heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor ten hoogste 12 aaneengesloten dagen ontheffing te verlenen van de in de verordening opgenomen voorschriften zoals de voorgeschreven schenktijden en het verbod op alcoholverstrekking tijdens “oneigenlijke” activiteiten.

Volgens de wet kan alleen ontheffing worden verleend, als het gaat om bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Uit deze bewoordingen blijkt dat hier zeer terughoudend mee moet worden omgegaan.

Omdat de burgemeester deze bevoegdheid rechtstreeks aan de wet ontleent, kan de raad hieraan verder geen beperkingen stellen. De burgemeester kan hiervoor wel zelf beleidsregels opstellen (artikel 4:81 van de Awb).

Voor alle duidelijkheid volgen hieronder voorbeelden van activiteiten die wel tot de eigenlijke activiteiten van de paracommerciële instelling worden gerekend en dus toegestaan zijn.

 

Algemeen

  • -

    feestavond voor vrijwilligers

  • -

    jaarfeest of afsluiting seizoen

  • -

    afscheidsfeest van het bestuur/een bestuurslid

  • -

    overige strikt clubgerelateerde en incidentele feesten voor leden, zoals een barbecue of een bingoavond

  • -

    nieuwjaarsbijeenkomsten (mits in belangrijke mate gericht op leden)

  • -

    lessen/cursussen mits club- of instellingsgerelateerd (bijvoorbeeld: EHBO, reanimatie, scheidsrechterscursus voor sportverenigingen)

  • -

    diploma-uitreikingen mits club- of instellingsgerelateerd (bijvoorbeeld: EHBO, reanimatie, scheidsrechterscursus)

  • -

    toernooi met afsluitend feest

  • -

    clubkampioenschap

  • -

    jaarvergaderingen

  • -

    kerstviering voor leden

 

Sociaal-culturele instellingen, zoals dorpshuizen (naast de onder algemeen genoemde activiteiten)

  • -

    bijeenkomsten, vergaderingen, feesten, cursussen, vieringen, debatten, lezingen van en voor verenigingen en stichtingen die gebruik maken van het pand (dus alleen toegankelijk voor leden en oud-leden)

  • -

    sociaal-culturele evenementen waarbij het evenement centraal staat (ook voor publiek toegankelijk voor zover het publiek komt voor het sociaal-culturele evenement)

Educatieve rechtspersonen

  • -

    afstudeerbijeenkomst/diploma-uitreiking

  • -

    lessen/cursussen

  • -

    schoolfeest voor leerlingen

  • -

    laatste schooldag (feestdag c.q. -avond)

  • -

    nieuwjaarsbijeenkomsten

 

Rechtspersonen met een levensbeschouwelijke of godsdienstige aard

  • -

    activiteiten en vieringen die direct verband houden met de levensbeschouwelijke of godsdienstige aard van de instellingen (niet zijnde bijeenkomsten van persoonlijke aard)

 

Artikel 4 Verbod verstrekken van drank

Op grond van artikel 25a van de wet kan het verstrekken van alcoholhoudende drank in inrichtingen bij gemeentelijke verordening worden verboden of beperkt. Op grond van lid 2 (sub a) van dit artikel kan worden bepaald dat dit verbod of deze beperking alleen geldt voor bepaalde categorieën van inrichtingen, bepaalde gebiedsdelen en/of bepaalde tijden.

 

Op grond van dit artikel is in de verordening bepaald dat het verboden is alcoholhoudende drank te verstrekken gedurende de tijd dat een paracommerciële inrichting wordt gebruikt voor activi-teiten die in het geheel zijn gericht op personen onder de 18 jaar, zoals bijv. tienerdisco’s. De regionale concept-verordening gaat hierin verder, door te bepalen dat er ook geen alcohol-houdende drank geschonken mag worden, als er sprake is van een activiteit die in hoofdzaak bezocht wordt door jeugd onder de 18 jaar. Door de Aaltense jeugdcentra wordt het regionale model als te zeer beperkend geacht, zodat dit niet is overgenomen in het voorstel.

 

Ter bescherming van de volksgezondheid wordt met dit verbod beoogd te voorkomen dat tijdens activiteiten in paracommerciële inrichtingen, die geheel op jongeren (onder de 18 jaar) zijn gericht alcoholhoudende drank wordt geschonken en genuttigd. Hierbij moet met name gedacht worden aan sportkantines, buurthuizen, speeltuinverenigingen en jeugdcentra.

 

Voor wat betreft alle categorieën van horeca, zowel commercieel als paracommercieel geldt dat per 1 januari 2014 aan de leeftijdscategorie beneden de 18 jaar geen alcoholhoudende drank geschonken mag worden.  

 

 

Artikel 5 Verbod prijsacties horeca

In artikel 5 is een verbod op het houden van prijsacties in de horeca opgenomen. Dit verbod heeft met name betrekking op de zgn. happy-hours en all-in prijzen, waarbij een horecabedrijf geduren-de één of enkele uren of een dagdeel, tegen sterk gereduceerde prijzen alcoholhoudende drank aanbiedt om op deze wijze bezoekers te trekken. Het verbod beoogt overmatig alcoholgebruik door dergelijke prijsacties tegen te gaan.

 

Dit verbod is gebaseerd op artikel 25d van de wet op grond waarvan het mogelijk is om, ter bescherming van de volksgezondheid of in het belang van de openbare orde te verbieden dat er alcoholhoudende dranken verstrekt worden tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.

 

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeer titel

Dit artikel spreekt voor zich. Omdat alle eenmaal verleende vergunningen geldig blijven tot de geldigheidsduur is verstreken of de vergunning is ingetrokken, is er geen overgangsrecht opgenomen. De bestaande voorschriften en beperkingen voor paracommerciële rechtspersonen op grond van artikel 4 lid 2 van de Drank- en Horecawet zoals die geldig waren voor 1-1-2013 vervallen van rechtswege op het moment van inwerkingtreding van deze verordening.