Regeling vervallen per 15-07-2015

Geluidsverordening evenementen en horeca 2014 gemeente Aalten

Geldend van 17-07-2014 t/m 14-07-2015

Intitulé

Geluidsverordening evenementen en horeca 2014 gemeente Aalten

De raad van de gemeente Aalten;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 juni 2014;

gelet op het bepaalde in artikel 147 eerste lid van de Gemeentewet en op de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

vast te stellen de Geluidsverordening evenementen en horeca 2014 gemeente Aalten.

Afdeling 1 BEGRIPPEN

Artikel 1

In deze verordening wordt onder de verschillende begrippen het volgende verstaan:

Activiteitenbesluit

Het Activiteitenbesluit milieubeheer. Het Activiteitenbesluit vervangt voor bijna alle bedrijven de verplichte omgevingsvergunning (wat vroeger de hinderwet- en daarna de milieuvergunning was). In het Activiteitenbesluit staan algemeen geldende milieuregels en -voorschriften. Een deel van die regels en voorschriften gaan over geluid en bevatten maximaal toelaatbare geluidsniveaus.

Collectieve feestdagen

Collectieve feestdagen zijn feestdagen (of dagdelen van feestdagen) die het gemeentebestuur op grond van een verordening per plaatst of gebied aanwijst. Voor collectieve feestdagen gelden op grond van die verordening specifieke regels. Koningsdag kan bijvoorbeeld als collectieve feestdag worden aangewezen.

dB(A)

dB is de eenheid voor geluid (de decibel), gecorrigeerd naar de gevoeligheid van het menselijk oor (de A-correctie).

dB(C)

dB is de eenheid voor geluid (de decibel). De C-correctie is vooral geschikt voor metingen van hoge geluidsniveaus. Het frequentiespectrum onder de 1000 Hz wordt veel beperkter gecorrigeerd dan bij de A-correctie, waardoor de bijdrage van het laagfrequent geluid beter kan worden beoordeeld (zie ook de toelichting onder 6.2 in onderdeel C).

Equivalent geluidsniveau (LAeq)

Het energetisch gemiddelde geluidsdrukniveau gedurende een bepaalde tijd.

Evenement (algemeen )

Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoopvoorstellingen;

  • b.

    jaarmarkten of gewone marktdagen als bedoeld in de Gemeentewet, en snuffelmarkten als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening;

  • c.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • d.

    het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

  • e.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • f.

    evenementen die niet als een grootschalig of een meldingsplichtig evenement kunnen worden gekwalificeerd.

Onder evenement wordt mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie;

  • c.

    een betoging op de weg, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening;

  • d.

    een feest, muziekuitvoering of wedstrijd op of aan de weg;

  • e.

    een straatfeest of buurtbarbecue op één dag.

Evenementen worden naar aard en schaal onderverdeeld in:

  • a.

    grootschalige evenementen;

  • b.

    meldingsplichtige evenementen;

  • c.

    overige evenementen.

a. Groot schalig e venement

Een grootschalig evenement is een evenement als beschreven in afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Aalten, waar een aantal van 1000 of meer personen te verwachten is, en waar bij een aanvraag:

  • ·

    het beslag op de openbare weg of grond afgewogen moet worden;

  • ·

    de hinder, veiligheid en mogelijk andere zaken over de openbare orde voor de omgeving afgewogen moet worden.

b. Meldingsplichtig evenement

Een meldingsplichtig evenement is een (klein) evenement als beschreven in afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Aalten, en heeft:

  • ·

    een besloten karakter;

  • ·

    beperkte duur en omvang is (maximaal 1 dag en minder dan 200 deelnemers/bezoekers);

  • ·

    weinig of geen invloed heeft op de omgeving;

  • ·

    geen bedrijfsmatige verstrekking van alcoholhoudende dranken.

c. O verige evenementen

Overige evenementen zijn evenementen als beschreven in afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Aalten, en hebben:

  • ·

    een behoorlijk beslag op de openbare ruimte;

  • ·

    enig risico voor de openbare orde, de veiligheid, de zedelijkheid, de gezondheid;

  • ·

    enig risico op hinder;

  • ·

    een doelgroep van ca. 200 tot 1000 personen.

Geluidsgevoelige gebouwen

Woningen en gebouwen die op grond van artikel 1 van de Wet geluidhinder worden aangemerkt als geluidsgevoelige gebouwen met uitzondering van gebouwen behorende bij de betreffende inrichting (zoals bijvoorbeeld de bedrijfswoningen waar de ondernemer woont).

Houder van een inrichting

Degene die als eigenaar, bedrijfsleider, beheerder of anderszins een inrichting drijft.

Incidentele festiviteiten

Incidentele festiviteiten zijn festiviteiten voor individuele bedrijven buiten de collectieve feestdagen. Het zijn festiviteiten (bijvoorbeeld optredens met livemuziek) die plaatsvinden binnen de inrichting, waarbij het vaak niet mogelijk om binnen de maximaal toelaatbare geluidsniveaus op grond van het Activiteitenbesluit te blijven. Op basis van het Activiteitenbesluit kan een gemeentebestuur door middel van een gemeentelijke verordening per gebied (en/of per categorie van inrichtingen) een aantal dagen of dagdelen aanwijzen waarvoor de maximaal toelaatbare geluidsniveaus van het Activiteitenbesluit niet gelden.

Het aantal dagen dat een gemeentebestuur mag aanwijzen bedraagt maximaal twaalf per kalenderjaar. Voor deze incidentele festiviteiten kan het gemeentebestuur andere (hogere) maximaal toelaatbare geluidsniveaus vaststellen dan die op grond van het Activiteitenbesluit gelden. Ondernemers die van deze regeling gebruik willen maken, moeten dit van tevoren melden.

Inrichting (in de zin van de Wet milieubeheer)

Een inrichting (bedrijf) type A of type B als bedoeld in het Activiteitenbesluit milieubeheer. Een inrichting valt onder de algemene regels van het Activiteitenbesluit, tenzij deze expliciet als vergunningplichtige inrichting wordt aangewezen.

Muziek

Onversterkte en versterkte muziek, zowel zogenoemd akoestisch als elektrisch versterkte muziek (uitgezonderd kerkklokken en carillons). In het Activiteitenbesluit (artikel 2.18 lid 1 onder f) blijft onversterkte muziek buiten beschouwing bij het toetsen aan de maximaal toelaatbare geluidsniveaus. Deze verordening geldt echter voor alle vormen van muziek, tenzij dit expliciet anders wordt vermeld.

Onversterkte of akoestische muziek

Muziek die niet elektrisch is versterkt.

Afdeling 2 REGELS VOOR COLLECTIEVE FEESTDAGEN

Van toepassing zowel binnen horecabedrijven als erbuiten.

Artikel 2

Het college van burgemeester en wethouders wijst voor meerdere woonplaatsen en buurtschappen binnen de gemeente collectieve festiviteiten aan voor de daarbij behorende dagen of dagdelen. Tijdens deze dagen of dagdelen gelden op grond van artikel 2.21 van het Activiteitenbesluit de maximaal toelaatbare geluidsniveaus van artikel 2.17 en 2.20 van dit besluit niet. Deze aan te wijzen collectieve feestdagen worden ten minste twee weken voor het begin van een nieuw kalenderjaar bekendgemaakt. Vindt die aanwijzing niet plaats, dan gelden voor dat jaar dezelfde collectieve dagen als die voor het jaar daaraan voorafgaand aangewezen zijn.

Artikel 3

Op de voor het kalenderjaar aangewezen collectieve feestdagen geldt dat het equivalente geluidsniveau (LAeq) op de in tabel 1 genoemde plaatsen en tijdstippen niet meer bedraagt dan de in die tabel vermelde waarden:

Tabel 1: overzicht van maximaal toelaatbare geluidsniveaus en eindtijden die gelden bij festiviteiten en evenementen op collectieve feestdagen

1 2 .00 – 24 .00 uur

00 .00 – 02.00 uur

LAeq op 1 meter vóór de gevel van geluids-gevoelige gebouwen op 1,5 m hoogte

90 dB(A)

103 dB(C)

85 dB(A)

98 dB(C)

Artikel 4

In afwijking van artikel 3 kan het gemeentebestuur op Koningsdag en op de zaterdagse volksfeestdag in Aalten evenementen toestaan waarbij het equivalente geluidsniveau (LAeq) op de in tabel 2 genoemde plaatsen en tijdstippen niet meer bedraagt dan de in deze tabel vermelde waarden

In afwijking van artikel 3 geldt op Koningsdag en op de zaterdag van het Volksfeest in Aalten dat het equivalente geluidsniveau (LAeq) op de in tabel 2 genoemde plaatsen en tijdstippen niet meer bedraagt dan de in die tabel vermelde waarden:

Tabel 2: overzicht van maximaal toelaatbare geluidsniveaus en eindtijden die gelden bij festiviteiten en evenementen op Koningsdag en op de zaterdag van het Volksfeest in Aalten

1 2 .00 – 20 .00 uur

2 0.00 – 24 .00 uur

00 .00 – 02.00 uur

LAeq op 1 meter vóór de gevel van geluidsgevoelige gebouwen op 1,5 m hoogte

95

dB(A)

108 dB(C)

90

dB(A)

103 dB(C)

85 dB(A)

98

dB(C)

Artikel 5

De in artikel 3 en 4 vermelde maximaal toelaatbare geluidsniveaus hebben betrekking op het gemeten equivalente geluidsniveau. Op de gemeten waarden worden geen bedrijfsduur-, gevel-, muziek-, tonaal-, inpuls-, of meteocorrectie(s) toegepast.

Artikel 6

Het college van burgemeester en wethouders kan wanneer een festiviteit redelijkerwijs niet te voorzien was, directeen collectieve feestdag (geheel of voor een bepaalde tijd) aanwijzen.

Artikel 7

Bij een aanvraag voor een evenementenvergunning verstrekt de initiatiefnemer ten minste de volgende gegevens:

  • ·

    de aard van het evenement;

  • ·

    de soort muziek die ten gehore gebracht wordt;

  • ·

    het te verwachten geluidsniveau;

  • ·

    de begin- en eindtijd van het evenement;

  • ·

    de exacte locatie en de opstelling van de geluidsboxen.

Activiteit

Soort

Binnen/buiten een inrichting

Maximaal toelaatbaar geluids niveau*

in dB(A)

Maximaal toelaatbaar geluids niveau*

in dB(C)

Uiterste eindtijd

Feestdag

(Afdeling 2)

COLLECTIEF

binnen en buiten een inrichting

12u – 24u --> 90

00u – 02u --> 85

12u – 24u --> 103

00u – 02u --> 98

02.00 uur

Koningsdag en volksfeest- zaterdag in Aalten

(Afdeling 2)

COLLECTIEF

binnen en buiten een inrichting

12u – 20u --> 95

20u – 24u --> 90

00u – 02u --> 85

12u – 20u --> 108

20u – 24u --> 103

00u – 02u --> 98

02.00 uur

*gemeten op ca. 1 m vóór de gevel van een geluidsgevoelig gebouw, op een hoogte van ten minste 1,5 m

Afdeling 3 REGELS VOOR INCIDENTELE FESTIVITEITEN BIJ HORECABEDRIJVEN

Van toepassing binnen horecabedrijven.

Artikel 8

Binnen een inrichting mag maximaal 12 keer per kalenderjaar op een zelf te bepalen dag een incidentele festiviteit gehouden worden waarbij de maximaal toelaatbare geluidsniveaus als bedoeld in de artikelen 2.17 en 2.20 van het Activiteitenbesluit niet van toepassing zijn.

Artikel 9

Tijdens een incidentele festiviteit zoals bedoeld in het artikel 8, bedraagt het equivalente geluidsniveau (LAeq) veroorzaakt door de inrichting niet meer dan 70 dB(A) en niet meer dan 90 dB(C), gemeten op ca. 1 meter vóór de gevel van geluidsgevoelige gebouwen op ten minste 1,5 m hoogte.

Artikel 10

De in artikel 9 vermelde maximaal toelaatbare geluidsniveaus hebben betrekking op het gemeten equivalente geluidsniveau. Op de gemeten waarden worden geen bedrijfsduur-, gevel-, muziek-, tonaal-, inpuls-, of meteocorrectie(s) toegepast.

Artikel 11

Het equivalente geluidsniveau als vermeld in artikel 9 geldt voor alle muziekgeluid, ongeacht de wijze waarop dit wordt voortgebracht.

Artikel 12

Het niet van toepassing zijn van de maximaal toelaatbare geluidsniveaus uit de artikelen 2.1.7 en 2.20 van het Activiteitenbesluit zoals vermeld in artikel 9 van deze verordening, geldt tot uiterlijk 02.00 uur. Na dat tijdstip gelden onverkort de geluidsregels uit het Activiteitenbesluit.

Artikel 13

De in artikel 8 bedoelde incidentele festiviteiten worden ten minste 14 dagen van tevoren gemeld bij de gemeente Aalten op het daarvoor digitaal beschikbaar gestelde meldingsformulier. De gemeente maakt het voornemen bekend op de gemeentelijke website en in een huis-aan-huisblad.

Artikel 14

Het is verboden een incidentele festiviteit te organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen als de burgemeester het organiseren van een incidentele festiviteit verboden heeft.

Artikel 15

Overige bepalingen uit het Activiteitenbesluit die hierboven niet genoemd zijn, blijven onverkort van toepassing op de inrichting.

Activiteit

Soort

Binnen/buiten een inrichting

Maximaal toelaatbaar geluidsniveau*

in dB(A)

Maximaal toelaatbaar geluidsniveau*

in dB(C)

Uiterste eindtijd

Festiviteit

(Afdeling 3)

INCIDENTEEL

binnen een

inrichting

70

90

02.00 uur

*gemeten op ca. 1 m vóór de gevel van een geluidsgevoelig gebouw, op een hoogte van ten minste 1,5 m

Afdeling 4 REGELS VOOR EVENEMENTEN BUITEN HORECABEDRIJVEN

Evenementen die niet op een aangewezen collectieve feestdag plaatsvinden

(voor evenementen die gehouden worden op een collectieve feestdag gelden de maximaal toelaatbare geluidsniveaus die onder Afdeling 2 'Geluidsregels voor collectieve feestdagen' staan vermeld)

Artikel 16

Voor een grootschalig evenement geldt een maximaal toelaatbaar geluidsniveau van 85 dB(A) en 98 dB(C) gemeten op ca. 1 meter en ten minste 1,5 m hoogte vóór de gevel van geluidsgevoelige gebouwen.

Artikel 17

Voor een meldingsplichtig evenement geldt een maximaal toelaatbaar geluidsniveau van 70 dB(A) en 90 dB(C) gemeten op ca. 1 meter en ten minste 1,5 m hoogte vóór de gevel van geluidsgevoelige gebouwen.

Artikel 18

Voor overige evenementen geldt een maximaal toelaatbaar geluidsniveau van 80 dB(A) en 93 dB(C) gemeten op ca. 1 meter en ten minste 1,5 m hoogte vóór de gevel van geluidsgevoelige gebouwen.

Artikel 19

De maximaal toelaatbare geluidsniveaus die in de artikelen 16, 17 en 18 vermeld worden, hebben betrekking op het gemeten equivalente geluidsniveau. Op de gemeten waarden worden geen bedrijfsduur-, gevel-, muziek-, tonaal-, inpuls-, of meteocorrectie(s) toegepast.

Artikel 20

Het college van burgemeester en wethouders beslist in alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet.

Activiteit

Soort

Binnen/buiten een inrichting

Maximaal toelaatbaar geluidsniveau*

in dB(A)

Maximaal toelaatbaar geluidsniveau*

in dB(C)

Uiterste eindtijd

Evenement

(Afdeling 4)

GROOT-SCHALIG

buiten een

inrichting

85

98

24.00 zondag t/m donderdag

01.00 vrijdag en zaterdag

MIDDEL-GROOT

buiten een

inrichting

80

93

MELDINGS-PLICHTIG

buiten een

inrichting

70

90

*gemeten op ca. 1 m vóór de gevel van een geluidsgevoelig gebouw, op een hoogte van ten minste 1,5 m

Afdeling 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 21

  • 1. Met het toezicht op de naleving van de regels in deze verordening zijn belast, de opsporingsambtenaren genoemd in art. 141 Wetboek van Strafvordering en de gemeentelijke handhavingsambtenaren en toezichthouders.

  • 2. Het college dan wel de burgemeester kan daarnaast andere personen met dit toezicht belasten.

Artikel 22

De G eluidsverordening evenementen en horeca gemeente Aalten 2013wordt gelijktijdig met de vaststelling van deze verordening ingetrokken.

Artikel 23

Besluiten die zijn genomen op basis van de verordening bedoeld in artikel 22, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

Artikel 24

Deze verordening wordt aangehaald als: Geluidsverordening evenementen en horeca 2014 gemeente Aalten.

Artikel 25

Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Aalten d.d. 8 juli 2014.
De voorzitter, G. Berghoef
De griffier, M.A.J.B. Fiering

Bijlagen

plattegrond aalten/bredevoort

plattegrond dinxperlo

stroomschema

toezicht, handhaving, klachten, preventie en openbare orde

overzicht activiteiten, maximaal toelaatbare geluidsniveaus en eindtijden

Toelichting

ALGEMEEN

In de gemeente Aalten is de horeca over het algemeen erg actief met het organiseren van feesten en evenementen. Ook buiten de horeca om worden steeds vaker evenementen georganiseerd. Dit geeft de gemeente een levendig karakter, en voorziet gezien de belangstelling ervoor ook zeker in een behoefte.

Festiviteiten en evenementen kunnen echter ook overlast veroorzaken. Omwonenden kunnen dit als aantasting van hun woon- en leefklimaat ervaren. Met deze verordening is getracht een goede balans te vinden tussen die levendigheid enerzijds, en de bescherming van het woon- en leefklimaat van omwonenden anderzijds.

1. Het doel van deze verordening

Het centrale doel van deze verordening is het geluid bij evenementen en (incidentele) festiviteiten op collectieve en niet-collectieve feestdagen daar waar nodig en mogelijk te beheersen tot een voor alle partijen zo aanvaardbaar mogelijk niveau, en de beheersbaarheid te verbeteren.

2. Reikwijdte

De regels in deze verordening zijn van toepassing op alle festiviteiten en evenementen binnen de gemeente Aalten. Hieronder verstaan wij alle voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak, waarbij geluid voor een publiek ten gehore wordt gebracht. Hiervan uitgezonderd zijn de reguliere horeca-activiteiten waarop de algemeen geldende milieuregels van het Activiteitenbesluit van toepassing zijn.

Deze notitie is voor wat betreft (horeca)inrichtingen van toepassing op geluid bij:

  • a.

    festiviteiten op collectieve feestdagen;

  • b.

    incidentele festiviteiten;

  • c.

    evenementen.

Incidentele festiviteiten zijn activiteiten die onder artikel 2.21 van het Activiteitenbesluit vallen (de zogenoemde twaalfdagenregeling). Hierop zijn de maximaal toelaatbare geluidsniveaus uit het Activiteitenbesluit niet van toepassing. Bij een ontheffing op basis van dit artikel uit het Activiteitenbesluit gelden de maximaal toelaatbare geluidsniveaus uit deze verordening. Hieronder vallen ook buitenactiviteiten die op het terrein van een horecabedrijf, en daarmee binnen de grenzen van die inrichting plaatsvinden.

Activiteitenbesluit

Artikel 2.21

1. De geluidswaarden bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19, 2.20 dan wel 6.12 zijn voor zover de naleving van deze normen redelijkerwijs niet kan worden gevergd, niet van toepassing op dagen of dagdelen in verband met de viering van:

a. festiviteiten die bij of krachtens een gemeentelijke verordening zijn aangewezen, in de gebieden in de gemeente waarvoor de verordening geldt;

b. andere festiviteiten die plaatsvinden in de inrichting, waarbij het aantal bij of krachtens een gemeentelijke verordening aan te wijzen dagen of dagdelen per gebied of categorie van inrichtingen kan verschillen en niet meer mag bedragen dan twaalf per kalenderjaar.

2. Bij of krachtens gemeentelijke verordening kunnen voorwaarden worden verbonden aan de festiviteiten ter voorkoming of beperking van geluidhinder.

3. Een festiviteit als bedoeld in het eerste lid die maximaal een etmaal duurt, maar die zowel voor als na 00.00 uur plaatsvindt, wordt beschouwd als plaatshebbende op één dag.

Artikel 2.17

1. Voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximaal geluidsniveau (LAmax), veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door de in de inrichting verrichte werkzaamheden en activiteiten en laad- en losactiviteiten ten behoeve van en in de onmiddellijke nabijheid van de inrichting, geldt dat:

a. de niveaus op de in tabel 2.17a genoemde plaatsen en tijdstippen niet meer bedragen dan de in die tabel aangegeven waarden.

Tabel 2.17a

07.00–19:00 uur

19.00–23:00 uur

23.00–07.00 uur

LAr,LT op de gevel van gevoelige gebouwen

50 dB(A)

45 dB(A)

40 dB(A)

LAr,LT in in- en aanpandige gevoelige gebouwen

35 dB(A)

30 dB(A)

25 dB(A)

LAmax op de gevel van gevoelige gebouwen

70 dB(A)

65 dB(A)

60 dB(A)

LAmax in in- en aanpandige gevoelige gebouwen

55 dB(A)

50 dB(A)

45 dB(A)

b. de in de periode tussen 07.00 en 19.00 uur in tabel 2.17a opgenomen maximale geluidsniveaus (LAmax) niet van toepassing zijn op laad- en losactiviteiten;

c. de in tabel 2.17a aangegeven waarden binnen in- of aanpandige gevoelige gebouwen niet gelden indien de gebruiker van deze gevoelige gebouwen geen toestemming geeft voor het in redelijkheid uitvoeren of doen uitvoeren van geluidsmetingen;

d. de in tabel 2.17a aangegeven waarden op de gevel ook gelden bij gevoelige terreinen op de grens van het terrein;

e. de waarden in in- en aanpandige gevoelige gebouwen, voor zover het woningen betreft gelden in geluidgevoelige ruimten en verblijfsruimten; en

f. de in tabel 2.17a aangegeven waarden niet gelden op gevoelige objecten die zijn gelegen op een gezoneerd industrieterrein.

3. Beoogde effecten

De effecten die deze verordening beoogt zijn:

  • .

    eenduidige en samenhangende regels voor geluid bij festiviteiten op collectieve feestdagen, bij incidentele festiviteiten en bij evenementen;

  • .

    organisatoren van evenementen en horecaondernemers bewuster doen omgaan met geluid;

  • .

    duidelijkheid voor alle betrokkenen.

TOELICHTING SOORT ACTIVITEIT

Om duidelijk te maken wat de verschillende activiteiten waar de regels uit deze verordening op van toepassing zijn inhouden, volgt hieronder een uitgebreide beschrijving.

1. Collectieve feestdagen

Collectieve feestdagen zijn feestdagen die het college van burgemeester en wethouders jaarlijks per woonplaats of buurtschap aanwijst. Op deze dagen of dagdelen vinden festiviteiten plaats die in het kader van deze feestdag of feestdagen worden georganiseerd. Voorbeelden van collectieve feestdagen zijn Koningsdag, volksfeesten enzovoort.

Tijdens collectieve feestdagen gelden voor bedrijven specifieke, bij deze verordening voor deze dagen vast te stellen geluidsregels, en niet de geluidsregels van het Activiteitenbesluit. Voor evenementen - ook als die op een collectieve feestdag gehouden worden - is op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Aalten een melding of vergunning vereist. In bijlage 1 is ter verduidelijking een stroomschema opgenomen.

De geluidsregels die op collectieve feestdagen gelden staan in afdeling 2 van deze verordening.

2. Activiteiten bij horecabedrijven

Horecabedrijven zijn bedrijven waarbinnen activiteiten vaak gepaard gaan met geluid. Horecabedrijven vallen net als veel andere bedrijven onder de algemene (milieu)regels van het Activiteitenbesluit. Een aantal van deze regels gaat over geluid. De geluidsregels gelden voor alle activiteiten die binnen de grenzen van het terrein van een horecabedrijf plaatsvinden.

2.1 Terrassen

Een uitzondering op het hiervoor vermelde is het stemgeluid van personen op een onverwarmd, onoverdekt terrein dat geen binnenterrein is. Met een onoverdekt terrein wordt een voor publiek toegankelijk onbebouwd deel van de inrichting bedoeld, dus een buitenterrein zoals een tuin of een terras. Een overdekking is in deze context een vaste overdekking en geen zonnescherm of luifel. De uitsluiting van stemgeluid geldt feitelijk alleen voor situaties waarbij het terras aan de straat of een andere openbare ruimte ligt. In deze gevallen mag namelijk worden aangenomen dat het van het terras afkomstige geluid opgaat in het omgevingsgeluid.

2.2 Activiteitenbesluit

Horecabedrijven vielen in het verre verleden onder de vergunningplicht. Daarna zijn ze onder algemene regels (Algemene Maatregel van Bestuur; AMvB) komen te vallen. Het Activiteitenbesluit, waar horecabedrijven nu onder vallen, is zo’n AMvB. Op de bovengenoemde uitzondering na, zijn op alle feesten en activiteiten die binnen de terreingrens van een horecabedrijf plaatsvinden, de milieuregels uit het Activiteitenbesluit van toepassing. Als bij deze feesten en activiteiten buiten de grenzen van het horecabedrijf zaken meespelen in de sfeer van de openbare orde, het gebruik van de openbare weg of grond, kan er ook een evenementenvergunning nodig zijn.

2.3 Geluid bij horecabedrijven

In het Activiteitenbesluit staan regels en maximaal toelaatbare waarden voor geluid. In een van die regels staat dat deze maximaal toelaatbare geluidsniveaus niet van toepassing zijn op dagen of dagdelen in verband met de viering van:

  • a.

    festiviteiten die bij of krachtens een gemeentelijke verordening zijn aangewezen (de zogenoemde collectieve feestdagen);

  • b.

    andere activiteiten die plaatsvinden binnen het horecabedrijf, waarbij het aantal bij een gemeentelijke verordening aan te wijzen dagen of dagdelen niet meer mag bedragen dan twaalf per kalenderjaar (de zogenoemde twaalfdagenregeling die geldt voor incidentele festiviteiten).

3. Incidentele festiviteiten (twaalfdagenregeling)

Bij incidentele festiviteiten gaat het uitsluitend om activiteiten die plaatsvinden binnen het terrein van een (horeca)bedrijf, zoals een optreden met livemuziek. In het Activiteitenbesluit staat dat het college van B&W bij verordening per jaar maximaal twaalf dagen mag aanwijzen waarop individuele horecabedrijven zelf activiteiten mogen houden waarbij de geluidsregels uit het Activiteitenbesluit niet gelden. Dit zijn de zogenoemde incidentele festiviteiten. Voor horecabedrijven in de gemeente Aalten gelden voor incidentele festiviteiten specifieke, bij deze verordening vastgestelde geluidsregels. De geluidsregels voor deze incidentele festiviteiten staan onder afdeling 3.

4. Evenementen

Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening is de definitie van een evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Hieronder vallen ook een herdenkingsplechtigheid, braderie, een betoging op de weg, en een feest, muziekuitvoering of wedstrijd op of aan de weg. Geen evenement is: een markt, bioscoopvoorstelling of iets dergelijks.

Voor evenementen gelden de volgende eindtijden:

  • a.

    zondag van 13.00 tot 24.00 uur;

  • b.

    maandag t/m donderdag van 08.00 tot 24.00 uur;

  • c.

    vrijdag en zaterdag van 08.00 tot 01.00 uur.

Evenementen worden onderverdeeld in drie soorten: grootschalige evenementen, meldingsplichtige evenementen en overige, of middelgrote evenementen.

4.1 Grootschalige evenementen

Een grootschalig evenement is een evenement dat gericht is op een doelgroep van 1000 of meer personen. Denk hierbij als voorbeeld aan een braderie, muziekconcert, sportwedstrijd, beurs/markt, kermis, volksfeest of een Oranjefeest. Voor een grootschalig evenement moet een evenementenvergunning worden aangevraagd. Hierin kunnen zaken als de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid, gezondheid, het voorkómen van hinder voor de omgeving en het gebruik van de openbare weg of grond worden geregeld. Bij de behandeling van een aanvraag voor een grootschalig evenement vindt ook een beoordeling plaats van het te verwachten geluid (met behulp van de gegevens die op grond van artikel 7 van deze geluidsverordening zijn verstrekt).

4.2 Meldingsplichtige evenementen

Onder meldingsplichtige evenementen verstaan wij onder andere een buurtbarbecue, buurtfeest of straatfeest in de open lucht, wedstrijden en spelactiviteiten van (sport)verenigingen die niet als regulier zijn aan te merken, rondgangen en serenades (voor zover deze geen onderdeel uitmaken van een groter evenement), wandel- en fietsactiviteiten, kaartlees- of oriënteringsritten.

De criteria zijn:

  • .

    het evenement heeft een beperkte omvang, met nauwelijks/geringe impact op de omgeving;

  • .

    het evenement heeft een besloten karakter;

  • .

    het evenement duurt niet langer dan 1 dag;

  • .

    er zijn minder dan 200 deelnemers/bezoekers;

  • .

    het evenement heeft een minimaal risico voor de openbare orde, veiligheid en gezondheid;

  • .

    als er alcoholhoudende dranken verstrekt worden, gebeurt dit niet bedrijfsmatig.

Voor een meldingsplichtig evenement geldt een meldings- of kennisgevingsplicht en geen vergunningsplicht.

4.3 Overige evenementen

Overige of middelgrote evenementen zijn evenementen die gericht zijn op een doelgroep van 200 tot 1000 personen, en een behoorlijk beslag leggen op de openbare ruimte. Ook voor deze evenementen moet een evenementenvergunning worden aangevraagd. Hierin kunnen zaken als de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid, gezondheid, het voorkómen van hinder voor de omgeving en het gebruik van de openbare weg of grond worden geregeld. Bij de behandeling van een aanvraag voor een overig evenement vindt ook een beoordeling plaats van het te verwachten geluid (met behulp van de gegevens die op grond van artikel 7 van deze geluidsverordening zijn verstrekt).

4.4 Evenementenvergunning

Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kan een evenementenvergunning worden geweigerd als blijkt dat ten minste een van de volgende aspecten ernstig in het geding is:

  • a.

    de openbare orde;

  • b.

    de openbare veiligheid;

  • c.

    de volksgezondheid;

  • d.

    de bescherming van het milieu.

Verder staat in de APV dat het verboden is een evenement te organiseren dat in enig opzicht bovenmatige hinder veroorzaakt of kan veroorzaken.

5. Evenementen en het bestemmingsplan

In de bestemmingsplannen voor de kernen Aalten, Dinxperlo en Bredevoort hebben verschillende locaties de functieaanduiding ‘evenemententerrein’. Evenementen zijn gedefinieerd als: een tijdelijke activiteit in de open lucht - al dan niet in tijdelijke tenten en/of paviljoens en/of daarmee vergelijkbare onderkomens - gericht op het bereiken van een algemeen of besloten publiek voor informerende, educatieve, vermaaks-, culturele, sport- en/of levensbeschouwelijke doeleinden. Op de kaarten in bijlage 2 zijn deze locaties weergegeven.

Voor evenementen gelden in het bestemmingsplan de volgende bepalingen:

a. evenementen zijn uitsluitend toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'evenemententerrein';

b. evenementen zijn uitsluitend in de vorm van medegebruik toegestaan.

Op de locaties met de aanduiding ‘evenemententerrein’ zijn structureel meerdaagse evenementen toegestaan. Incidenteel en kortdurend gebruik van een bestemming die niet als evenemententerrein is aangeduid, wordt op grond van jurisprudentie niet aangemerkt als gebruik van het terrein in strijd met het bestemmingsplan. Dit betekent dat op locaties die in het bestemmingsplan niet voorzien zijn van de functieaanduiding ‘evenemententerrein’, alleen kortdurende en incidentele evenementen mogen plaatsvinden.

6. Termijnen voor het melden en aanvragen

Het wel of niet accepteren van een melding is geen besluit met een rechtsgevolg. De melding wordt alleen getoetst aan de daarvoor geldende criteria. Een melding is dus niet ontvankelijk voor bezwaar. Daarom kan een melding relatief kort van tevoren gedaan worden. Voor de verschillende festiviteiten en evenementen die in deze geluidsverordening worden onderscheiden, gelden de aanvraag-/meldingstermijnen die vermeld staan in de onderstaande tabel. In die gevallen waarbij een festiviteit ook een evenement is, geldt de termijn die hoort bij dat type evenement.

Soort festiviteit of evenement

Uiterlijk van tevoren melden / aanvragen

incidentele festiviteit

2 weken

meldingsplichtig evenement

3 weken

groot evenement

12 weken

overig (of middelgroot) evenement

8 weken

7. Eindtijden

Eindtijden zijn de uiterste tijden. Tot de eindtijd gelden de maximaal toegestane geluidsniveaus. Als een festiviteit of evenement plaatsvindt binnen de grenzen van een inrichting, gelden na de in deze verordening gestelde eindtijden de geluidsregels die in het Activiteitenbesluit staan.

8. Gezondheid

Bij het opstellen van de hoogte van de geluidsregels die in deze geluidsverordening staan, is rekening gehouden met de invloed op de gezondheid van omwonenden. De maximaal toelaatbare geluidsniveaus, die gelden op de gevel van verblijfsobjecten, leiden binnenin deze verblijfsobjecten niet tot zodanig geluidsniveaus dat er risico op gehoorschade is. Doordat de maximaal toelaatbare geluidsniveaus gelden op de gevel van een woning of ander verblijfsobject, zijn bewoners van een woning in gelijke mate beschermd tegen bovenmatige geluidshinder.

9. Decibellen

De eenheid waarin de sterkte van geluid weergegeven wordt is decibel (afgekort: dB). De sterkte van geluid heeft te maken met de energie en de frequentie van de geluidsgolven.

9.1 De dB(A)-waarde

De eenheid dB(A) is geschikt voor het meten van de mate van geluidshinder; dB(A) is een afgeleide van de decibel. Het A-filter corrigeert het ‘gewone’ geluid voor de gevoeligheid van het menselijk oor. Ons gehoor is namelijk minder gevoelig voor lage en heel hoge frequenties. Om het te meten geluid in dB(A) weer te geven, wordt het door een filter geleid. Dit is de zogenoemde A-weging.

In de Nederlandse wetten, zoals de Wet geluidhinder en de Arbeidsomstandighedenwet, worden de maximaal toelaatbare geluidsniveaus in dB(A) weergegeven. Met de A-weging kan het geluid in één getal worden uitgedrukt.

9.2 De dB(C)-waarde

Het dB(C)-filter past beter bij de frequentiegevoeligheid van een mens dan het dB(A)-filter. Ondanks het feit dat ons oor minder gevoelig is voor lage tonen, veroorzaken lage tonen (de bassen) vaak wel een groot deel van de overlast van muziek. Lage tonen hebben veel energie; ze dragen daardoor verder. Geluid is niet alleen hoorbaar, maar ook voelbaar.

Dat laatste aspect wordt met name veroorzaakt door de lage tonen. In bijvoorbeeld de house-, dance- en trancemuziek worden veel bassen gebruikt. Ten opzichte van een dB(A)-weging worden er bij een dB(C)-weging meer lage tonen meegenomen. Door de verschillen in ‘weging’ van beide eenheden ligt voor muziek de dB(C)-waarde getalsmatig hoger dan de bijbehorende dB(A) waarde.

TOELICHTING ARTIKELSGEWIJS

Artikel 1

Geen toelichting.

Artikel 2

In artikel 2.21 van het Activiteitenbesluit staat dat de waarden die in (onder andere) de artikelen 2.17 en 2.20 van dat Besluit staan, niet van toepassing zijn op dagen of dagdelen in verband met de viering van festiviteiten die bij of krachtens een gemeentelijke verordening zijn aangewezen, in de gebieden in de gemeente waarvoor de verordening geldt. Artikel 2 van deze verordening regelt deze aanwijzing. De tekst voor het aanwijzen van collectieve feestdagen is ontleend aan die van het model van de Algemene Plaatselijke Verordening (de model-APV van de Vereniging Nederlandse Gemeenten).

Artikel 3

Maximaal toelaatbare geluidsniveaus

In de voorgaande geluidsverordening stonden voor collectieve feestdagen geen maximaal toelaatbare (equivalente) geluidsniveaus. Daarvoor was bewust gekozen vanwege het collectieve karakter. Collectieve feestdagen zijn feesten voor een brede laag van de bevolking. Daarom worden er voor deze dagen hogere geluidsniveaus toegestaan.

Plaats van beoordeling en meetduur

Omdat invallend geluid in de praktijk moeilijk te meten is, en om te voorkomen dat gemeten waarden gecorrigeerd moeten worden voor reflecterend geluid, vindt de beoordeling plaatst op ca. 1 m vóór de te beoordelen gevel waar het geluid zo min mogelijk afgeschermd wordt, en waarachter zich – voor zover dit bekend is – een verblijfsruimte (woon- of slaapruimte) bevindt. Het geluid dat van de gevel gereflecteerd wordt, is in de maximaal toegestane waarde verwerkt. Bij het toetsen aan de maximaal toelaatbare geluidsniveaus wordt het equivalente geluidsniveau beoordeeld dat ten minste 1 minuut is gemeten zonder nadelige invloed van stoorgeluid.

Meethoogte

De meethoogte (beoordelingshoogte) ligt in beginsel op een hoogte waar de mogelijke geluidshinder wordt ondervonden. Op leefniveau in de dagperiode is dat vaak 1,5 m en in de late avond- en nachtperiode meestal hoger. Omdat metingen in dit kader meestal in de bebouwde kom plaatsvinden op relatief geringe afstand van de bron, heeft de meethoogte hooguit een marginale invloed op het resultaat van de meting. Om praktische redenen is daarom gekozen voor een meethoogte van ca. 1,5 m boven het maaiveld. Meten op een hoogte waar de mogelijke geluidshinder wordt ondervonden is uiteraard ook toegestaan.

dB(A)- en dB(C)-waarde

De gestelde maximaal toelaatbare waarden voor het equivalente geluidsniveau in dB(A) kunnen niet voorkomen dat lage tonen (de bassen) overmatig aanwezig kunnen zijn. Daarom is naast de maximaal toelaatbare dB(A)-waarde een maximaal toelaatbare dB(C)-waarde opgenomen. Als het verschil in getalswaarde tussen dB(A) en dB(C) groter is dan 13, én de dB(C)-waarde 90 of hoger is, kan de bijdrage aan lage tonen als erg hinderlijk worden ervaren.

Teruggebracht tot een verschil van 13 tussen de dB(A)- en de dB(C)-waarde, wordt het overgrote deel van de muziekevenementen niet ingeperkt. Als een kleiner verschil dan 13 geëist wordt tussen de dB(A)- en dB(C)-waarde, of een dB(C)-waarde lager dan 90, wordt ook het geluid van een doorsnee popband ernstig aangetast. Vandaar dat - vanaf een waarde van 90 - gekozen is voor een dB(C)-waarde met een getalswaarde van maximaal 13 boven de dB(A)-waarde.

voorbeeld:

maximaal toelaatbare dB(A)-waarde

70

75

80

85

90

maximaal toelaatbare dB(C)-waarde

90

90

93

98

103

Artikel 4

In de praktijk blijkt dat Koningsdag de zaterdagse volksfeestdag in Aalten feestdagen zijn die het intensiefst gevierd worden. Op die twee collectieve feestdagen worden evenementen georganiseerd waarbij op de gevels van woningen soms hogere geluidsniveaus dan 90 dB(A) optreden. Om deze evenementen niet te frustreren worden alleen op deze twee collectieve feestdagen tot 20.00 uur evenementen toegestaan met geluidsniveaus tot maximaal 95 dB(A) en 108 dB(C).

Artikel 5

Het equivalente geluidsniveau is het energetisch gemiddelde van (de fluctuerende geluidsdrukniveaus van) het ter plaatse, gedurende een bepaalde periode optredende geluid. Om een zo representatief mogelijk resultaat te krijgen, dient er minimaal 1 minuut te worden gemeten. Het gaat bij de beoordeling om de beleving van het geluid op het moment dat het evenement of de festiviteit plaatsvindt. Daarom worden er geen correcties voor bedrijfsduur-, tonaal- of impulsgeluid toegepast.

Correcties voor de hinderlijkheid muziekgeluid zijn in de gestelde maximaal toelaatbare geluidsniveaus verwerkt. Er is voor gekozen om het geluid vóór de gevel te meten, en niet het invallend geluid op de gevel. In theorie weerkaatst een gevel het geluid, maar hoe groot die weerkaatsing werkelijk is, hangt van veel factoren af. Om interpretatieverschil te voorkomen is er daarom voor gekozen te meten op een plaats ca. 1 meter vóór de gevel. Door het beoordelingspunt vóór de gevel te leggen, is het geluidsniveau dat op de gevel toegestaan wordt, in theorie (bij maximale reflectie op de gevel) 3 dB lager.

Artikel 6

In uitzonderlijke situaties kan er een extra collectieve dag of een collectief dagdeel worden aangewezen.

Artikel 7

Dit artikel is opgenomen om preventieve maatregelen te kunnen (laten) treffen wanneer bij de beoordeling van de aanvraag blijkt dat dit nodig is.

Artikel 8

Geen toelichting

Artikel 9

Geen toelichting

Artikel 10

Zie toelichting bij artikel 5

Artikel 11

Er wordt bij incidentele festiviteiten met muziek geen uitzondering gemaakt voor zogenoemde akoestische muziek. De houder van de inrichting is verantwoordelijk voor het naleven van de maximaal toelaatbare geluidsniveaus en zal moeten inschatten wat het te verwachten geluidsniveau is en of hij op basis van deze inschatting al dan niet gebruikmaakt van de ontheffingsmogelijkheid.

Artikel 12

Geen toelichting

Artikel 13

De termijn van 14 dagen is nodig om de voorgenomen incidentele festiviteit tijdig te kunnen publiceren. Wanneer publicatie niet mogelijk is voordat de festiviteit plaatsvindt, wordt geen ontheffing toegestaan.

Artikel 14

Geen toelichting

Artikel 15

Geen toelichting

Artikel 16

De maximaal toelaatbare geluidsniveaus voor een grootschalig evenement zijn uiterste waarden. Het streven is de geluidsemissie zo laag mogelijk te houden. Als uit de beoordeling van de vergunningsaanvraag blijkt dat er in redelijkheid lagere geluidsniveaus haalbaar zijn dan de maximaal toelaatbare geluidsniveaus, dan kunnen die lagere geluidsniveaus als maximaal toelaatbaar in de evenementenvergunning worden opgenomen.

Artikel 17

Geen toelichting

Artikel 18

De maximaal toelaatbare geluidsniveaus voor overige evenementen zijn uiterste waarden. Het streven is de geluidsemissie zo laag mogelijk te houden. Als uit de beoordeling van de vergunningsaanvraag blijkt dat er in redelijkheid lagere geluidsniveaus haalbaar zijn dan de maximaal toelaatbare geluidsniveaus, dan kunnen die lagere geluidsniveaus als maximaal toelaatbaar worden vergund.

Artikel 19

Zie toelichting bij artikel 5

Artikel 20

Geen toelichting

Artikel 21

Geen toelichting

Artikel 22

Op grond van artikel 142 van de Gemeentewet.

Artikel 23

Geen toelichting

Artikel 24

Geen toelichting

Artikel 25

Geen toelichting