Regeling vervallen per 01-01-2016

Reglement burgerlijke stand 2010

Geldend van 01-04-2010 t/m 31-12-2015

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2010

Reglement burgerlijke stand 2010.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555);

  • b.

    wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Aalten, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Aalten of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    gemeentehuis: locatie Dinxperlo (Raadhuisstraaat 8) en locatie Aalten (Stationsstraat 8);

  • g.

    huis der gemeente: alle locaties welke bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen, waar huwelijken worden voltrokken, partnerschappen worden geregistreerd en een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet naar een huwelijk.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente Aalten, werkzaam bij de afdeling Publiek, team Burgerzaken.

  • 2 Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand dat in dienst is bij de gemeente Aalten is twee.

  • 3 Het college van burgemeester en wethouders kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:     

    - burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;     

    - overige personen.

  • 4 Het minimum aantal buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand bij de gemeente Aalten is zes.

Artikel 3 Benoeming

  • 1 De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de arbeidsovereenkomst die de gemeente Aalten met de ambtenaar heeft.

  • 2 De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3 Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders, is de benoemingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende collegelid.

  • 4 De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor één dag worden benoemd als deze persoon al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is. Het verzoek tot benoeming moet uiterlijk drie maanden van te voren schriftelijk worden ingediend.

Artikel 4 Taakuitvoering van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1 De ambtenaren van de burgerlijke stand bedoeld in artikel 2, lid 1 zijn belast met alle door de wet opgelegde taken.

  • 2 De buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand bedoeld in artikel 2, lid 3 zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 5 Locatie

  • 1 De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke  stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2 Om als ‘huis der gemeente’ te kunnen worden aangewezen voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk moet in ieder geval voldaan worden aan de volgende voorwaarden:    

    • a.

      het huis moet een gebouw zijn binnen de gemeente Aalten en mag niet in strijd zijn met de goede zeden;         

    • b.

      het gebouw moet voor iedereen (ook mindervaliden) vrij toegankelijk zijn en de openbaarheid  moet gewaarborgd zijn;    

    • c.

      de eigenaar / beheerder van het gebouw moet in het bezit zijn van de benodigde vergunningen;    

    • d.

      aanvullende voorwaarden worden in een te sluiten convenant met de eigenaar / beheerder en het bruidspaar opgenomen, waaronder, de duur van aanwijzing, de inrichting van de ruimte waar het huwelijk wordt voltrokken of het partnerschap wordtgeregistreerd, de kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode;

    • e.

      de huwelijken worden gesloten door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst bij de gemeente Aalten;

    • f.

      de huwelijken worden begeleid door een gemeentebode: door hetuniform als zodanig herkenbaar;

    • g.

      de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de gemeentebode hebben de leiding over de huwelijksceremonie (dus niet de eigenaar / beheerder van een locatie);

    • h.

      de vrijwaring van de gemeente voor problemen die zich zouden kunnen voordoen in de sfeer van toegankelijkheid en parkeerfaciliteiten en dat voor de inrichting  en de (brand) veiligheid van het gebouw de eigenaar / beheerder van het gebouw verantwoordelijk is;

    • i.

      het verzoek om op een andere locatie dan het gemeentehuis te gaan trouwen moet uiterlijk drie maanden van te voren schriftelijk worden ingediend.

  • 3 De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke  stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 6 Leiding

De teamcoördinator burgerzaken van de afdeling Publiek is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Openstelling

Het bureau burgerlijke stand is gelet op het gestelde in Titel 4, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit burgerlijke stand, voor de burger geopend:

  • 1.

    Voor het voltrekken van een huwelijk en het registreren van een partnerschap op maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

  • 2.

    Voor huwelijksvoltrekkingen/partnerschapregistraties in een huis dat aangewezen is als gemeentehuis waar huwelijksvoltrekkingen of partnerschapregistraties kunnen plaatsvinden van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

  • 3.

    Voor huwelijksaangifte (ondertrouw) of aangifte partnerschapregistratie na voorafgaande afspraak op maandag tot en met donderdag van 08.30 uur tot 16.00 uur locatie Aalten. In Dinxperlo is hiervoor gelegenheid op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

  • 4.

    Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur en op maandag van 13.30 uur tot 17.30 uur locatie Dinxperlo (Raadhuisstraat 8) en op dinsdag van 13.30 uur tot 19.00 uur locatie Aalten (Stationsstraat 8). De locatie Dinxperlo is in de zomer gedurende de schoolweken vakantie gesloten.

  • 5.

    Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of op andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 6.

    Het bureau burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag of andere dagen dat het bureau burgerlijke stand regulier gesloten is voor publiek, beperkt geopend zijn op door het college van burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 7.

    Het bureau burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgmeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.

  • 8.

    In bijzonder gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand wordt op maandagmorgen om 09.00 uur of 09.30 uur de mogelijkheid geboden kosteloos te huwen of een geregistreerd partnerschap te sluiten op de locatie gemeentehuis Aalten (Stationsstraat 8).

Artikel 9 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Het Reglement burgerlijke stand van 12 augustus 2008 wordt ingetrokken per 1 april 2010.

 

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand 2010”.

 

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 23 maart 2010.