Regeling vervallen per 17-03-2017

Verordening op het presidium

Geldend van 24-01-2014 t/m 16-03-2017

Intitulé

Verordening op het presidium

Verordening op het presidium 2012

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 29 november 2012;

gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

Beslút:

vast te stellen:

Verordening op het presidium 2012

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van het presidium of diens vervanger;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van het presidium of diens vervanger;

  • c.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • d.

    raad: gemeenteraad van Achtkarspelen;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    gemeentesecretaris/algemeen directeur: de gemeentesecretaris van Achtkarspelen

  • g.

    vergadering: vergadering van het presidium.

Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling en taken presidium

  • 1.

    De raad stelt een presidium in ter ondersteuning van het functioneren van de raad.

  • 2.

    Het presidium stelt de conceptagenda’s op voor de vergaderingen van de raad op advies van de griffie.

  • 3.

    Het presidium adviseert raad en college over planning en status (informerend, opiniërend, besluitvormend) van voorstellen en informatievoorziening richting raad.

  • 4.

    Het presidium adviseert de raad over organisatorische en procedurele aangelegenheden die de raad betreffen.

  • 5.

    Het presidium adviseert de raad over raadsbudgetten.

  • 6.

    Het presidium evalueert in technische zin de raadsvergaderingen en overige bijeenkomsten.

  • 7.

    Het presidium fungeert als aanspreekpunt voor de voorzitter van de raad met betrekking tot vertrouwelijke zaken.

  • 8.

    Het presidium fungeert als klankbord voor de griffier.

  • 9.

    Het presidium oefent de bevoegdheid van de raad uit als werkgever van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, met inachtneming van het bepaalde in hoofdstuk 3.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het presidium bestaat uit één raadslid per fractie.

  • 2.

    Een lid mag zich voor de duur van een vergadering laten vervangen door een raadslid van dezelfde fractie.

  • 3.

    Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Deelname aan de vergadering door anderen dan de leden

  • 1.

    De burgemeester en de griffier zijn in elke vergadering van het presidium aanwezig als adviseur.

  • 2.

    De burgemeester is tevens technisch voorzitter van het presidium.

  • 3.

    De burgemeester wordt bij verhindering vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 4.

    De griffier is tevens secretaris van het presidium, waarbij tijdens de vergaderingen ondersteuning verleend kan worden door een griffiemedewerker.

  • 5.

    De griffier wordt bij verhindering vervangen door diens plaatsvervanger.

  • 6.

    Op de plaatsvervangers zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 7.

    Het presidium kan derden uitnodigen om als adviseur bij een vergadering van het presidium aanwezig te zijn.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      hetgeen dit reglement verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van leden en hun plaatsvervangers eindigt:

    • a.

      aan het einde van de zittingsperiode van de raad;

    • b.

      als de betreffende fractie niet meer vertegenwoordigd is in de raad;

    • c.

      als het betreffende lid geen lid meer is van de raad.

Hoofdstuk 3: Werkgeverscommissie

Artikel 7 Instelling en taken

  • 1.

    Het presidium oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van het presidium behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    Aan het presidium worden de volgende bevoegdheden gedelegeerd: de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en het artikel 107e, tweede lid en het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling voor de griffie.

  • 4.

    Het presidium mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier.

Artikel 8 Samenstelling

  • 1.

    Het presidium vormt de werkgeverscommissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is voorzitter van het presidium bij behandeling van onderwerpen betreffende het werkgeverschap.

  • 3.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat het presidium als werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 9 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van het presidium als werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten als werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 10 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 11 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 12 Medezeggenschap

  • 1.

    De raad en de griffie sluiten zich aan bij het reguliere Georganiseerd Overleg (gezamenlijk GO) en de raad en het college stellen een gemeenschappelijke ondernemingsraad (GOR) in.

  • 2.

    Alvorens de conceptadviezen c.q. conceptregelingen aan GO en/of OR worden voorgelegd, neemt de werkgeverscommissie hiertoe een voorgenomen besluit. In de concepten wordt, indien de werkgeverscommissie dit noodzakelijk acht, een griffiespecifieke regeling opgenomen.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur is gemandateerd om het overleg te voeren met de ondernemingsraad.

  • 4.

    Na behandeling in GO en OR neemt de werkgeverscommissie een (definitief) besluit.

  • 5.

    Over aangelegenheden die in hoofdzaak op de griffier en de griffiemedewerkers betrekking hebben, worden slechts voorstellen en aanvragen aan de ondernemingsraad voorgelegd die de instemming hebben van werkgeverscommissie en griffier.

  • 6.

    De werkgeverscommissie kan in bijzondere gevallen afwijken van de leden 1 en 3 van dit artikel. De medezeggenschap van de griffie wordt in dat geval afzonderlijk geregeld.

Hoofdstuk 4: Vergaderingen

Artikel 13 Vergaderfrequentie

  • 1.

    Het presidium vergadert om de drie weken, doorgaans 's middags om 16.00 uur, voorafgaand aan de raadsvergadering.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffier plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3.

    De commissie vergadert in beslotenheid, een kort verslag van de vergaderingen wordt gepubliceerd op de raadswebsite.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 14 Wijziging Reglement van Orde van de gemeenteraad van Achtkarspelen

Artikel 5 (Presidium) vervalt.

Artikel 15 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van
13 december 2012.
De griffier,
mr. R. van der Heide
De voorzitter,
P.Adema