Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening Fraudebeleid WWB en WIJ

Geldend van 01-10-2009 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening Fraudebeleid WWB en WIJ

Gemeente Achtkarspelen

Gemeente Kollumerland c.a.

Verordening fraudebeleid WWB en WIJ

Afdeling Werk, Inkomen en Zorg

September 2009

Gemeente Achtkarspelen en gemeente Kollumerland c.a.

de Raad van de gemeente Achtkarspelen;

en

de Raad van de gemeente Kollumerland c.a.;

gelet op het bepaalde in artikel 8a van de Wet Werk en Bijstand en artikel 12, lid 1, sub c van de Wet Investeren in Jongeren,

overwegende dat met betrekking tot de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, in het kader van het financieel beheer regels moeten worden vastgesteld;

besluiten

vast te stellen:

de Verordening Fraudebeleid WWB en WIJ

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de WWB: de Wet Werk en Bijstand;

  • b.

    de WIJ: de Wet Investeren in Jongeren;

  • c.

    de belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken (Algemene Wet Bestuursrecht) en welke in deze verordening ook wordt aangeduid met "hem";

  • d.

    de bijstand: de bijstandsnorm, vermeerderd of verminderd met de door het college vastgestelde verhoging of verlaging als bedoeld in hoofdstuk3, paragraaf 3.2 en 3.3 van de WWB, alsmede de bijzondere bijstand als bedoeld in artikel 12 WWB;

  • e.

    de inkomensvoorziening: de WIJ-norm, vermeerderd of verminderd met de door het college vastgestelde verhoging of verlaging als bedoeld in hoofdstuk 4 WIJ;

  • f.

    de bijzondere bijstand: de bijstand bedoeld in artikel 35 WWB,

  • g.

    het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Achtkarspelen óf de gemeente Kollumerland c.a.

  • h.

    de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Achtkarspelen óf de gemeente Kollumerland c.a.

  • i.

    hoogwaardige handhaving: het totaal aan activiteiten dat is gericht op een rechtmatige verstrekking van uitkeringen, een vergroting van de spontane nalevingsbereid van cliënten, een vermindering van fraude en onnodige strafzaken, een optimale handhaafbaarheid en het verder uitbouwen van het maatschappelijk draagvlak door een vroegtijdige informatievoorziening, een optimale dienstverlening, een effectieve controle en een daadkrachtige sanctionering.

Artikel 2 Hoogwaardige handhaving

Het college maakt gebruik van het concept Hoogwaardige Handhaving en draagt er zorg voor dat de visie-elementen hiervan, te weten Informatie op maat, Dienstverlening op maat, Controle op maat en Sanctionering op maat worden verwerkt in het totale handhavingsbeleid ten behoeve van een rechtmatige uitkeringsverstrekking.

Artikel 3 Instrumenten ter voorkoming van fraude (preventie):

Het college draagt zorg voor een vroegtijdige informatievoorziening aan belanghebbenden over rechten, plichten en handhaving.

Het college optimaliseert zoveel mogelijk de dienstverlening zonder belemmeringen, zodat de kans op spontane naleving van de verplichtingen wordt vergroot.

Artikel 4 Instrumenten gericht op aanpak van fraude (repressie):

Het college draagt zorg voor een vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen.

Het college gaat bij constatering van fraude daadwerkelijk tot sanctionering over.

Artikel 5 Rechtmatigheidscontrole en effectieve sanctionering

Het college hanteert ten aanzien van de rechtmatigheidscontrole een samenhangend stelsel van controlemethodieken, gebaseerd op signaalsturing, risicosturing en themacontroles, hetgeen is vervat in het Controleplan aanvragen, heronderzoeken en beëindigingen WWB en WIJ.

Ten behoeve van een effectieve sanctionering legt het college de handelwijze omtrent de rechtmatigheidscontrole van uitkeringen WWB en WIJ in beleidsregels vast en handelt het aangaande de afstemming van WWB-uitkeringen conform de door de raad vastgestelde Verordening Afstemmingsbeleid WWB en WIJ.

Artikel 6 Handhavingsplan

Het college geeft in een handhavingsplan aan hoe het totale concept Hoogwaardige handhaving gestalte wordt gegeven. In dit plan worden meetbare doelen geformuleerd.

Artikel 7 Verantwoording

Het college evalueert tenminste eenmaal per 2 jaar het gevoerde handhavingsbeleid en deze evaluatie wordt ter verantwoording aan de raad voorgelegd.

Artikel 8 Uitvoering

Het college is belast met de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Fraudebeleid WWB en WIJ.

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2009.

De Verordening Fraudebeleid WWB 2007, vastgesteld op 17 januari 2007 (Achtkarspelen) en 14 december 2006 (Kollumerland c.a.), wordt gelijktijdig ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Achtkarspelen op en de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Kollumerland c.a. op
De Raden voornoemd,
de Raadsgriffier, de Voorzitter,
mr. R. van der Heide T.J. van der Zwan
de Raadsgriffier, de Voorzitter,
mw. N. Ynema B. Bilker

Toelichting Verordening Fraudebeleid WWB

Algemeen

Per 1 januari 2004 is de Wet Werk en Bijstand (WWB) van kracht. Zoals de naam van deze wet al aangeeft ligt de nadruk op het met de cliënt zoeken naar werk, en zolang dat doel nog niet succesvol is bereikt kan inkomensondersteuning worden geboden. Met ingang van 1 oktober 2009 is er een nieuwe wet van kracht, de Wet Investeren in Jongeren (WIJ). Op basis van deze wet hebben jongeren van 16 tot 27 jaar, als zij niet (meer) werken of leren, recht op een werkleeraanbod, dat door de gemeente wordt aangeboden. Tegelijkertijd bestaat het recht op een bijstandsuitkering niet meer. Wanneer de jongere, bijvoorbeeld vanwege een handicap, niet kan werken of leren, bestaat er recht op een inkomensvoorziening op grond van de WIJ, mits hij of zij dan ouder is dan 18 jaar.

Het is vanwege het uitgangspunt dat gemeenten voor de uitvoering van de WWB en de WIJ 100% financieel verantwoordelijk zijn van het grootste belang dat uitkeringen ook rechtmatig worden verstrekt en dat misbruik effectief wordt bestreden. Op grond van artikel 8a van de WWB en artikel 12, lid 1, sub c van de WIJ dienen de regels omtrent de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand en van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB en de WIJ in een verordening te worden vervat. Hiervoor dient deze verordening. Tezamen met de bijbehorende beleidsregels op dit gebied wordt beschikt over een samenhangende systematiek van rechtmatigheidscontrole dat in alle opzichten aansluit bij de uitgangspunten die met Hoogwaardige Handhaving worden beoogd.

Toelichting per artikel

Artikel 1

Ten aanzien van de begrippen die in de verordening worden gebruikt is aansluiting gezocht bij wettelijke omschrijvingen. Voorts is aan aanvullende, voor de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand en de Wet Investeren in Jongeren belangrijke, begrippen een eigen omschrijving gegeven.

a.de WWB:

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.

b.de WIJ:

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.

c.de belanghebbende:

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.

d.de bijstand:

Door deze omschrijving wordt bereikt dat het streven om tot een rechtmatige verstrekking te komen is gericht op een volledige uitkering, dus inclusief toeslag en vakantie-uitkering. Hierbij wordt de bijzondere bijstand die in sommige situaties als aanvulling op de lage jongerennorm wordt verstrekt in dit verband wel tot "de bijstand" gerekend.

e.de inkomensvoorziening:

Door deze omschrijving wordt bereikt dat het streven om tot een rechtmatige verstrekking te komen is gericht op een volledige uitkering, dus inclusief toeslag en vakantie-uitkering.

f.de bijzondere bijstand:

De bijzondere bijstand is apart benoemd. Hierdoor wordt bereikt dat het streven op rechtmatige verstrekking ook op bijzondere bijstand van toepassing is.

g.het college:

In deze omschrijving worden uitdrukkelijk de colleges van Burgemeester en Wethouders van beide gemeenten bedoeld. Dit is van belang gezien de vorm van samenwerking, zoals die ten aanzien van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg bestaat.

h.de gemeenteraad:

In deze omschrijving worden uitdrukkelijk de gemeenteraden van beide gemeenten bedoeld. Dit is van belang gezien de vorm van samenwerking, zoals die ten aanzien van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg bestaat.

i.hoogwaardige handhaving

Deze omschrijving geeft een definitie van het begrip hoogwaardige handhaving.

Artikel 2

Dit artikel geeft aan dat het streven om te komen tot een rechtmatige verstrekking van WWB-uitkeringen en WIJ-inkomensvoorzieningen is gebaseerd op het gedachtengoed Hoogwaardige Handhaving en geeft het college de opdracht tot een nadere invulling daarvan te komen.

Artikel 3

Dit artikel behandelt de eerste twee visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving, te weten Informatie op maat en dienstverlening op maat.

Artikel 4

Dit artikel behandelt de laatste twee visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving, te weten Controle op maat en Sanctionering op maat.

Artikel 5

In dit artikel wordt verwezen naar het controleplan en wordt vastgesteld dat de controle geschiedt conform de uitgangspunten van Hoogwaardige Handhaving. Tevens krijgt het college hierbij de opdracht nadere beleidsregels op te stellen ten behoeve van een effectieve sanctionering en wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Verordening Afstemmingsbeleid WWB en WIJ. Hiermee is dit artikel een nadere uitwerking van de twee voorgaande artikelen.

Artikel 6

In dit artikel krijgt het college de opdracht om een handhavingsplan, met daarin meetbare doelen, te maken en dit up te date te houden.

Artikel 7

Dit artikel geeft het college de opdracht om het handhavingsbeleid om minstens eenmaal per twee jaar te evalueren en de resultaten hiervan aan de raad te presenteren.

Artikel 8

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 9

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10

Deze omschrijving behoeft geen nadere toelichting.