Regeling vervallen per 31-01-2013

Verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature 2012

Geldend van 15-06-2012 t/m 30-01-2013

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Achtkarspelen 2012

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 24 mei 2012;

gelet op het bepaalde in de artikelen 61 en 61c van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

  • 1.

    Een vertrouwenscommissie in te stellen als bedoeld in artikel 61, lid 3 van de Gemeentewet;

  • 2.

    De volgende verordening vast te stellen:

Verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Achtkarspelen 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Fryslân;

  • c.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester;

  • d.

    de secretaris: de secretaris van de commissie.

Artikel 2 Taak en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Achtkarspelen te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en de commissaris.

  • 2.

    De commissie voert daartoe gesprekken met de kandidaten die door de commissaris in beginsel geschikt worden geacht voor benoeming en met eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten.

  • 3.

    De commissie kan besluiten een door de commissaris als geschikt geachte kandidaat niet te ontvangen; in dat geval stelt de commissie de commissaris en de kandidaat van dit besluit op de hoogte.

  • 4.

    De commissie doet het in het tweede lid genoemde verslag vergezeld gaan van een concept aanbeveling aan de raad van twee kandidaten die naar haar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat bij voorkeur uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad; een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2.

    De raad benoemt uit zijn midden een technisch voorzitter en een plaatsvervangend technisch voorzitter van de commissie; deze zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

  • 3.

    De raadsgriffier of diens plaatsvervanger fungeert als secretaris van de commissie en verleent ambtelijke bijstand.

  • 4.

    Vanuit het college van burgemeester en wethouders wordt een wethouder in de gelegenheid gesteld aan de vergaderingen van de commissie deel te nemen als adviseur.

    Deze is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 5.

    Indien een lid van de commissie langdurig niet beschikbaar is, kan hij of zij zich laten vervangen door een ander lid van dezelfde fractie. De vervanging geldt voor de resterende zittingsperiode van de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen en werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De commissie vergadert alleen in beslotenheid.

  • 3.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter ten minste twee dagen tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie.

  • 4.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 5.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 5 Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De voorzitter nodigt in overleg met de commissie de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij de commissie streeft naar unanimiteit.

  • 3.

    Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 4.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van ontbinding van de commissie.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Ontbinding vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop aan het gemeentebestuur is bekendgemaakt dat in de vacature is voorzien.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a. en c. van de archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van de kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 5.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel andere regelgeving niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Achtkarspelen 2012

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.

  • 3.

    De Verordening op de vertrouwenscommissie in verband met de vervulling van de vacature van burgemeester, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 12 december 2006, wordt ingetrokken.

  • 4.

    Deze verordening zal aan de commissaris ter kennis worden gebracht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van Achtkarspelen van 14 juni 2012
De griffier, De voorzitter,
mr. R. van der Heide mevr. G. Postma