Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Geldend van 25-12-2013 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Alblasserdam;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 november 2013

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag" de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand" het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar" de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening 2013 vastgesteld bij raadsbesluit van 11 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2014”.

Ondertekening

Alblasserdam, 17 december 2013
De raad voornoemd,
griffier voorzitter

Bijlage Tarieventabel 2014, behorende bij de Legesverordening 2014 Indeling tarieventabel:

Indeling tarieventabel:

Hoofdstuk 1 Algemeen 2

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken 3

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand 4

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 5

Hoofdstuk 5 Omgevingsvergunning 7

Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen 7

Paragraaf 2 Principeverzoek/vooroverleg 8

Paragraaf 3 Omgevingsvergunning 9

Paragraaf 4 Teruggaaf 14

Paragraaf 5 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 15

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief 16

Hoofdstuk 7 Kadaster en bestemmingsplan 16

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten 16

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen 16

Hoofdstuk 10 Wet op de Kansspelen 17

Hoofdstuk 11 Drank- en Horecawet 17

Hoofdstuk 12 Markt 17

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer 17

Hoofdstuk 14 Diversen 18

Hoofdstuk 15 Telecommunicatiewet 20

Hoofdstuk 16 Monumentenvergunningen 20

Hoofdstuk 16 Brandbeveiligingsverordening 20

Hoofdstuk 17 Luchtfoto’s 21

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,35

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,60

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 18,30

1.1.4

stukken, uittreksels, minuten en afschriften (fotokopieën) welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 9,00

1.1.5

kaarten en tekeningen dan wel van kopieën of lichtdrukken daarvan, één en ander voor zover die stukken in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd per kaart, tekening, lichtdruk of kopie, per m2 of gedeelte daarvan

€ 15,30

1.1.6

andere dan de met name in deze tabel genoemde gedrukte en gestencilde stukken, voor zover afdrukken zijn gemaakt, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 3,65

1.1.7

het tarief bedraagt:

1.1.7.1

voor het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een fotokopie

€ 3,35

met dien verstande, dat voor het gelijktijdig legaliseren van meer dan twee handtekeningen van dezelfde persoon en voor hetzelfde geval of voor het gelijktijdig waarmerken van meer dan twee fotokopieën van dezelfde persoon en voor hetzelfde geval niet meer dan

geheven zal worden;

€ 6,55

1.1.7.2

voor het ter legalisatie opzenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoon­lijk belang van de aanvrager (de kosten van de legalisatie en andere kosten niet inbegrepen)

€ 3,35

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een exemplaar van het beleidsdeel van de gemeentebegroting,

€ 75,05

2.1.2

een exemplaar van het beheersdeel van de gemeentebegroting,

€ 160,55

2.1.3

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 66,75

2.1.4

een exemplaar van de toelichting op de gemeenterekening

€ 133,50

2.2

het tarief bedraagt:

2.2.1

ter zake van het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

2.2.1.1

op de verslagen van alle raadsvergaderingen

€ 44,45

2.2.1.2

op alle voorstellen behorende bij de commissie- en raadsvergaderingen

€ 222,45

2.2.1.3

op de verslagen van de vergaderingen van alle raadscommissies

€ 33,35

2.2.1.4

op de in 2.2.1.1, 2.2.1.2 en 2.2.1.3 genoemde stukken

€ 278,05

2.3

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.3.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Alblasserdam

€ 73,30

2.3.2

een exemplaar van de Bouwverordening

€ 110,05

2.3.3

een exemplaar van een gemeentelijke belastingverordening

€ 12,65

2.3.4

een exemplaar van een ander dan onder 2.3.1/2.3.2/2.3.3 genoemd verordening

€ 23,25

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand

3.1

Het voltrekken van een huwelijk; het registreren van een partnerschap; het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap is mogelijk van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur. Een dergelijke plechtigheid buiten deze tijden en op zon- en feestdagen is niet mogelijk.

3.1.1

Het tarief bedraagt voor een huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk in de burgerzaal van het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag

Op zaterdag en werkdagen waarop het gemeentehuis gesloten is

Deze bedragen zijn inclusief het uitleggen van de rode loper.

€ 338,25

€ 774,25

3.1.2

de onder 3.1.1 bedoelde leges worden niet geheven indien de huwelijksvoltrekking of de partnerregistratie plaatsvindt op dinsdag­morgen om 09.00 of 09.30 uur in de trouwzaal;

3.1.3

ndien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk op een andere aangewezen locatie in de gemeente plaats vindt dan het gemeentehuis bedraagt het tarief

€ 438,25

3.1.4

in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het burgerlijk wetboek

€ 195,50

3.1.5

het tarief bedraagt voor een;

3.1.5.1

trouwboekje of duplicaat in luxe uitvoering

€ 41,65

3.1.5.2

trouwboekje of duplicaat in gewone uitgaaf

€ 24,50

3.1.5.3

partnerschapboekje of duplicaat in gewone uitvoering

€ 24,50

3.1.6

het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige bij een huwelijk

per getuige

€ 16,10

3.2

Een uittreksel van de burgerlijke stand

€ 12,50

3.3

Een uittreksel huwelijksbevoegdheid

€ 22,30

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basis­administratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd;

4.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,85

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 146,65

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 598,80

4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 819,50

4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 1.925,20

4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 3.850,40

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per jaar

€ 397,25

4.2.4

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een afzonderlijke opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per categorie, per jaar

€ 132,50

4.3

voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoons­gegevens;

4.4

het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie per kwartier of gedeelte daarvan

€ 16,45

4.5

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen met behulp van de geautomatiseerde bevolkingsadministratie, per computeroverzicht/elektronische informatiedrager

vermeerderd met een bedrag per (print)regel van

€ 62,30

€ 0,05

4.6

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

€ 12,65

4.6.1

tot het afgeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie

a. voor één persoon

b. voor een gezin

€ 7,85

€ 10,40

4.6.2

voor een verklaring omtrent het gedrag van een persoon

€ 30,05

4.6.3

voor een attestatie de vita

€ 12,50

4.6.4

voor een bewijs van Nederlanderschap

€ 7,85

4.6.5

voor een afschrift persoonslijst uit de GBA

€ 9,95

4.6.6

voor alle andere verklaringen in het bijzonder belang van de aanvrager, per stuk

€ 7,85

4.6.7

voor naturalisatie enkelvoudig standaard

€ 821,--

4.6.8

voor naturalisatie enkelvoudig verlaagd

€ 611,--

4.6.9

voor naturalisatie gemeenschappelijk standaard

€ 1.048,--

4.6.10

voor naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd

€ 839,--

4.6.11

voor meenaturaliserende kinderen

€ 121,--

4.6.12

voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlandschap op grond van de Rijkswet op het Nederlandschap

a. voor één persoon

b. voor een gezin

c. optie medeopterende minderjarige

€ 175,--

€ 298,--

€ 21,--

4.8

de onder 4.2/4.4/4.5 en 4.6 bedoelde leges zijn eveneens verschuldigd, indien de aanvraag of het verkregene niet leidt tot het door de aanvrager beoogde doel of indien geen inlichting als gewenst, kan worden verstrekt.

4.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 20,70

Hoofdstuk 5 Omgevingsvergunning

Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen

5.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

5.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

5.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Hieraan wordt een maximum verbonden van €15.000.000,00;

5.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

5.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

5.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

5.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Paragraaf 2 Principeverzoek/vooroverleg

5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om principeverzoek/vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:

5.2.1

indien de projectkosten minder dan € 10.000 bedragen:

€ 94,50

5.2.2

indien de projectkosten € 10.000 tot € 50.000 bedragen:

€ 189,00

5.2.3

indien de projectkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen:

€ 283,50

5.2.4

indien de projectkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:

€ 378,00

5.2.5

indien de projectkosten € 500.000 of meer bedragen:

€ 472,50

5.2.6

Dit bedrag wordt verhoogd met €105 (inclusief €25 administratiekosten) voor de toetsing aan de welstandcriteria.

Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor hetzelfde project als waarvoor een principeverzoek/vooroverleg is ingediend, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor te heffen leges met deze leges verrekend, op de €25 welstandsadministratiekosten na. Indien geen aanvraag om een project wordt ingediend wordt geen teruggaaf van de geheven leges verleend

Paragraaf 3 Omgevingsvergunning

5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project:

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. Aan de bouwkosten wordt een maximum verbonden van €15.750.000,00.

5.3.1

Bouwactiviteiten

5.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 26,66 promille van de bouwkosten met een minimum van € 66,20.

Welstand

5.3.1.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit waarvoor een toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden

ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 5.3.1.1 berekende bedrag verhoogd overeenkomstig de navolgende tabel:

5.3.1.2.1

indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen:

€ 58,00

5.3.1.2.2

indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen:

vermeerderd met 2,10 promille van de bouwkosten

€ 54,00

5.3.1.2.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen:

vermeerderd met 1,16 promille van de bouwkosten

€ 81,00

5.3.1.2.4

indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen:

vermeerderd met 1,16 promille van de bouwkosten

€ 129,00

5.3.1.2.5

indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen:

vermeerderd met 0,63 promille van de bouwkosten

€ 275,00

5.3.1.2.6

indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen:

vermeerderd met 0,26 promille van de bouwkosten

€ 519,00

5.3.1.2.7

De legeskosten worden naar boven afgerond op € 5,--.

Brandveiligheid

5.3.1.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit waarvoor een toetsing aan brandveiligheid moet plaatsvinden, wordt het overeenkomstig artikel 5.3.1.1 berekende bedrag

verhoogd overeenkomstig de navolgende tabel:

5.3.1.3.1

indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen:

€ 56,80

5.3.1.3.2

indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen:

vermeerderd met 2,19 promille van de bouwkosten

€ 85,25

5.3.1.3.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen:

vermeerderd met 1,64 promille van de bouwkosten

€ 85,25

5.3.1.3.4

indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen:

vermeerderd met 1,64 promille van de bouwkosten

€ 170,50

5.3.1.3.5

indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen:

vermeerderd met 1,64 promille van de bouwkosten

€ 355,20

5.3.1.3.6

indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen:

vermeerderd met 1,64 promille van de bouwkosten

€ 709,90

Verplicht advies agrarische commissie

5.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 wordt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is, in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

Achteraf ingediende aanvraag

5.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

5.3.2

Aanlegactiviteiten

5.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 617,55

5.3.2.2

Aan het verlenen van een aanlegvergunning, waarvoor bij een externe deskundige advies moet worden ingewonnen, wordt - wegens de daaraan verbonden extra kosten - het onder 5.3.2.1bedoelde tarief verhoogd met de kosten van deze externe advieskosten tot een maximum van

€13.715,--.

Deze kosten worden voorafgaand aan het inwinnen van dit

externe advies door de gemeente schriftelijk medegedeeld aan de aanvrager. Indien de aanvrager niet akkoord gaat met de kosten van externe advisering moet hij dit binnen 10 werkdagen na dagtekening van de hiervoor genoemde schriftelijke mededeling van de gemeente schriftelijk aan de gemeente meedelen. Het externe advies wordt dan niet

door de gemeente ingewonnen. Het ontbreken van een

extern advies heeft tot gevolg dat verdere beoordeling van de aanvraag niet plaatsvindt.

5.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een omgevingsactiviteit

5.3.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1, verhoogd met:

5.3.3.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

vermeerderd met 8,78 promille van de bouwkosten

€ 480,30

5.3.3.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

vermeerderd met 8,78 promille van de bouwkosten

€ 480,30

5.3.3.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

vermeerderd met 8,78 promille van de bouwkosten

€ 960,70

5.3.3.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

vermeerderd met 8,78 promille van de bouwkosten

€ 480,30

5.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een omgevingsactiviteit

5.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

5.3.4.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 960,70

5.3.4.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 960,70

5.3.4.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.921,40

5.3.4.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 960,70

5.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

5.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

5.3.5.1.1

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

Categorie Aantal m2 Toeslag

1 0 t/m 100 € 188,95

2 101 t/m 500 € 115,15 + € 1,31 per m2

3 501 t/m 2.000 € 633,70 + € 0,47 per m2

4 2.001 t/m 5.000 € 1.575,75 + € 0,11 per m2

5 5.001 t/m 50.000 € 2.165,45 + € 0,03 per m2

6 meer dan 50.000 € 3.448,15 + € 0,01 per m2

5.3.5.1.2

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 5.3.5.1.1 betrekking

heeft op een wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning bedraagt

het legestarief, indien het betreft:

a. uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 5.3.5.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

b. herindeling interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 5.3.5.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

5.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

5.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief, voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 7,84 promille van de bouwkosten.

5.3.7

Sloopactiviteiten

5.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief gebaseerd op m3 sloopafval:

5.3.7.1.1

10 m3 tot 100 m3

€ 144,65

5.3.7.1.2

100 m3 tot 250 m3

€ 217,35

5.3.7.1.3

> 250 m3

€ 507,50

5.3.9

Uitweg/inrit

5.3.9.1

indien de aanleg wordt uitgevoerd door of namens de gemeente:

5.3.9.1.1

indien de aanleg wordt uitgevoerd door of namens de gemeente:

€ 33,80

5.3.9.1.2

indien de aanleg wordt uitgevoerd door derden op voorwaarden en onder toezicht van de gemeente:

€ 87,90

5.3.10

Opslag van roerende zaken

5.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen en/of opslaan van materiaal opslag waarvoor op grond van artikel 2:10 A van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

5.3.10.1.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 236,25

5.3.10.1.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 236,25

5.3.10.1.3

in afwijking van artikel 5.3.10.1.1 en 5.3.10.1.2 bedraagt het tarief indien de maximaal benodigde oppervlakte minder is dan 30 m2 en de maximale duur korter dan 10 dagen:

€ 39,40

5.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

5.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze advieskosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

5.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 , waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

5.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

5.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

5.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

5.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

5.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

5.3.14

Beoordeling bodemrapport

5.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

5.3.14.1.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 336,00

5.3.14.1.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

het door de extern deskundige aan de gemeente doorberekende bedrag voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport.

5.3.15

Advies

5.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

5.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

5.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

5.3.16.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven wordt het tarief in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

5.3.17

De onder 5.3.3 en 5.3.4 bedoelde tarieven worden verhoogd met publicatiekosten indien sprake is van een uitgebreide procedure:

€ 94,40

Paragraaf 4 Teruggaaf

 

5.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking of weigering aanvraag omgevingsvergunning

5.4.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente maar nog niet op de aanvraag is beslist, bestaat aanspraak op teruggaaf van

van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.1, 5.3.2.1, 5.3.5, 5.3.6, 5.3.7, 5.3.9, en 5.3.10.

Indien de aanvraag nog niet getoetst is aan welstand en brandveiligheid,

bestaat aanspraak op teruggaaf van

van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.2 en 5.3.1.3.

 

 

 

50%

 

 

 

100%

 

 

5.4.1.2

Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 26 weken nadat hierop is beslist of indien de aanvraag om omgevingsvergunning wordt geweigerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van

van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.1, 5.3.2.1, 5.3.5, 5.3.6, 5.3.7, 5.3.9, en 5.3.10.

 

 

50%

 

 

 

 

 

Paragraaf 5 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

5.5.1

Het standaardtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 17.699,05

5.5.2

onverminderd het bepaalde in artikel 5.5.1 van deze paragraaf wordt het tarief verhoogd met de extra kosten die een externe instantie moet maken om advies uit te brengen over de aanvraag.

 

5.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 2.882,15

 

 

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken en het verstrekken van afschriften of uittreksels daarvan per kwartier € 16,45.

 

Hoofdstuk 7 Kadaster en bestemmingsplan

 

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het:

7.1.1

van gemeentewege raadplegen van de plans, al dan niet in combinatie met het raadplegen van de geautomatiseerde kadasteradministratie, per kwartier of gedeelte daarvan

 € 20,75

7.2

voor één enkele raadpleging in de geautomatiseerde kadaster­administratie bedraagt het tarief

€ 10,35

 

7.3

het onder 7.2 genoemde bedrag is niet verschuldigd bij de invulling van een bouwaanvraag of meldingsformulier;

7.4

van gemeentewege raadplegen en verstrekken van informatie uit bestemmingsplannen per kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,75

 

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

8.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen, of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

8.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 8.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

8.1.3

tot het verstrekken of verlengen van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

8.1.4

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart tot en met 13 jaar

€ 31,85

8.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart

€ 41,90

8.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 8.1.1 tot en met 8.1.3 alsmede in 8.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

8.2.2

Extra leges voor het niet-inleveren van een reisdocument, terwijl reeds eerder een reisdocument werd verstrekt

€ 27,25

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen of registreren van een rijbewijs

 € 38,45

9.1.2

extra leges voor het niet-inleveren van een rijbewijs, terwijl reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt

€ 27,25

 

9.1.3

Het tarief als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

 

Hoofdstuk 10 Wet op de Kansspelen

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

10.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

10.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speel­automaten voor iedere speelautomaat

maal het aantal speelautomaten plus

€ 22,50

 € 34,00

10.1.3

de onder 10.1.1 en 10.1.2 genoemde leges zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedrag naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagt wordt.

10.1.4

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd,

€ 226,50

10.1.5

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 226,50

€ 90,50

10.1.6

voor het afgeven van een vergunning tot het houden van kansspelen anders dan bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen

€ 30,15

Hoofdstuk 11 Drank- en Horecawet

11.1

Het tarief bedraagt: voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stbl. 1964, 386)

€ 88,65

11.2

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in het artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 € 23,95

11.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van één van de leidinggevenden op een verleende vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

€ 62,65

 

 

Hoofdstuk 12 Markt

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

12.1.1

om op de wachtlijst van de weekmarkt te worden geplaatst

 € 35,00

12.1.2

om op de wachtlijst van de weekmarkt geplaatst te blijven

 € 20,00

 

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 62,80

13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeers-regels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 13.1.1

€ 25,30

13.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stbl. 1994, 450)

€ 45,95

13.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 50,80

13.1.5

tot het wijzigen of verstrekken van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW))

€ 10,75

13.1.6

het tarief als bedoeld onder 13.1.4 wordt vermeerderd met de kosten voor de vereiste medische keuring, als volgt:

13.1.6.1

in geval van een standaard medische keuring

€ 81,05

13.1.6.2

in geval van een uitgebreide medische keuring

€ 159,05

13.1.6.3

indien de aanvrager zonder voorafgaand bericht van verhindering niet verschijnt voor de medische keuring als bedoeld onder 13.1.6.1 en 13.1.6.2 worden de administratiekosten in rekening gebracht van

€ 81,05

13.1.6.4

indien de keuringsarts door verzuim van de aanvrager genoodzaakt is het medisch dossier op te vragen bij een arts of specialist wordt het tarief als bedoeld onder 13.1.6.1 en 13.1.6.2 vermeerderd met

€ 85,05

13.1.6.5

indien de keuringsarts een huisbezoek bij de aanvrager moet afleggen wordt het onder 13.1.6.1 en 13.1.6.2 genoemde tarief vermeerderd met

€ 71,80

13.1.7.1

voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats wanneer er een parkeervak beschikbaar is

€ 140,00

13.1.7.2

wanneer er geen parkeervak beschikbaar is worden de kosten voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats zoals genoemd in het vorige lid verhoogd met

€ 250,00

13.1.7.3

voor de plaatsing van een aanduidingbord bij een gehandicaptenparkeerplaats

€ 315,00

13.1.7.4

voor het wijzigen of verplaatsen van een kentekenbord bij een gehandicaptenparkeerplaats

€ 50,00

Hoofdstuk 14 Diversen

14.1

Vervallen;

14.2

Vervallen;

14.2.1

Vervallen;

14.2.2

Vervallen;

14.2.3

Vervallen;

14.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

14.3.1

vervallen

14.3.2

het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van één of meerdere driehoeks reclameborden gedurende een aaneengesloten periode van:

a. maximaal één week

€ 57,50

b. maximaal twee weken

€ 76,45

c. maximaal één maand

€ 101,70

d. maximaal één kwartaal

€ 168,80

e. maximaal één halfjaar

€ 224,55

f. maximaal één jaar

€ 298,65

14.3.3

Vervallen;

14.3.4

Vervallen;

14.3.5

Vervallen;

14.4

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

14.4.1

het verlenen van een standplaatsvergunning:

a. voor 1 dag

€ 28,85

b. voor 1 week

€ 49,90

c. voor 1 maand voor 1 dag per week

€ 64,00

d. voor 1 kwartaal (i.v.m. o.a. ijsverkoop in de zomer)

€ 106,65

e. voor 1 jaar (of voor onbepaalde tijd tot wederopzegging)

€ 206,25

14.4.2.1

het verlenen van een vergunning voor een evenement (inclusief braderie c.q. rommelmarkt) met maximaal 1000 bezoekers

€ 84,05

14.4.2.2

het verlenen van een vergunning voor een grootschalig evenement (inclusief braderie c.q. rommelmarkt) met meer dan 1000 bezoekers

€ 252,15

14.4.3

de onder 14.4.1. en 14.4.2.1 genoemde leges zijn voor een kwart verschuldigd indien:

a. de vergunning wordt aangevraagd door een bij de Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving aangesloten organisatie;

b. e vergunning wordt aangevraagd door een vereniging, waarop in principe de “Algemene Subsidieverordening” van de gemeente Alblasserdam van toepassing is, voor zover het een aanvraag voor het houden van een rommelmarkt c.q. bazaar o.i.d. betreft;

c. de vergunning wordt aangevraagd door een in Alblasserdam gevestigd kerkgenootschap voor zover het een aanvraag voor het houden van een rommelmarkt c.q. bazaar o.i.d. betreft;

d. de vergunning wordt aangevraagd door een buurtvereniging of particulier voor het organiseren van een kleinschalige buurtactiviteit zoals een buurtbarbecue of straatfeest.

14.4.4

het afgeven van een vergunning tot het maken van muziek door middel van een draaiorgel of ander(e) muziekinstrument(en) of tot het al dan niet door middel van een geluidswagen langs mechanische weg versterken van gesproken woord en/of muziek op of aan de openbare weg (APV artikel 2:25)

a. voor een vergunning geldig voor een dag

€ 28,85

b. voor een vergunning geldig voor een week

€ 46,20

14.4.5

het afgeven van een vergunning voor een muzikaal optreden op of aan de openbare weg (APV artikel 2:25)voor een dag

€ 108,75

14.4.6

het verlenen van een vergunning tot het na de algemene sluitingstijd geopend houden van inrichtingen – per etmaal

€ 61,90

14.4.7

het verlenen van een vergunning voor het inzamelen van geld of goed (APV artikel 5:13)

€ 28,90

14.4.8

het verlenen van een vergunning voor één of meerdere spandoeken c.q. vlaggen boven gemeentegrond

€ 28,90

14.4.9

vervallen;

14.4.10

(het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot) het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting (APV artikel 3:4)

€ 1.762,50

14.4.11

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een horecabedrijf (APV artikel 2:28)

€ 106,25

14.4.12

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een terras

€ 84,05

14.4.13

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het uitstallen van goederen buiten een winkel of verkoopplaats

€ 42,05

14.4.14

voor het verlenen van een vergunning voor een tocht of wedstrijd (APV artikel 2:25)

€ 18,70

14.5

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-krijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties:

14.5.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

14.5.1.1

ten hoogste 49 pagina’s

€ 17,45

14.5.1.2

50 tot 100 pagina’s

€ 35,00

14.5.1.3

meer dan 100 pagina’s

€ 52,55

14.5.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 70,05

14.5.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie

€ 70,05

14.6

indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 14.5.1 tot en met 14.5.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

14.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een urgentieverklaring van het regionale woonruimteverdelingstelsel Drechtsteden

€ 56,25

14.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning voor geven van één of meerdere circusvoorstellingen (APV artikel 2:25)  

per speeldag.

€ 321,95

14.9

vervallen

14.10

vervallen

14.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.11.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€ 95,70

14.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€ 47,85

Hoofdstuk 15 Telecommunicatiewet

15.1

het basistarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 363,75

15.2

Het in 15.1 genoemde bedrag wordt:

15.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 181,90

15.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld;

15.3

indien een begroting als bedoeld in 15.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

15.4

Het basistarief in onderdeel 15.1 wordt voor een sleuflengte:

15.4.1

van 10 – 199 meter per strekkende meter verhoogd met:

€ 3,65

15.4.2

van 200 – 9.999 meter per strekkende meter verhoogd met:

€ 2,10

15.4.3

langer dan 10.000 meter per strekkende meter verhoogd met

€ 1,75

Hoofdstuk 16 Monumentenvergunningen

Vervallen

Hoofdstuk 16 Brandbeveiligingsverordening

16.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig in gebruik hebben of houden van inrichtingen (bouwwerken geen gebouw zijnde) als bedoeld in artikel 2.1.1, lid 1, van de brandbeveiligingsverordening.

Voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte:

Categorie Aantal m2 Toeslag

1 0 t/m 100 € 179,95

2 101 t/m 500 € 109,65 + € 1,25 per m2

3 501 t/m 2.000 € 603,55 + € 0,45 per m2

4 2.001 t/m 5.000 € 1.500,70 + € 0,10 per m2

5 5.001 t/m 50.000 € 2.062,35 + € 0,03 per m2

6 meer dan 50.000 € 3.283,95 + € 0,01 per m2

16.2

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 16.1 betrekking heeft op een wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

a. uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 16.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. Indien de uitbreiding minder dan 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat worden geen leges geheven;

b. herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 16.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. Indien de herindeling minder dan 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat worden geen leges geheven.

Hoofdstuk 17 Luchtfoto’s

17.1

Een afdruk van een luchtfoto tot een afmeting van maximaal A3 formaat, geprint op een kleurenprinter, op gewoon papier:

A4 = € 15,25

A3 = € 20,50

17.2

Een afdruk van een luchtfoto tot een afmeting van maximaal A0 formaat, geprint op een kleurenplotter, op gewoon papier:

A2 = € 15,25

A1 = € 40,50

A0 = € 50,25

 

17.3

Het verkrijgen van een digitale luchtfoto (1.000*500 meter) in ECW formaat, per stuk € 102,00.

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2013.

De griffier van Alblasserdam,