Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Alblasserdam;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 november 2010

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

 

B  E S L  U I T  :

 

vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

           

  • a.

    "dag" de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand" het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" het tijdvak dat loopt van de n e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar" de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel. 

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:        

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2010-1” vastgesteld bij raadsbesluit van 26 mei 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. 

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011. 

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2011”.

Ondertekening

Alblasserdam, 8 december 2010
De raad voornoemd, 
 
 
griffier                         voorzitter

Bijlage Tarieventabel 2011, behorende bij de Legesverordening 2011

Hoofdstuk 1     Algemeen

 

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

3,35

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

 0,60

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

18,30

1.1.4

stukken, uittreksels, minuten en afschriften (fotokopieën) welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

 

 

9,00

1.1.5

kaarten en tekeningen dan wel van kopieën of lichtdrukken daarvan, één en ander voor zover die stukken in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd per kaart, tekening, lichtdruk of kopie, per m2 of gedeelte daarvan

 

 

 

 

 

 15,30

1.1.6

andere dan de met name in deze tabel genoemde gedrukte en gestencilde stukken, voor zover afdrukken zijn gemaakt, per bladzijde of gedeelte daarvan

 

 

3,65

1.1.7

het tarief bedraagt:

 

1.1.7.1

voor het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een fotokopie

met dien verstande, dat voor het gelijktijdig legaliserenvan meer dan twee handtekeningen van dezelfde persoon en voor hetzelfde geval of voor het gelijktijdig waarmerken van meer dan twee fotokopieën van dezelfde persoon en voor hetzelfde geval niet meer dan € 6,55 geheven zal worden;

 

3,35

1.1.7.2

voor het ter legalisatie opzenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoon­lijk belang van de aanvrager (de kosten van de legalisatie en andere kosten niet inbegrepen)

 

 

 

3,35

 

Hoofdstuk 2     Bestuursstukken

 

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een exemplaar van het beleidsdeel van de gemeentebegroting,

 

75,05

2.1.2

een exemplaar van het beheersdeel van de gemeentebegroting,

 

160,55

2.1.3

een exemplaar van de gemeenterekening

66,75

2.1.4

een exemplaar van de toelichting op de gemeenterekening

 133,50

2.2

het tarief bedraagt:

 

2.2.1

ter zake van het afsluiten van een abonnement voor een jaar:

 

2.2.1.1

op de verslagen van alle raadsvergaderingen

44,45

2.2.1.2

op alle voorstellen behorende bij de commissie- en raadsvergaderingen

 

222,45

2.2.1.3

op de verslagen van de vergaderingen van alle raadscommissies

 

33,35

2.2.1.4

op de in 2.2.1.1, 2.2.1.2 en 2.2.1.3 genoemde stukken

278,05

2.3

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.3.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Alblasserdam

 

73,30

2.3.2

een exemplaar van de Bouwverordening

110,05

2.3.3

een exemplaar van een gemeentelijke belastingverordening

 12,65

2.3.4

een exemplaar van een ander dan onder 2.3.1/2.3.2/2.3.3 genoemd verordening

 

3,25

 

Hoofdstuk 3     Burgerlijke Stand

 

3.1

Het voltrekken van een huwelijk; het registreren van een

partnerschap; het omzetten van een geregistreerd

partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap is mogelijk van maandag tot en

met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur.

Een dergelijke plechtigheid buiten deze tijden en op zon- en feestdagen is niet mogelijk.

3.1.1

Het tarief bedraagt voor een huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap in de trouwzaal van het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag

Op zaterdag en werkdagen waarop het gemeentehuis gesloten is

 

 

308,--

 

744,--

3.1.2

de onder 3.1.1 bedoelde leges worden niet geheven indien

de huwelijksvoltrekking of de partnerregistratie plaatsvindt

op dinsdag­morgen om 09.00 of 09.30 uur in de trouwzaal;

 

3.1.3

Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap op een andere aangewezen locatie in de gemeente plaats vindt dan het gemeentehuis bedraagt het tarief van maandag tot en met vrijdag

en op zaterdag en werkdagen waarop het gemeenthuis gesloten is

 

 

 

462,--

 

976,--

3.1.4.1

het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, indien gebruik wordt gemaakt van een ruimte in het gemeentehuis niet zijnde de trouw- of raadszaal, van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

Op zaterdag en werkdagen waarop het gemeentehuis gesloten is

 

 

 

 

133,--

 

359,--

3.1.4.2

indien het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap plaats vindt in de trouwzaal geldt het tarief genoemd onder 3.1.1;

 

3.1.4.3

indien het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap plaats vindt in de raadszaal geldt het tarief genoemd onder 3.1.3;

 

3.1.5

in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek I, van het Burgerlijk Wetboek

 

195,50

3.1.6

het tarief bedraagt voor een;

 

3.1.6.1

trouwboekje of duplicaat in luxe uitvoering

41,65

3.1.6.2

trouwboekje of duplicaat in gewone uitgaaf

24,50

3.1.6.3

partnerschapboekje of duplicaat in gewone uitvoering

24,50

3.1.6.4

het uitleggen van de loper (facultatief)

30,25

3.1.7

het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige bij een huwelijk per getuige.

 

16,10

3.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

 

3.2.1

alle in een week of in een maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte

 

 

 0,85

3.2.2

alle in een week of in een maand ondertrouwde en getrouwde paren en geregistreerde partners voor elk op die lijst vermeld paar

 

 

0,85

3.2.3

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als in 3.2.1 en 3.2.2 bedoeld:

 

 

 

3.3.1

voor de periode van een maand

33,00

3.3.2

voor de periode van drie maanden

116,85

3.3.3

voor de periode van zes maanden

233,75

3.3.4

voor de periode van een jaar

397,25

3.4

het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

16,30

3.5

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten Burgerlijke Stand (Stbl. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten Burgerlijke Stand (Stbl. 1969, 36) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd;

 

3.6

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting uit de registers van de Burgerlijk Stand, zonder afgifte van een uittreksel, per inlichting omvattende gegevens van een persoon

 

 

 

 

5,35

 

De onder 3.4 en 3.6 bedoelde leges worden eveneens geheven indien de verzochte nasporing niet leidt tot het door de aanvrager beoogde doel of indien geen inlichting als gewenst kan worden verstrekt.

 

Hoofdstuk 4     Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basis­administratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd;

4.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

7,85

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

4.2.2.1

voor  100 verstrekkingen

146,65

4.2.2.2

voor  500 verstrekkingen

598,80

4.2.2.3

voor  1.000 verstrekkingen

819,50

4.2.2.4

voor  5.000 verstrekkingen

1.925,20

4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

3.850,40

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per jaar

 

 

 

397,25

4.2.4

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een afzonderlijke opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per categorie, per jaar

 

 

 

 132,50

4.3

voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoons­gegevens;

 

4.4

het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie per kwartier of gedeelte daarvan

 

 

16,45

4.5

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen met behulp van de geautomatiseerde bevolkingsadministratie, per computeroverzicht/elektronische informatiedrager

vermeerderd met een bedrag per (print)regel van

 

 

 

62,30

0,05

4.6

indien, tengevolge van de aard van de aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen of tengevolge van de gegevens op grond waarvan een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen wordt gedaan, de viewer moet worden gebruikt, bedraagt het tarief per inlichting

 

 

 

 

 

5,00

4.7

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.7.1

tot het afgeven van een bewijs van opneming in de bevolkingsadministratie

a. voor één persoon

b. voor een gezin

 

7,85

10,40

4.7.2

voor een verklaring omtrent het gedrag van een persoon

 30,05

4.7.3

voor een attestatie de vita

7,85

4.7.4

voor een bewijs van Nederlanderschap

7,85

4.7.5

voor een afschrift persoonslijst uit de GBA

9,55

4.7.6

voor alle andere verklaringen in het bijzonder belang van de aanvrager, per stuk

 

7,85

4.7.7

voor naturalisatie enkelvoudig standaard

789,--

4.7.8

voor naturalisatie enkelvoudig verlaagd

587,--

4.7.9

voor naturalisatie gemeenschappelijk standaard

1.008,--

4.7.10

voor naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd

806,--

4.7.11

voor meenaturaliserende kinderen

116,--

4.7.12

voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlandschap op grond van de Rijkswet op het Nederlandschap

a. voor één persoon

b. voor een gezin

c. optie medeopterende minderjarige

 

 

 

168,--

286,--

20,--

4.8

de onder 4.2/4.4/4.5/4.6/4.7 en 4.8 bedoelde leges zijn eveneens verschuldigd, indien de aanvraag of het verkregene niet leidt tot het door de aanvrager beoogde doel of indien geen inlichting als gewenst, kan worden verstrekt.

 

4.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 20,70.

 

 

 

Hoofdstuk 5. OmgevingsvergunningParagraaf 1 Begripsomschrijvingen

5.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

5.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

5.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

5.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

5.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

5.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

5.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Paragraaf 2 Principeverzoek/vooroverleg

5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om principeverzoek/vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:

 €

5.2.1

indien de projectkosten minder dan € 10.000 bedragen:

90,00

5.2.2

indien de projectkosten € 10.000 tot € 50.000 bedragen:

180,00

5.2.3

indien de projectkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen:

270,00

5.2.4

indien de projectkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:

360,00

5.2.5

indien de projectkosten € 500.000 of meer bedragen:

450,00

5.2.6

Dit bedrag wordt verhoogd met €100 (inclusief €25 administratiekosten) voor de toetsing aan de welstandcriteria.

 

Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor hetzelfde project als waarvoor een principeverzoek/vooroverleg is ingediend, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor te heffen leges met deze leges verrekend, op de €25 welstandsadministratiekosten na. Indien geen aanvraag om een project wordt ingediend wordt geen teruggaaf van de geheven leges verleend

 

Paragraaf 3 Omgevingsvergunning

5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

5.3.1

Bouwactiviteiten

 

5.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 25,39 promille van de bouwkosten met een

minimum van € 63,05.

 

 

Welstand

 

5.3.1.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit waarvoor een toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 5.3.1.1 berekende bedrag verhoogd overeenkomstig de navolgende tabel:

5.3.1.2.1

indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen:

55,00

5.3.1.2.2

indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen:

vermeerderd met 2,00 promille van de bouwkosten

51,00

 

5.3.1.2.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen:

vermeerderd met 1,10 promille van de bouwkosten

77,00

 

5.3.1.2.4

indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen:

vermeerderd met 1,10 promille van de bouwkosten

123,00

 

5.3.1.2.5

indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen:

vermeerderd met 0,60 promille van de bouwkosten

262,00

 

5.3.1.2.6

indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen:

vermeerderd met 0,25 promille van de bouwkosten

494,00

 

5.3.1.2.7

De legeskosten worden naar boven afgerond op € 5,--.

Leges worden berekend tot een maximum van € 200.000.000,-- aan bouwkosten.

 

 

Brandveiligheid

 

5.3.1.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit waarvoor een toetsing aan brandveiligheid moet plaatsvinden,  wordt het overeenkomstig artikel 5.3.1.1 berekende bedrag

verhoogd overeenkomstig de navolgende tabel:

5.3.1.3.1

indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen:

54,10

5.3.1.3.2

indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen:

vermeerderd met 2,09 promille van de bouwkosten

81,20

5.3.1.3.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen:

vermeerderd met 1,56 promille van de bouwkosten

81,20

5.3.1.3.4

indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen:

vermeerderd met 1,56 promille van de bouwkosten

162,35

5.3.1.3.5

indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen:

vermeerderd met 1,56 promille van de bouwkosten

338,30

5.3.1.3.6

indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen:

vermeerderd met 1,56 promille van de bouwkosten

676,10

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

5.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 wordt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is, in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

5.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

5.3.2

Aanlegactiviteiten

 

5.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

588,15

5.3.2.2

Aan het verlenen van een aanlegvergunning, waarvoor bij een externe deskundige advies moet worden ingewonnen, wordt - wegens de daaraan verbonden extra kosten - het onder 5.3.2.1bedoelde tarief verhoogd met de kosten van deze externe advieskosten tot een maximum van €13.062,--.

Deze kosten worden voorafgaand aan het inwinnen van dit externe advies door de gemeente schriftelijk medegedeeld aan de aanvrager.

Indien de aanvrager niet akkoord gaat met de kosten van externe advisering moet hij dit binnen 10 werkdagen na dagtekening van de hiervoor genoemde schriftelijke mededeling van de gemeente schriftelijk aan de gemeente meedelen. Het externe advies wordt dan niet door de gemeente ingewonnen. Het ontbreken van een extern advies heeft tot gevolg dat verdere beoordeling van de aanvraag niet plaatsvindt.

 

 

 

 

5.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een omgevingsactiviteit

 

5.3.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1, verhoogd met:

 

5.3.3.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

vermeerderd met 8,36 promille van de bouwkosten

 

457,45

5.3.3.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

vermeerderd met 8,36 promille van de bouwkosten

 

457,45

 

5.3.3.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

vermeerderd met 8,36 promille van de bouwkosten

914,95

 

5.3.3.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

vermeerderd met 8,36 promille van de bouwkosten

 

457,45

 

 

 

 

5.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een omgevingsactiviteit

 

5.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.4.1.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

914,95

5.3.4.1.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

914,95

5.3.4.1.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1.829,90

5.3.4.1.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

914,95

 

 

 

5.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

5.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.5.1.1

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

Categorie Aantal m2     Toeslag

1              0 t/m 100   €  179,95

2              101 t/m 500   €  109,65 + € 1,25 per m2

3              501 t/m 2.000    €  603,55 + € 0,45 per m2

4     2.001 t/m 5.000 € 1.500,70+ € 0,10 per m2     5     5.001 t/m 50.000 €  2.062,35 + € 0,03 per m2

6             meer dan 50.000 €  3.283,95 + € 0,01 per m2

 

 

 

 

5.3.5.1.2

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 5.3.5.1.1 betrekking heeft op een wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning bedraagt

het legestarief, indien het betreft:

a. uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 5.3.5.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

b. herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 5.3.5.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

 

 

 

 

5.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

5.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief, voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 7,47 promille van de bouwkosten.

 

 

 

 

5.3.7

Sloopactiviteiten

 

5.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief gebaseerd op m3 sloopafval:

 

5.3.7.1.1

10 m3 tot 100 m3

137,75

5.3.7.1.2

100 m3 tot 250 m3

207,00

5.3.7.1.3

>  250 m3

483,35

 

 

 

5.3.9

Uitweg/inrit

 

5.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van art.2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.9.1.1

indien de aanleg wordt uitgevoerd door of namens de gemeente:

32,20

5.3.9.1.2

indien de aanleg wordt uitgevoerd door derden op voorwaarden en onder toezicht van de gemeente:

83,70

            

 

 

5.3.10

Opslag van roerende zaken

 

5.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen en/of opslaan van materiaal opslag waarvoor op grond van  artikel 2:10 A van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

5.3.10.1.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

225,00

5.3.10.1.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

225,00

5.3.10.1.3

in afwijking van artikel 5.3.10.1.1 en 5.3.10.1.2 bedraagt het tarief indien de maximaal benodigde oppervlakte minder is dan 30 m2 en de maximale duur korter dan 10 dagen:

37,50

 

 

 

5.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

5.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze advieskosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

5.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 , waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen,  worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

 

 

 

5.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

5.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, waarvoor een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

 

 

 

5.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

5.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

5.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

5.3.14

Beoordeling bodemrapport

 

5.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

5.3.14.1.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

71,25

 

5.3.14.1.2

het onder 5.3.14.1.1genoemde bedrag wordt verhoogd met het door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid aan de gemeente doorberekende bedrag voor de door deze dienst in behandeling genomen aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van het onder 5.3.14.1.1 bedoelde onderzoeksrapport, waarbij het tarief is ontleend aan de navolgende tabel:

voor:                        tot een oppervlakte van:

particuliere bouw       100 m2                     

                                500 m2

                                1000 m2

                                ½ ha

                                > ½ ha                    

bouw en middenstand  100 m2

                                500 m2

                                ½ ha

                                > ½ ha                    

bouw ambachtelijke bedrijven     100 m2

                                500 m2

                                1000 m2

                                ½ ha

                                > ½ ha                    

grote industrieën        100 m2                    

                                500 m2                 

                                1000 m2                 

                                 ½ ha                      

                                 > ½ ha                   

 

 

 

 

 

 

 

 

176,00

266,00

295,00

386,00

393,00

386,00

520,00

703,00

775,00

583,00

781,00

880,00

1.105,00

1.140,00

584,00

781,00

880,00

1.105,00

1.140,00

5.3.14.1.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

het door de extern deskundige aan de gemeente doorberekende bedrag voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport.

 

 

 

 

5.3.15

Advies

 

5.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

 

 

 

5.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

 

5.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

5.3.16.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven wordt het tarief in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.

 

5.3.17

De onder 5.3.3 en 5.3.4 bedoelde tarieven worden verhoogd met publicatiekosten indien sprake is van een uitgebreide procedure:

89,90

 

Paragraaf 4 Teruggaaf

5.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking of weigering aanvraag omgevingsvergunning

 

5.4.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente maar nog niet op de aanvraag is beslist, bestaat aanspraak op teruggaaf van van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.1, 5.3.2.1, 5.3.5, 5.3.6, 5.3.7, 5.3.9, en 5.3.10.

Indien de aanvraag nog niet getoetst is aan welstand en brandveiligheid,

bestaat aanspraak op teruggaaf van van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.2 en 5.3.1.3.

 

 

 

50%

 

 

 

100%

 

 

5.4.1.2

Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 26 weken nadat hierop is beslist of indien de aanvraag om omgevingsvergunning wordt geweigerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van

van de leges als bedoeld in de onderdelen 5.3.1.1, 5.3.2.1, 5.3.5, 5.3.6, 5.3.7, 5.3.9, en 5.3.10.

 

 

50%

 

Paragraaf 5 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

5.5.1

Het standaardtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 16.856,25

5.5.2

onverminderd het bepaalde in artikel 5.5.1 van deze paragraaf wordt het tarief verhoogd met de extra kosten die een externe instantie moet maken om advies uit te brengen over de aanvraag.

 

5.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 2.744,90

 

Hoofdstuk 6     Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken en het verstrekken van afschriften of uittreksels daarvan per kwartier

 

 

 €

16,45

 

Hoofdstuk 7     Kadaster en bestemmingsplan

 

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het:

7.1.1

van gemeentewege raadplegen van de plans, al dan niet in combinatie met het raadplegen van de geautomatiseerde kadasteradministratie, per kwartier of gedeelte daarvan

 

 

 20,75

7.2

voor één enkele raadpleging in de geautomatiseerde kadaster­administratie bedraagt het tarief

 

10,35

7.3

het onder 7.2 genoemde bedrag is niet verschuldigd bij de invulling van een bouwaanvraag of meldingsformulier;

 

7.4

van gemeentewege raadplegen en verstrekken van informatie uit bestemmingsplannen per kwartier of gedeelte daarvan

 

 20,75

 

Hoofdstuk 8     Reisdocumenten  

 

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

8.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen, of een reisdocument voor vreemdelingen

 

 

52,10

8.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 8.1.1 (zakenpaspoort)

 

 

58,20

8.1.3

tot het verstrekken of verlengen van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 

 

 

 52,10

8.1.4

voor het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 direct bij de aanvraag van een nieuw reisdocument

 

 

9,20

8.1.5

voor het bijschrijven van een kind met een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3

 

 

21,50

8.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart tot en met 13 jaar

 

9,20

8.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart

 43,85

8.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 8.1.1 tot en met 8.1.3 alsmede in 8.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

 

 

45,--

8.2.2

Het tarief als genoemd en 8.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 8.1.1, 8.1.2 en 8.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 8.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

 

8.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 8.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

 

 

21,40

8.2.4

Extra leges voor het niet-inleveren van een reisdocument, terwijl reeds eerder een reisdocument werd verstrekt

 

 27,25

               

Hoofdstuk 9     Rijbewijzen

 

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

9.1.1

tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen of registreren van een rijbewijs

 

48,35

9.1.2

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

 

4,15

9.1.3

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

 

27,25

9.1.4

Het tarief als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

 

43,--

 

Hoofdstuk 10   Wet op de Kansspelen

 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

 

 

 

10.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

10.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speel­automaten voor iedere  speelautomaat  maal het aantal speelautomaten plus

 

22,50

34,00

10.1.3

de onder 10.1.1 en 10.1.2 genoemde leges zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedrag naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagt wordt.

 

10.1.4

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd,

 

 226,50

10.1.5

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

en voor iedere volgende speelautomaat

 

 

226,50

90,50

10.1.6

voor het afgeven van een vergunning tot het houden van kansspelen anders dan bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen

 

 

30,15

 

Hoofdstuk 11   Drank- en Horecawet

 

11.1

Het tarief bedraagt: voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stbl. 1964, 386)

 

 88,65

11.2

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in het artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

 

23,95

11.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van één van de leidinggevenden op een verleende vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

 

 

 62,65

 

Hoofdstuk 12   Markt

 

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

12.1.1

om op de wachtlijst van de weekmarkt te worden geplaatst

35,00

12.1.2

om op de wachtlijst van de weekmarkt geplaatst te blijven

20,00

 

Hoofdstuk 13   Verkeer en vervoer

 

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

 

 

 

 62,80

13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeers-regels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 13.1.1

 

 

 25,30

13.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stbl. 1994, 450)

 

45,95

13.1.4

tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stbl. 1990, 460)

 

 

12,80

13.1.5

voor de aanleg van een invalidenparkeerplaats

296,70

13.1.6

voor de plaatsing van een aanduidingbord bij een invalidenparkeerplaats

252,75

13.1.7

voor het wijzigen van een kentekenbord bij een invalidenparkeerplaats

45,60

 

Hoofdstuk 14   Diversen

 

14.1

Vervallen;

 

14.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.2.1

tot sociaal-medische advisering door de GGD c.q. GMD, noodzakelijk in verband met een aanvraag tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of voor de aanleg van een gereserveerde invaliden­parkeerplaats bij de woning,

 

 

 

 

93,50

14.2.2

het onder 14.2.1 genoemde bedrag wordt, na voorafgaande kennisgeving aan de aanvrager, verhoogd met

indien de aanvrager niet in staat is om de GGD te bezoeken en derhalve een huisbezoek van de GGD-arts nodig is;

 

 

31,15

14.2.3

het onder 14.2.1 en 14.2.2 berekende recht is tevens verschuldigd indien door de GGD ten aanzien van de aanvrager een negatief advies wordt uitgebracht en de voorziening niet wordt verleend;

 

14.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

14.3.1

vervallen

 

14.3.2

het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van één of meerdere driehoeks reclameborden gedurende een aaneengesloten periode van:

a. maximaal één week

b. maximaal twee weken

c. maximaal één maandag

d. maximaal één kwartaal

e. maximaal één halfjaar 

f. maximaal één jaar

 

 

 

57,50

76,45

101,70

168,80

224,55

298,65

14.3.3

vervallen

 

14.3.4

vervallen

 

14.3.5

vervallen

 

14.4

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

14.4.1

het verlenen van een standplaatsvergunning:

a. voor 1 dag

b. voor 1 week

c. voor 1 maand voor 1 dag per week

d. voor 1 kwartaal (i.v.m. o.a. ijsverkoop in de zomer)

e. voor 1 jaar (of voor onbepaalde tijd tot wederopzegging)

 

28,85

49,90

64,00

106,65

206,25

14.4.2.1

het verlenen van een vergunning voor een evenement (inclusief braderie c.q. rommelmarkt) met maximaal 1000 bezoekers

 

 

84,05

14.4.2.2

het verlenen van een vergunning voor een grootschalig evenement (inclusief braderie c.q. rommelmarkt) met meer dan 1000 bezoekers

 

 

252,15

14.4.3

de onder 14.4.1. en 14.4.2.1 genoemde leges zijn voor een kwart verschuldigd indien:

a. de vergunning wordt aangevraagd door een bij de Stichting Centraal Bureau Fondsenwerving aangesloten organisatie;

b. de vergunning wordt aangevraagd door een vereniging, waarop in principe de “Algemene Subsidieverordening” van de gemeente Alblasserdam van toepassing is, voor zover het een aanvraag voor het houden van een rommelmarkt c.q. bazaar o.i.d. betreft;

c. de vergunning wordt aangevraagd door een in Alblasserdam gevestigd kerkgenootschap voor zover het een aanvraag voor het houden van een rommelmarkt c.q. bazaar o.i.d. betreft;

d. de vergunning wordt aangevraagd door een buurtvereniging of particulier voor het organiseren van een kleinschalige buurtactiviteit zoals een buurtbarbecue of straatfeest.

 

14.4.4

het afgeven van een vergunning tot het maken van muziek door middel van een draaiorgel of ander(e) muziekinstrument(en) of tot het al dan niet door middel van een geluidswagen langs mechanische weg versterken van gesproken woord en/of muziek op of aan de openbare weg (APV artikel 2:25)

a. voor een vergunning geldig voor een dag

b. voor een vergunning geldig voor een week

 

 

 

 

 

 

28,85

46,20

14.4.5

het afgeven van een vergunning voor een muzikaal optreden op of aan de openbare weg (APV artikel 2:25)voor een dag

 

 

108,75

14.4.6

het verlenen van een vergunning tot het na de algemene sluitingstijd geopend houden van inrichtingen – per etmaal

 

 61,90

14.4.7

het verlenen van een vergunning voor het inzamelen van geld of goed (APV artikel 5:13)

 

28,90

14.4.8

het verlenen van een vergunning voor één of meerdere spandoeken c.q. vlaggen boven gemeentegrond

 

28,90

14.4.9

vervallen;

 

14.4.10

(het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot) het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting (APV artikel 3:4)

 

 

1.762,50

14.4.11

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een horecabedrijf (APV artikel 2:28)

 

 

106,25

14.4.12

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een terras

 

 

84,05

14.4.13

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het uitstallen van goederen buiten een winkel of verkoopplaats

 

 

42,05

14.4.14

voor het verlenen van een vergunning voor een tocht of wedstrijd (APV artikel 2:25)

 

18,70

14.5

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver-krijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties:

 

14.5.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

14.5.1.1

ten hoogste 49 pagina’s

17,45

14.5.1.2

50 tot 100 pagina’s

35,00

14.5.1.3

meer dan 100 pagina’s

52,55

14.5.2

bij verstrekking anders dan op papier

70,05

14.5.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie

 

70,05

14.6

indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 14.5.1 tot en met 14.5.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

14.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een urgentieverklaring van het regionale woonruimteverdelingstelsel Drechtsteden

 

 

54,85

14.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning voor geven van één of meerdere circusvoorstellingen (APV artikel 2:25) per speeldag

 

 

 

 321,95

14.9

vervallen

 

14.10

vervallen

 

Hoofdstuk 15   Telecommunicatiewet

 

15.1

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

 

 

 

363,75

15.2

Het in 15.1 genoemde bedrag wordt:

 

15.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 

 

 

181,90

15.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld;

 

15.3

indien een begroting als bedoeld in 15.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 16   Monumentenvergunningen

Vervallen

Hoofdstuk 16   Brandbeveiligingsverordening

 

16.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig in gebruik hebben of houden van inrichtingen (bouwwerken geen gebouw zijnde) als bedoeld in artikel 2.1.1, lid 1, van de brandbeveiligingsverordening.

Voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte:

Categorie   Aantal m2            Toeslag

1                 0 t/m 100          €     179,95

2                 101 t/m 500       €     109,65 + € 1,25 per m2

3                 501 t/m 2.000     €     603,55 + € 0,45 per m2

4                 2.001 t/m 5.000 € 1.500,70 + € 0,10 per m2

5                 5.001 t/m 50.000 €  2.062,35 + € 0,03 per m2

6                 meer dan 50.000  €  3.283,95 + € 0,01 per m2

 

 

16.2

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 16.1 betrekking heeft op een  wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

a. uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 16.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. Indien de uitbreiding minder dan 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat worden geen leges geheven;

b. herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 16.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. Indien de herindeling minder dan 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat worden geen leges geheven.

 

 

 Hoofdstuk 17   Luchtfoto’s

 

17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een luchtfoto.

 

53,70

17.2

Onverminderd het in 17.1 bepaalde bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

17.2.1

Een afdruk van een luchtfoto tot een afmeting van maximaal A3 formaat, geprint op een kleurenprinter, op gewoon papier

 

 12,90

17.2.2

Voor een in 17.2.1. genoemde afdruk wordt een toeslag berekend voor afdruk op “High glossy” materiaal, tot maximaal A3 formaat

 

 

5,40

17.3

Een afdruk tot een afmeting van maximaal A0 formaat, geprint op een kleurenplotter, op gewoon papier

 

25,80

17.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een digitaal bestand van een luchtfoto

 

 

53,70

17.5

Onverminderd het in 17.4 bepaalde bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

17.5.1

digitaal bestand ter grootte van maximaal één hectare

5,40

17.5.2

Voor digitale bestanden met een grotere oppervlakte dan één hectare bedraagt het tarief: (geleverd kaartoppervlak in hectare) x

 

 

5,20

 

Behorende bij raadsbesluit van 8 december 2010.

 

De griffier van Alblasserdam,