Regeling vervallen per 01-09-2011

Verordening cliëntenparticipatie

Geldend van 01-01-2005 t/m 31-08-2011

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie

VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE WET WERK EN BIJSTAND

Werk Inkomen en Zorg Albrandswaard

RAADSBESLUIT

De Raad van de gemeente Albrandswaard;

gezien het advies van de Commissie Veilige Gemeente en Leefbare Gemeenschappen (VL);

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Albrandswaard, gelet op de artikelen 47 van de Wet werk en bijstand;

overwegende dat het noodzakelijk is de taak, samenstelling en werkwijze van het cliëntenplatform van de afdeling werk inkomen en zorg te Albrandswaard bij verordening te regelen;                                                                                  

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende: verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Platform: platform dat op voordracht is benoemd door het college van burgemeester en wethouders met de opdracht de collectieve belangen te behartigen van de Albrandswaardse ingezetenen, die aanspraak ( kunnen) maken op de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard;

  • c.

    Selectiecommissie: de wethouder van maatschappelijk zaken, de directeur KIBI en het hoofd afdeling WIZ;

  • d.

    KIBI: Klantgroep inwoners bedrijven en Instellingen;

  • e.

    WIZ: Afdeling Werk Inkomen en Zorg.

Artikel 2 Samenstelling platform

  • 1 De leden van het platform komen voort uit de in Albrandswaard werkzame organisaties, welke blijkens hun doelstelling en/of werkwijze mede de belangen van de in artikel 1 genoemde personen behartigen en personen uit het cliëntenbestand van de sociale dienst, die als cliënt vallen onder de werkingssfeer van deze sociale zekerheidswetten.

  • 2 Het platform telt maximaal 7 leden:

    • a.

      5 te benoemen uit de in lid 1 vermelde organisatie en;

    • b.

      2 te benoemen uit het in lid 1 vermelde cliëntenbestand.

  • 3 de onder lid 1 genoemde organisaties kunnen plaatsvervangende leden voordragen.

  • 4 In het platform kan per organisatie maximaal 1 lid zitting hebben.

  • 5 De voorzitter wordt gekozen door en uit de leden van het platform, even als de plaatsvervangend voorzitter.

  • 6 Vanuit de gemeente wordt aan het platform toegevoegd: de secretaris, zijnde de beleidsmedewerker/eerste medewerker van de afdeling WIZ.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden platform

  • 1 Teneinde mensen daartoe de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen wordt er een oproep geplaatst door de afdeling WIZ en/of het platform in de reguliere media.

  • 2 Kandidaten moeten worden voorgedragen door de organisatie, die zij in het platform zullen vertegenwoordigen.

  • 3 De leden worden op voordracht van het platform door het college benoemd.

  • 4 De plaatsvervangende leden worden op voordracht van het platform in een benoemingsvoorstel via het secretariaat door het college benoemd.

  • 5 De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijdse benoeming of aftreden, 4 jaar.

  • 6 De totale zittingsduur is maximaal 8 jaar.

  • 7 De leden treden gelijktijdig af, doch zijn terstond herbenoembaar. Zij blijven hun functie waarnemen totdat de nieuwe(her)benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 8 De (her)benoeming van de leden geschiedt binnen drie maanden nadat de leden gelijktijdig zijn afgetreden.

  • 9 Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid haar/zijn benoeming ontleent, dan houdt zij/hij binnen 2 maanden op lid van het platform te zijn.

  • 10 Indien een lid tussentijds uit het platform treedt draagt zij/hij er zorg voor dat haar/ zijn organisatie die zij/hij vertegenwoordigt tijdig meldt wie haar/hem eventueel zal opvolgen.

  • 11 De benoeming ter voorziening in de opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen 2 maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 12 De leden en plaatsvervangende leden kunnen alleen om spoedeisende reden door het college worden ontslagen.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden platform

  • 1 De taak van het platform bestaat uit het behartigen van de collectieve belangen van Albrandswaardse ingezetenen, die aanspraak ( kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college. Deze adviezen betreffen onderwerpen als beleidsvoorbereiding, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid, alsmede de regionale samenwerking;

    • b.

      uitgebreide voorlichting naar haar doelgroep verzorgen.

  • 2 Tot de onderwerpen behoren echter geen klachten, bezwaarschriften of andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, evenmin kan er worden geadviseerd inzake het personeelsen organisatiebeleid van de afdeling WIZ.

  • 3 Het college zal binnen een redelijke termijn, doch niet langer dan twee maanden schriftelijk en gemotiveerd op de door het platform uitgebrachte gevraagde en ongevraagde adviezen reageren. De termijnen worden door het secretariaat bewaakt.

Artikel 5 Taken voorzitter en het secretariaat

  • 1 Voorafgaand aan de vergadering stellen de voorzitter en de secretaris, gehoord de leden van het platform, een agenda van de te bespreken punten samen.

  • 2 Tot de taken van de voorzitter behoren:

    • a.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het schorsen van de vergadering;

    • e.

      het peilen van de meningen en het meedelen van de uitslagen (schriftelijke)stemmingen in de vergadering waarin deze stemmingen hebben plaats gevonden;

    • f.

      het vertegenwoordigen van het cliënten platform naar buiten;

  • 3 De gemeente draagt zorg voor de inrichting van het secretariaat dat ten dienste staat aan alle leden van het platform.

  • 4 Tot de taken van de secretaris behoren;

    • a.

      het openbaar maken van de agenda;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het bijwonen van de vergadering en het zorg dragen voor de besluitenlijst;

    • d.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      het bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • g.

      het in het algemeen zorgdragen voor een goede ondersteuning van het platform zodat dit haar Taken op een goede manier kan uitvoeren;

    • h.

      het adviseren van de leden van het platform.

  • 5 De secretaris wordt desgewenst ondersteund door de ambtenaren van de afdeling sociale zaken.

Artikel 6 Vergadering

  • 1 Het platform vergadert minimaal 4 keer per jaar. Op voorstel van tenminste 4 leden wordt een extra vergadering van het platform uitgeschreven.

  • 2 De vergaderingen zijn als regel besloten. Het platform kan besluiten tot openbare vergaderingen.

Artikel 7 vergaderorde

  • 1 De deelnemers aan het platform worden 14 dagen voor een vergadering uitgenodigd en ontvangen dan de schriftelijke stukken. Tijdens de vergadering kunnen in overleg afspraken worden gemaakt voor bespreking van onderwerpen voor een volgende vergadering. Afhankelijk van het onderwerp en de afspraken daarover wordt bepaald wie de uitvoering van de gemaakte afspraken ter hand neemt. 

  • 2 Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan het platform te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

  • 3 Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 4 Op verzoek van een lid van het platform kunnen deskundigen worden uitgenodigd om een vergadering bij te wonen.

  • 5 Leden, die schriftelijke stukken nodig hebben voor de voorbereiding op een vergadering dan wel voor het raadplegen van derden, kunnen deze kosteloos via het secretariaat verkrijgen, althans voor zover deze van de gemeente afkomstig zijn.

Artikel 8 besluitvorming

  • 1 Het platform kan beraadslagen en besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.

  • 2 De voorzitter en de leden van het platform hebben stemrecht. Indien de voorzitter of een lid zich laat vertegenwoordigen door haar/zijn plaatsvervanger, dan heeft deze laatste het stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 3 Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4 Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5 Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dan wel onthoudingen groter is dan het totaal dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6 Bij staking van de stemmen vindt in de vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dit geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 7 Stemming over zaken geschiedt bij handopsteken.

  • 8 Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten.

  • 9 Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst c.q. het advies aan het college.

Artikel 9 Aanwezigheidsplicht

  • 1 Voor de leden van het cliëntenplatform geldt per kalenderjaar een minimale aanwezigheidsplicht. Deze aanwezigheidsplicht wordt bepaald op het bijwonen van minimaal de helft van het aantal belegde vergaderingen in dat kalenderjaar.

  • 2 Indien een lid van het cliëntenplatform niet voldoet aan deze minimale aanwezigheidsplicht, kan dit een aanleiding zijn om, gehoord het platform op voorstel van de beleidsmedewerker WIZ, het betrokken lid voor te dragen voor ontslag door het college.

Artikel 10 Algemene bepalingen

  • 1 De voorzitter, leden en de secretaris van het platform alsmede deskundigen die een vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen, in zoverre zij dat door het platform opgelegd krijgen.

  • 2 Het voornemen tot geheimhouding moet van tevoren bekend zijn gemaakt. De duur en de inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zo exact mogelijk zijn aangegeven.

  • 3 De leden van het platform behouden hun uitkeringsrechten gedurende de voorbereidingstijd op vergaderingen, het uitvoeren van werkzaamheden door het platform en de tijd waarin zij derden raadplegen.

  • 4 De kosten van het platform komen in beginsel ten laste van de gemeente. Tot de kosten van het platform worden gerekend: inhuren van deskundigen, kosten van scholing en vorming van de leden van het platform en de organisatiekosten en website; een en ander tot de bedragen die in de goedgekeurde gemeente begroting staan.

  • 5 Elk jaar wordt door het platform een begroting vastgesteld voor het komende jaar.

  • 6 In zaken waarin dit reglement niet voorziet beslist, gehoord de leden van het platform, het college.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005;

  • 2 Het reglement cliëntenplatform sociale zaken wordt ingetrokken per 1 januari 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard
in zijn openbare vergadering van1 november 2004.De griffier,                   De voorzitter,A. Aarssen                  A. Latenstein van Voorst-Woldringh