Regeling vervallen per 27-10-2014

Verordening interne klachtenbehandeling Albrandswaard 2002

Geldend van 28-03-2003 t/m 26-10-2014

Intitulé

Verordening interne klachtenbehandeling Albrandswaard 2002

De raad van de gemeente Albrandswaard;

 

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 mei 2002;

 

Overwegende, dat met ingang van 1 februari 2002 de Verordening behandeling klachten Albrandswaard en de Verordening klachtencommissie Albrandswaard zijn ingetrokken;

 

Overwegende, dat met ingang van 1 juli 1999 hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking is getreden en met ingang van deze datum de interne klachtenbehandeling van gemeenten aan de in dat hoofdstuk gestelde minimumeisen moet voldoen;

 

Gelezen het advies van de commissie Groen en Bestuur d.d. 21 mei 2002;

 

Gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T :

 

Vast te stellen de volgende Verordening interne klachtenbehandeling Albrandswaard 2002

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klager: degene die een mondelinge of schriftelijke klacht indient;

  • b.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens klager of een ander heeft gedragen;

  • c.

    klaagschrift: een schriftelijk ingediende klacht;

  • d.

    het bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester (tenzij handelend in zijn/haar hoedanigheid van hoofd van de politie);

  • e.

    Gemeentelijke Ombudsman: de Ombudsman die is aangesteld op grond van de Verordening Gemeentelijke Ombudsman Albrandswaard 2002;

  • f.

    ambtenaar: een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, ook na het beëindigen van de werkzaamheden.

Hoofdstuk 2 Behandeling van de klachten

Artikel 2 Algemene bepaling

  • 1 Eenieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. 

  • 2 Een gedraging van een ambtenaar, werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan. 

  • 3 Klachten die niet onder de werking van deze regeling vallen zijn:

    • a.

      klachten over gedragingen die zijn aan te merken als “seksuele intimidatie”. Klachten over deze gedragingen kunnen worden ingediend op grond van de “Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk”, vastgesteld door de gemeenteraad op 21 september 1999.

    • b.

      Klachten over gedragingen of omstandigheden waarop de Gemeente Albrandswaard geen invloed kan uitoefenen.

Artikel 3 Mondelinge klacht

  • 1 Een mondelinge klacht kan worden ingediend bij de leden van het bestuursorgaan of bij een ambtenaar. 

  • 2 In het geval de mondelinge klacht is ingediend bij een ambtenaar en de klacht wordt niet naar tevredenheid van de klager opgelost, dan kan de klager mondeling klagen bij degene die leiding geeft aan de betrokken ambtenaar, onverlet het bepaalde in lid 3; 

  • 3 Een klager kan steeds een schriftelijke klacht indienen bij het betrokken bestuursorgaan.De artikelen 4 en volgende zijn hierop van toepassing.

Artikel 4 Schriftelijke klacht

  • 1 Indien de schriftelijke klacht betrekking heeft op een gedraging en voldoet aan de eisen van het tweede en het derde lid, zijn de artikelen 5 tot en met 12 van toepassing. 

  • 2 Het klaagschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht;

  • 3 Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het klaagschrift noodzakelijk is, dient de klager zorg te dragen voor een vertaling. 

Artikel 5 Afhandeling naar tevredenheid

Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging

Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk.

Artikel 7 Behandeling

De behandeling van een ingediend klaagschrift geschiedt door:

  • a.

    Het afdelingshoofd, voorzover het betreft een klacht over ambtenaren die werkzaam zijn bij diens afdeling danwel een klacht over diens afdeling;

  • b.

    De gemeentesecretaris tezamen met een lid van het college, voorzover het betreft klachten over het sectorhoofd of afdelingshoofd;

  • c.

    Het college van burgemeester en wethouders, voorzover het klachten betreft over de gemeentesecretaris;

  • d.

    Een loco-burgemeester en de gemeentesecretaris tezamen, voorzover het klachten betreft over de burgemeester;

  • e.

    Drie, daartoe door de raad aangewezen, raadsleden wanneer het klachten betreft over het college van burgemeester en wethouders of een lid van het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    De voorzitter van de gemeenteraad en drie, daartoe door de raad aangewezen raadsleden, wanneer het klachten betreft over de gemeenteraad.

Artikel 8 Geen verplichting tot behandeling

  • 1 Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      Waarvoor reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de artikelen 4 en volgende is afgehandeld;

    • b.

      Die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      Waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    • d.

      Waartegen door de klager beroep kan of kon worden gemaakt;

    • e.

      Die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest, of

    • f.

      Zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2 Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is. 

  • 3 Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld. 

  • 4 Bij de kennisgeving wordt melding gemaakt dat de klager de beslissing omtrent het niet in behandeling nemen van de klacht kan voorleggen aan de Gemeentelijke Ombudsman. 

Artikel 9 Toezending afschrift klaagschrift

Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede de daarbij meegezonden stukken toegezonden.

Artikel 10 Het horen

  • 1 Klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, worden in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. 

  • 2 Voordat het horen plaatsvindt, worden de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid gesteld om de op de zaak betrekking hebbende stukken in te zien. 

  • 3 Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord. 

  • 4 Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 11 Afhandelingstermijn

  • 1 De klacht wordt afgedaan binnen 6 weken na ontvangst van de klacht. 

  • 2 Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft. 

Artikel 12 Berichtgeving

  • 1 Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. 

  • 2 Bij de kennisgeving wordt melding gemaakt, dat de klacht kan worden ingediend bij de Gemeentelijke Ombudsman. 

Hoofdstuk 3 Protocol, registratie en evaluatie

Artikel 13 Protocol interne klachtenbehandeling

Het college van burgemeester en wethouders ziet toe op een zorgvuldige klachtenbehandeling. Zij stelt hiertoe een intern protocol op waarin de procedure voor de interne klachtenbehandeling nader wordt beschreven. Hierin wordt aandacht besteedt aan de aspecten: coördinatie, behandeling en afdoening van mondelinge en schriftelijke klachten.

Artikel 14 Registratie en evaluatie

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor registratie van de ingediende klachten. Jaarlijks wordt een overzicht gepubliceerd van de geregistreerde klachten. Dit overzicht bevat tevens een verslag en een evaluatie van de werkzaamheden in het kader van de interne klachtenbehandeling.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 15

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de datum van bekendmaking. 

  • 2 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening interne klachtenbehandeling 2002” 

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 8 juli 2002.De secretaris,                   De voorzitter,