Regeling vervallen per 01-01-2014

Werktijdenregeling

Geldend van 01-03-2007 t/m 31-12-2013

Intitulé

Werktijdenregeling

COLLEGEBESLUIT

 

 

 

Besluit nr.: 2006/5295

Onderwerp: werktijdenregeling

 

Het college van de gemeente Albrandswaard;

 

Overwegende, dat het wenselijk is een regeling vast te stellen betreffende werktijden;Gelezen het advies van team Adviseurs en Administratie d.d. 7 februari 2007;Gelet op artikel 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Albrandswaard, Algemene Wet Bestuursrecht en de Gemeentewet artikel 160;B E S L U I T :vast te stellen de werktijdenregeling. 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van de regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    formele arbeidsduur: de arbeidsduur volgens de aanstelling; bij een fulltime dienstverband is dit 36 uur per week ofwel gemiddeld 7,2 uren per dag;

  • 2.

    feitelijke arbeidsduur: de arbeidsduur die voor de medewerker voor een bepaalde week is vastgesteld; bij een fulltime dienstverband is dit 40 uur per week c.q. gemiddeld 8 uur per dag;

  • 3.

    bedrijfstijd (= werktijd): de periode tussen vastgestelde tijdstippen waar binnen door de medewerker arbeid moet worden verricht; voor fulltimers is dit 40 uur te werken op de werkdagen van maandag tot en met vrijdag tussen 7:30 en 18:00 uur;

  • 4.

    bloktijd: tijd waarbinnen aanwezigheid verplicht is, te weten tussen 9:00 en 12.00 uur en tussen 14:00 en 16:00 uur (het niet-flexibele deel van de werktijden);

  • 5.

    fictieve werktijd: werktijd waarvan uitgegaan wordt bij doktersbezoek, dienstreizen etc.;

  • 6.

    bereikbaarheidstijden: tijden waarop afdelingen voor cliënten (zowel interne als externe) bereikbaar zijn; te weten van 8:30 tot 12:30 uur en van 13:30 tot 16:30 uur;

  • 7.

    compensatie-uren: het verschil tussen de feitelijke en formele arbeidsduur, de zogenaamde ADVuren.

Artikel 2 Hoofdregels

  • 1 De gemeente kent een systeem van flexibele werktijden. De medewerker kan in overleg met zijn direct leidinggevende de werkuren flexibel indelen. De medewerker dient zich echter wel te houden aan zowel de in deze regeling vermelde richtlijnen als de regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, werk- en rusttijden. De betreffende leidinggevende ziet er op toe dat de regels worden nageleefd. 

  • 2 In deze regeling wordt uitgegaan van een feitelijke arbeidsduur bij fulltimers van 40 uur per week. Op individueel niveau is het mogelijk, na toestemming door het hoofd van dienst, om te werken op een rooster dat gebaseerd is op de formele arbeidsduur. In die situatie is het bepaalde in lid 3 niet van toepassing. 

  • 3 Een fulltime medewerker spaart compensatie-uren doordat hij 4 uur per week meer werkt dan de formele arbeidsduur per week. 

  • 4 Voor een parttimer geldt een evenredig deel van 4. De extra gewerkte tijd wordt aangemerkt als normale werktijd (feitelijke arbeidsduur). Voor deze extra gewerkte tijd heeft de ambtenaar dus geen recht op een overwerkvergoeding. 

  • 5 Voor parttimers waarmee overeengekomen is dat de feitelijke arbeidsduur gelijk is aan de formele arbeidsduur (“keuze gemaakt voor het laten uitbetalen van adv-uren (compensatie-uren)”) geldt het bepaalde in lid 3 niet. 

Artikel 3 Werktijden

  • 1 De medewerkers kunnen binnen de bedrijfstijd hun werkuren flexibel indelen, met uitzondering van de medewerkers van team uitvoering en ambtenaren die werken op basis van een rooster met vaste werktijden. 

  • 2 Voor de medewerkers van team uitvoeringgelden vaste werktijden. De buitendienstmedewerkers van Milieu en Reiniging werken van 7.30 uur tot 16.00 uur. Ze pauzeren op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 10.15 uur, tussen 12.30-13.00 uur en tussen 15.00 uur en 15.15 uur. De buitendienstmedewerkers van de Groen werken tijdens de zomertijd van 7.30 uur tot 16.15 uur en tijdens de wintertijd van 7.45 uur tot 16.30 uur. Ze pauzeren op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 10.15 uur, tussen 12.30 uur en 13.15 uur en tussen 15.00 uur en 15.15 uur 

  • 3 De medewerkers zijn, na ten hoogste vijf uur aaneengesloten werken in de voormiddag, verplicht te pauzeren. De lunchpauze bedraagt ten minste 30 minuten en ten hoogste 120 minuten en dient te worden opgenomen tussen 12:00 en 14:00 uur. Indien de ambtenaar negen uur of langer op een dag werkt dient de lunchpauze ten minste 45 minuten te bedragen. 

  • 4 Indien een lunchpauze wordt opgenomen welke minder is dan de in het derde lid voorgeschreven minimumduur, dan wordt toch geacht de minimumduur te zijn opgenomen. 

     

     

Artikel 4 Nadere vereisten

  • 1 Tijdens de bereikbaarheidstijden dienen de diensten c.q. afdelingen in het gemeentehuis bezet te zijn. 

  • 2 Van de medewerkers wordt verwacht dat ze hun werktijden afstemmen op het werkaanbod. De direct leidinggevende kan de medewerkers in drukke perioden verplichten meer te werken dan de feitelijke arbeidsduur. 

  • 3 De direct leidinggevende kan medewerkers verplichten om op de ingeroosterde compensatie-uren (ADV) dagen te werken. 

Artikel 5 Compensatie- en bijzonder verlof

  • 1 De medewerker neemt de vrij opneembare uren van de compensatie-uren, die overblijven na aftrek van het aantal compensatie-uren dat verplicht ingeroosterd is, op in overleg met de direct leidinggevende. 

  • 2 De hoofdregel is dat maandelijks, met uitzondering van de maanden juli tot en met september, 8 compensatie-uren worden ingeroosterd. Na toestemming van het sectorhoofd of, indien van toepassing, hoofd van dienst kan, indien dat voor de bedrijfsvoering beter is, een andere wijze van inroostering van compensatie-uren overeengekomen worden. 

  • 3 De direct leidinggevende zorgt er voor dat de medewerkers tijdig vakantie- en/ of compensatie-uren opnemen. 

  • 4 Compensatie-uren die aan het eind van het jaar nog niet opgenomen of ingeroosterd zijn, komen te vervallen. Het meenemen van compensatie-uren naar een volgend jaar is niet toegestaan. 

Artikel 6 Fictieve werktijd

  • 1 De fictieve werktijd is de tijd die in acht wordt genomen indien, als gevolg van de in het derde lid genoemde situaties, geen reguliere boekingen met het tijdsregistratiesysteem hebben kunnen plaatsvinden. 

  • 2 De fictieve werktijd loopt van 8:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 17:00 uur waarbij voor zowel de ochtendwerktijd als de middagwerktijd 4 uren worden gerekend. 

  • 3 In de onderstaande situaties zijn in principe de fictieve diensttijden van toepassing:

    • a.

      gewoon verlof,

    • b.

      buitengewoon- en studieverlof,

    • c.

      het bezoeken van een arts,

    • d.

      bij ziekte en/ of arbeidsongeschiktheid (korter dan vier weken),

    • e.

      bij cursussen, congressen, etc.

  • 4 Voor medewerkers welke op basis van een rooster en/ of vastgestelde tijden werkzaam zijn geldt het bepaalde in lid 2 en 3 niet. De vastgestelde werktijden zijn het uitgangspunt. 

  • 5 Indien een medewerker langer dan vier weken ziek en/ of arbeidsongeschikt is, geldt vanaf de eerste dag van het verzuim de formele arbeidsduur. 

  • 6 Voor het bezoek aan de personeelsbijeenkomsten en recepties is uiterlijk 17.00 uur de eindtijd die vermeld mag worden op de tijdregistratiekaart. 

Artikel 7 Overwerk

  • 1 Van overwerk, in de zin van artikel 3:2:1 Arbeidsvoorwaardenregeling Albrandswaard is pas sprake indien de medewerker:

    • a.

      vooraf opdracht heeft gekregen om over te werken van de directe leidinggevende;

    • b.

      gedurende de week meer dan 42 uur daadwerkelijk heeft gewerkt;

    • c.

      heeft gewerkt op tijdstippen gelegen buiten de bedrijfstijden.

  • 2 Voor parttimers geldt een evenredig deel van 42 uur en worden de bedrijfstijden naar evenredigheid berekend. 

  • 3 Lid 1, sub b is niet van toepassing, indien de medewerker werkzaamheden verricht in het kader van een consignatieregeling. 

Artikel 8 Tijdsregistratie

  • 1 De gewerkte uren dienen via het tijdsregistratiesysteem te worden geregistreerd, behalve voor de medewerkers die op basis van vaste werktijden werken. 

  • 2 De registratie dient door de medewerker zelf vier maal per dag te geschieden, namelijk bij het begin van de ochtendwerktijd, de middagpauze, de middagwerktijd en aan het einde van de middagwerktijd. 

  • 3 Bij niet klokken gelden de bloktijden. 

  • 4 Eventuele correcties dienen in overleg met de direct leidinggevende te worden aangebracht. 

  • 5 Positieve en negatieve saldi op de registratiekaart zijn toegestaan, mits het saldo niet hoger is dan 10 uur positief of negatief. 

  • 6 Bij een saldo hoger dan 10 uur positief vervalt het meerdere. Bij een saldo lager dan 10 uur negatief dient correctie met verlof of compensatie-uren plaats te vinden. 

  • 7 Een positief uren saldo kan, met toestemming van de direct leidinggevende, omgezet worden in een halve of een hele dag verlof tot een maximum van 6 hele (12 halve) dagen per jaar. 

Artikel 9 Hardheidsclausule

In die gevallen, waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college. 

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1 Deze regeling kan worden aangehaald als “Werktijdenregeling". 

  • 2 Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. 

  • 3 Met ingang van de inwerkingtreding van deze regeling wordt de Werktijdenregeling Albrandswaard, zoals vastgesteld op 15 februari 2000, ingetrokken. 

Ondertekening

Poortugaal, 27 februari 2007.
 
Het college van de gemeente Albrandswaard,
 
de secretaris,de burgemeester,
 
 
 
 
J.C.M. Catsmr. H.M. Bergmann 
 
 
 
 

Nieuwe Bijlage 1

ewrerwewrrew