Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de heffing en invordering van afvalstoffenheffing (Verordening afvalstoffenheffing 2021)

Geldend van 29-12-2020 t/m 31-12-2021

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de heffing en invordering van afvalstoffenheffing (Verordening afvalstoffenheffing 2021)

De raad van de gemeente Albrandswaard;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2020;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

BESLUIT:

Vast te stellen de

Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2021

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder “gebruik maken”: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1. Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Voorwerp van de belasting

  • 1. Voorwerp van de belasting is een perceel.

  • 2. Als perceel wordt aangemerkt:

    • a.

      de onroerende zaak, bedoeld in artikel 16, onder a, c, d en f, van de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de roerende zaak, welke duurzaam een aan plaats gebonden is.

    • c.

      een gedeelte van een in onderdeel b bedoelde roerende zaak dat blijkens zijn indeling is bestemd om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt

    • d.

      een samenstel van twee of meer in onderdeel b bedoelde roerende zaken of in onderdeel c bedoelde gedeelten daarvan die bij dezelfde belastingplichtige in gebruik zijn en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar behoren.

    • e.

      het binnen de gemeente gelegen deel van de in onderdeel b bedoelde roerende zaak, van een in onderdeel c bedoeld gedeelte daarvan of van een in onderdeel d bedoeld samenstel.

Artikel 4 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1. De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de belasting wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7 Wijze van heffing

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van gedagtekende kennisgeving waarop de verschuldigde belasting is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 9,--.

  • 4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

  • 5. Belastingbedragen van minder dan € 9,-- worden niet geheven.

  • 6. Voor de toepassing van de bepalingen in het derde en vijfde lid, wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen aangemerkt als één belastingbedrag.

  • 7. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

Artikel 9 Termijnen van betalen

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald uiterlijk drie maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3. De op grond van artikel 7, tweede lid, verschuldigde belasting moet, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, worden betaald:

    • a.

      ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van uitreiking.

    • b.

      ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1. De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2020’ wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening afvalstoffenheffing 2021'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Albrandswaard van 14 december 2020.

De griffier,

drs. Leendert Groenenboom

De voorzitter,

drs. Jolanda de Witte

Bijlage 1 Tarieventabel afvalstoffenheffing 2021

behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2021

Hoofdstuk 1 Maatstaf en tarief afvalstoffenheffing

1.0

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar

 

1.1.1

Bij het gebruik van een perceel door meerdere personen

€ 347,28

1.1.2

Bij het gebruik van het perceel door één persoon

€ 260,40

1.2

Voor het beschikbaar stellen, het gebruik dan wel het wekelijks alternerend ledigen van één grijze minicontainer en één groene minicontainer en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen of het gebruik van een zgn. ‘wijkcontainer’:

 

1.2.1

Voor iedere extra beschikbaar gestelde grijze minicontainer, dan wel het om de twee weken ledigen van de minicontainer en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen

€ 159,72

1.2.3

Voor iedere extra beschikbaar gestelde groene minicontainer, dan wel het om de twee weken ledigen van de minicontainer en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen

€ 80,52

1.3

Het aantal personen dat gebruik maakt van het perceel wordt bepaald naar de situatie per 1 januari van het belastingjaar dan wel op het moment van het ontstaan van de belastingplicht.

 

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

2.1.1

De belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen (met uitzondering van chemische afvalstoffen en asbest) per keer (max. 3m3 per keer)

€ 40,00

2.1.2

Het op aanvraag inzamelen van grove tuinafvalstoffen per aanvraag (max. 3m3 per keer)

€ 40,00

2.1.3

Indien kwijtschelding gemeentelijke belasting is verleend, wordt restitutie voor het inzamelen van grof huishoudelijk of grof tuinafval verleend voor maximaal € 80,-- (2 keer € 40).

 

2.1.4

Eenmalige kwijtschelding voor het inzamelen van grof huishoudelijk afval na overlijden.

 

2.2

De belasting voor het achterlaten van grove huishoudelijke afvalstoffen (met uitzondering van chemische afvalstoffen en asbest) op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats meer dan 8 bezoeken a 0,5m3 (= max. 4m3) per jaar.

per m³

€ 13,40

2.3

Voor het verwijderen van onbeheerd achtergelaten afvalstoffen (illegale afvaldumping, bijv. bijplaatsingen)

€ 66,90

2.4.1

Het op aanvraag omwisselen van een minicontainer, voor de eerste keer gratis en daarna per keer

€ 75,00

2.4.2

Voor het alsnog verstrekken van een eerder geweigerde minicontainer

€ 0,00

2.4.3

Voor het op aanvraag verstrekken van een vervangende minicontainer als gevolg van beschadiging of verlies door eigen schuld

€ 75,00

2.5

De belasting voor het verstrekken van een nieuwe afvalpas.

€ 20,00

Behoort bij het raadsbesluit van 14 december 2020.

De griffier,

drs. Leendert Groenenboom