Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent veiligheid

Geldend van 16-02-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent veiligheid

Voorwoord

Veilig zijn en je veilig voelen zijn belangrijke voorwaarden om prettig te kunnen wonen en werken in onze gemeente Albrandswaard. Als gemeente werken we samen met, politie, boa’s, wijkpreventie, brandweer en andere veiligheidspartners, maar ook met inwoners, aan een veilige woon- en werkomgeving. Wij vinden het belangrijk met inwoners en ondernemers in gesprek te zijn over wat zij belangrijk vinden en welke ideeën er leven ter verbetering van de leef- en werkomgeving. Periodiek meten we dan ook de veiligheid middels de veiligheidsmonitor van de VAR. We zien dat in de afgelopen veiligheidsmonitor het veiligheidsgevoel van inwoners wat is gestegen. Dat is een mooi resultaat, maar het kan altijd beter. Veiligheid vraagt een actieve opstelling. Alert zijn op signalen van inwoners en ondernemers.

Veiligheid creëren we samen. Samen met onze veiligheidspartners, zoals de politie, brandweer, Openbaar Ministerie, veiligheidsregio, GGZ, inwoners, instellingen en ondernemers. In het voorliggende Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024 hebben we de prioriteiten voor de komende vier jaar op een rij gezet. Het Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024 is een coproductie van gemeente, (veiligheids)organisaties, inwoners en ondernemers. Het geeft inzicht en kaders in de manier waarop de komende vier jaren wordt gewerkt om de veiligheid in Albrandswaard te bevorderen, de leefbaarheid te verhogen en de veiligheidsbeleving bij inwoners te vergroten.

Een veilige gemeente is het resultaat van een intensieve samenwerking van zowel gemeente en partners als van de inwoners zelf. Ik zie ook graag weer de komende jaren een succesvolle samenwerking tegemoet met iedereen die zijn of haar steentje kan bijdragen aan een veilig(er) Albrandswaard.

Jolanda de Witte

Burgemeester Albrandswaard

Strategisch kader

Inleiding

Voor u ligt het Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024 van de gemeente Albrandswaard. Het veiligheidsbeleid wordt één keer in de vier jaar opnieuw opgesteld en de prioriteiten herijkt. Het vorige Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 loopt dit jaar af. De Politiewet beschrijft in artikel 38b dat gemeenten minimaal eens in de vier jaar een plan moeten vaststellen waarin de doelen worden vastgesteld op het gebied van veiligheid.

In het Integraal Veiligheidsbeleid bepalen we wat nodig is om de veiligheid en het veiligheidsgevoel in onze samenleving te waarborgen. De onderwerpen zijn niet altijd nieuw en sluiten aan bij eerder ingezet beleid. Een groot aantal thema’s zal daarom bekend voorkomen. We zien echter wel verschuivingen in de prioritering van de thematiek, door ontwikkelingen in de wereld om ons heen (landelijk en/of regionaal).

Ter voorbereiding en invulling voor dit nieuwe beleid zijn we in gesprek gegaan met onze zorg- en veiligheidspartners (bijeenkomsten) en inwoners (enquête of persoonlijk gesprek). Hierbij is getoetst welke prioriteiten gesteld moeten worden, welke ontwikkelingen op ons af komen en hoe we deze het beste kunnen aanvliegen. De gemeenteraad levert middels een beeldvormende commissievergadering haar input op het plan.

Bestuurlijke uitgangspunten

Het integraal veiligheidsbeleid 2021-2024 kent de volgende (bestuurlijke) uitgangspunten:

  • Het belang van regievoering; vasthouden, borgen en verbeteren.

  • De samenwerking tussen de driehoekpartners (gemeente, OM en politie) is het fundament van de veiligheidsaanpak. Hierin zijn afstemming, afspraken maken en informatie-uitwisseling de speerpunten.

  • Een solide samenwerking met onze interne partners (andere beleidsdisciplines), externe partners (zoals politie, brandweer en instellingen), inwoners en bedrijven.

  • Preventie; het maken van de beweging ‘naar de voorkant’.

  • De verbeterpunten uit het rekenkameronderzoek (2018) integreren in dit beleid en andere veiligheidsplannen, zoals het gebruiken van de gezamenlijke input van partners, inwoners en de gemeente als basis, de doelen SMART formuleren ten behoeve van de verantwoording en een logische samenhang creëren tussen het meerjarige veiligheidsbeleid en de jaarlijkse Actieplannen.

Strategische doelstellingen

De gemeente Albrandswaard wil een veilige woon- en leefomgeving bieden en behouden voor haar inwoners, bedrijven en instellingen. Dit in zowel subjectieve (veiligheidsgevoel) als in objectieve (cijfers) zin. Middels de verschillende veiligheidsonderzoeken worden de subjectieve en objectieve veiligheid gemeten en gemonitord en wordt waar nodig (extra) actie ondernomen. De verschillende veiligheidspartners vervullen in dit geheel een belangrijke rol en hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid. Zij zijn betrokken bij het verbeteren van de veiligheidssituatie en veiligheidsacties.

Veiligheidspartners

Belangrijke externe partners in het kader van het veiligheidsbeleid zijn:

  • Inwoners (huishoudens, wijkfora, buurtpreventie, buurt bestuurt etc.)

  • Ondernemers

  • Maatschappelijke partners (o.a. sportverenigingen en kerken)

  • Stichting Welzijn Albrandswaard (jongerenwerk)

  • Woningcorporaties

  • RET

  • DCMR

  • Regionaal Evenementenbureau

  • Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

  • Nationale Politie (eenheid Rotterdam-Rijnmond)

  • Openbaar Ministerie

  • Gemeenten Ridderkerk en Barendrecht

  • Bureau HALT

  • Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond

  • Buurtbemiddeling (via Facet Ridderkerk)

  • Regionaal Inlichtingen en expertisecentrum (RIEC)

  • Hennepteam

  • Antes

  • Fivoor

  • Pak je Kans

Belangrijke interne partners in het kader van het veiligheidsbeleid zijn:

  • Cluster Veiligheid (APV/Bijzondere wetten en BOA’s)

  • Cluster Maatschappij (Lokaal Wijkteam/Lokaal Zorgnetwerk/Procesregisseur Jeugd & Veiligheid)

  • Afdeling Bouw en Woningtoezicht

  • Afdeling Beheer en Onderhoud

  • Afdeling Communicatie

Leeswijzer

Na bovenstaand strategisch kader volgt in het volgende hoofdstuk de evaluatie van het integraal veiligheidsbeleid 2017-2020. Daarna volgen de prioriteiten voor 2021-2024. Vervolgens worden de overige strategische thema’s (lopende zaken) benoemd. Als laatste wordt de organisatorische borging van het beleid uiteengezet.

Evaluatie Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020

In dit hoofdstuk blikken we terug op de afgelopen vier jaar; op de gestelde prioriteiten, de cijfers, het veiligheidsgevoel en de uitgevoerde acties naar aanleiding van deze prioriteiten. In onderstaande overzichten zijn de cijfers over de eerste helft van 2020 opgenomen.

Covid-19

Om een regionale aanpak (voor alle hulpdiensten) en sturing op de aanpak van het coronavirus te organiseren is besloten om in maart 2020 op te schalen naar de GRIP 1 4 structuur. GRIP 4 staat voor het opschalingsniveau bij een gemeente overschrijdend incident. Kort gezegd betekent dit dat de voorzitter van de Veiligheidsregio (VRR), de burgemeester van Rotterdam, zijn bevoegdheden op het terrein van openbare orde en veiligheid inzet om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In een regionale noodverordening worden de handhavingskaders vastgelegd die voortvloeien uit de genomen maatregelen vanuit het kabinet. Deze noodverordening wordt opgelegd en ondertekend door de voorzitter van de VRR. Op lokaal niveau is een gemeentelijk beleidsteam (GBT) geformeerd waarin, naast de burgemeester, de eerste locoburgemeester, gemeentesecretaris, raadsgriffier, hoofd regieteam, adviseur bestuurscommunicatie en de regisseur veiligheid zitting hebben. In dit team wordt het colour lokale van de crisis besproken.

Door de coronacrisis kunnen onderstaande cijfers over 2020 een vertekend beeld van het uitgevoerde beleid geven. We zien dat cijfers bij bepaalde prioriteiten sterk da(a)l(d)en en bij andere juist sterk toenamen, hetgeen niet overeenkomt met de trends in voorgaande jaren. Voorbeelden hiervan zijn de woninginbraken en geweldsdelicten. Handhandhaving van de noodverordening vergt extra inzet en inspanning naast de reguliere handhavingszaken. Ook dit aspect kan terugvloeien op de cijfers. De Corona-maatregelen zorg(d)en ervoor dat problematiek wellicht meer uit het zicht plaatsvindt, zowel ‘achter de voordeur’ als online. Daardoor bestaat de kans dat pas in een later stadium op onveilige situaties gereageerd kan worden dan normaal. Het is zaak hier extra scherp op te zijn vanuit de gemeente en haar partners. Mogelijk dat hierdoor nieuwe veiligheidsvraagstukken of –uitdagingen zich voordoen. Door dit alles is aanpassing noodzakelijk op het proces en uitvoering van het Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024.

Veiligheidsgevoel inwoners

Inwoners voelen zich veiliger in Albrandswaard. Kijkend naar de subjectieve veiligheid scoort de gemeente in 2019 op alle punten beter ten opzichte van 2017, alhoewel het om een relatief kleine verhogingen gaat.

In zowel 2017 als 2019 heeft een subjectiviteitsonderzoek plaatsgevonden dat gepubliceerd is in het Gezamenlijk Veiligheidsbeeld van de VeiligheidsAlliantie Rotterdam-Rijnmond (VAR). Hieronder worden enkele uitkomsten kort uiteengezet.

 

2017

2019

Leefbaarheid (rapportcijfer)

7.5

7.8

Sociale Cohesie (rapportcijfer)

6.3

6.4

Veiligheidsbeleving (rapportcijfer)

7.3

7.5

Sociale overlast (% veel overlast)

10.7 %

6.8 %

 
 
 

Tevredenheid gemeente

37.6 %

42.6 %

Ontevredenheid gemeente

12.1 %

11.2 %

Tevredenheid politie

25.1 %

24.5 %

Ontevredenheid politie

9.2 %

7.4 %

Prioriteiten

Onderstaande prioriteiten waren geformuleerd in het IVB 2017 – 2020.

Aanpak jeugdoverlast en alcohol- en drugspreventie

 

2017

2018

2019

2020 (1e helft)

Jeugdoverlast - politie meldingen

66

35

52

54

Jeugdoverlast - gemeente meldingen

22

27

21

65

Het is terug te zien dat de meeste overlastmeldingen over jeugd bij de politie worden gemaakt. Verreweg de meeste meldingen gaan over speellocaties in de wijken die oudere jeugd gebruikt als hangplek. Bij het verlaten van deze plek wordt regelmatig afval achtergelaten. Dit zorgt voor veel irritatie bij omwonenden. De overlastlocaties wisselen, maar de afgelopen jaren zagen we de meeste vernielingen bij SV Poortugaal (sportcomplex) en de scholencampus in Portland.

Er zijn geen groepsscan (voormalig BEKE) groepen in Albrandswaard geweest de afgelopen jaren.

Alcohol- en drugspreventie

Het programma alcohol- en drugspreventie wordt ingekocht via Stichting Welzijn Albrandswaard (SWA). De jongerenwerkers brengen dit onderwerp bij verschillende bijeenkomsten onder de aandacht en gaan hierover het gesprek aan met de jeugd. Dit verloopt naar tevredenheid.

Halt

 

2017

2018

2019

2020 (1e helft)

Verwijzingen Halt

11

8

13

11

Vanuit de afdeling veiligheid worden activiteiten van stichting Halt ingekocht. Zij verzorgen verschillende preventielessen op scholen en hebben zitting in het afstemmingsoverleg (voorheen GOSA), dat wordt georganiseerd door de Regisseur Jeugd en Veiligheid. In beide biedt Halt een meerwaarde. De afgelopen jaren lijkt het aantal verwijzingen naar Halt stabiel, maar de cijfers over de eerste periode van 2020 lijken een forse stijging te laten zien. Dit hoeft niet te betekenen dat de jeugdcriminaliteit ook daadwerkelijk is gestegen, maar kan bijvoorbeeld ook het gevolg zijn van een betere samenwerking tussen Halt en de politie. Een verwijzing naar Halt vindt plaats wanneer een jongere een licht strafbaar feit heeft gepleegd en een buitenstrafrechtelijke aanpak passend is.

Aanpak High Impact Crimes

Onder High Impact Crimes vallen diefstal, woninginbraken, straatroven, overvallen en geweldsmisdrijven.

Woninginbraken en voertuigcriminaliteit

 

2017

2018

2019

2020 (tot Q3)

Woninginbraken

76

80

82

33

Diefstal van/uit voertuigen

97

85

73

79

In het kader van woning- en voertuigcriminaliteit is er afgelopen jaren veel inzet geweest met preventieve en repressieve acties. Voorbeelden hiervan zijn bewustwordingsacties en de integrale wijkschouwen. Albrandswaard heeft een gunstige ligging voor het ‘vluchten’ na een misdrijf. Middels de Groene Kruisweg, A15, Carnissebaan of de onderdoorgang de Waterkering zijn er voldoende uitvalswegen beschikbaar. De laatste jaren zagen we vooral dat Portland werd geteisterd door diefstallen van of uit voertuigen. Op deze uitvalswegen zijn er ook meerdere controles en actieweken uitgevoerd vanuit de politie. Er was (voornamelijk in Portland) veel sprake van mobiel banditisme, waarbij in één nacht vele inbraken werden gepleegd. De daling van het aantal woninginbraken is ook landelijk een trend. De verwachting is dat dit een effect is van de Corona-crisis, waarbij inwoners veelal thuis zijn en inbrekers dus minder gemakkelijk hun gang kunnen gaan.

Geweldsmisdrijven

 

2017

2018

2019

2020 (tot Q3)

Huiselijke geweld

14

19

31

23 (1e helft)

Huisverboden

4

2

3

10

Bedreiging

66

67

54

47

Mishandeling

58

64

74

58

De laatste jaren zien we een stijging van het aantal meldingen huiselijk geweld en mishandelingen. De meldingen mishandeling en bedreigingen zijn grotendeels te relateren aan cliënten van Antes. Vanuit de politie, gemeente en Antes is in dat kader benadrukt bij omwonenden dat er melding gemaakt moet worden van incidenten. Deze bewustwording heeft geleid tot hogere meldingscijfers. Voor wat betreft huiselijk geweld (ook wel: geweld in afhankelijkheidsrelaties (betreffen de relationele sfeer)) is de stijging vanaf 2019 deels te verklaren door de aanscherping van de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.

 

2017

2018

2019

2020 (tot Q3)

Straatroof

5

1

5

4

Overvallen

1

1

2

0

In Albrandswaard vinden, in verhouding tot andere gemeenten, relatief weinig overvallen en straatroven plaats. Wel hebben deze, in vergelijking met andere vormen van criminaliteit, een grotere impact op de slachtoffers. In 2020 is er één keer aandacht voor geweest op bureau Rijnmond (regionale opsporingszender) en in Opsporing Verzocht naar aanleiding van een overval in Poortugaal.

Fietsendiefstallen

 

2017

2018

2019

2020 (tot Q3)

brom- snor- fietsdiefstallen

107

77

111

76

De afgelopen jaren heeft de gemeente veel preventieve acties uitgevoerd met betrekking tot (brom)fietsdiefstallen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de studentenactie met het Zadkine, FF Vlot 2e Slot, inzet particuliere beveiliging en een actiemaand tegen fietsendiefstal. Daarnaast hebben er aanpassingen plaatsgevonden bij de beide metrostations: bij station Rhoon is het voorportaal aangepakt (door het plaatsen van fietsenrekken en aanbrengen van belijning) en bij station Poortugaal de fietsenstalling. Deze metrostations behoren immers tot de ‘hotspots’ van (brom)fietsdiefstal. Het lijkt erop deze aanpak tot een flinke daling heeft geleid.

Aanpak ondermijning

Ondermijning heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen vanuit de gemeente. Er zijn onder andere een werkgroep en een stuurgroep opgericht, er hebben acties plaatsgevonden, medewerkers zijn getraind en er is nieuwe wet- en regelgeving ingevoerd en toegepast. Er vallen vele onderwerpen onder het containerbegrip Ondermijning, waaronder drugshandel, spookbewoning, witwassen, uitbuiting en mensenhandel. Uiteraard kan de gemeente de aanpak van ondermijning niet uitvoeren zonder de politie, Openbaar Ministerie en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC). Er zijn de afgelopen jaren goede contacten opgebouwd, waardoor de samenwerking zijn vruchten afwerpt.

Drugs

 

2017

2018

2019

2020 (1e helft)

Drugshandel

8

10

7

4

Overlast drugs/drank

26

24

25

12

Hennepkwekerijen opgerold

3

0

2

0

In 2018 is het Damocles beleid ingevoerd in Albrandswaard. Hiermee heeft de burgemeester de bevoegdheid gekregen om op basis van de Opiumwet artikel 13B woningen of panden te sluiten waar drugs in worden gevonden. Sinds de invoering hiervan in 2018 is er in 2018 één woning gesloten (na aantreffen drugslaboratorium) en in 2020 één bedrijfspand (na aantreffen hennepkwekerijen). Tevens zijn er in 2018 en 2019 bestuurlijke waarschuwingen uitgedeeld op basis van de Opiumwet. Daarnaast is er in 2020 een preventieve last onder dwangsom uitgereikt aan een drugsdealer.

In 2020 is het Bibob beleid herijkt in Albrandswaard. Met het aangepaste Bibob beleid is ons toepassingsbereik van de Wet Bibob uitgebreid. Voorheen pasten wij de Bibob toets standaard toe op de horecabranche. Het beleid is nu uitgebreid naar o.a. WABO-vergunningen, subsidies en vastgoedtransacties. De toets wordt op deze nieuwe gebieden risicogericht en signaal gestuurd ingezet. Met het herijkte Bibob beleid versterken we onze weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit

Bestuurlijke maatregelen

Naast de hierboven genoemde bestuurlijke waarschuwingen zijn er op basis van illegale prostitutie in 2017 en 2019 preventieve last onder dwangsommen opgelegd. In 2018 is er een bestuurlijke waarschuwing uitgereikt op basis van de woningwet na overtreding van de Wet Wapens en Munitie.

Acties Ondermijning

Onder de noemer Ondermijning hebben de afgelopen jaren meerdere acties plaatsgevonden. Het doel van deze acties was om ongeregeldheden bloot te leggen en branches waar criminaliteit gemakkelijk kon plaatsvinden te controleren. In dit kader zijn er acties geweest bij/omtrent de jachthaven, spookbewoning, ANPR controles vanuit de politie en horeca controles. Vanuit de afdeling APV hebben er meerdere zogenoemde BIBOB toetsen plaatsgevonden.

Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC)

Bij gemeente overstijgende onderzoeken kan er onder de vlag van het RIEC een zogenoemde RIEC-casus worden gestart. Deze casus wordt dan integraal met de partners opgepakt. In zowel 2018 als 2020 is de gemeente samen met de politie een RIEC-casus gestart. De casus uit 2018 is afgerond en hierin zijn ook enkele veroordelingen uitgesproken door de rechter. De casus van 2020 loopt momenteel nog.

Aanpak personen met verward gedrag

 

2017

2018

2019

2020 (1e helft)

Verwarde / overspannen personen

73

80

105

62

De cijfers met betrekking tot personen met verward gedrag zijn hoog in Albrandswaard. Een groot deel van deze cijfers is te relateren aan cliënten van zorginstelling Antes. De stijging in het aantal meldingen kan naast een toename in de problematiek ook voortkomen uit een positieve beweging, namelijk inwoners en partners die eerder melding doen van signalen.

Ervaren overlast

De meeste overlast aangaande deze personen wordt ervaren in de omgeving van het Antes-terrein, Poortugaal dorp en (in de omgeving van) metrostation Poortugaal. Afgelopen jaren zijn er vanuit de gemeente, politie en Antes meerdere inspanningen verricht om de ervaren overlast te verminderen. Dit is een lang en moeilijk traject wat een continu karakter heeft, omdat er helaas geen hapklare oplossing bestaat.

Aanpak senioren en veiligheid

 

2017

2018

2019

2020 (1e helft)

Babbeltrucs

6

5

2

7

In de aanpak senioren en veiligheid werd er twee sporen bewandeld: woningchecks en preventie op het gebied van babbeltrucs. Omtrent de preventie babbeltrucs heeft er een communicatie actie plaatsgevonden, die ook landelijk werd uitgerold, om onze inwoners bewust te maken en te waarschuwen. Gezien het relatief hoge aantal in 2020 is het continueren van deze acties belangrijk.

Woningchecks

In 2017 is de gemeente in samenwerking met de brandweer en Stichting Wooncompas begonnen met woningchecks. Tijdens deze checks voert de brandweer in de gehele woning controles uit omtrent brandveiligheid en hangt waar nodig rookmelders op. Van 2017 tot en met 2019 is al het woningbezit van Wooncompas aangeschreven en (bij toestemming van de bewoners) bezocht. In 2019 is dit project van start gegaan bij het woningbezit van Woningbouwvereniging Poortugaal. Dit zal nog enkele jaren in beslag nemen.

Conclusie

Gedurende de looptijd van het IVB 2017-2020 is een hoop gedaan in het kader van veiligheid. De prioriteiten bleken passend en vanuit alle prioriteiten hebben acties plaatsgevonden. Gezien de voortdurende actualiteit worden alle prioriteiten gecontinueerd in nieuwe integraal veiligheidsbeleid. Daarnaast zijn andere/extra accenten en prioriteiten opgenomen. Lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen hebben gemaakt dat de prioriteiten in dit nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024 zijn aangescherpt en geactualiseerd ten opzichte van het vorige beleid. De aanpak senioren en veiligheid wordt opgenomen in de lijst ‘overige strategische thema’s’.

Prioriteiten 2021 - 2024

Voor de komende vier jaar hebben we, in samenspraak met onze partners en inwoners en terugkijkend naar de evaluatie van het integraal veiligheidsbeleid 2017-2020, de volgende prioriteiten vastgesteld: Zorg en Veiligheid, Klinieken in Poortugaal, Woninginbraken, voertuigcriminaliteit, en fietsendiefstal, Jeugd en Ondermijning. De prioriteiten zijn afgestemd op de landelijke, regionale en lokale prioriteiten van politie, OM en onze buurgemeenten.

Partnerbijeenkomsten en (inwoners)enquête

Tijdens twee partnerbijeenkomsten is uitgebreid stilgestaan bij de prioriteiten, zoals deze hierboven zijn benoemd. Partners hebben hun feedback, aanvullingen, aanpassingen en gedachten gedeeld met de gemeente en elkaar aangaande de prioriteiten en bijbehorende accenten. Na de uitwerking van hun input hebben partners input kunnen leveren op de eerste conceptversie. Daarnaast hebben partners die niet aanwezig konden zijn bij de bijeenkomst hun input geleverd middels een enquête. Accenten die gelegd zijn betreffen cybercrime/online activiteit, preventie (op alle thema’s), specifieke doelgroepen (zoals jongvolwassenen en senioren) en fysieke veiligheid. Ook werd op verschillende thema’s het belang en de gewenste vorm van integrale samenwerking benadrukt.

Inwoners hebben onder andere middels een enquête input geleverd voor het beleid. Deze input is verwerkt in onderstaande prioriteiten of overige strategische thema’s, of wordt opgenomen in het jaarlijkse Actieplan Veiligheid. Vanuit de inwoners liggen de accenten voornamelijk op fysieke veiligheid (zoals verkeersveiligheid en verlichting) en overlast.

Hieronder wordt per prioriteit de doelstelling en voorgenomen aanpak uiteengezet. Hierbij dienen we ons bewust te zijn van de onzekerheid die de Corona-crisis met zich meebrengt, welke eventueel effect kan hebben op het uitvoeren van de aanpak en het realiseren van de doelstellingen.

Zorg en Veiligheid

Sommige inwoners hebben te maken met een opeenstapeling van problematiek, bijvoorbeeld een combinatie van psychische klachten, een verstandelijke beperking, verward gedrag, verslaving, schooluitval, armoede of schulden. Deze mensen zijn regelmatig slachtoffer van misbruik en criminaliteit of veroorzaken zelf overlast en veiligheidsproblemen. We willen hen perspectief bieden en recidive verminderen. Ten behoeve van de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente én met het oog op de steeds complexere zorgvragen, is het van groot belang dat zorg- en veiligheidspartners goed met elkaar samenwerken. De gemeente kan hier sinds de decentralisaties in het sociaal domein zelf de regie opvoeren.

Binnen de casuïstiek van de verschillende sub-thema’s van Zorg en Veiligheid staat integraal samenwerken voorop. Daarbij dragen de partijen en domeinen gezamenlijk bij aan een sluitend plan van aanpak en committeren zich hieraan. Dit vraagt óók van het domein Veiligheid en haar partners om een domein overstijgende blik en bewustwording van gedeelde verantwoordelijkheid. Preventie en vroeg signalering wordt daarbij extra belangrijk; we willen (opkomende) problematiek aan de voorkant aanpakken, om de individuele en maatschappelijke (financiële) impact aan de achterkant te beperken.

Personen met verward gedrag

De cijfers omtrent verwarde/overspannen personen liggen hoog in Albrandswaard. In de eerste helft van 2020 zijn 62 meldingen binnengekomen. Grotendeels komt dit door de aanwezigheid locatie van Antes (psychiatrisch ziekenhuis) in onze gemeente. Anderzijds komt dit doordat personen met verward gedrag (langer) thuis wonen, omdat er geen adequate hulp voor hen beschikbaar is. In het Lokaal Zorgnetwerk overleg wordt deze (thuiswonende) doelgroep besproken, wordt er met alle partners gezocht naar passende hulp en wordt maatwerk toegepast. Een belangrijke voorwaarde voor maatwerk is een adequaat woningaanbod. Inwoners (veelal senioren) die verward gedrag vertonen doordat zij kampen met dementie, krijgen de komende periode op verzoek van de partners extra aandacht.

Een goede samenwerking tussen onze lokale en regionale partners vormt de kern van de aanpak. Partners zien deze prioriteit als een integrale verantwoordelijkheid en werken als netwerk ‘naast elkaar’ in plaats van ‘na elkaar’. Daarbij geven zij aan dat privacywetgeving soms een belemmering vormt, waardoor we het extra belangrijk vinden om afspraken te maken over het uniform toepassen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Inwoners kunnen op verschillende niveaus acute en niet-acute meldingen doen van verwarde personen en zo hun zorgen uiten. Er zijn verschillende plekken in de gemeente waar de meldingen van verwarde/overspannen personen vaak voorkomen. Twee daarvan zijn de omgeving van de beide metrostations en op de perrons/in de treinstellen. De handhavers van de RET en onze eigen boa’s hebben nauwelijks handvatten om deze personen te helpen of aan te pakken. Hierdoor moet bij elke melding de politie ingeschakeld worden, wat sterk op hun capaciteit drukt. In het kader van actiegerichtheid en snel kunnen handelen is het zaak om iedere partij goed in positie te brengen binnen de geldende kaders en afspraken. Omdat deze problematiek niet nieuw is en herkenbaar is in meerdere gemeenten gaat afdeling Openbare Orde het gesprek aan met zowel de RET, regio gemeenten als ons lokale wijkteam om tot een integrale oplossing te komen van dit probleem.

Wet verplichte GGZ ( WvGGZ ) en Wet Zorg en Dwang ( Wzd )

Met ingang van 1 januari 2020 zijn de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ) en de Wet zorg en dwang (Wzd) in werking getreden. Beide wetten gaan in op het uitvoeren van verplichte zorg. Verplichte zorg is voor iedereen ingrijpend. De wetten hebben daarom als uitgangspunt dat dwang zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Dit betekent dat er altijd eerst goed moet worden gekeken naar de mogelijkheid om vrijwillige zorg te bieden. Als het niet anders kan dan de zorg te verplichten, moet de duur daarvan zoveel mogelijk worden beperkt.

In het kader van de Wet verplichte GGZ kan na melding van verward gedrag een verkennend onderzoek worden uitgevoerd, waaruit moet blijken of er zorg nodig is. Als zorg nodig blijkt te zijn, moet uit het gesprek met de cliënt blijken of hij/zij bereid is tot vrijwillige zorg. Een goede afstemming met de ketenpartners is hierbij nodig. Ook kan op advies van een psychiater onmiddellijk verplichte geestelijke gezondheidszorg ingezet worden als de burgemeester daarvoor een crisismaatregel afgeeft. De cliënt in kwestie heeft in het kader van de crisismaatregel het recht om door de burgemeester te worden gehoord. Aan de signalen van familie of naasten wordt in de wet meer waarde gehecht. Naaste familieleden en direct betrokkenen krijgen meer inspraak bij de beslissing of verplichte zorg nodig is.

De Wzd is gericht op personen met een psychogeriatrisch en/ of verstandelijke beperking met een indicatie voor zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). De Wzd regelt de rechten van mensen die onvrijwillige zorg krijgen en regelt een gedwongen opname.

We schenken de komende periode aandacht aan de doorontwikkeling van de aanpak vanuit deze wetten, specifiek gericht op de rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen.

De implementatie van bovengenoemde wetten houdt verband met de aanpak van personen met verward gedrag. Daarbij willen we de verschillende doelgroepen beter in beeld krijgen. Ook moet er aandacht worden geschonken aan preventie en de inschatting van het risico en zwaartepunt binnen bepaalde casuïstiek.

Bedreigingen / mishandelingen

Er is een stijging in de cijfers van bedreigingen en mishandelingen te zien in Albrandswaard. Tot aan de zomer van 2020 werden 23 meldingen van huiselijk geweld, 34 van bedreiging en 49 van mishandeling gedaan en werden 8 huisverboden opgelegd. Mogelijk is in het kader van huiselijk geweld en kindermishandeling de aangescherpte Meldcode hierop van invloed. Daarnaast kan de extra aandacht voor bewustwording op deze thema’s een oorzaak zijn. Factoren zoals armoede/schulden, stress, relatieproblemen en psychische problematiek zijn immers van grote invloed op deze problematiek. Aangezien deze factoren mogelijk versterkt worden door de Corona-maatregelen, kan dit deels ook de stijging in cijfers verklaren. Een goede aanpak vraagt om preventie, vroeg signalering en het realiseren van een duurzame oplossing voor de veiligheidsproblematiek. Ook hierbij is een sterke integrale samenwerking tussen de verschillende netwerkpartners een voorwaarde.

De komende jaren blijven wij deze cijfers op de voet volgen en onderzoeken, om tot een goede analyse en integrale aanpak kunnen komen. Inzicht in de doelgroepen en oorzaken speelt daarbij een grote rol. In Albrandswaard valt bijvoorbeeld op dat relatief veel jongvolwassenen (18-27 jaar) nog bij hun ouders wonen en als pleger van geweld (soms naar de ouders) worden gezien. Ook blijft de gemeente (in samenwerking met partners) huiselijk geweld aanpakken middels het huisverbod. Dit is een effectief middel waarmee verdere escalaties voorkomen kunnen worden.

Doelstelling

Veiligheid van inwoners vergroten door een sterke samenwerking te realiseren tussen zorg- en veiligheidspartners op het gebied van preventie en passend hulpaanbod.

Hoofdlijnen aanpak

  • -

    Korte lijnen houden tussen het wijkteam, lokaal zorgnetwerk, politie en andere hulpverlenende instanties om tot effectieve preventie en passend hulpaanbod te komen.

  • -

    In gesprek blijven met de RET om dit onderwerp te monitoren.

  • -

    Zitting houden in het Lokaal Zorgnetwerk overleg om de lijnen met veiligheid kort te houden.

  • -

    Zitting houden in het Zorg- en Veiligheidshuis (door de regisseur jeugd & veiligheid).

  • -

    Woonoverlast casussen m.b.t. verwarde personen integraal oppakken zodat passende hulp ingezet kan worden.

  • -

    Blijven inzetten van het middel ‘huisverbod’ om verdere escalaties te voorkomen en hulpverlening in te zetten.

  • -

    Inzetten op goede samenwerking tussen Veilig Thuis en de gemeente.

  • -

    Deskundigheidsbevordering van professionals op dit thema en de specifieke doelgroepen.

  • -

    Uniformeren van de toepassing van de AVG.

  • -

    Door ontwikkelen meldpunt personen met verward gedrag.

  • -

    De regievoering van deze onderwerpen ligt zowel bij afdeling Maatschappij als bij afdeling Openbare Orde.

Veiligheid en veiligheidsgevoel omwonenden GGZ Klinieken Poortugaal

De aanwezigheid van een GGZ instelling en TBS kliniek in Poortugaal heeft invloed op de veiligheid en het veiligheidsgevoel van inwoners, met name in de directe omgeving. Op verzoek van onze inwoners zijn we in 2019 samen met Antes en Fivoor gestart met inwonersbijeenkomsten om gezamenlijk in gesprek te gaan over de effecten op de omgeving en hiervoor oplossingen in te zetten. De ontsnapping van twee patiënten uit Forensisch Psychiatrisch Centrum de Kijvelanden in maart 2020 heeft de urgentie geïllustreerd om hier gezamenlijk in te blijven investeren. Onze partners en inwoners hebben het belang aangegeven om hier de komende jaren verder mee aan de slag te gaan. Communicatie is een van de belangrijkste aandachtspunten. Inwoners hebben aangegeven terug te willen zien dat zij in beeld zijn bij de gemeente en haar partners. Een van de initiatieven is de pilot sms-dienst dat in samenspraak met omwonenden, de klinieken, politie en het openbaar ministerie, op 16 juli 2020 is gestart. Bij situaties die (mogelijke) impact hebben op de omgeving van de klinieken in Poortugaal worden omwonenden met een sms-bericht geïnformeerd.

Ook de verdere ontwikkelingen op het terrein van Antes heeft de komende jaren aandacht. Communicatie en participatie met belanghebbenden, waaronder met name de omwonenden, staan de komende jaren centraal. Zo zijn in het najaar van 2020 onder andere de inwoners betrokken bij de start van het vooronderzoek naar de effecten van eventuele woningbouw op het Antes terrein.

De aanwezigheid van de klinieken heeft ook effect op overlast in de omgeving. Bijvoorbeeld door personen met verward gedrag, verslaving en vervuiling. Blijvende aandacht voor de samenwerking met Antes en Fivoor en omwonenden is van belang om hier adequaat op in te kunnen blijven spelen. Met elkaar in gesprek blijven en samen oplossingen bedenken die aansluiten op de onderlinge behoeften zijn belangrijke ingrediënten om tot haalbare verbeteringen te komen.

Doelstelling

Inzicht in de impact van de klinieken op de veiligheid in Albrandswaard en het vergroten van het veiligheidsgevoel inwoners.

Hoofdlijnen aanpak

  • -

    Inwonersbijeenkomsten organiseren om in gesprek te blijven over de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de omgeving van de klinieken in Poortugaal

  • -

    De impact van de klinieken op de omgeving objectiveren door de cijfers apart te vermelden waar mogelijk

  • -

    Initiatieven in samenspraak met inwoners en partners toepassen ter verbetering van overlast

  • -

    Communicatie met en richting omwonenden blijven optimaliseren in samenwerking met de klinieken

Woninginbraken, voertuigcriminaliteit en (brom)fietsendiefstal

Woninginbraken, voertuigcriminaliteit (diefstal van en uit auto’s) en (brom)fietsdiefstal zijn zogenaamde ‘High Impact Crimes’. Ze hebben grote impact op slachtoffers, waardoor het veiligheidsgevoel in de wijken daalt. De aanpak hiervan vraagt om een integrale samenwerking met onder andere politie, OM, inwoners en ondernemers. Partners benadrukken hierbij de meerwaarde van preventie. Door extra alertheid en bewustwording bij inwoners en ondernemers te creëren, kunnen verdachte situaties en personen eerder opgemerkt en opgepakt worden.

De afgelopen jaren hebben we meermaals gezien dat de aanpak op voertuigcriminaliteit een uitdaging is, onder andere door mobiel banditisme; groepen die Europa doorreizen met het doel om misdrijven te plegen. Omdat Albrandswaard (voornamelijk Portland) een gemeente is met gunstige uitvalswegen komt deze vorm regelmatig voor, waarbij de pakkans gering is. Middels preventieve acties proberen wij bewustwording te creëren onder onze inwoners op het gebied van parkeren op veilige plekken, goed afsluiten van de auto en het meenemen van waardevolle spullen.

De cijfers omtrent (brom)fietsendiefstal in onze gemeente fluctueren. Diefstallen vinden voornamelijk plaats in de omgeving van de beide metrostations. In de afgelopen jaren zijn er meerdere inspanningen gedaan om een daling van de cijfers te realiseren en het veiligheidsgevoel te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn de fysieke aanpassingen bij de fietsenstallingen van de beide metrostations, preventieve (bewustwordings)acties in gezamenlijkheid met o.a. de studenten van het Zadkine College en de politie. Ook op deze vorm van criminaliteit lijkt lastig grip te krijgen. Inwoners hebben hier zelf ook een rol in, waarvan we hen bewust proberen te maken middels acties in het kader van het veilig stallen van de (brom)fiets.

Camerabewaking/toezicht

Momenteel heeft de gemeente Albrandswaard alleen de Mobiele Camera Unit (MCU) actief, die in bruikleen is gegeven aan de politie. Alle andere camera’s in de gemeente zijn particulier of van een ander overheidsorgaan (bijvoorbeeld de provincie). De komende jaren gaat de gemeente haar beleid omtrent camerabewaking/toezicht evalueren en indien nodig bijstellen. Camerabewaking/toezicht kan een effectief middel zijn tegen inbraken en diefstallen, maar ook tegen overlast.

Doelstelling

Een vermindering in de aantallen van auto- en woninginbraken en voertuig- en (brom)fietsdiefstallen, waarbij een goede aanpak is geformuleerd om de aantallen gering te houden.

Hoofdlijnen aanpak

  • -

    Sterke preventieve inzet (meer ‘aan de voorkant komen’), om bewustzijn bij inwoners en ondernemers te vergroten. Hiervoor worden verschillende communicatie-instrumenten ingezet, zoals het uitdelen van promotiemateriaal en plaatsing van berichten op sociale media en in de krant.

  • -

    Het stimuleren van inwoners om deel te nemen aan Burgernet.

  • -

    Het faciliteren en ondersteunen van buurtinitiatieven. Hierbij kan gedacht worden aan buurtpreventieteams en whatt’s app-groepen. Inwoners hebben een belangrijke signalerende rol en zijn onze ogen en oren in de wijk.

  • -

    Het stimuleren van inwoners om melding van verdachte situaties of personen te doen bij politie of Meld Misdaad Anoniem.

  • -

    Het organiseren van de verschillende aanpakken op wijkniveau, om de aanpak af te kunnen stemmen op de behoefte in de wijk.

  • -

    De inzet van particuliere beveiliging op de zogenoemde ‘hotspot’ locaties.

  • -

    Het bijdragen aan een positiever veiligheidsgevoel van inwoners, door middel van open communicatie over successen en verbeterpunten op het terrein van veiligheid.

  • -

    Het evalueren van fysieke maatregelen bij de beide metrostations en waar nodig een nieuwe aanpak formuleren.

  • -

    Het evalueren van het camerabeleid.

  • -

    De aanpak van slechte/kapotte straatverlichting en donkere plekken in de gemeente.

  • -

    Waar passend gebruik maken van goede voorbeelden elders in het land.

Jeugd

Jeugdoverlast is één van de grote ergernissen van onze inwoners. Jeugdgroepen zijn dynamisch en ontstaan, verplaatsen en verdwijnen in hoog tempo. Momenteel zijn er in Albrandswaard geen zogenoemde groepsscan2 -groepen aanwezig. Doel is dit zo te houden door in te zetten op vroeg signalering en preventie om escalaties en bijbehorende zwaardere inzet te voorkomen en deze problematiek integraal op te pakken. De koppeling met onder andere de Regisseur Jeugd en Veiligheid, HALT, Zorg- en Veiligheidshuis en het wijkteam is hierbij van groot belang. Partners vinden het essentieel om, ook wanneer de aanpak effectief blijkt te zijn, onze aandacht onverminderd gefocust op dit thema te houden.

Kijkend naar de bevolkingssamenstelling van Albrandswaard zien we de komende jaren een groei in het aantal jeugdigen. Gezien deze ontwikkeling dient de gemeente alvast voor te sorteren op noodzakelijke interventies en hiervoor (financiële) middelen te reserveren. De interventies kunnen variëren van het plaatsen van een jongerenontmoetingsplek, voorlichting op verschillende thema’s tot bredere mogelijkheden in jongerenactiviteiten of openstelling van een jongerensociëteit. We bieden jongeren hiermee perspectief; ter bevordering van hun welzijn en toekomst en ter preventie van ongewenst gedrag.

Middelengebruik – alcohol, drugs en lachgas

Alcohol- en drugsgebruik speelt bij veel overlastmeldingen een rol. Het gebruik van alcohol en drugs neemt toe. Ook onder de jongvolwassenen van Albrandswaard, waarvan een relatief groot deel nog bij ouders inwonend is, is dit een groot probleem. Dit vraagt om maatregelen waarbij zowel de jeugd als de volwassenen (ouders) zich bewust worden van de risico’s van (overmatig) gebruik van alcohol en drugs. Het ontbreken van voortgezet onderwijs-scholen in Albrandswaard maken de mogelijkheden voor collectief aanbod vanuit de gemeente voor onze eigen jeugdigen enigszins beperkt. Dit is echter wel van belang in het kader van preventie. Middels het inhuren van een externe professionele partij (Stichting Welzijn Albrandswaard) geeft de gemeente aandacht aan de preventie van het gebruik van alcohol en drugs. We zien een oplossing in een goede samenwerking met maatschappelijke partners (zoals het wijkteam en GGZ), waarin onder andere het jongerenwerk een belangrijke rol heeft. Zichtbaarheid in de wijken is daarbij een belangrijk aandachtspunt en samenwerking met andere gemeenten waar onze jongeren op school zitten gaan we vormgeven.

Daarnaast is er landelijk een wetswijziging in de maak om lachgas in de Opiumwet op te nemen. Hierdoor wordt de verkoop en handel van lachgas strafbaar en kan de gemeente dit aanpakken op basis van het Damoclesbeleid. Als deze wetswijziging is doorgevoerd, zal ook de gemeente Albrandswaard hierop gaan handhaven. Hier zal de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op aangepast worden. Dit is noodzakelijk, gezien de toenemende trend van het gebruik van lachgas en bijkomende overlast door de gebruikers.

Excessief geweld

Onder excessief geweld verstaan we vechtpartijen (soms voor geld), bedreigingen, straatroven, (kijken en maken van) drillrapmuziek en het dragen en gebruiken van wapens. Helaas gaat dit excessieve geweld onder jeugdigen onze gemeentegrenzen niet voorbij. Hoewel de meldingen hiervan in Albrandswaard zeer beperkt zijn, signaleren onze partners deze problematiek wel op straat. Enerzijds is het belangrijk dat de slachtoffers de juiste hulp krijgen om ervoor te zorgen dat zij uit de situatie gehaald worden en voor zichzelf kunnen opkomen. Anderzijds dient op zowel preventief als repressief gebied een aanpak beschikbaar te zijn die gericht is op de daders.

Vanuit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zijn er meerdere mogelijkheden om een aanpak vorm te geven. Voorbeelden hiervan zijn preventief fouilleren in veiligheidsrisicogebieden en het opleggen van samenscholingsverboden. Tot op heden is er in Albrandswaard geen aanleiding geweest om deze middelen in te zetten. Mocht de situatie hier in de toekomst aanleiding toe geven, dan zal de gemeente deze middelen alsnog inzetten. Een samenwerking met omliggende gemeenten is hierbij van belang.

Sociale media

Met het ontstaan van de huidige sociale media-kanalen is het belangrijk om op een andere wijze zicht te krijgen op mogelijke jeugdproblematiek. De digitale wereld verandert snel, is moeilijk te doorgronden en biedt mogelijkheden voor anonieme criminaliteit. Een aanpak op dit thema is daardoor al snel achterhaald. Voor de overheid is het belangrijk om de kennis op dit onderwerp te vergroten en zich te specialiseren op het gebied van sociale media. Hierdoor kan een snellere en gerichtere aanpak worden ontwikkeld en beter contact met de (leefwereld van de) jeugdigen ontstaan. In het kader van preventie is het van belang om hierover voorlichting te organiseren op onze basisscholen. Onderwerpen die passen in een dergelijke voorlichting zijn onder andere groepsdruk, online veiligheid, het delen van beeldmateriaal en whatt’s app-fraude. In Albrandswaard verzorgt HALT deze lessen op de basisscholen en zal ook het jongerenwerk gevraagd worden dit aan te bieden.

Aanpak overlastlocaties

De jeugdgroepen in Albrandswaard veranderen steeds, waarmee ook de zogenaamde ‘hotspot’ locaties wisselen. We zien dat groepen steeds minder op straat aanwezig zijn, waardoor er minder zicht is op de samenstelling en hun activiteiten. Wanneer we een locatie of groep in beeld hebben, is het belangrijk deze te bezoeken om in gesprek te komen met onze jeugd. Hierdoor wordt de jeugd uit de anonimiteit gehaald, kunnen afspraken gemaakt worden over het gebruik van de buitenruimte en bovendien signalen en ideeën vanuit de jeugd zelf opgehaald worden. Mocht het op basis daarvan noodzakelijk zijn om aanpassingen in de buitenruimte door te voeren, dan wordt dit in samenwerking met de verschillende afdelingen binnen de gemeente gedaan.

Doelstelling

Het goed in beeld hebben en houden van overlastlocaties en -personen en perspectief bieden aan risicogroepen in het kader van jeugdoverlast.

Hoofdlijnen aanpak

  • -

    Jaarlijks een budget beschikbaar stellen voor de aanpak alcohol- en drugsgebruik.

  • -

    Gezamenlijk met de partners snel ingrijpen op basis van signalen uit het jeugdoverlast overleg en meldingen.

  • -

    Voortzetten ketenpartneroverleg, om de lijnen met de procesregisseur Jeugd & Veiligheid kort te houden.

  • -

    Wijkagenten, Boa’s en jongerenwerkers/buurtsportcoaches spreken jeugd(groepen) aan in de wijk als zij overlast (dreigen te) veroorzaken.

  • -

    De HIT aanpak vanuit de Regisseur Jeugd & Veiligheid ondersteunen.

  • -

    Meldingen van bewoners omtrent jeugdoverlast worden adequaat opgepakt en teruggekoppeld.

  • -

    De landelijke wijzigingen in het kader van lachgas volgen en op maat implementeren.

  • -

    Snelle integrale aanpak opzetten als excessief geweld onder jongeren heeft plaatsgevonden.

  • -

    Aanpassingen in de buitenruimte bij overlastlocaties doorvoeren.

  • -

    Faciliteren van preventielessen op basisscholen.

Ondermijning

We spreken van ondermijning wanneer ‘vermenging plaatsvindt tussen de onder- en bovenwereld’. De afgelopen jaren heeft dit onderwerp binnen de gemeente veel aandacht gekregen en zijn er stappen in de goede richting gezet. Dit is onder andere terug te zien in de ambtelijke werkgroep ondermijning, de bestuurlijke stuurgroep, inzet van het Damoclesbeleid en de andere preventieve en repressieve acties.

Momenteel zijn kleinere gemeenten aantrekkelijker voor criminelen dan grotere steden. Door deze kwetsbare positie is het belangrijk om de komende jaren verder te investeren op het gebied van ondermijning. Dit gaan we doen op operationeel en beleidsmatig vlak. De afgelopen jaren hebben we al veel stappen in de goede richting gezet. Op operationeel vlak blijven we de reeds uitgevoerde acties ook de komende vier jaar uitvoeren op het gebied van o.a. spookbewoning, helingbestrijding en bedrijventerreinen. Op beleidsmatig vlak hebben we bereikt dat ons Bibob beleid is uitgebreid. Voorheen werden alleen vergunningen uit de horecabranche onderworpen aan een Bibob-toets. Met het herijkte beleid is het toepassingsgebied verbreed naar o.a. WABO-vergunningen, subsidies en vastgoedtransacties. De komende tijd wordt dit beleid verder geïmplementeerd in onze gemeente. Met de betreffende teams die met de Bibob toets (gaan) werken worden procesafspraken gemaakt en daarnaast krijgen zij een gepaste cursus aangeboden. We trekken hierin samen op met de gemeenten Barendrecht en Ridderkerk. Voorts zijn op beleidsmatig vlak nog wat stappen te zetten. Zo dient het Digitaal Opkopers Register (DOR) nog verder uitgerold te worden in onze gemeente. Daarnaast zijn in de APV enkele nieuwe artikelen opgenomen op het gebied van ondermijning die nog uitvoering moeten krijgen.

De aanpak wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met politie, OM, RIEC en onze inwoners. Daarbij is het van essentieel belang dat inwoners en ondernemers melding doen van verdachte situaties of personen, om de problematiek goed in beeld te krijgen. Om dit te realiseren gaan we een samenwerking aan met Meld Misdaad Anoniem.

Criminele families

Momenteel zijn er weinig criminele families in Albrandswaard in beeld. Wel zijn er zorgen over bepaalde gezinnen waarbij broertjes of zusjes negatief beïnvloed dreigen te raken, waardoor ze mogelijk in de criminaliteit belanden. Met hulpverlening gaan we naast deze gezinnen staan om dit te voorkomen. Het is daarnaast belangrijk om te laten zien dat misdaad niet loont. Om tot een effectieve aanpak te komen, is het belangrijk om zowel preventief als repressief in te zetten op zo’n gezin. Middels het creëren van vertrouwen zetten we, met alle benodigde partijen, een passende aanpak in.

Cybercrime

Cybercrime, oftewel digitale/online criminaliteit, komt steeds meer voor. Voorbeelden zijn phishing, hacken, identiteits- en bankrekeningfraude. Vanuit de gemeente en veiligheidspartners is er lastig zicht op te krijgen, wat maakt dat de criminaliteit steeds meer naar het web verplaatst. Het aantal meldingen van cybercrime ligt laag in Albrandswaard. Dit kan een vertekend beeld geven van de omvang van het probleem en kan veroorzaakt worden door een lage aangiftebereidheid bij inwoners en partners.

Doelstelling

Voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd door de overheid en kunnen investeren in de reguliere economie.

Hoofdlijnen aanpak

  • -

    Structureel uitvoeren van integrale bedrijvencontroles op de verschillende bedrijventerreinen.

  • -

    Ondersteunen en organiseren van ondermijningsacties i.s.m. de politie voor o.a. spookbewoning, drugs en controles in de jachthavens.

  • -

    Uitvoering blijven geven aan Horecacontroles en de ondernemers ook informeren over het thema ondermijning.

  • -

    Uitvoering geven aan de nieuwe APV artikelen m.b.t. ondermijning.

  • -

    Continueren van het uitvoeren van het Damoclesbeleid, om drugshandel tegen te gaan.

  • -

    Volgen van nieuwe ontwikkelingen binnen het thema ondermijning en waar nodig toepassen in de gemeentelijke organisatie.

  • -

    Verdere uitrol van het Digitaal Opkopers Register (DOR) en het informeren van ondernemers hierover. Dit om in- en verkoop van gestolen goederen te bemoeilijken en ondernemers aan te pakken die de regels stelselmatig overtreden.

  • -

    Verder implementeren en uitvoeren van het nieuwe BIBOB beleid.

  • -

    Stimuleren van meldingen vanuit inwoners en ondernemers.

  • -

    Inzicht krijgen in de aard en omvang van cybercrime en hier maatregelen voor nemen.

Subjectieve veiligheid

Onder subjectieve veiligheid verstaan we de mate waarin iemand zich (on)veilig voelt. Veel voorkomende criminaliteit (zoals inbraken of diefstallen) kan een relatief groot gevoel van onveiligheid veroorzaken bij onze inwoners ten opzichte van andere thema’s die zich meer buiten het zicht afspelen (zoals ondermijning). Als rode draad loopt het thema subjectieve veiligheid door onze gehele aanpak heen. Daarnaast is het belangrijk dat de gemeente de zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners blijft benadrukken en handvatten biedt om deze te vergroten. Het veilig houden van de wijken doen we tenslotte met elkaar.

Communicatie

Zoals hierboven meermaals is benoemd, hebben veel veiligheidsvraagstukken en –acties baat bij goede communicatie. Voor een effectief uit te voeren beleid is goede en integrale communicatie tussen de verschillende partijen van essentieel belang. Zowel interne als externe communicatie zijn een belangrijk thema voor de veiligheidsbeleving van onze inwoners.

Als gemeente dienen we ons bewust te zijn van wat en hoe er wordt gecommuniceerd. Ook externe partijen en bestaande burgerinitiatieven dienen zich bewust te zijn van hun communicatie. Als gemeente blijven we hierover in gesprek met iedereen.

Successen met betrekking tot veiligheid willen we delen. Juiste en adequate communicatie over veiligheid vinden we belangrijk om het veiligheidsgevoel van onze inwoners te vergroten en een eerlijk beeld te schetsen van de situatie. Als gemeente willen we goed bereikbaar zijn voor vragen en (kritische) opmerkingen vanuit inwoners en partners.

Een goede samenwerking met de afdeling communicatie is hierin van essentieel belang. Dit vanwege de vele preventieve acties en andere communicatietools die vanuit veiligheidsoogpunt worden ingezet. De samenwerking tussen de afdeling Openbare Orde en de afdeling Communicatie blijft een ontwikkel- en bespreekpunt. Ook de samenwerking met externe partijen moet behouden blijven en waar mogelijk geïntensiveerd.

Overige strategische thema’s

Naast de eerder genoemde prioriteiten worden een aantal overige strategische thema’s benoemd voor de periode 2021-2024. Deze thema’s hebben het karakter van ‘going concern’.

Thema

Doel

1. De voortgang van veiligheidsprocessen

  • -

    Monitoren en voortzetten bestaande overlegstructuren.

  • -

    Waar nodig uitbreiden gesprekspartners.

  • -

    Regie voeren op het nakomen van gemaakte afspraken.

2. Veilige en leefbare wijken en buurten

  • -

    Snel en adequaat reageren op signalen uit de buurt, om deze schoon, heel en veilig te houden.

  • -

    Inzet buurtbemiddeling bij woonoverlast.

  • -

    Adequaat reageren op overlastmeldingen van inwoners.

  • -

    Faciliteren buurtpreventie en andere buurtinitiatieven.

  • -

    Pop up-bus in wijken plaatsen voor laagdrempelige benadering.

3. Veilige winkelgebieden en bedrijventerreinen

  • -

    Betrokkenheid van ondernemers vergroten en contact onderhouden met de ondernemersverenigingen.

  • -

    Onderzoeken van de (on)mogelijkheden om winkelgebieden te betrekken.

  • -

    Meer zicht krijgen op de bedrijven op onze verschillende bedrijventerreinen.

  • -

    Samenwerking met de bedrijfscontactfunctionaris versterken.

  • -

    Ondersteunen in Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) indien nodig.

4. Veilig uitgaan en evenementen

  • -

    Intensivering samenwerking met organisatoren van evenementen.

  • -

    Meer inzicht krijgen in risico’s bij evenementen en uitgaan, zoals geweld, vernielingen, overlast en brand.

  • -

    Handhaven van het evenementenbeleid.

  • -

    Blijven organiseren van integrale horeca controles.

5. Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)

  • -

    Het werk van de BOA’s meer bekend maken in de gemeente.

  • -

    BOA’s meer betrekken bij de problematiek in de wijk, zodat zij gerichter kunnen surveilleren.

  • -

    Eventuele AVG of WPG belemmeringen onderzoeken en oplossen.

  • -

    Bereikbaarheid BOA’s onder de aandacht brengen.

6. Toezicht en handhaving

  • -

    De samenwerking tussen verschillende toezichthouders van gemeentelijke BOA’s, RET, GZH en Politie intensiveren.

  • -

    Handhaving van de APV d.m.v. dwang- en drangmaatregelen.

7. Crisisbeheersing

  • -

    De BAR-samenwerking op het terrein van crisisbeheersing onderhouden.

  • -

    De crisisorganisatie getraind en opgeleid houden.

  • -

    Het blijven organiseren van bestuurlijke oefeningen.

8. Radicalisering en Polarisering

  • -

    Integrale aanpak bij binnenkomende signalen.

  • -

    Meldpunt Radicalisering intensiveren en bekendmaken.

  • -

    Awareness trainingen medewerkers gemeente continueren.

  • -

    Samenwerking met de verschillende partijen op dit onderwerp (bijv. politie, OM en woningbouwverenigingen).

9. Jaarwisseling / vuurwerk

  • -

    Naar aanleiding van landelijke regelgeving verandert de komende jaren het vuurwerkbeleid. De gemeente Albrandswaard houdt dit actief in de gaten en gaat mee met de landelijke/regionale ontwikkelingen.

  • -

    Aanpak vuurwerkoverlast door BOA’s en politie.

  • -

    Preventielessen op scholen door brandweer (i.s.m. jongerenwerk en wijkagenten).

10. Verkeersveiligheid

  • -

    Er wordt ingezet op preventieve maatregelen.

  • -

    Extra aandacht voor veiligheid rondom scholen en in woonwijken.

  • -

    Waar mogelijk worden snelheidscontroles gehouden.

11. Fysieke Veiligheid / Externe Veiligheid

  • -

    De komende jaren wordt de energie transitie een groot thema voor de gemeente. Het is belangrijk om hier vanuit veiligheid bij aan te haken en over mee te denken.

  • -

    Enkele nieuwe ontwikkelingen (zoals buurtbatterijen, zonnepanelen en elektrische auto’s) geven qua brandbestrijding moeilijkheden. Goed als de gemeente hier gezamenlijk met de brandweer (VRR) in optrekt op tot oplossing van het probleem te komen.

  • -

    Up-to-date houden extern veiligheidsbeleid.

12. Brandveiligheid

  • -

    Preventieve acties opzetten, i.s.m. Afdeling Veilig Leven van de brandweer om aandacht te vragen voor dit onderwerp.

  • -

    Afdeling Veilig Leven participeert in de pop-up bus.

13. Senioren en Veiligheid

  • -

    Faciliteren van woningchecks in ouderenwoningen.

  • -

    Specifieke communicatie richting senioren omtrent o.a. babbeltrucs, brand en voorkomen van slachtofferschap.

14. Veilig Publieke Taak

  • -

    Meldingen intern goed wegzetten bij teamleiders.

  • -

    Meldingen waar nodig integraal oppakken en op acteren.

15. Ambtelijke en bestuurlijke integriteit

  • -

    Bestaande afspraken continueren en waar mogelijk intensiveren.

Organisatorische borging van het beleid

Veiligheid in de gemeentelijke organisatie

De regierol voor het integrale veiligheidsbeleid ligt bij de gemeente Albrandswaard. De beleidsadviseur Openbare Orde & Veiligheid voert deze rol namens de burgemeester uit. Deze persoon is verantwoordelijk voor het opstellen van het integraal veiligheidsbeleid, het bijbehorende Actieplan Veiligheid en voor de coördinatie, monitoring en uitvoering van de beide beleidsdocumenten. Afstemming hierover vindt periodiek plaats met de regisseur veiligheid van het regieteam. In het tweewekelijks politieoverleg, staf OOV & algemene zaken en in het staf veilig wordt de bestuurlijke afstemming gezocht met de burgemeester en de betrokken veiligheidspartners. In deze overleggen wordt de koers bepaald, de dwarsverbanden in het beleid bewaakt, koppelingen tussen de prioriteiten gelegd en de bestuurlijke richting naar de raad voorbereid.

Bestuurlijke coördinatie

Burgemeester

De burgemeester is wettelijk belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid en is daarvoor eerste aanspreekpunt en politiek verantwoordelijk. De burgemeester heeft het opperbevel bij rampen, branden of grootschalige calamiteiten en is de gezagsdrager op het terrein van de openbare orde, veiligheid en hulpverlening. Daarnaast versterkt de wijzigingen van de Gemeentewet de regierol van gemeenten. Dit ten aanzien van het lokaal veiligheidsbeleid, de zorgplicht en daarmee de natuurlijke gezagspositie van de burgemeester.

Op basis van de wet Nationale Politie kan de burgemeester voor de uitoefening van het gezag de nodige aanwijzingen geven aan de politie. De burgemeester vervult in relatie tot deze wettelijke taken een coördinerende rol binnen het integrale veiligheidsbeleid. Als lid van het districtscollege (driehoeksoverleg: gemeente, politie en OM) heeft de burgemeester zicht op de uitvoering en de voortgang van het integrale veiligheidsbeleid. Deze positie maakt het mogelijk om in te grijpen wanneer het draagvlak afneemt, afspraken niet worden nagekomen of een koerswijziging nodig is.

Wethouders

Werkzaamheden van wethouders raken bijna zonder uitzondering het integrale veiligheidsbeleid, waardoor veiligheid kan worden beschouwd als een collectieve verantwoordelijkheid van het gehele college. Veiligheid werkt door op vele gemeentelijke taken en heeft daardoor raakvlakken met bijna alle gemeentelijke beleidsterreinen. Om deze reden is het noodzakelijk dat het gehele college alert is op veiligheidsaspecten van het gemeentelijke beleid en een actieve rol vervult ten aanzien van integraal veiligheidsbeleid.

Gemeenteraad

Het uiteindelijke politieke primaat voor de besluitvorming over het integrale veiligheidsbeleid ligt bij de gemeenteraad. De gemeenteraad zet veiligheid op de politieke agenda, stelt veiligheidsprioriteiten (kaders) vast, is (mede) betrokken bij het formuleren van de randvoorwaarden en het verstrekken van middelen die nodig zijn voor een effectief integraal veiligheidsbeleid. Daarnaast wordt zij verplicht eens per vier jaar een veiligheidsbeleid vast te stellen.

Beleidscyclus

Dit beleidsplan wordt uitgewerkt in een jaarlijks uitvoeringsprogramma, het Actieplan Veiligheid. Dit uitvoeringsprogramma wordt in samenwerking met de politie en de boa’s opgesteld. In het Actieplan Veiligheid worden per jaar de prioriteiten bepaald die, waar mogelijk naar ieders eigen verantwoordelijkheden, samen worden opgepakt en uitgevoerd. Het Actieplan Veiligheid is samengesteld door de beleidsadviseur Openbare Orde en de wijkagent expert (WOE) van basisteam Oude Maas. Het document wordt eerst goedgekeurd door het bevoegd gezag van de beide partijen voordat de uitvoering ervan van start gaat.

Het Jaarplan van de boa’s is onderdeel van het Actieplan Veiligheid (en vice verca). De inzet van de boa’s wordt in samenspraak met de teamleider Toezicht en Handhaving bepaald.

De speerpunten uit de programmabegroting worden via het systeem Pepperflow gemonitord en verantwoord. Via dit systeem worden de raadsleden op de hoogte gehouden van de voortgang van de prioriteiten uit het integraal veiligheidsbeleid.

Financiën

De financiering van de zaken die voortkomen uit het integraal veiligheidsbeleid worden binnen het bestaande budget opgevangen. Middels de P&C cyclus worden het College en de Raad hiervan op de hoogte gehouden.

Ondertekening


Noot
1

Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure (GRIP)

Noot
2

Shortlistmethodiek om duiding te geven aan een groep en om tot een gezamenlijke individuele – en groepsaanpak te komen met de partners.