Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011

Geldend van 24-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011

RAADSBESLUIT

Besluitnr.: 90519

Onderwerp: Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011

De raad van de gemeente Albrandswaard;

Gezien het voorstel van het college van de gemeente Albrandswaard d.d. 9 november 2010;

Gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

B E S L U I T:

Vast te stellen de:

Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 3 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

1.

De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2.

Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

1.

De rechten bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

2.

De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks verschuldigde rechten

1.

De rechten bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

2.

Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt zijn de rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

3.

Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

4.

Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld voor de overige rechten

De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

Artikel 9 Termijnen van betaling

1.

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de op grond van artikel 6, eerste lid, verschuldigde rechten worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

2.

De op grond van artikel 6, tweede lid, geheven rechten moeten worden betaald:

a.

ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van uitreiking;

b.

ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 14 dagen na de dagtekening.

Artikel 10 Delegatie bevoegdheid

De bevoegdheid tot het wijzigen van de maatstaven en de tarieven zoals opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt overeenkomstig het gestelde in artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

1.

De " Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2010 " vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad op 21 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

2.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt;

3.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011;

4.

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011".

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Albrandswaard in zijn openbare vergadering van

16 december 2010,

De griffier, De voorzitter,

John C.M. Hagenaars mr. Harald M. Bergmann

De tarieventabel behorende bij de "Verordening reinigingsrechten Albrandswaard 2011" dient als volgt te worden gelezen.

Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven reinigingsrechten

De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

1.1

het recht voor het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van

beperkte omvang of hoeveelheid bedraagt per door de gemeente

beschikbaar gestelde minicontainer per belastingjaar

€ 423,-

1.1.1

het recht voor het periodiek verwijderen van bedrijfsmatig

papierafval van beperkte omvang of hoeveelheid bedraagt per door de

gemeente beschikbaar gestelde minicontainer per belastingjaar

€ 91,-

1.1.2

het recht voor het periodiek verwijderen van bedrijfsmatig

GFT-afval van beperkte omvang of hoeveelheid bedraagt per door de

gemeente beschikbaar gestelde minicontainer per belastingjaar

€ 242,-

1.2

voor het eenmaal per week aanbieden van afvalstoffen door middel

van het gebruik van door de gemeente beschikbaar gestelde

containers bedraagt het recht per jaar:

1.2.1

voor een 1100 liter container bij een éénjarig contract

€ 1.932,-

1.2.2

voor een 1100 liter container bij een tweejarig contract

€ 1.777,-

1.2.3

voor een 770 liter container bij een éénjarig contract

€ 1.480,-

1.2.4

voor een 770 liter container bij een tweejarig contract

€ 1.426,-

1.3

voor het tweemaal per week aanbieden van afvalstoffen door middel van het gebruik van door de gemeente beschikbaar gestelde containers wordt het recht per jaar:

1.3.1

voor een 1100 liter container bij een éénjarig contract

€ 3.470,-

1.3.2

voor een 1100 liter container bij een tweejarig contract

€ 3.202-

1.3.3

voor een 770 liter container bij een éénjarig contract

€ 2.597,-

1.3.4

voor een 770 liter container bij een tweejarig contract

€ 2.516,-

1.4

voor het driemaal per week aanbieden van afvalstoffen door middel van het gebruik van door de gemeente beschikbaar gestelde container bedraagt het recht per jaar:

1.4.1

voor een 1100 liter container bij een éénjarig contract

€ 5.011,-

1.4.2

voor een 1100 liter container bij een tweejarig contract

€ 4.624,-,-

1.4.3

voor een 770 liter container bij een éénjarig contract

€ 3.721,-

1.4.4

voor een 770 liter container bij een tweejarig contract

€ 3.608,-

1.5

voor het eenmaal per twee weken aanbieden van bedrijfsmatig GFT-afval door middel van het gebruik van door de gemeente beschikbaar gestelde containers bedraagt het recht per jaar:

1.5.1

voor een 1100 liter container bij een éénjarig contract

€ 969,-

1.5.2

voor een 770 liter container bij een éénjarig contract

€ 739,-

Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven overige reinigingsrechten

De bedragen genoemd in deze tabel zijn exclusief omzetbelasting. Voor zover niet uitgezonderd dient het bedrag inclusief omzetbelasting in rekening gebracht te worden.

2.1

Het recht bedraagt voor bedrijven die gebruiker zijn van de diensten van de gemeente Albrandswaard:

2.1.1

Het op verzoek verwijderen van als huishoudelijke afval gelijk te stellen

bedrijfsafval (met uitzondering van chemische afvalstoffen en asbest)

per keer tot de hoeveelheid van 1 m3

€ 70,90

2.1.2

Het achterlaten van als grof huishoudelijk afval gelijk te stellen bedrijfsafval (met uitzondering van chemische afvalstoffen en asbest) op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats per hoeveelheid van 1 m3

€ 57,70

2.1.3

Het achterlaten van koelvitrines op een daartoe van gemeentewege ter

beschikking gestelde plaats voor het op dat moment geldende tarief per meter

2.1.4

Het achterlaten van batterijen als bedrijfsafval op een daartoe van

gemeentewege ter beschikking gestelde plaats per hoeveelheid van 1 kg

€ 5,50

2.1.5

Het eenmalig beschikbaar stellen van een container van 240 liter inclusief eenmalige lediging

€ 7,05

2.1.6

Het eenmalig beschikbaar stellen van een container van 1100 liter inclusief eenmalige lediging

€ 48,30

2.1.7

Het op verzoek extra ledigen van een beschikbaar gestelde container met als huishoudelijk afval gelijk te stellen bedrijfsafval

€ 44,40

2.1.8

Het op verzoek extra ledigen van een beschikbaar gestelde 1100 liter

container met bedrijfsmatig GFT afval

€ 38,80

2.1.9

Het op verzoek extra ledigen van een beschikbaar gestelde 770 liter

container met bedrijfsmatig GFT afval

€ 31,90

2.1.10

Voor het plaatsen en afvoeren van een afzetcontainer geldt een ritprijs van

€ 131,30

2.1.11

Voor het afvoeren en terugplaatsen van een perscontainer geldt een ritprijs van

€ 131,30

2.1.12

Het verwerkingstarief van de inhoud van de afzet- en perscontainer bedraagt het dan geldende verwerkingstarief per afvalsoort

2.1.13

Het verwerkingstarief voor kwd-afval gelijk te stellen met huishoudelijk restafval bedraagt per ton

€ 124,-

2.1.14

Het op verzoek legen van een ondergrondse container met een inhoud van 4m3 per keer

€ 78,-

2.1.15

Het op verzoek legen van een ondergrondse container met een inhoud van 5m3 per keer

€ 84,50

2.1.16

Het achterlaten van een trekkerband op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats tot een maximum van twee stuks per stuk

€ 27,50

2.1.17

Het achterlaten van TL-buizen als bedrijfsafval op een daartoe van

gemeentewege ter beschikking gestelde plaats per hoeveelheid

van 1 kg

€ 2,80

2.1.18

Het op verzoek ter beschikking stellen van een puinzak van 1 m3en het afvoeren

€ 69,90

Bijlage 1 Printversie besluit

Verordening reinigingsrechten