Regeling vervallen per 01-01-2017

Drank- en horecaverordening Alkmaar

Geldend van 18-04-2013 t/m 31-12-2016

Intitulé

Drank- en horecaverordening Alkmaar

Optie 1

Nr. 24

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2013-306;

gelet op het advies van de commissie Arbeidsmarkt en Economie;

gelet op artikel 26c en artikel 44a van de Drank- en Horecawet;

Besluit:

vast te stellen de Drank- en horecaverordening Alkmaar

De raad van de gemeente Alkmaar,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Alkmaar,

Overwegende

  • Dat artikel 25c van de Drank- en Horecawet de mogelijkheid biedt om beperkingen op Ie leggen aan detailhandelsbedrijven anders dan slijterijen voor het verkopen van zwak-alcoholhoudende dranken;

  • Dat de goede openbare orde en veiligheid tijdens evenementen en festiviteiten in het kader van Koninginnenacht en -dag 2013 en Koningsnacht en - dag door de verkoop van alcoholhoudende dranken vanuit detailhandelsbedrijven anders dan slijterijen in het geding is;

  • Dat dit uit ervaring tijdens de evenementen en festiviteiten op 29 en 30 april 2012 gebleken is;

  • Dat het advies van de driehoek is om tijdens deze hierboven genoemde specifieke evenementen en festiviteiten voor aangewezen gebieden een Drank- en Horecaverordening van kracht te laten zijn in overeenstemming met de mogelijkheid die artikel 25c Drank- en Horecawet biedt;

  • Dat deze verordening alleen op Koninginnenacht en -dag 2013 en Koningsnacht en -dag van kracht zal zijn totdat uit evaluatie blijkt dat dit niet (meer) nodig is. In dergelijk geval zal deze verordening ingetrokken worden hij raadsbesluit op voorstel van het college van burgemeester en wethouders.

gezien het voorstel van de Commissie Arbeidsmarkt en Economie van 28 maart 2013,

Besluit

vast te stellen de Drank- en horecaverordening Alkmaar

Artikel 1. Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    alcoholhoudende drank,

  • -

    inrichting,

  • -

    detailhandel

  • -

    sterke drank,

  • -

    zwak-alcoholhoudende drank,

dat wat daaronder wordt verstaan in de Drank- en Horecawet.

Artikel 2. Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken vanuit de winkels, warenhuizen en andere locaties en ruimten als bedoeld in artikel 18, tweede lid EN/OF artikel 19, tweede lid, onder a, van de Drank- en Horecawet:

  • a.

    uitsluitend gedurende de volgende tijdsruimten:

    • van 29 april 2013 16.00 uur tot en met 30 april 2013 24.00 uur;

    • van 25 april 2014 16.00 uur tot en met 27 april 2014 24.00 uur.

  • b.

    in het gebied, plaatselijk bekend als Centrum inclusief Overstad en Spoorbuurt met inbegrip van het stationsgebied, ook wel genoemd ‘Gebiedsdeel A’ zoals omschreven in de winkeltijdenverordening Alkmaar, zoals tevens gearceerd is aangegeven middels een bij dit besluit gevoegd kaartje van dat gebied.

Artikel 3. Bestuurlijke boete

De burgemeester legt ter zake van een overtreding van het bepaalde in deze Drank- en horecaverordening een bestuurlijke boete op conform het bepaalde in artikel 44a van de Drank- en Horecawet en zoals voorzien in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.

Artikel 4

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Drank- en horecaverordening Alkmaar.

Ondertekening

Alkmaar, 4 april 2013
De raad voornoemd,
P.M. Bruinooge, voorzitter
drs. A.P.A. Koolen, griffier

Bijlage nr. : 2013-306 Voorstel van burgemeester en wethouders

Samenvatting - bestuurlijke presentatie

De Drank- en Horecaverordening Alkmaar vast te stellen conform bijgevoegde tekst, nadat u een keuze heeft gemaakt voor het aan te wijzen gebied uit optie 1 of optie 2. De verordening onder optie 1 bevat de aanwijzing van het gebied inclusief Centrum, Overstad en Spoorbuurt met inbegrip van het stationsgebied. Optie 2 bevat de aanwijzing van het gebied Centrum en Spoorbuurt met inbegrip van het stationsgebied, dus zonder Overstad. Als door de raad gekozen wordt voor optie 2 zou vanuit retailers op de Noorderkade en het Huiswaarderplein nog wel (zwak)alcoholische dranken mogen worden verkocht.

Toelichting

Openbare Orde en Veiligheid

In het belang van de openbare orde en veiligheid bij festiviteiten en evenementen die georganiseerd worden op Koninginnenacht en- dag hecht het college aan duidelijkheid richting ondernemers en evenementenorganisatoren over de verkoop van alcoholhoudende dranken in en nabij de gebieden waar die festiviteiten en evenementen gehouden worden en waar grote massa’s zullen samenkomen. De risico’s die ontstaan als er niet gereguleerd wordt zijn voor het college als geheel niet meer aanvaardbaar.

Belang risicoreductie voor evenementen

Het college heeft daarom aangegeven maatregelen van belang te vinden waarmee deze risico’s teruggebracht worden tot aanvaardbare proporties en waarmee leuke en goed georganiseerde evenementen tijdens de viering toch gewoon doorgang kunnen vinden. Evenementenorganisatoren worden in staat gesteld iets neer te zetten waar bezoekers plezier aan beleven en waarmee de stad bruist, zonder extra risico op incidenten door ongewenste alcoholverkoop door derden die het evenement niet organiseren.

Maatregel in relatie tot belang klein aantal ondernemers en burgers

Door de hier voorgestelde Drank- en Horecaverordening Alkmaar vast te stellen zorgt u voor de inperking van de risico’s. In voorgaande jaren is het niet gelukt om ongewenste alcoholverkoop uit detailhandel tijdens dit evenement op vrijwillige basis te reguleren. Hoewel met deze verordening een verplichting wordt opgelegd zullen de meeste retailers hier niet rechtstreeks door getroffen worden. Ondernemers zullen in dit geval namelijk hun voorraad alsook hun personele bezetting hierop afgestemd hebben. Ook de burger die zijn voorraad thuis wil aanvullen weet vooraf dat hij dat tijdens Koninginnenacht en -dag in een bepaald gebied niet kan doen. Bezoekers van de festiviteiten ondervinden hiervan geen hinder omdat verkoop wordt gecompenseerd door de buitentaps op de gecontroleerde evenementenlocaties.

Communicatie en evaluatie

Richting ondernemers en burgers zal uitvoerig gecommuniceerd worden over de inwerkingtreding van deze verordening. Daarbij is het van belang te weten dat de effecten van deze verordening geëvalueerd zullen worden en dat de verordening ook weer ingetrokken kan worden als het niet het gewenste resultaat heeft.

Onder verwijzing naar het advies van de commissie Arbeidsmarkt en Economie d.d. 28 maart 2013 verzoeken wij u:

  • -

    eerst een keuze te maken tussen optie 1 en optie 2 en daarna

  • -

    de bijbehorende verordening vast te stellen middels het besluit dat hierna in ontwerp volgt.

Vraagstelling - probleemstelling

Het afgelopen jaar heeft Alkmaar ingezet op het beperken van risico’s rond Koninginnedag. De ervaringen met eerdere vrijwillige beperking van alcoholverkoop uit detailhandel tijdens dit evenement en de risico’s die dit met zich meebracht zijn aanleiding om nu gebruik te maken van de mogelijkheid die is ontstaan door de wijzigingen van de Drank- en Horecawet per 1-1-2013. In het belang van de openbare orde en veiligheid en de goede gang van zaken tijdens festiviteiten en evenementen die georganiseerd worden in het kader van Koninginnenacht en -dag 2013 en Koningsnacht en -dag, is het wenselijk om te komen tot een verbod op verkoop van (zwak)alcoholische dranken vanuit detailhandel anders dan slijterijen gedurende deze festiviteiten. Ook de ontwikkeling rond de kroningsdag in Amsterdam en de daarvan te verwachten gevolgen voor Alkmaar spelen daarbij een grote rol.

Een dergelijk verbod met deze beperkte werkingsduur kan het beste worden bewerkstelligd d.m.v. het vaststellen van een Drank- en horecaverordening Alkmaar. Deze verordenende bevoegdheid komt de raad toe o.g.v. artikel 25c Drank- en Horecawet. Daarom treft u hierbij het voorstel tot een verordening aan.

Concreet betekent dit dat de ongecontroleerde alcoholverkoop vanuit de retail wordt beperkt, maar wordt gecompenseerd door de buitentaps op de evenementenlocaties. Er is dus geen sprake van een ‘drooglegging’ maar van regulering van de verkoopkanalen in het belang van de openbare orde. Burgers en bezoekers worden hierdoor niet geschaad, maar hun veiligheid bij het evenement wordt beter beschermd.

In dit raadsvoorstel treft u 2 varianten aan van de verordening: optie 1 bevat de aanwijzing van het gebied inclusief Centrum, Overstad en Spoorbuurt met inbegrip van het stationsgebied, Optie 2 bevat de aanwijzing van het gebied Centrum en Spoorbuurt met inbegrip van het stationsgebied. Als door de raad gekozen wordt voor optie 2 zou vanuit retailers op de Noorderkade en het Huiswaarderplein nog wel (zwak)alcoholische dranken mogen worden verkocht.

Hoogachtend,

Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar,

Collegevergadering: 05-03-2013

Kaartje van Gebiedsdeel A inclusief Overstad