Regeling vervallen per 31-12-2014

Nadere regels subsidie werkstagetraject gemeente Alkmaar

Geldend van 10-10-2013 t/m 30-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2013

Intitulé

Nadere regels subsidie werkstagetraject gemeente Alkmaar

Het College van burgemeester en wethouders van Alkmaar,

Overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de duurzame arbeidsinschakeling van personen behorende tot de doelgroep,

Gelet op het bepaalde in artikel 7 van de Re-integratieverordening WWB gemeente Alkmaar,

Gelet op het bepaalde in de Algemene subsidieverordening Alkmaar,

Besluit:

vast te stellen de navolgende

Nadere regels subsidie werkstagetraject gemeente Alkmaar

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening WWB gemeente Alkmaar dan wel de Algemene subsidieverordening Alkmaar.

  • 2.

    In deze nadere regels wordt verstaan onder:

    • a.

      Werkstagetraject:

    • Re-integratietraject waarin door de deelnemers bij een werkgever werkervaring wordt opgedaan en waarbij de deelnemers begeleid en ondersteund worden om te komen tot duurzame arbeidsinschakeling, waarvoor de deelnemer een vergoeding van de werkgever ontvangt welke gelijk is aan de (bijstand)uitkering die bij aanvang van de overeenkomst voor de deelnemer zou gelden;

    • b.

      Re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst:

    • Een overeenkomst in het kader van het werkstagetraject tussen een werkgever en een deelnemer, waarin door de deelnemer werkervaring en werknemersvaardigheden als onderdeel van het re-integratietraject wordt opgedaan en waarbij de deelnemer begeleid en ondersteund wordt om te komen tot duurzame arbeidsinschakeling, in welke overeenkomst eveneens de werktijden, ziekte en verlof, de geheimhoudingsplicht, de mogelijkheid van verlenging van maximaal drie maanden en de ontbindende voorwaarden zijn geregeld;

    • c.

      Doelgroep: personen met een (bijstands)uitkering, die behoren tot de doelgroep zoals omschreven in de Re-integratieverordening gemeente Alkmaar en beschikken over het profiel 'job-ready';

    • d.

      Deelnemer: de persoon die behoort tot de doelgroep;

    • e.

      Profiel ‘Job-ready’: personen uit de doelgroep waarbij door de gemeente Alkmaar is vastgesteld dat die over nog onvoldoende werknemersvaardigheden beschikken om direct bij een werkgever te kunnen werken;

    • f.

      (Bijstands)uitkering: uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) dan wel een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (lOAW) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (lOAZ);

    • g.

      Werkgever: de persoon met wie de deelnemer een re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst afsluit;

    • h.

      College: het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar;

    • i.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2: Doelstelling

Het college kan een subsidie aan werkgevers verstrekken, gebaseerd op de Re-integratieverordening gemeente Alkmaar, om werkgevers te stimuleren werkstageplaatsen beschikbaar te stellen voor de doelgroep. De regeling is generiek, ieder bedrijf of onderneming kan, ongeacht de vestigingsplaats van de onderneming of plaats van tewerkstelling van de werknemer, een beroep doen op de regeling. Werkgevers die als gevolg van een aanbesteding verplicht zijn een percentage van de aanneemsom in te zetten voor het in dienst nemen van c.q. het aanbieden van werkstages aan personen uit de doelgroep, worden uitgesloten, evenals werkgevers die daarvoor anderszins subsidie kunnen ontvangen.

Artikel 3: Doelgroep/reikwijdte nadere regels

Op grond van deze regeling kan subsidie aan werkgevers worden verstrekt, die met een deelnemer een re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst voor minimaal 8 uur per week sluiten voor een periode van minimaal drie opvolgende maanden doch maximaal zes maanden, gericht op duurzame arbeidsinschakeling.

Indien de deelnemer door de werkgever wordt uitgeplaatst c.q. gedetacheerd naar een andere werkgever c.q. inlener, komt laatstgenoemde werkgever c.q. inlener niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling.

Artikel 4 Subsidievoorwaarden:

  • 1.

    De werkstage mag de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord beïnvloeden en er mag geen sprake zijn van verdringing van reguliere arbeidsplaatsen.

  • 2.

    De werkgever c.q. inlener draagt er zorg voor dat de deelnemer gedurende het werkstagetraject verzekerd is tegen wettelijke aansprakelijkheid.

  • 3.

    De werkgever c.q. de inlener verklaart dat hij de intentie heeft de deelnemer voor eenzelfde periode of onbepaalde tijd in dienst te nemen bij voldoende functioneren.

  • 4.

    De minimale duur van de re-integratiepraktijk/werkstageovereenkomst bedraagt 3 maanden.

  • 5.

    De re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst kan met maximaal 3 maanden worden verlengd.

  • 6.

    De minimale omvang van de re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst bedraagt 8 uur per week.

  • 7.

    De omvang van de re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst is zodanig dat de deelnemer als gevolg daarvan geen recht meer heeft op een (bijstands)uitkering.

Hoofdstuk 2. Aanvraag om subsidie

Artikel 5: Verdeling subsidie

Indien er een subsidieplafond is ingesteld worden de aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst. Hierbij is de datum bepalend waarop de aanvraag en alle benodigde informatie, noodzakelijk ter beoordeling van de aanvraag, bij de gemeente is binnen gekomen.

Artikel 6: Te subsidiëren activiteiten:

Het college kan aan een werkgever subsidie verstrekken ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van een werkstagetraject, vastgelegd in een re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst.

Artikel 7: Hoogte en berekening van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie is gelijk aan de overeengekomen vergoeding en bedraagt maximaal de voor de deelnemer geldende (bijstands)uitkering (exclusief vakantietoeslag) die bij aanvang van de overeenkomst voor de deelnemer zou gelden indien deze recht zouden hebben op een uitkering op grond van de WWB, respectievelijk de lOAW of lOAZ.

  • 2.

    Indien er sprake is van een voor de deelnemer gedeeltelijke (bijstands)uitkering (bijvoorbeeld deeltijdwerkers) wordt de subsidie evenredig vastgesteld.

  • 3.

    De subsidie wordt verhoogd met een percentage van 1,489, zijnde de factor voor vakantietoeslag en overige lasten. Het college kan dit percentage tussentijds aanpassen.

  • 4.

    De subsidie wordt voor maximaal zes opvolgende maanden toegekend.

Artikel 8: Indienen van aanvraag

  • 1.

    Om voor een subsidie op grond van deze regeling in aanmerking te komen dient de werkgever een aanvraag in bij het college.

  • 2.

    De aanvraag wordt gedaan op een door het college vast te stellen aanvraagformulier.

  • 3.

    De aanvraag dient binnen 1 maand na aanvang van het werkstagetraject te worden ingediend, onder overlegging van de re-integratiepraktijk-/werkstageovereenkomst.

  • 4.

    Het is mogelijk de aanvraag voor grotere aantallen deelnemers tegelijk te doen en af te handelen.

  • 5.

    De groepsaanvraag, als bedoeld in het vierde lid, dient per kwartaal te worden ingediend en moet uiterlijk 1 maand na afloop van dat kwartaal zijn ingediend.

Artikel 9 Weigering subsidieverlening

De subsidieverlening kan, naast de in artikel 4:35 van de Awb genoemde gevallen, worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:

  • 1.

    de aanvrager niet het doel nastreeft van deze regeling;

  • 2.

    de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien of ontplooit die in strijd zijn met de wet of het algemeen belang.

  • 3.

    er voor de deelnemer al eerder subsidie is verstrekt ten behoeve van een werkstageproject.

Artikel 10 Samenloop met andere regelingen

  • 1.

    Er bestaat geen recht op subsidie als de werkzaamheden of de baan worden gefinancierd met gelden uit het project Social Return on Investment.

  • 2.

    Er bestaat geen recht op subsidie indien de werkgever voor de te subsidiëren activiteiten subsidie van overheidswege of anderszins subsidie ontvangt.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 11 Hardheidsclausule

Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze nadere regels naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van het bepaalde in deze nadere regels.

Artikel 12 Intrekking oude regeling en overgangsbepaling

  • 1.

    Bij het vaststellen van deze nadere regels worden de regels en aanvullende voorwaarden omtrent het vaststellen van loonkostensubsidie, opgeonomen in bijlage II Beleidsregels uitvoerend beleidskader re-integratie, vastgesteld door het college d.d. 5 februari  2013, ingetrokken.

  • 2.

    Op een beschikking loonkostensubsidie, die is aangevraagd dan wel afgegeven vóór het tijdstip waarop de regels als bedoeld in het eerste lid worden ingetrokken, blijven die regels nog gedurende maximaal 12 maanden na intrekking daarvan van toepassing.

Artikel 13 Inwerkingtreding en werkingsduur

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking één dag na bekendmaking en werken terug tot en met 1 mei 2013.

  • 2.

    Deze nadere regels gelden tot en met 31 december 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als 'Nadere regels subsidie werkstagetraject gemeente Alkmaar'.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 24 september 2013.
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar,
P.M. Bruinooge, burgemeester.
mr. J.W.C. Aalders, secretaris.

TOELICHTING

Artikel 1

Voor voorkomende niet gedefinieerde begrippen wordt aangesloten bij de Re-integratieverordening WWB gemeente Alkmaar en de Algemene subsidieverordening Alkmaar.

Artikel 2

Het college kan subsidie aan werkgevers verstrekken voor werkstageplaatsen ten behoeve van de duurzame arbeidsinschakeling van personen behorende tot de doelgroep en die beschikken over het profiel 'jobready'. Dit betekent dat de personen uit de doelgroep in staat zijn realistische werknemersvaardigheden bij een werkgever op te doen. Subsidieverstrekking ten behoeve van de groep is alleen mogelijk indien zij op korte termijn perspectief hebben op een reguliere arbeidsovereenkomst.

Artikel 3

De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigden van wie is vastgesteld dat zij recht hebben op een voorziening voor arbeidsinschakeling.

Artikel 4

Het eerste lid geeft aan dat bij plaatsing op een werkstageplek geen verdringing plaatsvindt, of dat de concurrentieverhoudingen niet nadelig worden beïnvloed. Het college kan dit doen door expliciet na te gaan dat het werk dat verricht wordt niet productief is, of dat er recent geen ontslag heeft plaatsgevonden.

Artikel 7

De hoogte van de subsidie voor de werkstage is de door de deelnemer geldende bijstandsnorm of uitkering, indien deze recht heeft op een uitkering op de grond van de WWB, lOAW of lOAZ. De subsidie wordt verhoogd met een door de gemeente Alkmaar te bepalen opslag voor vakantietoeslag en overige lasten, de zgn. RPO-factor.

Indien er sprake is van een voor de deelnemer gedeeltelijke bijstandsnorm of uitkering (bijvoorbeeld voor deeltijdwerkers) wordt de subsidie evenredig vastgesteld

Artikel 9

Om nnisbruik van de regeling te voorkomen kunnen ‘malafide’ werkgevers worden uitgesloten van subsidie. Bij twijfel is toetsing mogelijk of werkgevers hun sociale premies afdragen. Er kan dan een ‘verklaring van betalingsgedrag’ worden verlangd. In het centrale insolventieregister (http://www.rechtspraak.nl/uitspraken-en-registers/centraal-insolventieregister/pages/aanvraag-autorisatie.aspx) is toetsing mogelijk of er sprake is van betalingsproblemen (surseance van betaling of faillissement e.d.).

De zogenoemde nulcontracten komen niet in aanmerking voor subsidieverlening. Gegronde redenen om subsidie te weigeren zijn ook ervaringen uit het verleden met organisaties en werkgevers. Als uit voorgaande trajecten is gebleken dat de werkgever niet uit is op een duurzame arbeidsrelatie, maar in feite uit is op tijdelijke goedkope arbeidskrachten, levert dit voldoende redenen om de subsidieaanvraag af te wijzen. Een andere reden kan zijn dat er geen sprake is van algemeen geaccepteerde arbeid.

Evenzo is subsidie niet mogelijk indien subsidie wordt aangevraagd door bedrijven waar de afgelopen 6 maanden personeel wegens afvloeiing is ontslagen. In strijd met de wet houdt onder meer in dat de werkgever moet voldoen aan de Arbeidsomstandighedenwet. Dit is een van de voorwaarden voor subsidieveriening.

Artikel 10

Deze bepaling is ter voorkoming van dubbele financiering. Banen die worden geschapen via Social Return on Investment worden gefinancierd met andere gelden.

Indien er andere voorliggende voorzieningen aanwezig zijn, zullen eerst deze moeten worden benut. Onder voorliggende voorziening wordt ook verstaan de Beroeps Begeleidende Leerweg. Dit is in feite een reguliere arbeidsovereenkomst met een beroepsopleidingcomponent.

Samenloop van loonkostensubsidies naast en aanvullend aan elkaar is wel mogelijk. Bijvoorbeeld ingeval van samenloop van een VWVB-uitkering met bijvoorbeeld een WW-uitkering, een WIA-uitkering.

Artikel 12

Op dit moment zijn er toezeggingen gedaan over de inzet van loonkostensubsidie oude stijl. Deze toezeggingen, gedaan voorafgaand aan de intrekking van de regels genoemd in het eerste lid, blijven gehandhaafd.

Artikel 13

Gekozen is voor de einddatum 31 december 2014 omdat, naar verwachting, op die datum de vernieuwde Participatiewet in werking treedt. Op dit moment wordt door het ministerie gewerkt aan het vormgeven van de loonkostensubsidie onder de nieuwe wet en de regels waaronder die worden verstrekt.