Regeling vervallen per 03-05-2022

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende Huishoudelijk reglement van het presidium van de raad van Alkmaar

Geldend van 21-12-2016 t/m 02-05-2022

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende Huishoudelijk reglement van het presidium van de raad van Alkmaar

Artikel 1 Taken en bevoegdheden

  • 1. Het presidium is belast met procedurele aspecten ten behoeve van het functioneren van de raad en de raadscommissies in z'n algemeenheid. De inhoudelijke aspecten zijn voorbehouden aan de raad en de raadscommissies zelf.

  • 2. Het presidium is namens de raad verantwoordelijk voor het werkgeverschap van de griffie. Daartoe kan, voor de dagelijkse gang van zaken, een werkgroep personeelszaken ingesteld worden.

  • 3. Het presidium stelt jaarlijks het vergaderschema vast voor de raads-, presidium-, commissie- en agendaoverlegvergaderingen.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. Het presidium bestaat:

    • -

      de voorzitter van de raad;

    • -

      de raadsgriffier of zijn plaatsvervanger;

    • -

      de fractievoorzitters van de fracties die bij de eerste zitting van de nieuwe raad na de verkiezingen als fractie zijn beschouwd, conform artikel 9, lid 1 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad 2015.

  • 2. Het voorzitterschap van het presidium wordt bekleed door de voorzitter van de raad.

  • 3. Een fractievoorzitter kan zich laten vervangen door een lid van zijn fractie.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter van de raad wordt het voorzitterschap vervuld door de vice-voorzitter van de raad dan wel door de fractievoorzitter met de langste zittingsduur in de raad.

  • 5. De griffier is bij elke vergadering aanwezig en kan zich laten vervangen door een medewerker van de griffie.

Artikel 3 Vergaderingen en secretariaat

  • 1. Het presidium vergadert in de regel eens in de drie maanden.

  • 2. Het presidium vergadert tussentijds als de voorzitter dit nodig oordeelt of indien twee leden hierom verzoeken.

  • 3. De griffier draagt er zorg voor, spoedeisende gevallen uitgezonderd, dat de oproep tenminste tien dagen voor de vergadering wordt gepubliceerd.

  • 4. De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, tenzij gesproken wordt over personele aangelegenheden.

  • 5. De griffier draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 6. De stukken van het presidium worden openbaar gepubliceerd.

Artikel 4 Quorum en stemmingen

  • 1. Het presidium mag alleen beraadslagen en besluiten als een meerderheid van de fractievoorzitters dan wel hun plaatsvervangers aanwezig is.

  • 2. Het presidium besluit in voorkomende gevallen bij gewone meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij staking van de stemmen wordt het voorstel in een volgende, vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Bij opnieuw staken van de stemmen is het voorstel verworpen.

Artikel 5 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.