Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar houdende Beleidsplan Stedelijk water 2017-2026

Geldend van 15-12-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsplan Stedelijk water 2017-2026

Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar maakt bekend dat door de gemeenteraad op 1 december 2016 de volgende besluiten zijn genomen:

  • vastgesteld is het ‘Beleidsplan Stedelijk water 2017-2026’;

  • ingetrokken is het ‘verbreed Gemeentelijk rioleringsplan fusiegemeente 2014-2016’, vastgesteld d.d. 19 december 2013;

  • ingetrokken is het ‘Waterplan 2002-2012’, vastgesteld d.d. 4 november 2002

  •  

Het vastgestelde beleidsplan is als bijlage bijgevoegd.

Genoemde besluiten treden in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

INLEIDING

AANLEIDING

Voor u ligt het beleidsplan Stedelijk water 2017-2026 (verder BSW genoemd), met als doel: op een zo efficiënt mogelijke wijze invulling te geven aan de gemeentelijke zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Een nieuw plan is noodzakelijk omdat het huidige beleidsplan (het verbreed Gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) fusiegemeente 2014-2016) per 1 januari 2017 afloopt.

Naast de traditionele invulling van de zorgplicht voor water, is een aantal onderwerpen uit het ‘Waterplan Alkmaar 2002-2012’ meegenomen in dit beleidsplan. Het Waterplan krijgt hiermee een vervolg in het BSW.

Het BSW geeft vooral de strategie voor de komende jaren weer. Uitwerking van de strategie vindt plaats in beheer- en uitvoeringsplannen.

BELEIDSKADER

De zorg en verantwoordelijkheid voor het (afval)water is in handen van gemeenten, Hoogheemraadschap, Provincie, Rijkswaterstaat en perceeleigenaren. Iedere partij heeft hierin zijn eigen bevoegdheden en verplichtingen. Gemeenten moeten invulling geven aan drie zorgplichten t.a.v. stedelijk waterbeheer, namelijk:

  • zorgplicht voor de inzameling en transport van stedelijk afvalwater (Wet Milieubeheer);

  • zorgplicht voor afvloeiend hemelwater (Waterwet);

  • zorgplicht voorkomen structureel nadelige gevolgen van afvalwater (Waterwet).

Op grond van het Bestuursakkoord Water (2011) hebben Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven verklaard dat zij intensief met elkaar gaan samenwerken in de (afval)waterketen. Deze samenwerking moet in de regio Alkmaar in 2020 leiden tot een besparing van € 3,8 miljoen door het terugdringen van de verwachte kostentoename, verbeteren van de kwaliteit van de waterketen, vermindering van kwetsbaarheid van de organisaties binnen de keten en door het uitwisselen van kennis. Het op een doelmatige wijze beheren van de gehele waterketen staat centraal. Alkmaar is wat dat betreft al goed op weg.

Daarnaast zijn er twee ontwikkelingen die aanleiding geven in deze planperiode verder te denken dan de traditionele invulling van de gemeentelijke watertaken. Dit is ten eerste de discussie rondom de klimaatbestendige stad 2050 voortgekomen uit de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie. Ten tweede is dit de komst van de Omgevingswet in 2019, die vorming van een integrale omgevingsvisie verplicht stelt. Deze twee ontwikkelingen lopen parallel aan elkaar en zij bepalen mede de focus voor het BSW.

Het BSW heeft een geldigheidsduur van tien jaar, van 2017 tot en met 2026. Riolering, één van de voorzieningen om afval-, hemel- en grondwater af te voeren, ligt echter veel langer dan deze planperiode onder de grond. Om deze reden geeft dit BSW een doorkijk over de gehele levensduur van de riolering. De rioolheffing en de lange termijn doelstellingen zijn gebaseerd op deze doorkijk, om zo te komen tot een doelmatige invulling van de watertaken tegen zo laag mogelijke lasten voor de burger.

DOEL

Op basis van het wettelijk kader richt de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van gemeenten zich op een aantal thema’s:

BESCHERMING VOLKSGEZONDHEID

  • door aanleg en beheer van voorzieningen voor de inzameling en het transport van afval- en hemelwater wordt verontreinigd water uit de directe leefomgeving verwijderd;

  • we zorgen dat gassen zoals waterstofsulfide in de buurt van rioleringsobjecten geen gezondheidsrisico voor omwonenden vormen.

BEPERKEN RISICO OP WATEROVERLAST EN VERDROGING

  • we beperken risico’s van overlast van hemel- en afvalwater door de aanleg van een robuust afvoersysteem;

  • we beperken risico’s op wateroverlast ten gevolge van grondwater;

  • we houden rekening met de toekomst wanneer door klimaatverandering grotere systeembelastingen in de vorm van hevige buien kunnen optreden;

  • wateroverlast voorkomen we door slimme keuzes in de inrichting van de openbare ruimte.

BESCHERMING NATUUR EN MILIEU

  • door aanleg van riolering of een gelijkwaardig alternatief beperken we de directe ongezuiverde lozing van water op bodem of oppervlaktewater.

BEHOUDEN / VERHOGEN LEEFBAARHEID

  • we beperken hinder veroorzaakt door instabiliteit, geur, geluid, slechte bereikbaarheid bij werkzaamheden en verstoppingen van huisaansluitingen door vervuiling van het hoofdriool.

DOELMATIG BEHEER

  • we zorgen voor een goede informatievoorziening naar de inwoners;

  • we doen doelmatige investeringen;

  • we werken hierin samen met de regio.

Beleidsplan stedelijk water

Beleidsplan stedelijk water 2017-2026