Regeling vervallen per 13-03-2013

Verordening Commissie planning en control raad

Geldend van 10-02-2010 t/m 12-03-2013

Intitulé

Verordening Commissie planning en control raad

Gemeenteblad van Almelo

Geldende tekst

regelingnummer: 2383

Nr. 21

Raadsbesluit van 9 februari 2010, houdende vaststelling van de verordening Commissie planning en control raad.

Artikel 1

1 De commissie adviseert de raad met betrekking tot de cyclus van planning en control en de documenten die in de cyclus worden uitgebracht, zoals de begroting, de voorjaarsnota en de jaarverantwoording.

2 De commissie adviseert de raad en doet concrete voorstellen voor verbeteringen om de raad in de gelegenheid te stellen om zijn formele functies ten aanzien van het financiële beleid van de gemeente goed uit te oefenen.

3 De commissie zorgt voor de feitelijke aansturing van de accountant. De commissie is eerste aanspreekpunt voor de accountant.

4 De commissie zorgt voor de voorbereiding van de aanbesteding van de accountancydiensten.

5 De commissie is gesprekspartner van de Rekenkamercommissie en adviseert bij de prioritering van de onderzoeken.

Samenstelling van de commissie

Artikel 2

1 De commissie bestaat uit een voorzitter en leden.

2 Bij voorkeur draagt iedere fractie één lid voor benoeming voor. Minimaal zijn de fracties die een meerderheid in de raad vormen vertegenwoordigt in de commissie.

3 De raad benoemt de voorzitter en overige leden uit de voordracht van de fractievoorzitters, maximaal één lid per raadsfractie.

Secretaris

Artikel 3

1 De secretaris van de commissie is een door de raadsgriffier aan te wijzen medewerker van de raadsgriffie.

2 De raadsgriffier zorgt voor vervanging wanneer de aangewezen medewerker verhinderd is.

3 Eventueel wordt vervanging in overleg met de gemeentesecretaris geregeld binnen de ambtelijke organisatie.

Zittingsduur

Artikel 4

1 De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor het tijdvak, samenvallend met de zittingsduur van de gemeenteraad.

2 Degene die ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats tot lid wordt benoemd treedt af op het tijdstip waarop degene moest aftreden in wiens plaats hij/zij is benoemd.

3 Het lidmaatschap eindigt door:

a het overlijden van het lid;

b ontslag op eigen verzoek;

c het beëindigen van het raadslidmaatschap door het lid.

4 In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Werkwijze

Artikel 5

1 De commissie vergadert zo vaak de voorzitter dat nodig oordeelt of door tenminste drie leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Bedoelde vergadering wordt zo spoedig mogelijk na het verzoek, doch uiterlijk binnen drie weken door de voorzitter belegd.

2 De voorzitter bepaalt plaats, datum en tijdstip van de vergaderingen en roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.

3 De voorzitter draagt er zorg voor dat de agenda en de bijbehorende stukken tenminste 7 dagen voor de vergadering aan de leden worden toegezonden.

Artikel 6

Voor het houden van een vergadering is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 7

1 De zitting van de commissie is openbaar.

2 Deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of één van de aanwezige leden het nodig oordeelt. De commissie besluit of de vergadering in beslotenheid voortgezet wordt.

3 De besluitenlijst van de besloten vergadering wordt, als de commissie dat zo beslist, in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden.

Artikel 8

1 Van de vergadering wordt een verslag gemaakt. Hieraan gekoppeld is een doorlopende planning.

2 Het verslag wordt in de volgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

3 Van de vergadering die achter gesloten deuren plaatsvond wordt afzonderlijk een verslag gemaakt.

Artikel 9

1 Over een uit te brengen advies beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.

2 Indien de stemmen staken, wordt het agendapunt eenmalig doorgeschoven naar de volgende vergadering. Als in de volgende vergadering de stemmen opnieuw staken, beslist de stem van de voorzitter.

3 Van een minderheidstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dit verlangt.

4 Het advies is gemotiveerd.

Artikel 10

De commissie kan leden van het college van B&W, ambtenaren en andere deskundigen uitnodigen tot het deelnemen aan de vergadering van de commissie.

Artikel 11

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.

Slotbepalingen

Artikel 12

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Commissie planning en control raad.

Artikel 13

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van vaststelling.

  • 2

    Met ingang van de in het vorige lid genoemde datum wordt de Verordening commissie planning en control, vastgesteld op 15 januari 2008, ingetrokken.

Gedaan ter openbare vergadering van 09 februari 2010

de griffier, de burgemeester,

drs. C.M. Steenbergen J.H.M. Hermans-Vloedbeld