Regeling vervallen per 08-02-2018

Verordening Beeldende Kunst en Vormgeving gemeente Almelo

Geldend van 19-05-2003 t/m 07-02-2018

Intitulé

Verordening Beeldende Kunst en Vormgeving gemeente Almelo

Gemeenteblad van Almelo

Geldende tekst

regelingnummer: 2225

Nr. 16

B&W- besluit van 6 mei 2003 , houdende vaststelling van de Verordening Beeldende Kunst en Vormgeving gemeente Almelo.

VERORDERDENING COMMISSIE BEELDENDE KUNST EN VORMGEVING GEMEENTE ALMELO

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

A: Commissie: de commissie Beeldende kunst en vormgeving voor de gemeente Almelo, een commissie ex. Artikel 84 van de gemeentewet.

B: Burgemeester en Wethouders: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo,

C: Budget: het geld dat beschikbaar is in het kader van de begrotingspost beeldende kunst waaronder begrepen de gelden verkregen in het kader van het provinciale actieplan cultuurbereik voor kunstopdrachten en de gelden die door de gemeente Almelo beschikbaar worden gesteld ten behoeve van kunstaankopen.

Doelstelling / taak

Artikel 2

  • 1.

    Er is een commissie die ten doel heeft Burgemeester en Wethouders gevraagd of ongevraagd van voorlichting en advies te dienen over:

    • a.

      De besteding van het budget voor beeldende kunst en vormgeving warbij de criteria zoals vastgelegd in de subsidieregeling Beeldende kunst en vormgeving zullen worden gehanteerd,

    • b.

      Gemeentelijke opdrachten voor de vervaardiging van kusntwerken,

    • c.

      Gemeentelijke aankopen van kunstwerken,

    • d.

      De toepassing van de percentageregeling voor kunstwerken bij gemeentelijke bouwprojecten en de toepassing van de procentuele regeling ter verfraaiing van woon en werkomgeving voor civieltechnische werkzaamheden, met inachtneming van de werkwijze hiervoor.

    • e.

      Schenkingen van kunstwerken door derden,

    • f.

      Voorgenomen en voor te nemen beleidswijzigingen betreffende beeldende kunst en vormgeving.

  • 2.

    De commissie kan activiteiten op het gebied van beeldende kunst in Almelo innoveren, initiëren, stimuleren of ondersteunen.

Samenstelling en benoeming van de leden van de commissie

Artikel 3

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf leden,

  • 2.

    In de commissie hebben in elk geval zitting:

    • a.

      een beeldend kunstenaar,

    • b.

      een persoon met specifieke kennis op het gebeid van beeldende kunst en/of vormgeving, bij voorkeur een kunsthistoricus

    • c.

      een architect binnenhuisarchitect, landschapsarchitect of vormgever,

Tenminste een lid is bij voorkeur woonachtig in Almelo.

  • 3.

    De gemeentelijk beleidsmedewerker Beeldende kunst en Vormgeving wordt aan de commissie toegevoegd als ambtelijk secretaris.

  • 4.

    Burgemeester en Wethouders benoemen een van de vijf leden in functie als voorzitter.

  • 5.

    Burgemeester en Wethouders benoemen de leden, gehoord de commissie,

  • 6.

    De aftredende leden zijn niet herbenoembaar.

Artikel 4

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid bedraagt vier jaar.

  • 2.

    Een commissielid blijft na afloop van zijn zittingsperiode in functie zolang geen nieuw commissielid is benoemd.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en deelt dit schriftelijk mee aan Burgemeester en Wethouders en aan de commissie.

  • 4.

    In een tussentijdse vacature wordt voorzien met inachtneming van artikel 3, tweede en vijfde lid.

Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      overlijden, onder curatele stelling of onder bewindstelling;

    • b.

      ontslag op eigen verzoek,

    • c.

      het verstrijken van de in artikel 4 lid 1 genoemde zittingsperiode

    • d.

      ontslag verleend bij besluit van Burgemeester en Wethouders. Een voorstel tot intrekking van een benoeming door de commissie kan worden gedaan op grond van een zodanige situatie dat een voortzetting van het lidmaatschap in strijd zou zijn met de belangen en de goede gang van zaken binnen de commissie, ongeacht of van het ontstaan van die situatie het betrokken lid een verwijt kan worden gemaakt.

  • 2.

    Het ontslag als bedoeld in lid 1 van dit artikel geschiedt door Burgemeester en Wethouders.

Werkwijze

Artikel 6

  • 1. De voorzitter en secretaris vormen samen het dagelijks bestuur van de commissie.

  • 2. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de commissie.

  • 3. De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke afhandeling van het in de commissie behandelde.

Artikel 7

  • 1.

    De commissie komt ten behoeve van de uitoefening van haar taak ten minste zes keer per jaar bij elkaar en voorts in de navolgende gevallen:

    • a.

      Wanneer twee leden dit nodig oordelen;

    • b.

      Op verzoek van Burgemeester en Wethouders, onder opgave van redenen.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt tijd en plaats van de vergadering. Een vergadering wordt gehouden binnen twee weken nadat een verzoek daartoe bij de voorzitter of de secretaris is binnengekomen of zich een geval als bedoeld in lid 1, onder a, van dit artikel, voordoet.

  • 3.

    De convocatie, inclusief agenda, geschiedt door middel van een schriftelijke oproep aan de leden. Behoudens in spoedeisende gevallen geschiedt de oproeping tenminste een volle week voor de datum waarop de vergadering wordt gehouden. De agenda voor de vergadering wordt door de voorzitter in overleg met de secretaris vastgesteld. Er mag van deze agenda alleen afgeweken worden indien de voorzitter hiermee instemt.

  • 4.

    De notulen van de vergadering worden door de secretaris of een andere medewerker van de gemeente Almelo gemaakt en in een volgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    Een vergadering vindt slechts plaats indien meer dan de helft van de leden van de commissie aanwezig is. Indien de voorzitter afwezig is zal in overleg een plaatsvervangend voorzitter worden aangewezen.

  • 6.

    Indien een vergadering krachtens het bepaalde in lid 5 van dit artikel geen doorgang vindt vervalt de vergadering en vindt deze plaats op de eerstvolgend geplande datum van bijeenkomst tenzij een extra vergadering wordt uitgeschreven.

Vertrouwelijkheid en openbaarheid

Artikel 8

  • 1. a. De vergaderingen van de commissie zijn als regel openbaar.

    • b.

      De deuren van de vergaderzaal worden evenwel gesloten wanneer twee der aanwezige leden dit vorderen of de voorzitter het nodig acht. De commissie beslist vervolgens of me gesloten deuren zal worden verder vergaderd. De voorzitter kan voorlopige geheimhouding opleggen.

  • 2. Het opleggen van geheimhouding geschiedt onder opgave van reden(en).

  • 3. Besluiten van de commissie inzake het opleggen van geheimhouding worden schriftelijk, met vermelding van de reden(en) welke tot het nemen van dit besluit hebben geleid, vastgelegd.

  • 4. Voor 31 December van ieder jaar neemt de commissie een besluit over het al of niet opheffen van geheimhouding, indien en voor zover tot dat tijdstip nog geheimhouding gold omtrent het behandelde in een besloten vergadering en dit geen betrekking hebbende op individuele personen.

Artikel 9

  • 1. Tenzij in deze verordening anders wordt bepaald, beslist de commissie ten aanzien van haar advies bij gewone meerderheid van stemmen. Over adviezen wordt mondeling gestemd tenzij de commissie in een bepaald geval anders besluit. Voor de berekening van het aantal uitgebrachte stemmen tellen blanco stemmen niet mee.

  • 2. De leden van de commissie oefenen hun adviesfunctie uit zonder last of ruggespraak.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 4. Bij het staken van stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 5. Bij het staken van stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt daarvan mededeling gedaan aan Burgemeester en Wethouders onder vermelding van de argumenten die in de discussie een rol hebben gespeeld.

Artikel 10

  • 1. De ambtelijk secretaris maakt jaarlijks voor 1 april een verslag op van werkzaamheden van de commissie in het afgelopen kalenderjaar. Dit verslag behoeft de goedkeuring van de commissie.

  • 2. De ambtelijk secretaris zendt het jaarverslag zo spoedig mogelijk na goedkeuring door de commissie aan Burgemeester en Wethouders.

  • 3. De ambtelijk secretaris stelt een inhoudelijk en financieel verslag van de bestedingen van de middelen uit het actieplan cultuurbereik op. Na goedkeuring van het inhoudelijk verslag door de commissie en door Burgemeester en Wethouders wordt dit verslag ter rapportage aan de provincie aangeboden. Het financiële verslag gaat ter informatie naar de commissie en zal door Burgemeester en Wethouders worden vastgesteld waarna het an de provincie wordt aangeboden.

Artikel 11

  • 1.

    De commissie kan een of meer deskundigen uitnodigen tot het bijwonen van een vergadering.

  • 2.

    Aan de in het eerste lid bedoelde personen worden tijdig de agenda van de betreffende vergadering alsmede de stukken die zij in verband met hun advisering behoeven verstrekt.

  • 3.

    De leden van de commissie kunnen in de vergadering aan de deskundigen inlichtingen en adviezen vragen.

  • 4.

    Een deskundige kan eveneens worden uitgenodigd een schriftelijk advies uit te brengen.

De kosten van de commissie

Artikel 12

De kosten van de commissie komen voor rekening van de gemeente Almelo voorzover deze liggen binnen het terzake in de gemeentebegroting toegekende bedrag. De commissieleden ontvangen een nader te bepalen presentievergoeding. Reiskosten kunnen gedeclareerd worden op basis van 2e klas openbaar vervoer. Werkzaamheden buiten vergadertijden om mogen alleen gedeclareerd worden na toestemming van de ambtelijk secretaris.

Slotbepalingen

Artikel 13

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen Burgemeester en Wethouders na ingewonnen advies van de commissie.

Artikel 14

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als verordening Commissie Beeldende Kunst en Vormgeving 2003.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag nadat zij is bekend gemaakt.