Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2016

Geldend van 05-04-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2016

De raad van de gemeente Almelo,

  • Gelezen het voorstel van het presidium,

  • Gelet op de artikelen 61, 61c, 84, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit,

  • Gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Besluit:

  • Vast te stellen de navolgende Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2016.

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden. De commissie voert daartoe gesprekken met de kandidaten die door de commissaris in beginsel geschikt worden geacht voor benoeming en met eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten. Bij de beoordeling van de kandidaten laat de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze door de gemeenteraad is vastgesteld.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • 1.

      mevrouw A. Abdullatif

    • 2.

      de heer F. Akse

    • 3.

      mevrouw L. Bolhuis

    • 4.

      de heer U. Çete

    • 5.

      de heer F.J. Gerritsen

    • 6.

      de heer W.J. Loupattij

    • 7.

      de heer J. Pauwels

    • 8.

      de heer G. Stam

    • 9.

      de heer G.W.L. Stork

    • 10.

      de heer W.B. Teeuw

    • 11.

      de heer J.B.W. Wiertz

    • 12.

      de heer M. Zielman

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 2a Voorzitter commissie

  • 1.

    De voorzitter van het presidium, dhr. A. Maathuis, is voorzitter van de commissie.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier, mevrouw C.M. Steenbergen, is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De tweede plaatsvervangend raadsgriffier, de heer M. Hollander, kan bij de vervulling van de in artikel 1 genoemde taken als plaatsvervangend secretaris aan de commissie worden toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    Wethouder I.A.M. ten Seldam wordt als adviseur toegevoegd aan de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taken.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergadering van de commissie en is toehoorder bij de selectiegesprekken.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken gemeld.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede lid en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 4 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur, en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelde van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon en vertegenwoordiger naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht.

  • b.

    Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

  • c.

    Aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

  • En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

  • d.

    De concept-aanbeveling aan de raad van twee kandidaten, die naar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet. De commissie geeft tevens een gemotiveerde volgorde van de kandidaten op haar concept-aanbeveling aan.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse zaken en koninkrijkrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip als bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Almelo op

29 maart 2016,

De griffier, de voorzitter,

drs. C.M. Steenbergen, mw. J.H.M. Hermans-Vloedbeld

Ondertekening