Geluidsmetingen bij klachten en verzoeken om handhaving

Geldend van 20-04-2016 t/m heden

Intitulé

Geluidsmetingen bij klachten en verzoeken om handhaving

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Almelo;

besluit:

vast te stellen de Beleidsregel Geluidsmetingen bij klachten en verzoeken om handhaving

Hoofdstuk 1: Geluidsmetingen

Artikel 1 Informatie

  • 1.

    Op basis van een klacht of verzoek om handhaving moet er een representatief (geluids)beeld verkregen worden van de bedrijfssituatie.

  • 2.

    De klager/ verzoeker dient hiervoor voldoende en duidelijk informatie te verstrekken over:

    • a.

      De frequentie;

    • b.

      Het tijdstip;

    • c.

      De bron.

  • 3.

    Bij het ontbreken van deze gegevens wordt er geen geluidsmeting uitgevoerd.

Artikel 2 Bemande meting

  • 1.

    Een bemande meting, waarbij fysiek wordt gemeten door de adviseur geluid, is mogelijk als een bron continu in werking is.

  • 2.

    Het is ter beoordeling van de adviseur geluid van de gemeente of een bemande meting mogelijk of noodzakelijk is.

  • 3.

    Een bemande meting vindt plaats bij de gevel van de klager/ verzoeker, in een geluidsgevoelige ruimte als er sprake is van een bron in een aanpandig gebouw, of direct nabij de bron.

  • 4.

    Er wordt maximaal drie keer ter plaatse gegaan voor een bemande meting.

  • 5.

    Als er geluidsmetingen zijn uitgevoerd waarbij de maximale termijn is gemeten, zoals benoemd onder punt 4, wordt de klacht afgehandeld, het verzoek om handhaving ongegrond verklaard of het wordt voortgezet als een handhavingszaak.

Artikel 3 Onbemande meting

  • 1.

    Een onbemande meting wordt uitgevoerd als:

    • a.

      De bedrijfstijd van een bron medebepalend is voor het beoordelingsniveau;

    • b.

      Het patroon, de frequentie en het geluidsniveau sterk variëren.

  • 2.

    Het is ter beoordeling van de adviseur geluid van de gemeente of een onbemande meting mogelijk of noodzakelijk is.

  • 3.

    Een onbemande meting vindt plaats bij de gevel van de klager/ verzoeker, in een geluidsgevoelige ruimte als er sprake is van een bron in een aanpandig gebouw, of direct nabij de bron.

  • 4.

    Bij een onbemande meting wordt er maximaal twee weken continu gemeten.

  • 5.

    Als er geluidsmetingen zijn uitgevoerd waarbij de maximale termijn is gemeten, zoals benoemd onder punt 4, wordt de klacht afgehandeld, het verzoek om handhaving ongegrond verklaard of het wordt voortgezet als een handhavingszaak.

Artikel 4 Nieuwe geluidsmeting

  • 1.

    Bij nieuwe geluidsklachten of verzoeken om handhaving binnen een termijn van zes maanden worden er geen nieuwe geluidsmetingen uitgevoerd.

  • 2.

    Een uitzondering op lid 1 zijn zwaarwegende argumenten om opnieuw te starten met een meettraject. Dit wordt per situatie beoordeeld. Als zwaarwegend kan in ieder geval worden aangemerkt:

    • a.

      Nieuwe uitbater;

    • b.

      Veranderende bedrijfsvoering;

    • c.

      Wijziging/verplaatsing bron.

Hoofdstuk 2: Slotbepalingen

Artikel 5 Overgangsrecht

De beleidsregel is van toepassing op klachten en verzoeken om handhaving na inwerkingtreding van de beleidsregel.

Artikel 6 Hardheidsclausule

Het bevoegd gezag blijft bevoegd om af te wijken van deze beleidsregel wanneer deze voor een of meer belanghebbendengevolgen hebben die wegen bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Geluidsmetingen bij klachten en verzoeken om handhaving

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo op 12 april 2016.

de secretaris, de burgemeester,

J. Pol, J.H.M. Hermans-Vloedbeld

Toelichting

Algemene toelichting

Bij geluidsklachten hebben we vaak te maken met terugkerende/ aanhoudende klachten. Hoe vaak moet je geluidsmetingen uitvoeren bij (terugkerende/aanhoudende) klachten? Kortom hoe ver ga je met het vaststellen of er sprake is een gegronde klacht. Hoe metingen moeten worden uitgevoerd staat in de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999. Dit zegt niets over het aantal keren dat je ter plaatse gaat om vast te stellen of er sprake is van een gegronde klacht of verzoek om handhaving. In deze beleidsregels wordt dit vastgelegd. Deze beleidsregels zijn van toepassing op reguliere situaties bij bedrijven en inrichtingen, niet bij evenementen, zonering industrie en verkeersgeluid.

Artikel 1 Informatie

Naar aanleiding van een klacht of verzoek om handhaving moet er een representatief (geluids)beeld verkregen worden van de bedrijfssituatie. Om dit in beeld te kunnen brengen moeten enkele gegevens door de klager/ verzoeker worden aangeleverd. Van belang is de frequentie, het tijdsstip en de bron. Als deze gegevens niet worden overlegd, dan kan de bedrijfssituatie niet in beeld worden gebracht en kan er geen meting worden uitgevoerd.

Artikel 2 en 3 Bemande en onbemande meting

Er zijn twee manieren om een geluidsmeting uit te voeren; een bemande of een onbemande meting. Een bemande meting kan plaats vinden als een bron continue in werking is. Een onbemande meting wordt uitgevoerd als een langere continue meetperiode noodzakelijk is. Naar aanleiding van de klacht/ verzoek wordt door de adviseur geluid beoordeeld welke methode geschikt is voor de geluidsmeting. De meting vindt plaats bij de gevel van de klager/ verzoeker, in een geluidsgevoelige ruimte als er sprake is van een bron in een aanpandig gebouw, of direct nabij de bron. Bij een bemande geluidsmeting wordt er maximaal drie keer ter plaatse gegaan voor een meting. Bij een onbemande meting wordt er maximaal twee weken continu gemeten.

Artikel 4 Nieuwe geluidsmeting

Bij nieuwe geluidsklachten binnen een termijn van zes maanden wordt er geen nieuwe geluidsmeting uitgevoerd. De termijn van zes maanden is gerelateerd aan de jaargetijden (voorjaar/najaar). De geluidssituatie kan verschillen door de buitentemperatuur. Vooral bij horeca kan de geluidssituatie verschillen, door openstaande delen in de gevel, muziek op het terras en apparatuur die frequenter en langer draait. Bij zwaarwegende argumenten kan een uitzondering worden gemaakt. Zwaarwegende argumenten zijn een nieuwe uitbater, veranderende bedrijfsvoering en wijziging/ verplaatsing van de bron. De beoordeling of er sprake is van een zwaarwegend argument, ligt in eerste instantie bij de toezichthouder

Hoofdstuk 2

Geen toelichting