26 Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering HR21

Geldend van 09-02-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 09-02-2018

Intitulé

26 Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering HR21

26 Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering HR21

Artikel 26:1:1:1 Definities

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • a.

    Ambtenaar:

    Degene op wie de CAR gemeente Almelo van toepassing is en zoals bedoeld in artikel 1:1 lid 1 onder a van de CAR gemeente Almelo.

  • b.

    Bevoegd gezag:

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo.

  • c.

    GMT:

    Het Gemeentelijk Management Team (GMT) zoals bedoeld in de ambtelijke organisatieverordening gemeente Almelo 2013. Het GMT bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, de directeuren van de sectoren en de concerncontroller.

  • d.

    Bezwarencommissie:

    De commissie bezwaren functiewaardering zoals bedoeld in artikel 26:1:1:8 van deze regeling.

  • e.

    Generieke functiebeschrijving:

    De functiebeschrijving (een geselecteerde normbeschrijving en/of lokale functiebeschrijving) die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het bevoegd gezag als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De functiebeschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Almelo. De functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • f.

    Normbeschrijving:

    Een functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenaantal).

  • g.

    Normbestand van HR21:

    Het totaal van alle normbeschrijvingen, zoals opgenomen in het functiewaarderingssysteem HR21.

  • h.

    Lokale functiebeschrijving:

    De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

  • i.

    Functieboek:

    De verzameling van generieke functiebeschrijvingen.

  • j.

    Functie:

    Het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de ambtenaar op basis van een (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren.

  • k.

    Functiewaardering:

    Het bepalen van de relatieve functiewaarde (uitgedrukt in punten) van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • l.

    Conversietabel:

    De tabel waarmee de punten van de waarderingen van alle generieke functiebeschrijvingen omgezet worden naar salarisschalen.

  • m.

    Externe deskundige:

    Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21, niet werkzaam bij de gemeente Almelo.

  • n.

    Gecertificeerde gebruiker:

    De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker – of extern deskundige – die geautoriseerd is om te werken met HR21.

Artikel 26:1:1:2 Vaststelling generieke functiebeschrijvingen

Lid 1

De gecertificeerde gebruiker maakt voor elke functie een voorselectie uit het normbestand van HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, stelt hij een lokale functiebeschrijving op. Het GMT selecteert op basis hiervan in samenspraak met de gecertificeerde gebruiker per functie de normbeschrijving en/of lokale functiebeschrijving.

Lid 2

De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt/worden besproken binnen het GMT en door of namens het GMT voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door het GMT ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).

Lid 3

Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt het GMT de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen selectie van de generieke functiebeschrijvingen (voorlopig functieboek).

Lid 4

Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt het GMT de functiebeschrijvingen als bedoeld in lid 2 dan wel het voorlopig functieboek ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de functiebeschrijvingen als bedoeld in lid 2 dan wel de functiebeschrijvingen opgenomen in het functieboek bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 26:1:1:3 Wijziging generieke functiebeschrijvingen

Lid 1

Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens het GMT bezien of het functieboek volledig en/of toereikend is. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe generieke functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 26:1:1:2.

Lid 2

Een verzoek tot heroverweging van de bestaande generieke functiebeschrijvingen kan ook worden ingediend door de OR.

Artikel 26:1:1:4 Functiewaardering lokale functies

Lid 1

In opdracht van het bevoegd gezag stelt de gecertificeerde gebruiker, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, een waarderingsvoorstel op voor alle lokale functiebeschrijvingen.

Lid 2

De waarderingsvoorstellen worden ter toetsing aangeboden aan de externe deskundige.

Lid 3

De waarderingsvoorstellen worden, met inachtneming van het advies van de externe deskundige, opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

  • a.

    Een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

  • b.

    Een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

  • c.

    Een totaaloverzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle generieke functiebeschrijvingen.

Lid 4

Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 26:1:1:5 Conversietabel

Lid 1

Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur een conversietabel vast, na verkregen overeenstemming binnen de Commissie voor Georganiseerd Overleg.

Lid 2

Onder toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar salarisschalen.

Artikel 26:1:1:6 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

Lid 1

De gecertificeerde gebruiker adviseert het GMT over de indeling van de functies in generieke functiebeschrijvingen.

Lid 2

Het GMT neemt een voorlopig besluit over de indelingen in de generieke functiebeschrijvingen met inachtneming van de adviezen van de gecertificeerde gebruiker. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten.

Lid 3

Het bevoegd gezag maakt aan de ambtenaar schriftelijk bekend welke generieke functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

Lid 4

De ambtenaar wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling in een generieke functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt drie weken. De zienswijze wordt mondeling of schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan het GMT.

Lid 5

Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het bevoegd gezag schriftelijk en gemotiveerd aan de ambtenaar bekend in welke generieke functiebeschrijving de functie van de ambtenaar is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Het bevoegd gezag betrekt de in lid 4 bedoelde zienswijze van de ambtenaar en het advies van het GMT.

Artikel 26:1:1:7 Nieuwe en gewijzigde taken

Lid 1

Eens per drie jaar heroverweegt het college de samenstelling van het functieboek. In de heroverweging wordt onderzocht of de door of namens het college feitelijk opgedragen taken en/of werkzaamheden van de ambtenaar, nog overeenstemmen met de generieke functiebeschrijving waarin de ambtenaar is ingedeeld. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe generieke functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 26:1:1:2.

Lid 2

Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit voor de ambtenaar, geldt terugwerkende kracht tot een half jaar voorafgaand aan de door het college bepaalde aanvang van de in lid 1 bedoelde heroverwegingsprocedure.

Lid 3

Indien de ambtenaar van mening is dat zijn indeling in de generieke functiebeschrijving eerder dan de genoemde frequentie van eens per drie jaar heroverwogen moet worden, dient de ambtenaar hiertoe een gemotiveerd verzoek in bij het college.

Lid 4

Het college kan slechts op basis van zwaarwegende argumenten afwijken van de procedure als bedoeld in lid 1. Indien het college niet afwijkt van de procedure als bedoeld in lid 1, kan de ambtenaar bezwaar maken tegen dat besluit.

Artikel 26:1:1:8 Commissie bezwaren functiewaardering

Lid 1

Er is een onafhankelijke adviescommissie bezwaren functiewaardering ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht.

Lid 2

De commissie bestaat uit:

  • a.

    een (plaatsvervangend) lid aan te wijzen door het bevoegd gezag, niet zijnde een bestuurder van de gemeente Almelo of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente Almelo;

  • b.

    een (plaatsvervangend) lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de Commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente Almelo of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

  • c.

    een voorzitter, aan te wijzen door de leden, genoemd onder a en b.

Lid 3

De commissie hanteert de werkwijze voorgeschreven in de verordening betreffende de behandeling van bezwaarschriften voor wat betreft de kamer personeelszaken van de gemeente Almelo.

Artikel 26:1:1:9 Overgangs- en slotbepalingen

Lid 1

Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen over hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad.

Lid 2

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.

Lid 3

Deze regeling, die kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en – waardering HR21 gemeente Almelo’, treedt terstond in werking na publicatie/ bekendmaking dezes en vervangt hoofdstuk 26 ‘Functiewaardering’ van de CAR gemeente Almelo.

Ondertekening