VERORDENING COMMISSIE BEELDENDE KUNST EN VORMGEVING GEMEENTE ALMELO 2017

Geldend van 08-02-2018 t/m heden

Intitulé

VERORDENING COMMISSIE BEELDENDE KUNST EN VORMGEVING GEMEENTE ALMELO 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

A. Commissie: de adviescommissie Beeldende kunst en vormgeving voor de gemeente Almelo. Dit betreft een commissie ex. Artikel 84 van de gemeentewet.

B. Burgemeester en Wethouders: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo.

C. Budget: de beschikbare financiële middelen in het kader van de begrotingspost Beeldende kunst en vormgeving.

D. De 1% regeling kunst in de openbare ruimte: (percentageregeling) voor kunstwerken bij gemeentelijke bouwprojecten en de toepassing van de procentuele regeling ter verfraaiing van woon en werkomgeving voor civieltechnische werkzaamheden.

Artikel 2 Doelstelling / taak

1. Er is een commissie die ten doel heeft Burgemeester en Wethouders gevraagd (geagendeerd) van voorlichting en advies te dienen over:

a. De besteding van het budget voor beeldende kunst en vormgeving.

b. Gemeentelijke opdrachten voor de vervaardiging van kunstwerken.

c. Gemeentelijke aankopen van kunstwerken.

d. De toepassing van de 1% regeling kunst in de openbare ruimte (percentageregeling) voor kunstwerken bij gemeentelijke bouwprojecten en de toepassing van de procentuele regeling ter verfraaiing van woon en werkomgeving voor civieltechnische werkzaamheden, met inachtneming van de werkwijze hiervoor.

e. Schenkingen van kunstwerken aan de gemeente Almelo door derden.

f. Voorgenomen beleidswijzigingen betreffende beeldende kunst en vormgeving.

2. De commissie kan gevraagd activiteiten op het gebied van beeldende kunst in Almelo innoveren, initiëren, stimuleren of ondersteunen.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming van de leden van de commissie

1. De commissie bestaat uit drie leden,

2. In de commissie hebben in elk geval zitting:

a. een beeldend kunstenaar,

b. een deskundige op het gebied van beeldende kunst en/of vormgeving,

c. een architect, stedenbouwkundige, binnenhuisarchitect, landschapsarchitect of vormgever,

d. tenminste één van de commissie leden woonachtig moet zijn in Almelo.

3. Een ambtelijk adviseur wordt aan de commissie toegevoegd als ambtelijk secretaris.

Burgemeester en Wethouders benoemen 1 van de drie leden in functie als voorzitter.

4. Burgemeester en Wethouders benoemen de leden, gehoord de commissie,

5. Aftredende leden zijn herbenoembaar voor een tweede zittingstermijn.

Artikel 4

1. De zittingsperiode van een commissielid bedraagt vier jaar.

2. Een commissielid is herbenoembaar voor een tweede zittingstermijn. Hiertoe dienen zowel het lid als de gemeente akkoord te zijn. De verlenging wordt bekrachtigd per brief.

3. Een lid blijft na afloop van zijn zittingsperiode in functie zolang geen nieuw commissielid is benoemd.

4. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en deelt dit schriftelijk mee aan Burgemeester en Wethouders en aan de commissie.

5. In een tussentijdse vacature wordt voorzien met inachtneming van artikel 3, tweede en vijfde lid.

Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap

1. Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

a. overlijden, onder curatele stelling of onder bewindstelling;

b. ontslag op eigen verzoek,

c. het verstrijken van de in artikel 4 lid 1 genoemde zittingsperiode

d. ontslag verleend bij besluit van Burgemeester en Wethouders.

Een voorstel tot intrekking van een benoeming door de commissie kan worden gedaan op grond van een zodanige situatie dat een voortzetting van het lidmaatschap in strijd zou zijn met de belangen en de goede gang van zaken binnen de commissie, ongeacht of van het ontstaan van die situatie het betrokken lid een verwijt kan worden gemaakt.

2. Het ontslag als bedoeld in lid 1 van dit artikel geschiedt door Burgemeester en Wethouders.

Artikel 6 Werkwijze

1. De voorzitter en de ambtelijk secretaris vormen samen het dagelijks bestuur van de commissie.

2. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de commissie.

3. De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke afhandeling van het in de commissie behandelde.

Artikel 7

1. De commissie komt ten behoeve van de uitoefening van haar taak op afroep bij elkaar of voorts in de navolgende gevallen:

a. Wanneer alle leden en de ambtelijk secretaris dit noodzakelijk oordelen;

b. Op verzoek van Burgemeester en Wethouders, onder opgave van redenen.

2. Het dagelijks bestuur van de commissie bepaalt tijd en plaats van de vergadering. Een vergadering wordt gehouden binnen twee weken nadat een verzoek daartoe bij de voorzitter of de secretaris is binnengekomen of zich een geval als bedoeld in lid 1, onder a, van dit artikel, voordoet.

3. De uitnodiging, inclusief agenda, gebeurt middels een oproep aan de leden. Deze wordt digitaal verzonden.

De oproep wordt een volle week voor de datum waarop de vergadering wordt gehouden verzonden. De agenda voor de vergadering wordt door de voorzitter in overleg met de ambtelijk secretaris vastgesteld.

Er mag van deze agenda alleen afgeweken worden indien de voorzitter hiermee instemt.

4. De notulen van de vergadering worden door de ambtelijk secretaris verzorgd en in een volgende vergadering vastgesteld.

5. Een vergadering vindt alleen plaats indien alle leden van de commissie aanwezig zijn.

Artikel 8 Vertrouwelijkheid en openbaarheid

1. a. De vergaderingen van de commissie zijn als regel openbaar.

b. De deuren van de vergaderruimte worden eventueel gesloten wanneer twee der aanwezige leden dit vorderen of de voorzitter het nodig acht. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden verder vergaderd. De voorzitter kan voorlopige geheimhouding opleggen.

2. Het opleggen van geheimhouding geschiedt onder opgave van reden(en).

3. Besluiten van de commissie inzake het opleggen van geheimhouding worden schriftelijk, met vermelding van de reden(en) welke tot het nemen van dit besluit hebben geleid, vastgelegd.

4. Voor 31 December van ieder jaar neemt de commissie een besluit over het al of niet opheffen van geheimhouding, indien en voor zover tot dat tijdstip nog geheimhouding gold omtrent het behandelde in een besloten vergadering en dit geen betrekking hebbende op individuele personen.

Artikel 9

1. Tenzij in deze verordening anders wordt bepaald, beslist de commissie ten aanzien van haar advies bij gewone meerderheid van stemmen. Over adviezen wordt mondeling gestemd tenzij de commissie in een bepaald geval anders besluit. Voor de berekening van het aantal uitgebrachte stemmen tellen blanco stemmen niet mee.

2. De leden van de commissie oefenen hun adviesfunctie uit zonder last of ruggespraak.

3. Bij het staken van de stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

4. Bij het staken van stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

5. Bij het staken van stemmen over het vaststellen van een advies, als bedoeld in artikel 2, 1 sub e en f, wordt het voorstel in de eerstvolgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Indien in deze vergadering de stemmen wederom staken wordt daarvan mededeling gedaan aan Burgemeester en Wethouders onder vermelding van de argumenten die in de discussie een rol hebben gespeeld.

Artikel 10

1. De ambtelijk secretaris maakt jaarlijks een beknopt overzicht op van werkzaamheden van de commissie in het afgelopen kalenderjaar. Dit overzicht behoeft de goedkeuring van de commissie.

2. De ambtelijk secretaris zendt het verslag na goedkeuring door de commissie aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 11

1. De commissie kan deskundigen uitnodigen tot het bijwonen van een vergadering.

2. Aan de in het eerste lid bedoelde personen worden tijdig de agenda van de betreffende vergadering alsmede de stukken die zij in verband met hun advisering behoeven verstrekt.

3. De leden van de commissie kunnen in de vergadering aan de deskundigen inlichtingen en adviezen vragen.

4. Een deskundige kan eveneens worden uitgenodigd een schriftelijk advies uit te brengen.

Artikel 12 De kosten van de commissie

1. De kosten van de commissie komen voor rekening van de gemeente Almelo voorzover deze liggen binnen het terzake in de gemeentebegroting toegekende bedrag.

2. De commissieleden ontvangen per bijgewoonde vergadering een vastgestelde presentievergoeding.

3. Reiskosten kunnen gedeclareerd worden op basis van 2e klas openbaar vervoer.

Werkzaamheden buiten vergadertijden om, kunnen alleen gedeclareerd worden indien er vooraf toestemming is verstrekt door de ambtelijk secretaris.

Artikel 13 Slotbepalingen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen Burgemeester en Wethouders na ingewonnen advies van de commissie.

Artikel 14

1. Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening Adviescommissie Beeldende Kunst en Vormgeving 2017’.

2. Deze verordening treedt in werking op de dag nadat zij is bekend gemaakt.

3. De ‘Verordening Adviescommissie Beeldende Kunst en Vormgeving 2003’ wordt op deze zelfde datum ingetrokken.

Ondertekening