Regeling vervallen per 26-05-2011

Legesverordening 2011

Geldend van 29-12-2010 t/m 25-05-2011

Intitulé

Legesverordening 2011

Gemeenteblad van Almelo

Geldende tekst

regelingnummer: 2403

Nr. 4

Raadsbesluit van 14 december 2010, houdende vaststelling van de Legesverordening 2011.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uittreksel uit het geboorteregister, gemeentelijke basis administratie (bevolkingsregister) en burgerlijke stand, in die gevallen waarbij de Raad van Rechtsbijstand (RvR) de toevoeging heeft afgegeven met een minimum eigen bijdrage.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van aanslag, door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de aanslag of van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. De bij wege van aanslag geheven leges zijn, in afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990, invorderbaar in een termijn die vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die waarin het aanslagbiljet is gedagtekend.

  • 2. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: - onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand); - hoofdstuk 2 (reisdocumenten); - hoofdstuk 3 (rijbewijzen); - onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens); - hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens); - onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag); - hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De ‘Legesverordening 2010, eerste wijziging van ‘7 september 2010’, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • 1.

    die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast,

  • 3.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2010,

De griffier , de plv . vicevoorzitter,

drs. C.M. Steenbergen H.E. Rozema-Jungjohann

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 Overig/administratief

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap of het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als bij de omzetting gebruik wordt gemaakt van een daartoe ingerichte ruimte:

1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag 09.00 uur - 18.00 uur:

€ 223,30

1.1.1.2

op maandag tot en met vrijdag 18.00 uur - 22.00 uur:

€ 497,35

1.1.1.3

op zaterdag en zondag:

€ 497,35

1.1.1.4

In afwijking van artikel 1.1.1.1 zijn geen leges verschuldigd indien het huwelijk wordt voltrokken op maandag of dinsdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een (duplicaat) huwelijksboekje of voor het verstrekken van een (duplicaat) partnerschapboekje:

€ 25,40

1.1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het benoemen van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag, voor BABSEN die al beëdigd zijn:

€ 101,40

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het benoemen van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag en de administratieve voorbereiding voor de beëdiging door de rechtbank:

€ 152,25

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,00

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 51,00

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,00

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,00

1.2.1.6

het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 is kosteloos

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 9,00

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 44,00

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,50

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van:

€ 20, 00

1.2.5

Indien documenten, genoemd bij 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden verstrekt in verband met vermissing van de oorspronkelijk afgegeven documenten worden de bij die artikelen genoemde tarieven verhoogd met een bedrag van:

€ 10,00

1.2.6

Heeft de aanvraag betrekking op meerdere documenten van of voor verschillende gezinsleden dan worden kosten, als bedoeld in artikel 1.2.5 eenmalig in rekening gebracht.

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 43,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 43,50

1.3.3

In geval van vermissing wordt per individuele aangifte één maal leges voor administratiekosten geheven ten bedrage van:

€ 10,00

1.3.4

Heeft de aanvraag betrekking op verschillende documenten van of voor verschillende gezinsleden worden de kosten, als bedoeld in artikel 1.3.3 eenmalig in rekening gebracht.

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.2.2, 1.4.2.2.1 en 1.4.2.2.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (1(gezins-) uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie):

€ 7,50

1.4.2.2.1

Indien de aanvraag als bedoeld in artikel 1.4.2.1 via internet wordt gedaan, bedraagt het tarief:

€ 2,50

1.4.2.2

tot het verstrekken van daartoe geschikte opgaven voor publicatie van geboorten, huwelijksaangiften, voltrokken huwelijken, partnerschapregistraties en sterfgevallen bij afsluiten van een:

1.4.2.2.1

maandabonnement

€ 78,00

1.4.2.2.2

jaarabonnement

€ 781,50

1.4.2.3

tot het verstrekken van inlichtingen op basis van de artikelen 90 tot en met 95, 98, 99 en 100 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie:

€ 10,00

1.4.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van alle overige verklaringen omtrent personen, voor zover in deze verordening niet anders is bepaald:

€ 10,00

1.4.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de verstrekking van een afschrift van een persoonslijst:

€ 10,00

1.4.5

Inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en inlichtingen en uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand, die de pensioenuitvoerder nodig heeft met het oog op de uitvoering van zijn taak, zijn vrij van leges

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Gereserveerd

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6

Gereserveerd

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een gedrukt stuk, voorzover daaromtrent geen andere bepalingen zijn opgenomen, per pagina

€ 0,30

met een minimum van

€ 3,50

en een maximum van

€ 21,00

1.7.1.2

het gemeenteblad per pagina

€ 0,15

met een minimum van

€ 3,50

1.7.1.3

de stukken, bestemd om in een openbare vergadering van de gemeenteraad te worden behandeld en/of het raadsverslag, met uitzondering van de stukken, genoemd in onderdeel 1.7.2, per vergadering

€ 9,00

1.7.1.4

een bouwverordening (inclusief toelichting) als bedoeld in artikel 2 van de Woningwet

€ 56,50

1.7.1.5

een brandbeveiligingsverordening

€ 48,50

1.7.1.6

Algemeen plaatselijke verordening

€ 31,50

1.7.1.7

Vervallen

1.7.1.8

Vervallen

1.7.1.9

Vervallen

1.7.1.10

Vervallen

1.7.2

Voor de gedrukte stukken, bedoeld in de artikelen 190 en 197 van de Gemeentewet, wordt de prijs telkenjare door burgemeester en wethouders bepaald, met dien verstande dat deze per pagina niet hoger is dan

€ 0,05

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Kadastrale stukken

1.8.1

Het tarief bedraagt voor:

1.8.1.1

het in behandeling nemen van een op verzoek tot het doornemen van de kadastrale registratie voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

1.8.1.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie uit de kadastrale kaart desgewenst met inbegrip van een kopie (A4 of A3 formaat)

€ 9,00

1.8.1.3

voor elke volgende kopie (A4 of A3 formaat)

€ 9,00

Geografische informatie

1.8.2

Het tarief bedraagt voor:

1.8.2.1

het in behandeling nemen van een op verzoek tot het doornemen van een luchtfoto, cyclomedia of hoogtemerkennet voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

1.8.2.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie van een luchtfoto, cyclomedia of hoogtemerkennet desgewenst met inbegrip van een kopie (A4 of A3 formaat)

€ 9,00

1.8.2.3

voor elke volgende kopie (A4 of A3 formaat)

€ 9,00

Publiekrechtelijke beperkingen

1.8.3

Het tarief bedraagt voor:

1.8.3.1

het verstrekken van afschriften m.b.t. actuele informatie over publiekrechtelijke beperkingen

€ 13,50

1.8.3.2

Het uitvoeren van historisch onderzoek voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,50

1.9.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 10,00

1.9.3

De verstrekking van een bewijs van in leven zijn (attestatie de vitae) is kosteloos, indien de aanvrager zich aan de balie kan legitimeren met een geldig legitimatiebewijs

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie per persoon:

1.10.1

Standaardtarief

€ 789,00

1.10.2

Laag tarief

€ 587,00

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar, geregistreerd partner of twee ongehuwd samenwonenden:

1.11.1

Standaardtarief

€ 1008,00

1.11.2

Laag tarief

€ 806,00

1.11.3

Meenaturaliserend kind

€ 116,00

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 3,50

met een minimum per af te geven stuk van

€ 6,00

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 3,50

met een minimum per af te geven stuk van

€ 6,00

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.11.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een sociale indicatie ten behoeve van een inschrijving in het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

€ 57,50

1.11.1.2

een verzoek tot inschrijving in het register van gegadigden voor een bouwkavel voor de periode van twee jaar

€ 44,00

1.11.1.3

een verzoek tot verlenging voor de duur van twee jaar voor een inschrijving in het register van gegadigden voor een bouwkavel

€ 20,50

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Gereserveerd

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13

Gereserveerd

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

van de anciënniteitslijst als bedoeld in artikel 1 van de marktverordening

€ 26,50

1.14.1.2

tot plaatsing op de sollicitantenlijst als bedoeld in artikel 1 van de marktverordening

€ 22,00

1.14.1.3

om ontheffing van de meldplicht voor sollicitanten op de lijst van gegadigden voor een standplaats

€ 22,00

1.14.1.4

om omzetting van een vaste standplaats in een waarnemingplaats

€ 22,00

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een avond- of nachtwinkel

€ 253,00

Hoofdstuk 16

Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspeelautomaat

€ 57,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste kansspeelautomaat

€ 57,50

en voor iedere volgende kansspeelautomaat

€ 34,50

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 41,00

1.16.3

Vervallen

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een genummerd en gewaarmerkt formulier ten behoeve van het doen van kennisgeving als bedoeld in artikel 7c, lid 2 onder a. van de Wet op de Kansspelen (bingo)

€ 7,00

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

1.17

Gereserveerd

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

1.18.1

Voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet en artikel 8 van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren :

€ 143,50

1.18.2

Indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in onderdeel 1.18.1 genoemde bedrag verhoogd met :

€ 143,50

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.19.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 als op de ontheffing staat aangegeven;

1.19.1.1

RVV ontheffing parkeren dag

€ 13,00

1.19.1.2

RVV ontheffing parkeren week

€ 30,00

1.19.1.3

RVV ontheffing parkeren maand

€ 40,00

1.19.1.4

RVV ontheffing parkeren jaar

€ 62,00

1.19.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

gereserveerd

1.19.3

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), waarbij:

1.19.3.1

een medische keuring noodzakelijk is

€ 102,50

1.19.3.2

geen medische keuring noodzakelijk is

€ 24,50

1.19.4

een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart zoals bedoeld in de artikelen 1.19.3 tot en met 1.19.3.2

€ 24,50

1.19.5

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) voor het bestuur van een instelling als bedoeld in artikel 8 van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

€ 35,00

1.19.6

een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats nabij de woning dan wel het verplaatsen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 54,00

1.19.7

Van het overeenkomstig de artikelen 1.19.3.1 en 1.19.3.2 geheven bedrag, wordt indien op de aanvraag afwijzend wordt beschikt of indien de aanvraag is ingetrokken voordat op de aanvraag is beschikt, terugbetaald

€ 12,50

1.19.8

een duplicaat van een verloren parkeervergunning

€ 13,50

1.19.9

een gewijzigde parkeervergunning

€ 7,25

1.19.10

een gunstige beschikking ingevolge de Wet personenvervoer

€ 26,60

1.19.11

een ontheffing als bedoeld in artikel 5.2 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 23,60

1.19.12

een vergunning als bedoeld in artikel 4.13 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 56,40

1.19.13

een ontheffing op basis van artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs)

 € 110,00

Hoofdstuk 20

Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

Tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, hieronder begrepen een niet geheel afwijzende beschikking, vergunning of verklaring, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 9,50

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

een afschrift, foto of fotokopie van of uittreksels uit registers, verklaringen, akten of stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor elke pagina of gedeelte daarvan

€ 3,50

met een minimum per af te geven stuk van

€ 6,00

1.20.2.3

een afdruk of fotokopie van een tekening

per 1 m2 oppervlakte

€ 14,00

op A3-formaat

€ 7,00

1.20.2.4

zwart/wit fotokopieën van schriftelijke stukken, vervaardigd op grond van een verzoek ingevolge artikel 1 van de Wet openbaarheid van bestuur per pagina (op papier van A4 of A3 formaat)

€ 0,15

1.20.2.5

kleuren fotokopieën van schriftelijke stukken, vervaardigd op grond van een verzoek ingevolge artikel 1 van de Wet openbaarheid van bestuur per pagina (op papier van A4 of A3 formaat)

€ 0,25

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening (geluidshinder)

€ 26,00

1.20.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing of vergunning gunning op basis van de Havenverordening

€ 38,50

1.20.4

Het tarief voor het verstrekken van een vervangende hondenpenning bedraagt

€ 7,50

1.20.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie uit het gemeentelijk bodeminformatiesysteem betreffende de bodemgesteldheid per adres of locatie bedraagt

€ 60,00

1.20.6

Het tarief bedraagt voor plaatsing op de wachtlijst voor aanvragen commerciële standplaatsen als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 27,00

1.20.6.1

Het tarief voor verlenging van de plaatsing op de wachtlijst voor aanvragen commerciële standplaatsen als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening bedraagt

€ 13,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien de in dit lid bedoelde aannemingssom of raming van de bouwkosten door burgemeester en wethouders ondeugdelijk wordt geacht, of indien de aanvrager om een bouwvergunning in gebreke blijft deze gegevens te verstrekken, alsmede indien als gevolg van zelfwerkzaamheid een van de normale kosten afwijkend bedrag aan bouwkosten, hetzij in de opgave van de aannemingssom, hetzij in de raming van bouwkosten is opgenomen, worden de bouwkosten door burgemeester en wethouders op basis van de vigerende regionale richtlijn ter bepaling van bouwkosten vastgesteld en worden de leges naar de uitkomst daarvan geheven. Voor een objectieve toets kunnen burgemeester en wethouders verzoeken om een begroting met tekeningen te overleggen die voldoen aan de richtlijnen van het standaard referentie bestek (STABU).

2.1.1.3

Sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo : Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.1.5

Moment van indienen: voor de aanvrager is een ontvangstbevestiging aangemaakt waarin vermeld staat dat de aanvraag ontvangen is en geregistreerd.

2.1.1.6

Perceel: Het gebied waarop de (partiele) herziening / wijziging van het bestemmingsplan betrekking heeft.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag vanaf het moment van indienen:

2.2.1

vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, zijn geen kosten verbonden.

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo (Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van een concept aanvraag uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges, indien de aanvrager en locatie hetzelfde zijn, met deze leges verrekend);

€ 

200,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief voor het behandelen van een aanvraag om een omgevingsvergunning vanaf het moment van indienen voor een project bedraagt: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,3%

van de bouwkosten met een minimum van:

200,00

en een maximum van:

€ 

750.000

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 

0,00

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Gereserveerd

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

10%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van € 50,- en een maximum van € 1.000,-.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 

0,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

300,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 

175,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 

175,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 

3.500,00

indien de bouwkosten meer dan € 250.000,- bedragen, wordt dit bedrag verhoogd met:

0,42%

van de bouwkosten boven de € 250.000,- , met een maximum van:

50.000,-

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 

175,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 

175,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 

300,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 

300,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 

175,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 

175,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 

175,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2.3.4.3.1

bij een perceel van maximaal 1.000m²

3.500,00

2.3.4.3.2

bij een perceel groter dan 1.000m² en maximaal 5.000m²

€ 

5.000,00

2.3.4.3.3

bij een perceel groter dan 5.000m²

7.000,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 

175,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 

175,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 

300,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 

300,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 

175,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het behandelen van de aanvraag vanaf het moment van indienen:

€ 

223,00

Dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte volgens NEN 2580 van:

0 tot 100 m² met een vast bedrag van

€ 

223,00

100 tot 500 m² met een vast bedrag van

€ 

106,50

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 

1,17

500 tot 1000 m² met een vast bedrag van

€ 

343,00

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 

0,70

1000 tot 1500 m² met een vast bedrag van

€ 

497,00

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 

0,54

1500 tot 2500 m² met een vast bedrag van

€ 

861,00

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 

0,29

meer dan 2500 m² met een vast bedrag van

€ 

1.109,00

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

€ 

0,20

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1997 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 

0,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 

0,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1997 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, derde lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 

0,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 

175,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 

200,00

2.3.7.1.3

Voor een “paraplusloopvergunning” als bedoeld in artikel 8.1.2 lid 7 van de Bouwverordening, wordt eenmalig het tarief genoemd in artikel 2.3.7.1.2 in rekening gebracht.

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Gereserveerd

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

0,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

0,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de Bomenverordening 1998 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

30,00

2.3.10a

Handelsreclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:

2.3.10a.1

indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo:

€ 

100,00

2.3.10a.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder i, van de Wabo:

€ 

100,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Gereserveerd

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 

0,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 

0,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 

0,00

2.3.14

Andere activiteiten

Gereserveerd

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het behandelen van een aanvraag, vanaf het moment van indienen, met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

2.3.15.2

voor het behandelen van een aanvraag, vanaf het moment van indienen, met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 

210,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 

345,00

2.3.17

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 

0,00

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 

500,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 

500,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt nadat deze is ingediend bij de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het indienen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in indienen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in indienen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van het niet behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een aanvraag om omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, niet behandelt op grond van artikel 4:5 Awb, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.5

Teruggaaf als gevolg van het van rechtswege verlenen van een omgevingsvergunning voor bouw- , aanleg- of sloopactiviteiten

Indien de gevraagde vergunning niet binnen de daarvoor wettelijk gestelde termijn wordt verleend (vergunning van rechtswege), bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.6

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.7

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdeel 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 

0,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 

100,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

( Partiële ) herziening/ wijziging bestemmingsplan

2.8.1.1

Het verschuldigde bedrag bedraagt onverkort het bepaalde onder 2.3.1, voor het behandelen van een aanvraag, vanaf het moment van indienen, tot herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid en van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

3.200,00

indien de bouwkosten meer dan € 250.000,- bedragen wordt dit bedrag verhoogd met:

0,42%

van de bouwkosten boven de € 250.000,-, met een maximum van:

50.000,00

2.8.1.2

Indien de aanvraag tot (partiële) herziening/ wijziging van het bestemmingsplan uitsluitend de wijziging van gebruik van een perceel betreft:

bij een perceel van maximaal 1.000m²:

3.200,00

bij een perceel groter dan 1.000m² en maximaal 5.000m²:

€ 

4.500,00

bij een perceel groter dan 5.000m²:

€ 

6.300,00

2.8.1.3

Indien van gemeentewege binnen de procedure voor een (partiële) herziening/ wijziging van een bestemmingsplan een toelichting (exclusief uit te voeren onderzoeken) moet worden opgesteld, dan wordt het legesbedrag verhoogd met:

800,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 

100,00

Hoofdstuk 10 Overig/administratief

2.10.1

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit) waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 2.5.8, 2.5.14, 2.5.28 en 2.5.29 van de Bouwverordening wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€ 

175,00

2.10.2

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarbij uitsluitend ten behoeve van die aanvraag, tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden toegepast, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€ 

1.500,00

2.10.3

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarvoor een bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 2.7 lid a van de Ministeriële regeling omgevingsrecht door de aanvrager ingediend moet worden, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

€ 

200,00

2.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 

100,00

2.10.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende vergunning of ontheffing als bedoeld in titel 2 van deze tarieventabel

€ 

100,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor:

3.1.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet en als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening bij een oppervlakte van de inrichting:

van 0 tot en met 50 m2

€ 

399,80

van 51 tot en met 75 m2

€ 

455,20

van 76 tot en met 100 m2

€ 

627,35

van 101 tot en met 150 m2

€ 

772,95

van 151 tot en met 200 m2

€ 

991,35

van 201 tot en met 300 m2

€ 

1.139,95

van 301 tot en met 500 m2

€ 

1.482,35

van 501 tot en met 1000 m2

€ 

1.709,97

van 1001 tot en met 2000 m2

€ 

2.278,95

meer dan 2000 m2

€ 

3.419,90

3.1.1.1a

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening, als voor de betreffende horeca-inrichting geen vergunning nodig is als bedoeld in de Drank- en Horecawet

€ 

399,80

3.1.1.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging in de omschrijving van een vergunning of een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijziging oppervlakte horecabedrijf/uitbreiding) bij een oppervlakte van de inrichting:

van 0 tot en met 50 m2

€ 

113,80

van 51 tot en met 75 m2

€ 

227,55

van 76 tot en met 100 m2

€ 

341,40

van 101 tot en met 150 m2

€ 

455,20

van 151 tot en met 200 m2

€ 

569,95

van 201 tot en met 300 m2

€ 

683,75

van 301 tot en met 500 m2

€ 

797,60

van 501 tot en met 1000 m2

€ 

911,35

van 1001 tot en met 2000 m2

€ 

1.026,15

meer dan 2000 m2

€ 

2.278,95

3.1.1.3

vervallen

3.1.1.4

Het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van het sluitingsuur van 00.00 uur naar;

01.00 uur

€ 

57,40

02.00 uur

€ 

113,80

03.00 uur

€ 

227,55

04.00 uur

€ 

341,40

3.1.1.5

het in behandeling nemen van een verzoek om bij een vergunning als bedoeld in artikel 2:28, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening ook toestemming te verlenen voor de exploitatie van een terras als bedoeld in artikel 2:27, aanhef en onder b, van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 

143,50

3.1.1.6

Het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet en als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening indien er alleen sprake is van een wijziging van een leidinggevende, per leidinggevende

€ 

56,40

3.1.1.7

Het indienen van een aanvraag tot het houden van een collectieve festiviteit

€ 

113,80

3.1.1.8

Het indienen van een aanvraag tot het houden van een incidentele festiviteit

€ 

28,70

3.1.1.9

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 

28,70

3.1.1.10

vervallen

3.1.2

De in de artikelen 3.1.1.1 en 3.1.1.2 vermelde bedragen worden verhoogd indien uit de aanvraag om vergunning blijkt dat de inrichting op enig moment geopend is van 00.00 uur tot:

01.00 uur met

€ 

57,40

02.00 uur met

€ 

113,80

03.00 uur met

€ 

227,55

04.00 uur met

€ 

341,40

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.2.1.1

vervallen

3.2.1.2

vervallen

3.2.1.3

een vergunning tot het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 

117,45

indien het een evenement betreft dat moet worden beschouwd als een evenement van de risicocategorie A op basis van de in de Handreiking Veiligheid en Gezondheid bij grootschalige publieksevenementen in Twente

€ 

12,70

indien het een evenement betreft dat moet worden beschouwd als een evenement van de risicocategorie B op basis van de in de Handreiking Veiligheid en Gezondheid bij grootschalige publieksevenementen in Twente

€ 

160,05

indien het een evenement betreft dat moet worden beschouwd als een evenement van de risicocategorie C op basis van de in de Handreiking Veiligheid en Gezondheid bij grootschalige publieksevenementen in Twente

€ 

238,55

3.2.1.4

een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg), voor zover deze betrekking heeft op een uitstalling

€ 

91,40

3.2.1.5

een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover deze betrekking heeft op een uitstalling van een tent van meer dan 50 m²

€ 

28,95

3.2.1.6

een vergunning tot het houden van een voetbalwedstrijd als bedoeld in artikel 2:26a van de Algemene Plaatselijke Verordening:

indien de aanvraag betrekking heeft op meerdere wedstrijden

€ 

117,45

indien de aanvraag betrekking heeft op één wedstrijd

€ 

12,70

3.2.2

vervallen

3.2.3

vervallen

3.2.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op basis van artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 

38,50

3.2.5

Indien ingevolge de wet, verordening of ander voorschrift bij de hier bedoelde uitvoeringen de aanwezigheid van een of meer brandwachten wordt vereist, wordt het tarief verhoogd per brandwacht en per uur met

€ 

25,65

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1.1

om een vergunning als bedoeld in artikel artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening dan wel artikel 3:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening bij een oppervlakte van de inrichting:

van 0 tot en met 50 m2

€ 

595,60

van 51 tot en met 75 m2

€ 

890,85

van 76 tot en met 100 m2

€ 

1.188,15

van 101 tot en met 150 m2

€ 

1.485,45

van 151 tot en met 200 m2

€ 

1.782,75

van 201 tot en met 300 m2

€ 

2.378,35

van 301 tot en met 500 m2

€ 

2.970,90

van 501 tot en met 1000 m2

€ 

3.565,50

van meer dan 1000 m2

€ 

4.160,10

3.3.1.2

tot wijziging van de leidinggevende van de in 3.3.1.1 bedoelde inrichting

€ 

219,40

3.3.2

Het in artikel 3.3.1.1 bedoelde recht wordt verhoogd indien uit de aanvraag om vergunning blijkt dat de inrichting op enig moment geopend is van 00.00 uur tot:

01.00 uur met

€ 

229,65

02.00 uur met

€ 

456,20

03.00 uur met

€ 

915,50

04.00 uur met

€ 

1.144,05

3.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van het sluitingsuur van 00.00 uur naar:

01.00 uur

€ 

229,65

02.00 uur

€ 

456,20

03.00 uur

€ 

1.024,15

04.00 uur

€ 

1.144,05

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

gereserveerd

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

3.5

gereserveerd

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen zoals bedoeld in artikel 2.1.1. lid 1-A,C,D van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt

Artikel 2.1.1 lid 1-A betreft het tegelijkertijd aanwezig zijn van meer dan 50 personen. Artikel 2.1.1 lid 1-C en D betreft het verschaffen van dagverblijf aan: 1. meer dan 10 personen jonger dan 12, of

2. meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen.

van 0 tot 100 m2 met een vast bedrag van

226,35

van 101 tot 500 m2 met een vast bedrag van

108,10

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

1,20

van 501 tot 1.000 m2 met een vast bedrag van

348,15

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,70

van 1.001 tot 1.500 m2 met een vast bedrag van

504,45

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,55

van 1.501 tot 2.500 m2 met een vast bedrag van

873,90

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,30

meer dan 2.500 m2 met een vast bedrag van

1.125,65

vermeerderd met een bedrag per m2 oppervlakte van

0,20

3.6.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 lid 1 A en B van het Besluit brandveiligheid bouwwerken en in artikel 2.1.1 lid 1 A,C en D van de Brandbeveiligingsverordening voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting voor de maximale duur van 30 dagen bedraagt voor inrichtingen met een oppervlakte van

van 0 tot 100 m² een vast bedrag van

56,00

van 101 tot 500 m² een vast bedrag van

83,00

van 501 tot 1.000 m² een vast bedrag van

167,00

van 1.001 tot 1.500 m² een vast bedrag van

251,00

van 1.501 tot 2.500 m² met een vast bedrag van

419,00

van 2.500 tot 5.000 m² een vast bedrag van

754,00

voor oppervlakte van meer dan 5.000 m² wordt voor elke 2500m² of een gedeelte daarvan het bedrag vermeerderd met

210,00

3.6.3

Overschrijving

Ingevolge de voorwaarde in de gebruiksvergunning kan degene op wiens naam de vergunning is gesteld of de rechtsverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld verzoeken, voor zover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van de inrichting of de inrichting zelf niet gewijzigd is. Dit betreft inrichtingen als bedoeld in:

Artikel 2.1.1 lid 1-A, C en D van de Brandbeveiligingsverordening

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot overschrijving bedraagt:

3.6.3.1

indien het alleen een wijziging van de tenaamstelling betreft, waarbij er sprake is van een administratieve handeling (dossier aanvullen, brief opstellen en verzenden en dergelijke)

101,20

3.6.4

Bij een uitbreiding van het bouwwerk, waarbij geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van het oorspronkelijke bouwwerk of het bouwwerk zelf niet gewijzigd is vindt de berekening plaats conform de tarieven zoals opgenomen in artikel 3.6.1 en 3.6.2 ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van vergunning voor het in gebruik hebben of houden van bouwwerken, waarbij alleen leges worden berekend over het aantal m2 van de uitbreiding.

3.6.5

Bij een wijziging van het bestaande- en/of een uitbreiding van het bouwwerk, waarbij de wijziging van de oppervlakte meer bedraagt dan 50% van de oorspronkelijke oppervlakte, vindt de berekening plaats conform de tarieven zoals opgenomen in artikel 3.6.1 en 3.6.2

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.7.1.1

een verzoek als bedoeld in artikel 5:32, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening

55,90

3.7.1.2

vervallen

3.7.1.3

vervallen

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2010,

De griffier , de plv . vicevoorzitter,

drs. C.M. Steenbergen H.E. Rozema-Jungjohann