Regeling vervallen per 02-03-2021

Verordening belangenbehartiging arbeidsinpassing en inkomensvoorziening

Geldend van 01-06-2011 t/m 01-03-2021

Intitulé

Verordening belangenbehartiging arbeidsinpassing en inkomensvoorziening

Gemeenteblad van Almelo

Geldende tekst

regelingnummer: 2408

Nr. 9

Raadsbesluit van 19 april 2011, houdende vaststelling van de verordening belangenbehartiging arbeidsinpassing en inkomensvoorziening.

Verordening belangenbehartiging arbeidsinpassing en inkomensvoorziening

Artikel 1 Definities

  • a. De wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet investeren in jongeren (WIJ) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) danwel de opvolgers van deze wetten en andere door de gemeente uit te voeren wettelijke regelingen op het gebied van inkomensvoorziening en arbeidsinpassing.

  • b. Het college: het college van burgemeester en wethouders van Almelo.

  • c. De gemeente: de gemeente Almelo.

  • d. Doelgroep: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB, artikel 2 van de WIJ, artikel 2 van de IOAW/IOAZ, artikel 1 van de WSW en doelgroepleden van andere door de gemeente uit te voeren wettelijke regelingen op het gebied van inkomensvoorziening en arbeidsinpassing.

  • e. KRA: Kliënten Raad Almelo, organisatie die namens de doelgroep is betrokken bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering inzake arbeidsinpassing en inkomensvoorziening.

Artikel 2 Doelstelling

Met de KRA wordt beoogd: een orgaan, bestaande uit de doelgroep, of haar vertegenwoordigers, gericht op de behartiging van de belangen van de leden van de doelgroep. Doel van het college is de KRA te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening.

Artikel 3 Samenstelling KRA

  • 1. De KRAis een rechtspersoon zonder winstoogmerk.

  • 2. De werkzaamheden van de KRA zijn volgens haar reglement gericht op behartiging van de belangen van de doelgroep.

  • 3. De KRA bestaat uit: a. een onafhankelijk voorzitter zonder stemrecht, gekozen uit de stemgerechtigde leden, benoemd door het college op voordracht van de KRA; b. een secretaris en een penningmeester met stemrecht, gekozen uit de stemgerechtigde leden, benoemd door de KRA. c. merendeels personen uit de doelgroep, of haar vertegenwoordigers, wanneer deze volgens de statuten van haar organisatie zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten met een minimum van 9 personen en een maximum van 15 personen. De KRA streeft ernaar dat de vertegenwoordiging zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de doelgroep. d. de leden als bedoeld onder c worden door de belangenorganisaties voorgedragen aan de KRA.

  • 4. De vertegenwoordigers als bedoeld onder lid 3 sub c hebben een zittingstermijn van vier jaar met een verlengingsmogelijkheid van 2 jaar.

  • 5. De voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur.

Artikel 4 Faciliteiten

  • 1. De KRA zorgt voor toegankelijke vergaderruimte voor de bestuursleden en ontmoetingsruimte voor de doelgroep.

  • 2. De KRA is schriftelijk, telefonisch en digitaal bereikbaar voor leden, doelgroep en de gemeente.

Artikel 5 Periodiek overleg KRA

De KRA komt minimaal 8 keer per jaar bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.

Artikel 6 Spreekuur

De KRA houdt op werkdagen spreekuur, waar de doelgroep informatie of advies kan krijgen of gehoord kan worden.

Artikel 7 Standpunten KRA

De KRA kan aan het college gevraagd en ongevraagd haar standpunten kenbaar maken over beleids-voorbereiding en beleidsuitvoering van de wet die van invloed is op de positie van de doelgroep.

Artikel 8 Periodiek overleg met gemeente

  • 1. De KRA overlegt in beginsel driemaal per jaar met het hoofd van het betrokken dienstonderdeel van de gemeente of diens vertegenwoordiger.

  • 2. De KRA overlegt in beginsel driemaal per jaar met de relevante wethouder van de gemeente.

  • 3. De KRA kan agendapunten aandragen voor de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.

  • 4. Door of namens het college kunnen nadere regels worden gesteld over de wijze van agendering van de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.

Artikel 9 Incidenteel overleg met de gemeente

De KRA kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaren van de gemeente over voor de KRA relevante beleidsonderwerpen.

Artikel 10 Geheimhoudingsplicht

  • 1. De KRA neemt kennis van het bepaalde in artikel 2, lid 5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat haar leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudings-plicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de KRA informatie en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

  • 2. Wat betreft persoonlijke informatie is de KRA gehouden aan de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 11 Informatievoorziening door gemeente

Door of namens het college wordt de KRA voorzien van de voor de uitvoering van haar taak relevante informatie, op een zodanig tijdstip dat de adviezen volwaardig kunnen worden betrokken bij de beleids-voorbereiding en besluitvorming.

Artikel 12 Gemeentelijke subsidie

  • 1. De kosten voor materiële voorzieningen van de KRA worden op jaarbasis opgenomen in de gemeentelijke begroting.

  • 2. Onder materiële voorzieningen worden verstaan:

    • a.

      de voorzieningen ten behoeve van belangenbehartiging voor de doelgroep, waaronder vergaderruimte, onderhouden van netwerkcontacten, drukwerk, porto, vaste onkostenvergoeding en de door leden noodzakelijk te maken reis- en telefoonkosten.

    • b.

      kosten te maken ten behoeve van de deskundigheidsbevordering en aanschaf van documentatiemateriaal.

  • 3. Op de subsidie is de geldende Algemene subsidieverordening van de gemeente van toepassing.

Artikel 13 Geen benadeling

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de leden van de doelgroep die lid zijn of zijn geweest van de KRA uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerkers van de gemeentelijke sociale dienst.

  • 2. Leden van de KRA kunnen niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 14 Huishoudelijk reglement

  • 1. De KRA stelt een huishoudelijk reglement vast dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd zijn met deze verordening.

  • 2. De besluitvorming bij het vaststellen van de tekst van de artikelen van het huishoudelijk reglement vereist een meerderheid van tweederde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.

Artikel 15 Onvoorziene of onduidelijke zaken

In alle gevallen waarin de wet of deze verordening niet voorziet of waarin over de uitleg van deze verordening een geschil mocht ontstaan, beslist het college.

Artikel 16 Citeerwijze en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening belangenbehartiging arbeidsinpassing en inkomensvoorziening.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2011 onder intrekking van de regelingen: Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ, vastgesteld op 27 oktober 2009 en Verordening Cliëntenparticipatie Wsw, regelingnummer 2329, vastgesteld op 27 mei 2008.

    Aldus besloten in de open vergadering d.d. 19 april 2011

    de griffier, de burgemeester