Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges

Geldend van 06-02-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges

De raad van de gemeente Almere,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders:

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende:

VERORDENING op de heffing en invordering van leges

Begripsomschrijving

Artikel 1

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ´dag´: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    ´week´: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

  • c.

    ´maand´: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met dag (n-1)e in de volgende kalendermaand.

  • d.

    ´jaar´: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met dag (n-1)e in het volgende kalenderjaar.

  • e.

    ´kalenderjaar´: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Belastbaar feit

Artikel 2

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten, genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Belastingplicht

Artikel 3

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Vrijstellingen

Artikel 4

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen.

  • c.

    De in artikel 14.1.3 van de tarieventabel bedoelde gevallen indien het activiteiten betreft met een aantoonbaar liefdadig doel.

  • d.

    Het afhandelen van een melding als bedoeld in artikel B.2.1, vierde lid, van de APV 2005.

Maatstaven van heffing en tarieven

Artikel 5

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als volle eenheid gerekend.

Wijze van heffing

Artikel 6

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Termijnen van betaling

Artikel 7

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de op grond van deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel verschuldigde leges worden betaald op het moment van kennisgeving, behoudens het bepaalde in lid 2.

  • 2.

    Indien de kennisgeving als bedoeld in artikel 6 wordt toegezonden, dienen de leges te worden betaald binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    Indien het betreft leges, geheven op grond van Titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, kunnen burgemeester en wethouders een voorlopig bedrag vorderen tot 80% van het bedrag waarop de leges vermoedelijk uiteindelijk zullen worden vastgesteld.

  • 4.

    Het voorlopig gevorderde bedrag dient te worden betaald binnen veertien dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 5.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Kwijtschelding

Artikel 8

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Teruggaaf

Artikel 9

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien dit plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van de bescheiden, waarop het recht heeft, is verbruikt, wordt op aanvraag teruggaaf verleend tot de helft van de voor het abonnement verschuldigde leges.

  • 3.

    Indien het niet verstrekken, intrekken of wijzigen van een vergunning het gevolg is van het verstrekken van onjuiste gegevens door, namens of vanwege de aanvrager, vindt geen teruggaaf van de verschuldigde leges plaats.

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 11

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    De “Verordening leges Almere 2010”, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als de ” Legesverordening Almere 2011”.

  • 5.

    Indien de 1ste wijziging op de legesverordening, naar aanleiding van de vaststelling van de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening, op dezelfde datum als de onderhavige legesverordening wordt vastgesteld, geldt met ingang van 1 januari 2011 de 1ste

    wijzigingsverordening op de heffing en invordering van leges.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 januari 2011.

De griffier, De voorzitter,

J.D. Pruim A. Jorritsma-Lebbink

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

(bedragen in euro)

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Beoordelen schetsplan

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering / verrekening

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Overige verstrekte diensten

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 1A Speelautomatenhallen

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met gebruikmaking van de trouwzaal, op een andere tijd of andere wijze dan waarop een voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting ingevolge artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. 72) kosteloos plaats heeft op:

1.1.1.1

werkdagen

1.1.1.1.a

van 9.00 uur tot en met 11.00 uur

160,30

1.1.1.1.b

van 12.00 uur tot en met 16.00 uur

288,10

1.1.1.1.c

van 17.00 uur tot en met 19.00 uur

415,85

1.1.1.2

zaterdag van 11.00 uur tot en met 14.00 uur in het Stadhuis op andere aangewezen locaties op zaterdag en ook op andere tijdstippen dan genoemd in artikel 1.1.1.1. a en 1.1.1.1.b

648,15

1.1.1.3

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaatsvindt op andere tijdstippen dan genoemd onder 1.1.1. tot en met 1.1.1.2 in aangewezen locaties buiten het Stadhuis, in bijzondere gevallen, ter beoordeling aan de ambtenaar burgerlijke stand, wordt het in artikel 1.1.1.2 genoemde tarief verhoogd met

232,35

1.1.1.4

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaatsvindt op een andere aangewezen locatie dan de trouwzaal in het gemeentehuis worden de in artikel 1.1.1 genoemde tarieven verhoogd met

114,50

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouw- of partnerregistratieboekje of een duplicaat daarvan

20,70

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

11,35

1.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming ingevolge artikel 17, lid 1, van de Wet op de Lijkbezorging

10,05

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het benoemen en beëdigen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

57,25

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

21,40

1.2.5

Als het reisdocument wordt aangevraagd:

-in de maand oktober door bewoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1309 t/m 1323,

-in de maand november door inwoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1324 t/m 1334 en 1336,

-in de maand januari door inwoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1338 t/m 1363 en 1335

worden de in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.7 genoemde tarieven per aanvraag eenmalig verminderd met

4,50

1.2.6

Wanneer het afgegeven document niet kan worden overgelegd wegens vermissing, verlies en/of vervreemding, dan worden de tarieven als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7 verhoogd met

29,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

59,65

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

1.3.3

Wanneer het afgegeven document niet kan worden overlegd wegens vermissing, verlies en/of vervreemding, dan worden het tarief als bedoeld in 1.3.1 verhoogd met

29,05

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

12,00

1.4.2.2

een verstrekking waarvoor wegens of het geheel ontbreken van namen en adressen een intensieve naspeuring is vereist, per kwartier

12,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar voor 100 verstrekkingen

696,90

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen als bedoeld in onderdeel in artikel 1.4.2.1. waarvoor de G.B.A. in batch moet worden geraadpleegd:

1.4.3.1

voor inlichtingen, te verstrekken in andere gevallen dan die bedoeld in onderdeel 1.4.2.2., indien gebruik kan worden gemaakt van bestaande selectie programmatuur:

1.4.3.1.1

Voor de eerste 1.000 inlichtingen, per inlichting

0,17

1.4.3.1.2

Voor de daarop volgende 4.000 inlichtingen, per inlichting

0,17

1.4.3.1.3

voor de daarop volgende inlichtingen, per inlichting

0,11

1.4.4

Indien geen gebruik kan worden gemaakt van bestaande selectie programmatuur en derhalve een afzonderlijk programma moet worden opgesteld, per hieraan besteed uur

182,40

Vooraf wordt door de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b, van de Gemeentewet een opgaaf verstrekt van de totale kosten. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de genoemde kostenopgaaf is geaccepteerd.

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.4.5.1

een uitreksel uit het G.B.A. verstrekt via de balie

12,00

1.4.5.2

een uitreksel uit het G.B.A. verstrekt via internet

9,80

1.4.5.3

een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst

10,65

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

N.V.T.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

12,60

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van fotokopieën van pagina’s van de gemeentebegroting (inclusief bijlagen en de memorie van toelichting) of de gemeenterekening, per fotokopie:

0,08

tot een maximum van

50,55

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

23,15

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

N.V.T.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een internationale verklaring omtrent gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita via de balie

12,00

1.9.2.1

tot het verkrijgen van een attesta de vita via internet

9,80

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

12,00

1.9.4

voor de afgifte van een verklaring inhoudende dat een afschrift van een document overeenstemt met het origineel

12,00

1.9.5

van een bewijs van Nederlandschap

1.9.5.1

verstrekt via de balie

12,00

1.9.5.2

verstrekt via internet

9,80

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

N.V.T.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

N.V.T.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

71,40

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid van de Leegstandwet

71,40

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

N.V.T.

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Zie Verordening marktgelden.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenverordening, voor onbeperkte tijd

260,75

1.15.1.2

tot het verlenen van een eenmalige ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenverordening

65,00

1.15.1.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

32,50

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

260,75

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspeelautomaat

56,50

1.16.1.2.1

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspeelautomaten, voor de eerste speelautomaat

22,50

1.16.1.2.2

en voor iedere volgende kansspeelautomaat

34,00

1.16.1.3

voor één kansspeelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4.1

voor twee of meer kansspeelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspeelautomaat

90,50

1.16.1.4.2

en voor iedere volgende kansspeelautomaat

136,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

N.V.T.

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

321,65

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden die plaats vinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1.18.1.1.1

van 0 tot 200 km

2,80

1.18.1.1.2

van 201 tot 400 km

1,50

1.18.1.1.3

vanaf 401 km

0,20

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

515,20

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

-Bewonersontheffing en werknemersontheffing: een ontheffing waarvoor in aanmerking komen die personen en/of groepen (kentekenhouders) die aangeduid zijn in het verkeersbesluit van de desbetreffende parkeerschijfzone;

-Bezoekersparkeerkaart max. 4 uur en onbeperkt: een ontheffing waarvoor in aanmerking komen die personen en/of groepen die zijn aangeduid in het verkeersbesluit van de desbetreffende parkeerschijfzone;

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

56,45

1.19.1.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing met beperkte werkingsduur (zeven dagen) als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

10,20

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

56,45

1.19.1.3.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart per kaart

51,50

1.19.1.3.2

tot het in opdracht van de gemeente opvragen van een medisch advies ten behoeve van een gehandicaptenparkeerkaart

50,60

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.2.1

tot het verkrijgen van een bewonersontheffing parkeerschijfzone per jaar

60,00

1.19.2.2

tot het verkrijgen van een duplicaat bewonersontheffing parkeerschijfzone

5,60

1.19.2.3

tot het verkrijgen van een gewijzigde (kenteken) bewonersontheffing parkeerschijfzone

5,60

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.3.1

tot het verkrijgen van een werknemersontheffing parkeerschijfzone per jaar

60,00

1.19.3.2

tot het verkrijgen van een duplicaat werknemersontheffing parkeerschijfzone

5,60

1.19.3.3

tot het verkrijgen van een gewijzigde (kenteken) werknemersontheffing parkeerschijfzone

5,60

1.19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.4.1

tot het verkrijgen van een bezoekersparkeerkaart parkeerschijfzone (max 4 uur)

5,60

1.19.4.2

tot het verkrijgen van een bezoekersparkeerkaart parkeerschijfzone (onbeperkt)

11,15

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.5.1

tot het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing parkeren voor maximaal één maand

28,60

1.19.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van gegevens betreffende de registratie van vergunningen met betrekking tot betaald parkeren

11,85

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking voor de exploitatie van een coffeeshop, zoals bedoeld in de “Coffeeshopbeleid gemeente Almere 2008”

1.350,00

1.20.1.1.1

Indien de vergunning als bedoeld onder 1.20.1.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een grow-, head- of smartshop als bedoeld in artikel 2:26 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011

1.350,00

1.20.1.2.1

Indien de vergunning als bedoeld onder 1.20.1.2 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

1.20.1.3

tot het verlenen van een ontheffing ingevolge artikel 4:5 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011 voor het in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten of het verrichten van handelingen waardoor geluidhinder wordt veroorzaakt, geldig voor:

1.20.1.3.1

maximaal één week

53,25

1.20.1.3.2

meer dan één week maar niet meer dan één maand

172,50

1.20.1.3.3

meer dan één maand

952,45

1.20.1.4

vervallen

1.20.1.5

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:6 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011 voor het plaatsen van voorwerpen of stoffen op of aan een openbare plaats:

175,90

1.20.1.6

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:9 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011 voor een openbare inzameling van geld of goederen

57,35

1.20.1.7

vervallen

1.20.1.8

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 5:14 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011 voor het innemen, het laten innemen of het hebben van een standplaats, geldig voor:

1.20.1.8.1

maximaal één week

179,65

1.20.1.8.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

357,15

1.20.1.8.3

meer dan één maand

819,10

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

afschriften of uitreksel van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,75

1.20.2.2

een fotokopie of reproductie van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op papier van A4-formaat

0,15

1.20.2.3

een bestek met bijbehorende kaarten c.a. ten behoeve van openbare aanbestedingen in het kader van het grondbedrijf

115,05

1.20.2.4

een lichtdruk van een straatnaamgeving en/of huisnummerkaart per lichtdruk

9,40

1.20.2.5

een wijzigbare kopie van een huisnummerkaart

11,25

1.20.2.6

een verslag van de periodieke C – rapportage, per stuk

3,85

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.3.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikelen 14, 24 en 25 van het Lozingsbesluit Bodembescherming

438,55

1.20.3.2

tot het verkrijgen van een beschikking ingevolge een Algemene Maatregel van Bestuur krachtens de Wet Bodembescherming of een verordening van Provinciale Staten gebaseerd op deze wet, anders dan genoemd onder 1.20.3.1

438,55

1.20.3.3

tot afgifte van een kennisgeving ingevolge artikel 4, lid 3, van het Rijksreglement ontgrondingen, inclusief de daaraan verbonden publicatie

114,75

1.20.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

180,00

1.20.5

Indien voor de afhandeling van een beschikking op aanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het leges bedrag verhoogd met

558,50

1.20.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in de Zondagswet

16,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom (exclusief btw) voor de uitvoering van werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden waarvoor op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo een vergunning van burgemeester en wethouders is vereist.

Indien bij de aanvraag de hiervoor bedoelde gegevens niet worden overgelegd of indien de gemeente deze gegevens onjuist voorkomen, worden de aanlegkosten vastgesteld op basis van de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het uitvoeren van het werk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief btw, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief btw) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien bij de aanvraag de hiervoor bedoelde gegevens niet worden overgelegd of indien de gemeente deze gegevens onjuist voorkomen, worden de bouwkosten vastgesteld op basis van de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.3

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Beoordelen schetsplan

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.2.1

een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een op basis van dit schetsplan uitgewerkt plan voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, een omgevingsvergunning voor deze activiteit zou kunnen worden verleend:

25% van het overeenkomstig 2.3.1.1 .1 berekende bedrag met een minimum van

87,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,07 % van de bouwkosten met een minimum van

87,00

2.3.1.1.2

Indien de bouwactiviteit betrekking heeft op woningbouw en de aanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde Bouwbesluittoets van een bedrijf waaraan een certificaat voor het toetsen van bouwplannen volgens BRL 5019 is uitgereikt, dan wordt op de op grond van 2.3.1.1.1 geheven leges een korting verleend van 30% met dien verstande dat:

·het te betalen bedrag niet lager zal zijn dan

87,00

en

·de korting niet meer bedraagt dan maximaal

10.000,00

Toetsing aan welstandscriteria

2.3.1.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit die moet worden getoetst aan de welstandsnota, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

0,25% van de bouwkosten met een minimum van

27,90

Procedure hogere grenswaarde

2.3.1.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit waarbij, uitsluitend ten behoeve van die aanvraag, tevens een procedure als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden toegepast, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1.1 berekende bedrag verhoogd met

1.357,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1,04% van de aanlegkosten met een minimum van

43,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, of van een werk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en 2.3.2:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1o, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

251,20

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2o, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

251,20

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3o, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

0,36% van de bouw- of aanlegkosten met een minimum van

693,60

en een maximum van

6.936,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

251,20

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- en aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en een werk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1o, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

251,20

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2o, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

251,20

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3o, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

693,60

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

251,20

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het basistarief

342,05

2.3.5.1.1

Het tarief als genoemd onder 2.3.5.1 wordt verhoogd met een bedrag, afhankelijk van de vloeroppervlakte van het bouwwerk. Deze verhoging bedraagt bij een oppervlakte van

2.3.5.1.1.1

niet meer dan 100 m2

173,70

2.3.5.1.1.2

meer dan 100 m2, doch niet meer dan 500 m2, per m2

1,85

2.3.5.1.1.3

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

vermeerderd met een bedrag per m2 van

555,00

0,74

2.3.5.1.1.4

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

vermeerderd met een bedrag per m2 van

1.464,90

0,31

2.3.5.1.1.5

meer dan 5.000 m2, doch niet meer dan 50.000 m2

vermeerderd met een bedrag per m2 van

2.514,90

0,10

2.3.5.1.1.6

meer dan 50.000 m2

vermeerderd met een bedrag per m2 van

6.014,90

0,03

2.3.6

Sloopactiviteiten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g of artikel 2.2, eerste lid, onder a, van de Wabo bedraagt het tarief voor het slopen van bouwwerken met een inhoud van:

2.3.6.1.1

minder dan 10 m3

117,00

2.3.6.1.2

10 m3 tot en met 100 m3

364,30

2.3.6.1.3

101 m3 tot en met 500 m3

1.092,85

2.3.6.1.4

501 m3 tot en met 5000 m3

1.821,40

2.3.6.1.5

meer dan 5000 m3

3.642,60

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder a, van de Wabo in combinatie met het gedeeltelijk of geheel veranderen of vernieuwen van bouwwerken, bedraagt het tarief voor het slopen waarbij een hoeveelheid sloopafval vrijkomt van

2.3.6.2.1

minder dan 10 m3

117,00

2.3.6.2.2

10 m3 tot en met 50 m3

364,30

2.3.6.2.3

51 m3 tot en met 100 m3

1.092,85

2.3.6.2.4

101 m3 tot en met 500 m3

1.821,40

2.3.6.2.5

meer dan 500 m3

3.642,60

Handelsreclame

2.3.7

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken of voeren van handelsreclame als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder h, van de Wabo, of op het toestaan of gedogen van het maken of voeren van handelsreclame als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder i, van de Wabo

111,05

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.8.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.8.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

Hoofdstuk 4 Vermindering / verrekening

2.4.1

De leges die op grond van 2.2.1 zijn geheven voor een schetsplan worden verrekend met de op grond van 2.3.1.1 te heffen leges voor een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project waarvan de bouwactiviteit een uitwerking van dat schetsplan is. Het recht op deze vermindering vervalt, indien laatstbedoelde aanvraag later dan achttien maanden na indiening van het schetsplan wordt ingediend.

2.4.2

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten in afwijking van een eerder ingediend plan, waarvoor reeds een vergunning is verleend en waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning met betrekking tot deze activiteiten geheven leges verrekend met de leges die voor de nieuwe aanvraag op grond van 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 verschuldigde zijn, met dien verstande dat

2.4.2.1.

voor de bouwactiviteit minimaal verschuldigd blijft

87,00

2.4.2.1.A

Voor de bouwactiviteit geldt bovendien dat de verrekening geen toepassing vindt indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld sprake is van een nieuw bouwplan.

2.4.2.2

voor de aanlegactiviteit minimaal verschuldigd blijft

43,50

2.4.2.3

voor de sloopactiviteit minimaal verschuldigd blijft

117,00

2.4.3

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek van burgemeester en wethouders wordt ingetrokken en terstond opnieuw wordt ingediend, worden de in rekening te brengen leges verrekend met de voor de eerdere aanvraag geheven leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6 schriftelijk intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

85% indien de aanvraag wordt ingetrokken of wordt vervangen door een nieuwe aanvraag voordat met de inhoudelijke toetsing van de aanvraag is gestart

2.5.1.2

50% indien de aanvraag wordt ingetrokken nadat met de inhoudelijke toetsing is gestart, maar voordat de vergunning is verleend

2.5.1.3

Indien door vergunninghouder of diens rechtverkrijgende binnen 12 maanden na verlening van de vergunning schriftelijk wordt meegedeeld dat van de omgevingsvergunning voor wat betreft de daarin vergunde bouw-, aanleg-, of sloopactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt en de vergunning vervolgens schriftelijk is ingetrokken, wordt voor de geheven leges een teruggaaf verleend van 25%.

2.5.2

Teruggaaf bij niet verlenen van omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, alsmede voor archeologievergunning

2.5.2.1

Indien een aangevraagde omgevingsvergunning of archeologievergunning niet wordt verleend, dan wordt voor de op grond van 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.6.6 geheven leges een teruggaaf verleend van 50%.

2.5.3

Teruggaaf leges toetsing brandveiligheid

2.5.3.1

Indien een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 niet wordt verleend, dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt voor de geheven leges een teruggaaf verleend van 50%.

2.5.3.2

Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 geen gebruik wordt gemaakt, wordt voor de geheven leges een teruggaaf verleend van 25%.

2.5.4

Teruggaaf bij intrekking verleende omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit tbv variant op een bouwplan

2.5.4.1

Bij intrekking van een verleende omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit voor een variant op een bouwplan waarvoor meerdere vergunningen zijn verleend op één kavel, wordt terzake van de in te trekken vergunningen voor de geheven leges een teruggaaf verleend van 75%.

Hoofdstuk 6 Overige verstrekte diensten

2.6.1

Wet ruimtelijke ordening

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.6.1.1

een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan, werken of werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning is vereist

693,60

2.6.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a., van de Wet ruimtelijke ordening

251,20

2.6.2

Verlenging termijn van instandhouding

2.6.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van de termijn van instandhouding, als bedoeld in artikel 5.16 van het Besluit omgevingsrecht

85,95

2.6.3

Sloopmelding

2.6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in art. 8.2.1 van de bouwverordening

117,00

2.6.4

Archeologieverordening

2.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een archeologievergunning zoals omschreven in de archeologieverordening Almere

439,25

2.6.5

Bodemgesteldheidonderzoek

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de onderzoeksopzet van een onderzoeksrapport inzake de bodemgesteldheid:

2.6.5.1

indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in NEN 5740, naar historie en de bodemgesteldheid betreft

36,75

2.6.5.2

indien de aanvraag verkennend onderzoek volgens NEN 5740, naar de bodemgesteldheid betreft

110,25

2.6.5.3

indien de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in het protocol Nader Onderzoek deel 1 (SDU, uitgave 1994) of de Richtlijn Nader Onderzoek deel 1 (SDU, uitgave 1995) betreft

220,27

2.6.6

Nasporingen

2.6.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het doen van nasporingen in een bouwdossier, een dossier Wabo en/of een dossier Wet milieubeheer, voor ieder daaraan besteed kwartier:

18,55

2.6.7

Fotokopieën of afdrukken

2.6.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van fotokopieën of afdrukken van de in een bestemmingsplan, bouwdossier, een dossier Wabo en / of een dossier Wet milieubeheer aanwezige stukken, per afgegeven fotokopie of afdruk tot:

2.6.7.1.1

A4-formaat

0,15

2.6.7.1.2

A3-formaat

0,50

2.6.7.1.3

A2-formaat

5,25

2.6.7.1.4

A1-formaat

6,70

2.6.7.1.5

A0-formaat

9,90

2.6.7.1.6

Groter dan A0-formaat

14,80

2.6.7.1.7

Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan de in dit artikel genoemde tarieven, worden de werkelijke kosten in rekening gebracht. Dit geldt uitsluitend indien hiervan vooraf een begroting van de kosten wordt overgelegd aan degene die de stukken heeft gevraagd.

2.6.8

Overige beschikkingen

2.6.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

180,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

408,55

3.1.1.1

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank-en Horecaverordening 2002

408,55

3.1.2.1

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1.2 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank-en Horecawet, voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken bij gelegenheden van tijdelijke aard

175,65

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.4.1

tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd als bedoeld in artikel 2:18 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011, geldig:

3.1.4.1.1

voor één dag, doch niet langer dan een week

102,35

3.1.4.1.2

tot wederopzegging

1.023,50

3.1.4.2

tot het verlenen van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:17 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011, geldig voor

3.1.4.2.1

maximaal één week

65,00

3.1.4.2.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

130,70

3.1.4.2.3

meer dan één maand tot wederopzegging

458,00

Hoofdstuk 1A Speelautomatenhallen

3.1A.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal op grond van artikel 8 van de verordening op de speelautomaten en speelautomatenhallen 2003:

408,55

3.1A.1.1

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1A.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011:

3.2.1.1

met een bezoekerscapaciteit minder dan 500 personen

57,35

3.2.1.2

met een bezoekerscapaciteit groter dan 500 personen maar niet meer dan 5000 personen

408,55

3.2.1.3

met een bezoekerscapaciteit groter dan 5000 personen

2.233,95

3.2.1.A

Indien de vergunningaanvraag genoemd onder 3.2.1 wordt gepubliceerd, wordt het legesbedrag verhoogd per vergunningaanvraag met

223,40

3.2.1.B

Indien over de vergunningaanvraag genoemd onder 3.2.1 advies wordt uitgebracht door de GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen Rampen), wordt het legesbedrag als volgt verhoogd:

3.2.1.B.1

bij uitgebracht advies, per ingezet uur

tot een maximum van

75,00

2.500,00

3.2.1.B.2

en bovendien per gereden kilometer;

0,28

3.2.1.BA

Buiten gewone kantooruren geldt voor de verhoging als genoemd onder 3.2.1.B 1 de volgende opslagen:

3.2.1.BA.1

op werkdagen tussen 17.00 uur en 08.00 uur

50%

3.2.1.BA.2

op zaterdagen

75%

3.2.1.BA.3

op zondagen

100%

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:17 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011

392,05

Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Almere 2011 voor een:

3.3.1

seksinrichting

1.350,00

3.3.2

escortbedrijf

311,40

3.3.3

sekswinkel

311,40

3.3.4

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.3.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van een leidinggevende of wijziging van de inrichting, dan bedraagt het tarief:

171,75

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.V.T.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.V.T.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder inrichting verstaand:

een voor mensen toegankelijke ruimtelijk begrensde plaats, niet zijnde een bouwwerk.

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 1993

342,05

3.6.1.1

Het tarief als genoemd onder 3.6.1 wordt verhoogd, afhankelijk van soort inrichting, vloer- c.q. grondoppervlakte en periode, met:

3.6.1.1.1

voor buitenterreinen van loodsen, vemen, opslagplaatsen, garagebedrijven, fabrieken, bedrijven met onbebouwd terrein dat voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, met een grondoppervlakte van:

3.6.1.1.1.1

niet meer dan 500 m2

103,25

3.6.1.1.1.2

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

208,35

3.6.1.1.1.3

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

312,65

3.6.1.1.1.4

meer dan 5.000 m2

per extra 5.000 m2 of gedeelte daarvan, verhoogd met

312,65

52,15

3.6.1.1.2

voor kampeerterreinen en jachthavens met een grondoppervlakte van:

3.6.1.1.2.1

niet meer dan 100 m2

90,25

3.6.1.1.2.2

meer dan 100 m2, doch niet meer dan 500 m2 , per m2

0,88

3.6.1.1.2.3

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

per m2 verhoogd met

265,50

0,37

3.6.1.1.2.4

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

per m2 verhoogd met

735,10

0,10

3.6.1.1.2.5

meer dan 5.000 m2, doch niet meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

1.143,40

0,01

3.6.1.1.2.6

meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

1.653,700,01

3.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 1993:

3.6.2.1

voor tijdelijke bouwsels, waaronder circus-, feest- en tentoonstellingstenten, voor een periode van:

3.6.2.1.1

niet meer dan drie dagen

104,05

3.6.2.1.2

meer dan drie dagen, doch niet meer dan 7 dagen

208,10

3.6.2.1.3

meer dan zeven dagen

per extra periode van zeven dagen verhoogd met

312,80

104,05

3.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 3.6.1, in geval van overdracht van de inrichting, waarbij geen sprake is van een wijziging van de bestemming van de inrichting of van een wijziging van de indeling

342,05

3.6.4

Indien een vergunning als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.2 niet wordt verleend, dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges.

3.6.5

Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.2 geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag een teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges.

3.6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.7 van de Brandbeveiligingsverordening 1993

55,95

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

180,00

Deze tabel behoort bij raadsbesluit d.d. 13 januari 2011

Mij bekend,

De griffier,

J.D. Pruim