Regeling vervallen per 12-04-2018

Verordening op de bedrijfsvoering 2006

Geldend van 10-02-2007 t/m 11-04-2018

Intitulé

Verordening op de bedrijfsvoering 2006

De raad van de gemeente Almere,

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet,

B E S L U I T:

Vast te stellen de navolgende verordening op de bedrijfsvoering.

Artikel 1

De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast met daarbij per programma aangegeven de beoogde doelstellingen.

Artikel 2a

Het college biedt de raad ter vaststelling kaders voor het activabeleid aan. Deze kaders betreffen de waardering, de afschrijving en de te hanteren methodiek van afschrijvingen.

Artikel 2b

Het college biedt de raad ter vaststelling kaders voor reserves en voorzieningen aan. Deze kaders betreffen de vorming, voeding en besteding van reserves en voorzieningen.

Artikel 2c

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Almere wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden zowel de directe als de indirecte kosten betrokken.

  • 2. De toe te rekenen indirecte kosten moeten rechtstreeks verband houden met de door de gemeente verleende diensten. Daarbij worden ook betrokken:

    • -

      de stortingen in en de onttrekkingen aan voorzieningen voor de vervangingsinvesteringen;

    • -

      de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa;

    • -

      de compensabele BTW.

  • 3. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen en rechten.

  • 4. Het college presenteert in de paragraaf lokale heffingen van de programmabegroting en de programmarekening jaarlijks per verordening de geraamde respectievelijk de werkelijke baten en lasten van de daarin opgenomen dienstverlening.

Artikel 2d

Het college biedt de raad ter vaststelling kaders voor het weerstandsvermogen en het risicobeheer aan. Deze kaders betreffen:

  • a.

    het risicomanagement, waaronder het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins;

  • b.

    de gewenste weerstandscapaciteit.

Artikel 2e

Het college biedt de raad ter vaststelling kaders voor treasury aan. Deze kaders betreffen:

  • ·

    het aantrekken en uitzetten van middelen;

  • ·

    het verstrekken van garanties aan derden;

  • ·

    het beheersen van de risico’s die hieraan zijn verbonden;

  • ·

    het bereiken van voldoende rendement op uitzettingen.

Artikel 2f

Naast de verplichte paragrafen in het Besluit Begroting en Verantwoording zal er in de begroting en de jaarrekening een paragraaf “te verlenen subsidies” worden opgenomen met daarin een overzicht van subsidies vanaf € 10.000,--.

Artikel 3

Het college is verantwoordelijk voor de zorg voor een ordelijke financiële organisatie en een ordelijk financieel beheer van de griffie en van de bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet, voor zover daarvoor geen afwijkende regels zijn gesteld.

Artikel 4

  • 1. Het college biedt de raad jaarlijks een programmabegroting en programmarekening aan. Bij de programmabegroting wordt tevens aangeboden een actualisatie en herziening van de grondexploitaties.

  • 2. Naast de in het eerste lid vermelde documenten biedt het college de raad jaarlijks een voorjaarsnota aan met:

    • a.

      een actualisatie van het lopende begrotingsjaar;

    • b.

      een meerjarenraming voor de komende 4 jaar.

  • 3. Indien uit de tussentijdse interne bedrijfsvoeringrapportages blijkt dat er per programma afwijkingen dreigen van meer dan € 0,5 miljoen, of als het totale begrotingsresultaat negatief dreigt te worden, zal het college de raad hierover schriftelijk informeren.

Artikel 5a

Het college draagt zorg voor en legt zo nodig in één of meerdere besluiten vast de invoering van de planning en control cyclus van de gemeente Almere waaronder tenminste begrepen:

  • a.

    de uitwerking van interne kaders voor de inrichting van de financiële organisatie, de uitgangspunten van het financiële beleid en regels voor het financiële beheer;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie en de rechtmatigheid zijn gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.

Artikel 5b

Het college zorgt voor en legt vast regels voor voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Artikel 5c

(zie amendement RG-08)

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 6

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de bedrijfsvoering 2006.”.

Artikel 7

  • 1. De Verordening Bedrijfsvoering wordt ingetrokken.

  • 2. De nota “Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Almere”, zoals vastgesteld op 15 mei2003 wordt ingetrokken.

Artikel 8

  • 1. 1.De navolgende kadernota’s en regeling, gebaseerd op de Verordening Bedrijfsvoering, worden geacht te zijn vastgesteld op grond van deze verordening:

    Kadernota Vaste activa beleid (als bedoeld in artikel 2a);

    Kadernota Reserves en Voorzieningen (als bedoeld in artikel 2b);

    Kadernota weerstandsvermogen (als bedoeld in artikel 2d);

    Budgethoudersregeling 2005 (als bedoeld in artikel 5, aanhef en onder a).

  • 2. De kaders als bedoeld in artikel 2e zijn vastgesteld bij het Treasurystatuut 2005 en de Verordening gemeentegaranties Almere, welke beide regelingen zelfstandige verordeningen zijn.

Artikel 9

Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking er van.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Almere op 1 februari 2007
De raadsgriffier, De voorzitter,
J. D. Pruim A. Jorritsma - Lebbink