Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en invordering van leges

Geldend van 20-12-2009 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges

De raad van de gemeente Almere,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders:

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende:

VERORDENING op de heffing en invordering van leges

Legesverordening 2010

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ´dag´: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    ´week´: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

  • c.

    ´maand´: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met dag (n-1)e in de volgende kalendermaand.

  • d.

    ´jaar´: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met dag (n-1)e in het volgende kalenderjaar.

  • e.

    ´kalenderjaar´: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten, genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen.

  • c.

    De in artikel 14.1.3 van de tarieventabel bedoelde gevallen indien het activiteiten betreft met een aantoonbaar liefdadig doel.

  • d.

    Het afhandelen van een melding als bedoeld in artikel B.2.1, vierde lid, van de APV 2005.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als volle eenheid gerekend.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de op grond van deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel verschuldigde leges worden betaald op het moment van kennisgeving, behoudens het bepaalde in lid 2.

  • 2.

    Indien de kennisgeving als bedoeld in artikel 6 wordt toegezonden, dienen de leges te worden betaald binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    Indien het betreft leges, geheven op grond van hoofdstuk 5 en 6 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, kunnen burgemeester en wethouders een voorlopig bedrag vorderen tot 80% van het bedrag waarop de leges vermoedelijk uiteindelijk zullen worden vastgesteld.

  • 4.

    Het voorlopig gevorderde bedrag dient te worden betaald binnen veertien dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 5.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien dit plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van de bescheiden, waarop het recht heeft, is verbruikt, wordt op aanvraag teruggaaf verleend tot de helft van de voor het abonnement verschuldigde leges.

  • 3.

    Indien het niet verstrekken, intrekken of wijzigen van een vergunning het gevolg is van het verstrekken van onjuiste gegevens door, namens of vanwege de aanvrager, vindt geen teruggaaf van de verschuldigde leges plaats.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3.

    De “Verordening leges Almere 2009”, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 december 2009.

De griffier,de voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

(bedragen in euro)

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Hoofdstuk 21 Gebruiksbesluit

Hoofdstuk 21A Reclamevergunning

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Gereserveerd.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met gebruikmaking van de trouwzaal, op een andere tijd of andere wijze dan waarop een voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting ingevolge artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. 72) kosteloos plaats heeft op:

1.1.1.1

werkdagen

1.1.1.1.a

van 9.00 uur tot en met 11.00 uur

157,15

1.1.1.1.b

van 12.00 uur tot en met 16.00 uur

282,45

1.1.1.1.c

van 17.00 uur tot en met 19.00 uur

407,70

1.1.1.2

zaterdag van 11.00 uur tot en met 14.00 uur in het Stadhuis op andere aangewezen locaties op zaterdag en ook op andere tijdstippen dan genoemd in artikel 1.1.1.1. a en 1.1.1.1.b

635,40

1.1.1.3

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaatsvindt op andere tijdstippen dan genoemd onder 1.1.1. tot en met 1.1.1.2 in aangewezen locaties buiten het Stadhuis, in bijzondere gevallen, ter beoordeling aan de ambtenaar burgerlijke stand, wordt het in artikel 1.1.1.2 genoemde tarief verhoogd met

227,80

1.1.1.4

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaatsvindt op een andere aangewezen locatie dan de trouwzaal in het gemeentehuis worden de in artikel 1.1.1 genoemde tarieven verhoogd met

112,25

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouw- of partnerregistratieboekje of een duplicaat daarvan

20,30

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

11,15

1.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming ingevolge artikel 17, lid 1, van de Wet op de Lijkbezorging

9,85

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het benoemen en beëdigen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

56,10

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

20,90

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse indentiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

8,95

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identieteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

19,50

1.2.5

Als het reisdocument wordt aangevraagd:

-in de maand oktober door bewoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1309 t/m 1323,

-in de maand november door inwoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1324 t/m 1334 en 1336,

-in de maand januari door inwoners woonachtig in een gebied met de postcodes 1338 t/m 1363 en 1335

wordt het tarief voor reisdocumenten per aanvraag eenmalig verminderd met

4,50

1.2.6

Wanneer het afgegeven document niet kan worden overgelegd wegens vermissing, verlies en/of vervreemding, dan worden de tarieven als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7 verhoogd met

28,45

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

58,90

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,25

1.3.3

Wanneer het afgegeven document niet kan worden overlegd wegens vermissing, verlies en/of vervreemding, dan worden het tarief als bedoeld in 1.3.1 verhoogd met

28,45

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

11,80

1.4.2.2

een verstrekking waarvoor wegens of het geheel ontbreken van namen en adressen een intensieve naspeuring is vereist, per kwartier

11,80

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar voor 100 verstrekkingen

683,20

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen als bedoeld in onderdeel in artikel 1.4.2.1. waarvoor de G.B.A. in batch moet worden geraadpleegd:

1.4.3.1

voor inlichtingen, te verstrekken in andere gevallen dan die bedoeld in onderdeel 1.4.2.2., indien gebruik kan worden gemaakt van bestaande selectie programmatuur:

1.4.3.1.1

Voor de eerste 1.000 inlichtingen, per inlichting

0,17

1.4.3.1.2

Voor de daarop volgende 4.000 inlichtingen, per inlichting

0,17

1.4.3.1.3

voor de daarop volgende inlichtingen, per inlichting

0,11

1.4.4

Indien geen gebruik kan worden gemaakt van bestaande selectie programmatuur en derhalve een afzonderlijk programma moet worden opgesteld, per hieraan besteed uur

178,85

Vooraf wordt door de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b, van de Gemeentewet een opgaaf verstrekt van de totale kosten. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de genoemde kostenopgaaf is geaccepteerd.

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.4.5.1

een uitreksel uit het G.B.A. verstrekt via de balie

11,75

1.4.5.2

een uitreksel uit het G.B.A. verstrekt via internet

9,55

1.4.5.3

een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst

10,45

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

N.V.T.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

12,35

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van fotokopieën van pagina’s van de gemeentebegroting (inclusief bijlagen en de memorie van toelichting) of de gemeenterekening, per fotokopie:

0,08

tot een maximum van

49,55

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

en franco toezenden van een exemplaar van de bundel politieke markt

4,05

1.7.2.1.2

van een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

22,70

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar (inclusief portokosten):

1.7.3.1

op de raadstukken

92,95

1.7.3.2

Onder de in de onderdelen 1.7.2.1.1 en 1.7.3.1. bedoelde stukken is niet begrepen een exemplaar van de gemeentebegroting en/of de gemeenterekening.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

N.V.T.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een internationale verklaring omtrent gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita via de balie

11,75

1.9.2.1

tot het verkrijgen van een attesta de vita via internet

9,55

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

11,75

1.9.4

voor de afgifte van een verklaring inhoudende dat een afschrift van een document overeenstemt met het orgineel

11,75

1.9.5

van een bewijs van Nederlandschap

1.9.5.1

verstrekt via de balie

11,75

1.9.5.2

verstrekt via internet

9,55

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

N.V.T.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

N.V.T.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

70,00

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid van de Leegstandwet

70,00

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

N.V.T.

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Zie Verordening marktgelden.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen, intrekken of wijzigen van een ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenverordening

255,65

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

255,65

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.16.1.2.1

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

22,50

1.16.1.2.2

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4.1

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

90,50

1.16.1.4.2

en voor iedere volgende speelautomaat

136,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

N.V.T.

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

315,35

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden die plaats vinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1.18.1.1.1

van 0 tot 200 km

2,75

1.18.1.1.2

van 201 tot 400 km

1,50

1.18.1.1.3

vanaf 401 km

0,20

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

505,10

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

-Bewonersontheffing en werknemersontheffing: een ontheffing waarvoor in aanmerking komen die personen en/of groepen (kentekenhouders) die aangeduid zijn in het verkeersbesluit van de desbetreffende parkeerschijfzone;

-Bezoekersparkeerkaart max. 4 uur en onbeperkt: een ontheffing waarvoor in aanmerking komen die personen en/of groepen die zijn aangeduid in het verkeersbesluit van de desbetreffende parkeerschijfzone;

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

55,35

1.19.1.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing met beperkte werkingsduur (zeven dagen) als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

10,00

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

55,35

1.19.1.3.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart per kaart

50,50

1.19.1.3.2

tot het in opdracht van de gemeente opvragen van een medisch advies ten behoeve van een gehandicaptenparkeerkaart

49,60

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.2.1

tot het verkrijgen van een bewonersontheffing parkeerschijfzone

00,00

1.19.2.2

tot het verkrijgen van een duplicaat bewonersontheffing parkeerschijfzone

5,50

1.19.2.3

tot het verkrijgen van een gewijzigde (kenteken) bewonersontheffing parkeerschijfzone

5,50

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.3.1

tot het verkrijgen van een werknemersontheffing parkeerschijfzone

00,00

1.19.3.2

tot het verkrijgen van een duplicaat werknemersontheffing parkeerschijfzone

5,50

1.19.3.3

tot het verkrijgen van een gewijzigde (kenteken) werknemersontheffing parkeerschijfzone

5,50

1.19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.4.1

tot het verkrijgen van een bezoekersparkeerkaart parkeerschijfzone (max 4 uur)

5,50

1.19.4.2

tot het verkrijgen van een bezoekersparkeerkaart parkeerschijfzone (onbeperkt)

10,95

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.5.1

tot het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing parkeren voor maximaal één maand

28,05

1.19.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van gegevens betreffende de registratie van vergunningen met betrekking tot betaald parkeren

11,60

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking voor de exploitatie van een coffeeshop, zoals bedoeld in de “Coffeeshopbeleid gemeente Almere 2008”

1.323,25

1.20.1.1.1

Indien de gedoogbeschikking als bedoeld onder 1.20.1.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met wijziging van de exploitant, wijziging van personeel, wijziging van rechtsvormen/of wijziging van de inrichting van het pand, dan bedraagt het tarief

168,35

1.20.1.2

tot het verlenen van een vent-/opkopersvergunning geldig voor:

1.20.1.2.1

maximaal één week

176,20

1.20.1.2.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

350,15

1.20.1.2.3

meer dan één maand

702,45

1.20.1.3

tot het verlenen van een vergunning/toestemming ingevolge artikel D.1.5 van de APV 2005 voor het ten gehore brengen of doen brengen van muziek door middel van een geluidsversterker of door middel van muziekinstrumenten, anders dan bij wijze van concert-, muziek- of zanguitvoering, waarmede gelijkgesteld wordt het optreden van muziekkorpsen in de open lucht, op of in voor het publiek toegankelijke terreinen, plaatsen en lokaliteiten, geldig voor:

1.20.1.3.1

maximaal één week

52,20

1.20.1.3.2

meer dan één week maar niet meer dan één maand

169,15

1.20.1.3.3

meer dan één maand

933,75

1.20.1.4

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel E.2.3.lid1, onder b, van de APV 2005 voor het uitstallen van waren op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, geldig voor:

1.20.1.4.1

maximaal één week

63,75

1.20.1.4.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

128,10

1.20.1.4.3

meer dan één maand

449,05

1.20.1.5

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel B.1.11 van de Algemeen Plaatselijke Verordening 2005 voor het hebben van tijdelijke reclameborden op voor de openbare dienst bestemde grond

172,45

1.20.1.6

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel E.2.1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening 2005 voor een openbare inzameling van geld en voor inzamelen van goederen

56,25

1.20.1.7

tot het verlenen van een ontheffing ingevolge artikel E.3.1 van de APV 2005 voor:

1.20.1.7.1

het innemen van een ligplaats aan een afmeeroever

143,90

1.20.1.7.2

het innemen van een ligplaats aan een afmeeroever gedurende het vaarseizoen, zijnde 1 mei tot en met 30 september of korter

74,70

1.20.1.7.3

De onder 1.20.1.7.1 en 1.20.1.7.2 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.20.1.8

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel E.2.3, onder a, van de APV 2005 voor het innemen van een standplaats op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, geldig voor:

1.20.1.8.1

maximaal één week

176,15

1.20.1.8.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

350,15

1.20.1.8.3

meer dan één maand

803,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

een duplicaat hondenpenning

14,75

1.20.2.2

afschriften of uitreksel van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,70

1.20.2.3

een fotokopie of reproductie van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op papier van A4-formaat

0,15

1.20.2.4

een bestek met bijbehorende kaarten c.a. ten behoeve van openbare aanbestedingen in het kader van het grondbedrijf

112,80

1.20.2.5

een lichtdruk van een straatnaamgeving en/of huisnummerkaart per lichtdruk

9,20

1.20.2.6

een wijzigbare kopie van een huisnummerkaart

11,00

1.20.2.7

een verslag van de periodieke C – rapportage, per stuk

3,80

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.3.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikelen 14, 24 en 25 van het Lozingsbesluit Bodembescherming

429,95

1.20.3.2

tot het verkrijgen van een beschikking ingevolge een Algemene Maatregel van Bestuur krachtens de Wet Bodembescherming of een verordening van Provinciale Staten gebaseerd op deze wet, anders dan genoemd onder 1.20.3.1

429,95

1.20.3.3

tot afgifte van een kennisgeving ingevolge artikel 4, lid 3, van het Rijksreglement ontgrondingen, inclusief de daaraan verbonden publicatie

112,50

1.20.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

174,05

1.20.5

Indien voor de afhandeling van een beschikking op aanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het leges bedrag verhoogd met

547,55

Hoofdstuk 21 Gebruiksbesluit

1.21

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder bouwwerk verstaan:

elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren.

1.21.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

335,35

1.21.1.1

Het tarief als genoemd onder 1.21.1 wordt verhoogd, afhankelijk van de vloeroppervlakte van het bouwwerk, met

1.21.1.1.1

niet meer dan 100 m2

170,30

1.21.1.1.2

meer dan 100 m2, doch niet meer dan 500 m2, per m2

1,80

1.21.1.1.3

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

per m2 verhoogd met

515,45

0,73

1.21.1.1.4

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

per m2 verhoogd met

1.436,20

0,30

1.21.1.1.5

meer dan 5.000 m2, doch niet meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

2.036,60

0,10

1.21.1.1.6

meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

4.038,15

0,03

1.21.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.21.1, in geval van overdracht van het bouwwerk, waarbij geen sprake is van een wijziging van de bestemming van het bouwwerk of van een bouwkundige wijziging

335,35

1.21.3

Indien een vergunning als bedoeld onder 1.21.1 niet wordt verleend, dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges.

1.21.4

Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 1.21.1 geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag een teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges.

Hoofdstuk 21A Reclame

1.21A.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening 2005

108,85

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Gereserveerd.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

400,50

3.1.1.1

Indien de vergunning als bedoeld in 3.1.1 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met het wijzigen of bijschrijven van een leidinggevende, dan bedraagt het tarief voor een vergunning als bedoeld onder 3.1.1

168,35

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank-en Horecaverordening 2002

400,50

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank-en Horecawet, voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken bij gelegenheden van tijdelijke aard

172,20

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.1.4.1

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel B.4.3 van de APV 2005 tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés en dergelijke inrichtingen, geldig:

3.1.4.1.1

voor één dag, doch niet langer dan een week

100,35

3.1.4.1.2

tot wederopzegging

1.003,50

3.1.4.2

tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel B.4.2 van de APV 2005 voor het hebben van een terras op een voor het publiek toegankelijk terrein, geldig voor

3.1.4.2.1

maximaal één week

63,75

3.1.4.2.2

meer dan één week, doch niet meer dan één maand

128,10

3.1.4.2.3

meer dan één maand tot wederopzegging

449,05

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het houden van een evenement als bedoeld in artikel B.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2005:

3.2.1.1

met een bezoekerscapaciteit minder dan 500 personen

56,25

3.2.1.2

met een bezoekerscapaciteit groter dan 500 personen maar niet meer dan 5000 personen

400,50

3.2.1.3

met een bezoekerscapaciteit groter dan 5000 personen

2.190,15

3.2.1.A

Indien de vergunningaanvraag genoemd onder 3.2.1 wordt gepubliceerd, wordt het legesbedrag verhoogd per vergunningaanvraag met

219,00

3.2.1.B

Indien over de vergunningaanvraag genoemd onder 3.2.1 advies wordt uitgebracht door de Hulpverleningsdienst Flevoland, wordt het legesbedrag als volgt verhoogd:

3.2.1.B.1

bij eenvoudige advisering, per uitgebracht advies

75,00

3.2.1.B.2

bij complexe advisering, per ingezet uur

tot een maximum van

75,00

2.500,00

3.2.1.B.3

en bovendien per gereden kilometer;

0,28

3.2.1.BA

Buiten gewone kantooruren gelden voor de verhogingen als genoemd onder 3.2.1.B 1 en 3.2.1.B.2 de volgende opslagen:

3.2.1.BA.1

op werkdagen tussen 17.00 uur en 08.00 uur

50%

3.2.1.BA.2

op zaterdagen

75%

3.2.1.BA.3

op zondagen

100%

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van markten en braderieën als bedoeld in art.E.2.4 van de APV 2005

384,35

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel C.2.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening 2005 voor een:

3.3.1

prostitutiebedrijf (seksclub, privé-huis, erotische massagesalon)

1.323,10

3.3.2

seksbioscoop, seksautomatenhal, sekstheater, parenclub

508,95

3.3.3

escortbedrijf

305,30

3.3.4

sekswinkel

305,30

3.3.5

Indien de vergunning als bedoeld onder 3.3.1 t/m 3.3.4 wordt aangevraagd, uitsluitend in verband met het wijzigen of bijschrijven van een leidinggevende dan bedraagt het tarief voor deze vergunningen

168,35

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.V.T.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.V.T.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder inrichting verstaand:

een voor mensen toegankelijke ruimtelijk begrensde plaats, niet zijnde een bouwwerk.

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 1993

335.35

3.6.1.1

Het tarief als genoemd onder 3.6.1 wordt verhoogd, afhankelijk van soort inrichting, vloer- c.q. grondoppervlakte en periode, met:

3.6.1.1.1

voor buitenterreinen van loodsen, vemen, opslagplaatsen, garagebedrijven, fabrieken, bedrijven met onbebouwd terrein dat voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, met een grondoppervlakte van:

3.6.1.1.1.1

niet meer dan 500 m2

101,25

3.6.1.1.1.2

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

204,30

3.6.1.1.1.3

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

306,50

3.6.1.1.1.4

meer dan 5.000 m2

per extra 5.000 m2 of gedeelte daarvan, verhoogd met

306,50

51,15

3.6.1.1.2

voor kampeerterreinen en jachthavens met een grondoppervlakte van:

3.6.1.1.2.1

niet meer dan 100 m2

88,50

3.6.1.1.2.2

meer dan 100 m2, doch niet meer dan 500 m2 , per m2

0,87

3.6.1.1.2.3

meer dan 500 m2, doch niet meer dan 2.000 m2

per m2 verhoogd met

260,30

0,36

3.6.1.1.2.4

meer dan 2.000 m2, doch niet meer dan 5.000 m2

per m2 verhoogd met

720,65

0,10

3.6.1.1.2.5

meer dan 5.000 m2, doch niet meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

1.120,95

0,01

3.6.1.1.2.6

meer dan 50.000 m2

per m2 verhoogd met

1.621,250,01

3.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 1993:

3.6.2.1

voor tijdelijke bouwsels, waaronder circus-, feest- en tentoonstellingstenten, voor een periode van:

3.6.2.1.1

niet meer dan drie dagen

102,00

3.6.2.1.2

meer dan drie dagen, doch niet meer dan 7 dagen

204,00

3.6.2.1.3

meer dan zeven dagen

per extra periode van zeven dagen verhoogd met

306,65

102,00

3.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 3.6.1, in geval van overdracht van de inrichting, waarbij geen sprake is van een wijziging van de bestemming van de inrichting of van een wijziging van de indeling

335,35

3.6.4

Indien een vergunning als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.2 niet wordt verleend, dan wel een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges.

3.6.5

Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder 3.6.1 of 3.6.2 geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag een teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges.

3.6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.7 van de Brandbeveiligingsverordening 1993

54,85

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

174,05

Deze tabel behoort bij raadsbesluit d.d. 10 december 2009

Mij bekend,

De griffier,