Regeling vervallen per 01-01-2018

Mandaatbesluit 2005

Geldend van 16-07-2005 t/m 31-12-2017

Intitulé

Mandaatbesluit 2005

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Almere, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheden als vermeld in het bij dit mandaatbesluit behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst), met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de gemeentesecretaris.

  • II.

    ten aanzien van de bevoegdheden als vermeld onder I van dit mandaatbesluit de volgende voorschriften vast te stellen:

In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan stafdienst, Publiekszaken alsmede het Programmabureau Stad.

Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Reikwijdte mandaat.

Artikel 1.

  • 1.

    De gemeentesecretaris is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in de mandateringslijst.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk verder onder te mandateren aan directeuren van diensten met het recht tot verder ondermandaat. De gemeentesecretaris kan instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.

  • 3.

    Het ondermandateren van bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid geschiedt schriftelijk.

  • 4.

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat de door hem genomen ondermandaatbesluiten bij openbare kennisgeving bekend worden gemaakt.

  • 5.

    Het is de gemeentesecretaris niet toegestaan bevoegdheden rechtstreeks onder te mandateren aan anderen dan directeuren van diensten. Onder directeuren van diensten worden tevens verstaan directeuren van stafdiensten, de commandant van de brandweer en de directeur programmabureau bestaande stad.

Bij mandaat in acht te nemen voorschriften.

Artikel 2.

  • 1. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels etc. in acht te worden genomen.

  • 2. In het bijzonder dienen in acht te worden genomen de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden worden tevens in acht genomen de eventueel in de mandateringslijst vermelde specifieke bepalingen.

Bevoegdheden en budget

Artikel 3.

  • 1.

    Ten aanzien van bevoegdheden die zowel ten bate als ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de productenraming van de desbetreffende dienst moet zijn voorzien.

  • 2.

    Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast het Mandaatbesluit 2005 – daarop de Budgethoudersregeling 2005 van toepassing.

Wanneer terugkoppeling gemeentebestuur?

Artikel 4.

  • 1.

    Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt de gemeentesecretaris de zaak vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Ook indien niet is gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.

Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 5.

  • 1.

    In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen, de gemeentesecretaris”, gevolgd door diens handtekening en naam.

  • 2.

    In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze, de gemeentesecretaris” gevolgd door diens handtekening en naam.

  • 3.

    Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht)van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.

  • 4.

    De in het derde lid vermelde vertegenwoordigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • 5.

    Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere,ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door " (naam gemeentesecretaris), secretaris van de gemeente Almere, hierna te noemen: de gemeente”

Redactie van openbare kennisgevingen.

Artikel 6.

  • 1.

    Bij openbare kennisgevingen dient in de "kop" van de kennisgeving duidelijk aangegeven te worden het onderwerp waarop de kennisgeving betrekking heeft. In de "kop" van de kennisgeving dienen in elk geval aanduidingen als "openbare bekendmakingen" achterwege te worden gelaten.

  • 2.

    In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.

  • 3.

    In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke web-site en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).

  • 4.

    Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft van een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.

  • 5.

    Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerp-besluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.

Archivering en rapportage

Artikel 7

  • 1.

    Al de op grond van mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk te worden vastgelegd en naar behoren te worden gearchiveerd.

  • 2.

    Het desbetreffende bestuursorgaan bepaalt in welke gevallen en op welke wijze van de op grond van mandaat genomen besluiten verantwoording moet worden afgelegd.

Wat wordt verstaan onder “uitvoering” in de mandateringslijst?

Artikel 8

  • 1.

    Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:

    • a.

      het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken envragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.

  • 2.

    Voorzover niet anders is bepaald wordt niet als uitvoering beschouwd: het vaststellen van plannen, beleid, beleidsregels en nadere regels.

Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten" verstaan als vermeld in de mandateringslijst?

Artikel 9

Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.

Toekomstige mandaten.

Artikel 10

Op besluiten genomen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit waarbij door het desbetreffende bestuursorgaan bevoegdheden worden gemandateerd is dit besluit - tenzij anders is bepaald - onverkort van toepassing.

Inwerkingtreding.

Artikel 11

  • 1. Dit besluit treedt inwerking op 16 juli 2005.

  • 2. Op de dag van inwerkingtreding als bedoeld in het eerste lid worden ingetrokken:

    • a.

      het Mandaatbesluit 2003 zoals vastgesteld bij besluit van 1 april 2003 en de daarbij behorende mandateringslijst;

    • b.

      het “Besluit mandaat transitie CS/AFB” zoals vastgesteld op 2 juli 2004;

    • c.

      het “Besluit mandaat PenO bevoegdheden gemeentesecretaris ” zoals vastgesteld op 12 april 2005.

Overgangsrecht.

Artikel 12

De op grond van het Mandaatbesluit van 15 maart 1994 dan wel het Mandaatbesluit 2003 genomen ondermandaatbesluiten blijven van kracht tot zes maanden na de dag van inwerkingtreding van dit besluit.

Citeertitel van deze regeling.

Artikel 13

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2005.

Almere,

Burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris, de burgemeester,

B.M. Arnold A. Jorritsma-Lebbink

De burgemeester van Almere,

A.Jorritsma-Lebbink

MANDATERINGSLIJST

Behorend bij Mandaatbesluit 2005

Integrale tekstversie, bijgewerkt t/m 12e wijziging, december 2009

Bevoegdheden Algemeen

  • A1.

    Het uitvoeren van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • A2.

    Het uitvoeren van de Wet bescherming persoonsgegevens.

  • A3.

    Het uitvoeren van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

    De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, het uitvoeren van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Combinatie Holland B.V. welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel bekend is onder inschrijvingsnummer 27159845

  • A4.

    Het voeren van zakelijke correspondentie en het verrichten van handelingen ter uitvoering van het takenpakket van de dienst zoals het verzenden van ontvangstbevestigingen, het schrijven van brieven inhoudende feitelijke mededelingen, constateringen en procedurele informatie e.d., het reageren op wensen van derden, het doen van bekendmakingen waar dat wettelijk is voorgeschreven dan wel wenselijk wordt geacht c.q. het ter inzage leggen van stukken, het organiseren van (inspraak)bijeenkomsten, het horen van degene(n) die tegen een voorgenomen besluit zijn/hun zienswijze al dan niet in de vorm van bezwaren naar voren heeft/hebben gebracht.

  • A5.

    Het nemen van verdagingsbesluiten.

  • A6.

    Het vertegenwoordigen van (organen van) het gemeentebestuur c.q. de gemeente in geval van (juridische) procedures en het indienen van verweerschriften, contra-memories e.d.

  • A7.

    a. Het nemen van besluiten in het kader van Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht waaronder tevens begrepen het betalen en terugvorderen van subsidies.

    b. Het uitvoeren van de Algemene subsidieverordening Almere 2008 en de daarop gebaseerde regelgeving.

    c. Het aanvragen van subsidies, rijksvergoedingen, bijdragen, uitkeringen en overige gelden alsmede het verrichten van alle handelingen die in verband met het afleggen van verantwoording van (te) ontvangen gelden nodig zijn.

  • Aandachtspunt:

    Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid is in het bijzonder van belang de Budgethoudersregeling 2005.

  • A8.

    Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten.

    Beperking:

    Het is niet toegestaan deze bevoegdheid uit te oefenen voor overeenkomsten die strekken tot zekerheidstelling ten laste van de gemeente zoals borgtocht, garantstelling, pand, hypotheek.

    Aandachtspunt:

    Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid zijn in het bijzonder van belang de artikelen 2, eerste lid, 5 vierde en vijfde lid en 9 van het Mandaatbesluit 2005

    Verder is in het bijzonder van toepassing de Budgethoudersregeling 2005.

  • A9.

    Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van (rechts)personen wegens onrechtmatig handelen ten opzichte van de gemeente inclusief het aanzeggen van wettelijke rente.

  • A10.

    Het afhandelen van schade-claims -anders dan betrekking hebbend op artikel 15:1:23 van de Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Almere- tot en met het bedrag van het eigen risico van de W.A-polis.

  • A11.

    Het uitvoeren van aangegane verzekeringen.

  • A12.

    Het doen van aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting, het verzoeken tot teruggaaf dividendbelasting, het doen van opgave van gegevens in verband met de afdracht Zorgverzekeringswet, en voorts het verrichten van al datgene wat ter uitvoering van de betreffende regelgeving nodig is.

  • A13.

    Het nemen van zelfstandige schadebesluiten tot en met het bedrag van het eigen risico van de W.A.-polis.

  • A14.

    Het op grond van de artikelen 4:5 en 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht nemen

    van besluiten tot het respectievelijk buiten behandeling laten van aanvragen of

    meldingen (niet ontvankelijk verklaren) en het afwijzen van herhaalde aanvragen.

  • A15.

    Het voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens vaststellen van

    een formulier, voor zover daarin niet is voorzien bij wettelijk voorschrift.

  • A16.

    Het al dan niet op verzoek beslissen tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom alsmede het feitelijk toepassen van bestuursdwang en voorts alle overige bevoegdheden die op grond van artikel 125 van de Gemeentewet juncto Afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht aan bestuursorganen met betrekking tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom zijn toegekend.

    Ter uitoefening van deze bevoegdheid wordt de toepassing aanbevolen van de publicaties “Bestuursrechtelijke handhaving, handleiding voor de praktijk” van het ministerie van Justitie (uitgave december 2002) en “Handhaving, bestuursdwang en dwangsom” van de VNG (uitgave februari 2003). Voor meer uitgebreide checklisten alsmede nadere advisering kan contact worden opgenomen met de Stafdienst bedrijfsvoering, afdeling juridische zaken.

  • A17.

    Het beslissen op bezwaarschriften gericht tegen:

    • 1.

      krachtens mandaat genomen besluiten;

    • 2.

      van rechtswege verleende besluiten;

    • 3.

      niet tijdig genomen besluiten;

    • 4.

      feitelijke handelingen;

      onder de navolgende voorschriften:

      • a.

        het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift vindt, behoudens in ambtenaren- en sociale zaken, niet eerder plaats dan nadat de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften over het bezwaarschrift advies aan het gemeentebestuur heeft uitgebracht tenzij aan de bezwaren volkomen tegemoet kan worden gekomen en derden daardoor niet in hun belangen worden geschaad;

      • b.

        degene die op een bezwaarschrift beslist dient ingeval het bestreden besluit krachtens mandaat is genomen in ieder geval hiërarchisch één of meerdere niveaus hoger te zijn dan de functionaris die het bestreden besluit heeft genomen. Ingeval het bestreden besluit door de directeur is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door de gemeentesecretaris. Ingeval het bestreden besluit door de gemeentesecretaris is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door het desbetreffende bestuursorgaan. Het bepaalde onder a. is van overeenkomstige toepassing;

      • c.

        ingeval van ambtenarenzaken, anders dan die waarvoor een bezwarencommissie is ingesteld, geschiedt het horen van belanghebbende(n) door een door burgemeester en wethouders aangewezen functionaris.

      • d.

        ingeval van sociale zaken geschiedt het horen van belanghebbende(n) ten overstaan van de directeur dan wel één of meerdere door deze aan te wijzen functionarissen.

    • Ten behoeve van de redactie van de beslissingen op bezwaarschriften als onder a. bedoeld is daartoe in de tot de mandateringslijst behorende bijlage een modelbesluit opgenomen. Voor nadere advisering kan contact worden opgenomen met de Stafdienst Bedrijfsvoering, afdeling juridische zaken.

  • A18.

    Het nemen van besluiten tot het voeren van een rechtsgeding waaronder tevens begrepen de daarmee samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen. Onder deze bevoegdheid wordt in ieder geval verstaan: het indienen van een bezwaar- of beroepschrift, het verzoeken om schorsing c.q. voorlopige voorziening, het – ook in kort geding - voeren van een civiele procedure zowel als eiser als verweerder, het in (hoger) beroep gaan, het zowel als eiser als verweerder voeren van een arbitrageprocedure, het voegen in een strafprocedure, het voeren van een verzoekschriftprocedure, het deelnemen aan een mediationprocedure, het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen, het leggen van executoriaal-, conservatoir- en derdenbeslag.

  • A19.

    Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen e.d. dan wel het doen van meldingen voor gemeentelijke objecten en activiteiten.

  • A20.

    Voor aangifte: zie de artikelen 160 e.v. van het Wetboek van Strafvordering.

    Artikel 161: “Ieder die kennis draagt van een strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen”

    Indien aangiften etc. per dienst vaak voorkomen verdient het aanbeveling daaromtrent

    met de politie afspraken te maken.

  • A21.

    Het op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht nemen van besluiten op verzoeken tot instemming met het instellen van rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter.

  • A22.

    Het op grond van de artikelen 4:18 en 4:20 van de Algemene wet bestuursrecht nemen van besluiten tot het respectievelijk vaststellen van de verschuldigdheid en hoogte van de dwangsom en het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen.

  • A23.

    Het uitvoeren van Titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursrechtelijke geldschulden)

Bevoegdheden personeel en organisatie

  • ·

    Het mandaat van onderstaande bevoegdheden laat onverlet de aan de ondernemingsraad , de onderdeelcommissie en het georganiseerd overleg toekomende bevoegdheden.

  • ·

    De bij mandaat door de gemeentesecretaris met betrekking tot personeel en organisatie genomen besluiten dienen op een goede wijze geregistreerd en gearchiveerd te worden en wel zo dat indien het betreft besluiten die betrekking hebben op meer dan één persoon deze registratie kenbaar is voor en geraadpleegd kan worden door degenen op de wijze die voor besluiten van B&W te doen gebruikelijk is tenzij het betreft een besluit waaromtrent geheimhouding op grond van de Wet openbaarheid van bestuur van toepassing is.

  • PO1.

    Het uitvoeren van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere en de hierop gebaseerde regelingen en reglementen zoals de Bezoldigingsverordening 1996, het Beoordelingsreglement en het Beloningsreglement.

    De bevoegdheid tot het verlenen van ontslag, anders dan op eigen verzoek, mag niet worden ondergemandateerd.

  • PO2.

    Het, gehoord het college, benoemen, schorsen en ontslaan van de directeur(en) van diensten (met uitzondering van de concerncontroller).

    Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.

  • PO3.

    Het in een voorkomend geval aanwijzen van een waarnemend directeur van een dienst alsmede het aanwijzen van één of meerdere plaatsvervangend directeuren per dienst, met het recht deze aanwijzingen ongedaan te maken dan wel op te schorten.

    De bevoegdheden met betrekking tot de waarnemend directeur mogen niet worden ondergemandateerd.

  • PO4.

    Het op grond van de “Procedureregeling beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente Almere 2006”, zulks met uitzondering van het vaststellen van de conversietabel, definitief vaststellen van de rasterfuncties met bijbehorende functieschalen, alsmede het schriftelijk mededelen aan medewerkers welke rasterfunctie met bijbehorende functieschaal op de werkzaamheden van toepassing is.

  • PO5.

    Het binnen de hoofdstructuur aanbrengen van wijzigingen waaronder het onderbrengen van een afdeling of team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere dienst mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting.

    De bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.

    De inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie, waaronder wordt verstaan het instellen en opheffen van (staf)diensten, blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.

  • PO6.

    Het toevoegen van budgetten (of een deel daarvan) van één of meerdere bestaande functies aan één of meerdere bestaande functies dan wel het aanwenden van deze budgetten (of een deel daarvan) voor één of meerdere nieuwe functies/formatieplaatsen mits dit niet leidt tot een (uiteindelijke) toename van het personeelsbudget.

  • PO7.

    Het uitvoeren van personeelsbeheer en het in verband daarmee voor de gemeente dan wel namens het gemeentebestuur nemen van besluiten.

  • PO8.

    Het uitvoeren van Hoofdstuk 4 van de Leidraad bij organisatieveranderingen gemeente Almere 2008

Overige bevoegdheden

  • 1.

    Het voorzien in de lijkbezorging en het verhalen van de door de gemeente daarvoor gemaakte kosten als bedoeld in de respectievelijke artikelen 21 en 22 van de Wet op de lijkbezorging.

  • 2.

    Het aangaan, opzeggen etc. van verzekeringen.

  • 3.

    Het openen van giro- en bankrekeningen. Het aanvragen van wijzigingen met betrekking tot bestaande giro- en bankrekeningen, zoals de tenaamstelling en de tekeningsbevoegdheid.

  • 4.

    Het voor de gemeente Almere als werkgever al dan niet ter uitvoering van wetten, wettelijke voorschriften, regelingen etc nemen van besluiten, het verrichten van handelingen, het doen van aanvragen, het doen van meldingen, het afgeven van verklaringen etc “

  • 5.

    Het opnemen van kortlopende geldleningen, het uitlenen van gelden en het aangaan van langlopende geldleningen met inbegrip van het nemen van besluiten over het tussentijds wijzigen van de leningsvoorwaarden waaronder het rentepercentage, zulks met inachtneming van de door de raad gestelde voorschriften inzake treasury.

  • 6.

    Het wijzigen van de “Uniforme gebiedsindeling” zoals vastgesteld bij BenW besluit van 18 december 2000 ten behoeve van onder meer de Atlas van Amere (= wijkmonitor), zulks met inachtneming van de bij dat besluit gestelde voorwaarden.

  • 7.

    Het uitvoeren van de Brandbeveiligingsverordening 1993.

  • 8.

    vervallen

  • 9.

    Het wijzigen van het rampenplan voor zover het betreft het actueel houden van feitelijke gegevens zoals telefoonnummers, adressen, namen van functionarissen etc.

  • 10.

    Het uitvoeren van de Bouwverordening 2007.

  • 11.

    Het uitgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 Algemene wet bestuursrecht.

  • 12.

    Het uitvoeren van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, alsmede de daarop gebaseerde regelgeving.

  • 13.

    Het uitvoeren van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het Bijstandsbesluit bijstandsverlening zelfstandigen, alsmede de daarop gebaseerde regelgeving.

  • 14.

    Het uitvoeren van de Verordening Wet kinderopvang en de Regeling kinderopvang en buitenschoolse opvang alleenstaande ouders.

  • 15.

    vervallen

  • 16.

    Het uitvoeren van de Wet inburgering, de Wet inburgering nieuwkomers en de Bijdrageregeling inburgering oudkomers alsmede de daarop gebaseerde regelgeving.

  • 17.

    vervallen

  • 18.

    Het vaststellen, wijzigen en intrekken van richtlijnen op het werkterrein van de dienst Publiekszaken.

  • 19.

    Het uitvoeren van de Leerplichtwet.

  • 20.

    Het uitvoeren van het Reglement leerlingenadministratie.

  • 21.

    Het uitvoeren van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Almere.

  • 22.

    vervallen

  • 23.

    Het uitvoeren van de huisvestings- en bekostigingsbesluiten onderwijs.

  • 24.

    Het uitvoeren van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Almere 2009 met uitzondering van vaststelling van het onderwijshuisvestingsprogramma, het overzicht en het bekostigingsplafond.

  • 25.

    Het uitvoeren van de Monumentenwet.

  • 26.

    Het uitvoeren van de Wet kinderopvang en de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzaalwerk.

  • 27.

    Het uitvoeren van de Wet publieke gezondheid.

  • 28.

    Het uitvoeren van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.

  • 29.

    vervallen

  • 30.

    Het uitvoeren van de Wegenverkeerswetgeving

    De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Groep Nederland B.V. welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel te Utrecht bekend is onder inschrijvingsnummer 30142723

  • 31.

    Het nemen van procedurele besluiten ter voorbereiding en afwikkeling van:

    • a.

      de vaststelling, uitwerking of wijziging van bestemmingsplannen op grond van de artikelen 10 en 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

    • b.

      de vaststelling van structuurplannen en planologische facetplannen.

  • Onder procedurele besluiten worden niet verstaan inhoudelijke besluiten omtrent inspraak en zienswijzen.

  • 32.

    a. Het nemen van procedurele besluiten op grond van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) ter voorbereiding op het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de WRO. Onder procedurele besluiten worden niet verstaan besluiten ex artikel 19a tweede en derde lid WRO dan wel inhoudelijke besluiten omtrent inspraak en zienswijzen.

    • b.

      Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van vrijstelling van bepalingen van een bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 15, 17, 19 tweede en derde lid van de WRO alsmede het in verband hiermee nemen van procedurele besluiten als bedoeld in de artikelen 18 en 19a van de WRO.

  • 33

    Het uitgeven van gronden in eigendom of erfpacht met inachtneming van het door de raad vastgestelde “Reglement gronduitgifte Almere” alsmede het uitgeven van gronden in bruikleen.

  • 34.

    Het vooruitlopend op notarieel transport in gebruik geven van gronden aan toekomstige verkrijgers.

  • 35.

    Het verlenen dan wel weigeren van verklaringen met betrekking tot verkoop van premiewoningen op basis van geldende anti-speculatiebedingen.

  • 36.

    Het vaststellen van de openingstijden van de parkeergarages in het stadscentrum.

  • 37.

    Het uitvoeren van de Parkeerverordening met uitzondering van de artikelen 2 en 5,lid 1, van die verordening.

    De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan de directeur van Parkeer Groep Nederland B.V., welke vennootschap bij de Kamer van Koophandel te Utrecht bekend is onder inschrijvingsnummer 30142723.

  • 38.

    Het uitvoeren van de Wet milieubeheer, de Wet bodembescherming alsmede de op deze wetten gebaseerde algemene maatregelen van bestuur en voorts het geven van adviezen met betrekking tot de Wet verontreiniging oppervlaktewateren.

  • 39.

    Het uitvoeren van de Woningwet en de daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur.

  • 40.

    Het uitvoeren van de Algemene Plaatselijke Verordening 2005 en het daarop gebaseerde Ligplaatsenreglement.

  • 41.

    Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening 2004 en de daarop gebaseerde uitvoeringsregeling Afvalstoffen 2004

  • 42.

    Het uitvoeren van de Marktverordening Almere 2005 en het daarop gebaseerde Marktreglement Almere 2005.

  • 43.

    Het uitvoeren van de Destructiewet en de Destructieverordening Almere 1995.

  • 44.

    Het uitvoeren van de Wrakkenwet.

  • 45.

    Het uitvoeren van de Telecommunicatieverordening2008.

  • 46.

    Het op grond van de nota uitvoering gladheidsbestrijding jaarlijks vaststellen van de grote strooiroutekaart (B&W besluit d.d. 14 oktober 1997).

  • 47.

    Het aanwijzen van de grenzen van uitgegeven of verworven gronden aan het kadaster

  • 48.

    Het uitvoeren van de Wet op de Dierenbescherming.

  • 49.

    Het uitvoeren van de Wet op de Kansspelen en de Verordening op de Speelautomaten en speelautomatenhallen 2003.

  • 50.

    Het uitvoeren van de Winkeltijdenwet en de op deze wet gebaseerde regelgeving

  • 51.

    Het uitvoeren van de Wet op de openluchtrecreatie en de op deze wet gebaseerde regelgeving.

  • 52.

    Het uitvoeren van de Drank- en Horecawet en Drank- en Horecaverordening 2002.

  • 53.

    Het uitvoeren van de Zondagswet.

  • 54.

    Het uitvoeren van de Scheepvaartverkeerswet en het daarop gebaseerde Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer en het Binnenvaartpolitiereglement.

  • 55.

    Het uitvoeren van luchtvaartwetgeving voor zover betrekking hebbend op landen en stijgen van helikopters en luchtballonnen, het oplaten van (kabel)ballonnen, het landen van parachutisten e.d.

  • 56.

    Het vaststellen van de bedieningstijden van de sluis in Almere-Haven en openstelling van de zelfbedieningssluizen

  • 57.

    Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar als bedoeld in artikel 3.3.4 vijfde lid van het Vuurwerkbesluit.

  • 58.

    Het vaststellen van inrichtingstekeningen voor groot onderhoud woonwijken.

  • 59.

    Het uitvoeren van de subsidieverordening Woninggebonden Subsidies 2002 t/m 2004 inclusief uitvoering van het verdeelbesluit en de door de gemeenteraad inzake de uitvoering van de vaststelling van de deelbudgetten aan burgemeester en wethouders gemandateerde bevoegdheden. Voor de toepassing van dit mandaat wordt onder subsidieverordening tevens begrepen de subsidieverordeningen Woninggebonden Subsidies die zijn vastgesteld voor de jaren voorafgaand aan 2002.

  • 60.

    Het treffen van betalingsregelingen inzake gedwongen verkopen van woningen en de (financiële) afwikkeling ervan.

  • 61.

    Het uitvoeren van de Wet Geluidhinder inclusief het uitvoeren van al datgene wat nodig is ter verkrijging van hogere grenswaarden geluidbelasting dan wel het verkrijgen van ontheffingen in het kader van de Wet Geluidhinder.

  • 62.

    Het uitvoeren van de Verordening Stimuleringsfonds Bereikbare Koopwoningen Almere.

  • 63.

    Het uitvoeren van de Verordening Woonreserve Bestaande Stad Almere.

  • 64.

    vervallen

  • 65.

    Het aanvragen alsmede het uitvoeren van de door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit te verlenen ontheffingen als bedoeld in artikel 75 van de Flora en Faunawet.

  • 66.

    Het afdoen en ondertekenen van correspondentie betreffende het kiezersregister en het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister.

  • 67.

    Het uitvoeren van de Paspoortwet en de daarop gebaseerde Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en het Besluit paspoortgelden.

    Uitzondering:het aanwijzen van de functionarissen als bedoeld in de artikelen 79 eerste lid en 90 tiende lid van de PUN.

  • 68.

    Het legaliseren van handtekeningen en het geven van arbeidskaarten.

  • 69.

    Het verlenen van verlof op grond van artikel 68, lid 1 van de Wet op de Lijkbezorging (ontleden van lijken).

  • 70.

    Het verlenen van toestemming op grond van artikel 17, lid 1 van de Wet op de Lijkbezorging (begraven/cremeren binnen 36 uur na overlijden of later dan op de vijfde dag van overlijden.

  • 71.

    Het verstrekken van adviezen aan de minister/staatssecretaris van justitie inzake ingediende naturalisatieverzoeken.

  • 72.

    - Het afnemen van verklaringen als bedoeld in de Toescheidingsovereenkomst Suriname.

    - Het afgeven en ondertekenen van bewijzen van Nederlanderschap.

    - Aanvragen om inlichtingen uit de registers van de justitiële documentatiedienst en de politieadministratie in verband met ingediende naturalisatieverzoeken.

  • 73.

    - Beslissen op verzoeken om volmacht- en kiezerslegitimatiekaarten.

    - Zorgdragen voor inrichting stemlokaal en aanwijzing personen die het stembureau ten dienste worden gesteld.

    - Uitreiken nieuwe oproepingskaart.

    - In ontvangst nemen van processen-verbaal en verzegelde pakken/enveloppen stembureaus

    - Overbrengen processen-verbaal en verzegelde pakken naar voorzitter hoofdstembureau.

    - In ontvangst nemen van een verklaring van ondersteuning.

    - Het verdelen van de gemeente in stemdistricten.

    - Het per stemdistrict aanwijzen van een stemlokaal.

    - Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van een stembureau.

    - Het aanwijzen van plaatsen voor propagandaborden.

    - Het benoemen en ontslaan van de leden en plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau.

  • Instructie:

  • Met betrekking tot het benoemen alsmede het ontslaan anders dan op eigenverzoek, dient voorafgaand de burgemeester te worden gehoord.

    - Het aanwijzen van een geschikte ruimte voor het houden van de zittingen van het hoofdstembureau.

  • 74.

    Het van advies dienen van de desbetreffende minister met betrekking tot verzoeken tot wijziging van de achternaam.

  • 75.

    Het beslissen op aanvragen om rijbewijzen en het nemen van besluiten tot ongeldig verklaren van rijbewijzen.

  • 76.

    Het doen van aangifte van geboorten als bedoeld in artikel 18, lid 2 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 77.

    Het uitvoeren van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 78.

    Het uitvoeren van de zo genaamde Vangnetregeling als opgenomen in de Huursubsidiewet.

  • 79.

    Het uitvoeren van de Verordening Woonlastenfonds Almere 2009.

  • 80.

    Het benoemen van ambtenaren- en buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 81.

    Het uitvoeren van het op de Rijkswet op het Nederlanderschap gebaseerde Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap en het Besluit optie- en naturalisatiegelden.

  • 82.

    Het ontzeggen van de toegang tot het Stadhuis en nevenvestigingen met dien verstande dat in elke ontzegging van de toegang tot uitdrukking moet worden gebracht dat de ontzegging niet van toepassing is voor het eventueel bijwonen van openbare raadsvergaderingen.

  • 83.

    Het aanwijzen van locaties als “huis der gemeente” voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties.

  • 84.

    Het toepassen van de zogenaamde hardheidsclausule alsmede het ambtshalve kwijtschelden van een opgelegde administratieve verhoging van de belastingaanslag als bedoeld in de respectievelijke artikelen 63 en 66 van de Algemene wet inzake Rijksbelastingen.

  • 85.

    Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen als bedoeld in artikel 255, vijfde lid van de Gemeentewet.

  • 86.

    Het op grond van de artikelen 30 en 31 van de Wet justitiële gegevens:

    • a.

      in ontvangst nemen en verzenden van aanvragen voor afgifte verklaringen omtrent gedrag aan de Minister van Justitie;

    • b.

      onderzoeken van de volledigheid van de bij de aanvraag verstrekte gegevens en het zich verschaffen van de nodige zekerheid over de identiteit van de aanvrager;

    • c.

      zonodig adviseren van de Minister van Justitie over bijzondere omstandigheden in de gemeente voorzover deze van belang zijn voor de beoordeling van de aanvraag om afgifte van de verklaring omtrent het gedrag.

  • 87.1

    . Het op grond van de Vreemdelingenwet 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000:

      • a.

        vaststellen van het rechtmatig verblijf (art. 8 Vreemdelingenwet 2000);

      • b.

        in ontvangst nemen van de aanvragen als bedoeld artikel 3.10 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

      • c.

        innen van verschuldigde leges als bedoeld in de artikelen 3.34 en 3.34a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

      • d.

        uitreiken van de verblijfsdocumenten, conform de modellen van bijlage 7 bij het Voorschrift Vreemdelingen 2000, aan die vreemdelingen aan wie het is toegestaan in Nederland te verblijven op grond van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000 (artikel 3.9 Voorschrift Vreemdelingen 2000).

    • 2.

      Het in verband met de onder 1. sub a t/m d vermelde bevoegdheden uitvoeren van werkzaamheden zoals het aanbrengen van stickers “Verblijfsaantekeningen algemeen” en “Verblijfsaantekeningen voor Gemeenschapsonderdanen” van bijlage 7 bij het Voorschrift Vreemdelingen 2000.

Aandachtspunt ondertekening:

In afwijking van het bepaalde in artikel 5, tweede lid van het Mandaatbesluit 2005, worden, ingeval van uitoefening van deze bevoegdheid de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

namens deze,

de burgemeester van de gemeente Almere,

namens deze,

gevolgd door de functieaanduiding, naam en handtekening van de ambtenaar

  • 89.

    vervallen

  • 89.

    Het aanvragen van adviezen als bedoeld in artikel 9 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB-advies).

  • 90.

    vervallen

  • 91.

    Het uitvoeren van de Planschadeprocedureregeling Almere 2005.

  • 92.1

    .Het op grond van de artikelen 170 t/m 173 van de Wegenverkeerswet 1994(wegsleepregeling) juncto artikel 125 Gemeentewet en Afdeling 5:3 en 5:4 van de Algemene wet bestuursrecht:

    • a.

      al dan niet op verzoek beslissen tot toepassing van bestuursdwang inzake het wegslepen van voertuigen;

    • b.

      overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig, indien met het voertuig een bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met de in de Wegenverkeerswet 1994 genoemde omstandigheden;

    • c.

      bekendmaken van de beschikking tot toepassing van bestuursdwang.

    • d.

      bijhouden van een register waarin aantekening wordt gehouden van de gevallen waarin het overbrengen en in bewaring stellen wordt uitgeoefend;

    • e.

      innen van de kosten verbonden aan de bestuursdwang, inclusief de bevoegdheid tot het opschorten van de afgifte van een voertuig totdat de kosten zijn voldaan;

    • f.

      invorderen van de kosten, verhoogd met de op de invordering vallende kosten, bij dwangbevel;

    • g.

      verkopen, om niet in eigendom overdragen of vernietigen van overgebrachte en in bewaring genomen voertuigen;

    • h.

      terugbetalen van de kosten, verbonden aan de toepassing van de bestuursdwang in omstandigheden als bedoeld in artikel 172, leden 3 tot en met 7, van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 92.2.

    Het op grond van artikel 3 van de Wegsleepverordening Almere 2002 vaststellen van de openingstijden van de bewaarplaats voor voertuigen.

    De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, de bevoegdheden als vermeld onder 1 sub a t/m c onder te mandateren aan:

    • -

      de executieve politieambtenaren van Politie Flevoland;

    • -

      de door de Korpschef van Politie Flevoland aangewezen overige medewerkers van dat korps en de door hem aangewezen buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) werkzaam binnen de gemeente Almere.

  • 93.

    Het aanvragen van indicatiestellingen bij de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI).

    De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan niet onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werkzame personen en organisaties.

  • 94.

    Het op grond van het Reglement naamgevingscommissie openbare ruimte Almere benoemen van de leden van de commissie alsmede het aanwijzen van één of meer ambtenaren als secretaris van de commissie.

    Instructie:

    Met betrekking tot de benoeming van burgerleden dient voorafgaand de burgemeester te worden gehoord.

  • 95.

    Het op grond van het Reglement Marktcommissie Almere benoemen van de leden van de commissie alsmede het benoemen van een fungerend voorzitter van de commissie.

  • 96.

    Het op grond van het Reglement cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning goedkeuren van het huishoudelijk reglement van de raad.

  • 97.

    vervallen

  • 98.

    Het uitvoeren van de Verordening bouwbegeleiding particulier opdrachtgeverschap

  • 99.1

    .Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van ontheffing van bepalingen van een bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid onder c, 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), alsmede het in verband hiermede nemen van procedurele besluiten als bedoeld in artikel 3.24 Wro.

  • 2.Het nemen van besluiten betreffende het verlenen en intrekken van aanlegvergunningen, alsmede het beslissen omtrent aanhouding van verzoeken als bedoeld in de artikelen 3.16, 3.17, 3.18 en 3.19 Wro.

  • 3.Het nemen van besluiten betreffende het verlenen en intrekken van sloopvergunningen, alsmede het beslissen omtrent aanhouding van verzoeken als bedoeld in de artikelen 3.20 en 3.21 Wro.

  • 4.Het nemen van besluiten betreffende:

      • a.

        het niet mogen aanvangen van bouwwerkzaamheden;

      • b.

        invordering;

      • c.

        intrekking van bouwvergunningen;

      • d.

        in verband met het niet hebben betaald van exploitatiebijdragen als bedoeld in artikel 6.21 Wro.

    • 5.

      Het verbinden van voorschriften aan bouwvergunningen inzake te betalen exploitatiebijdragen, als bedoeld in art. 6.17 Wro

  • 100.

    Het verrichten van handelingen in het kader van afdeling 3.3 en hoofdstuk 3a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) ter voorbereiding op het nemen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 en 3.40 van de Wro.

    Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen

  • 101.

    Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en afwikkeling van:

    • a.

      de vaststelling, uitwerking of wijziging van bestemmingsplannen en

      exploitatieplannen als bedoeld in de afdelingen 3.1 en 3.2 en afdeling 6.4 van de

      Wet ruimtelijke ordening (Wro);

    • b.

      verzoeken om tegemoetkoming van schade op grond van afdeling 6.1 van de Wro;

    • c.

      een coördinatieregeling op grond van afdeling 3.6 van de Wro;

    • d.

      de vaststelling van een structuurvisie als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wro.

  • Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen.

  • 102.

    Het uitvoeren van de Wet basisregistraties en gebouwen.

  • 103.

    Het uitvoeren van de Planschadeprocedureverordening Almere 2008.

  • 104.

    Het verstrekken van toestemmingen voor het leggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen in de door de gemeente Almere beheerde gebieden.

  • 105.

    Het uitvoeren van de Archeologieverordening 2008

    Beperking mandaat

    Het nemen van een besluit tot vergunningverlening om een behoudenswaardige vindplaats niet in te passen blijft voorbehouden aan het college.

  • 106.

    Het elektronisch waarmerken en publiceren (met behulp van een manifest) van ruimtelijke plannen en besluiten op grond van de artikelen1.2.1 eerste lid en 1.2.2. tweede lid van het Besluit ruimtelijke ordening juncto de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008

  • 107.

    Het uitvoeren van de Wet investeren in jongeren

  • 108.

    Het uitvoeren van de Leegstandwet