Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere

Geldend van 17-05-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere

Verordening Adviesraad Sociaal Domein

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Almere, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft,

BESLUITEN:

Vast te stellen de navolgende Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere:

Artikel 1. Adviesraad Sociaal Domein

Er is een Adviesraad Sociaal Domein Almere.

Artikel 2. Taak

De Adviesraad heeft tot taak het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan op het terrein van het Sociaal Domein, te weten de huidige Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet maatschappelijke ondersteuning nieuw (2015), de Wet werk en bijstand, de Participatiewet, de Jeugdwet, de Woningwet en de Huisvestingswet.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De Adviesraad bestaat uit 11 leden én een in functie benoemde voorzitter.

  • 2. De leden van de Adviesraad en de voorzitter worden benoemd, na een transparante sollicitatieprocedure, door het college op voordracht van het Breed Overleg +, zijnde een participatieorgaan dat bestaat uit vertegenwoordigers van doelgroepen, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere actief op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 3. De leden van de Adviesraad dienen (ervarings-)deskundig te zijn op het terrein van het Sociaal Domein en ingezetene te zijn van de gemeente Almere. Leden van de Adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Almere dan wel een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 4. De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd na sollicitatie op voordracht van het Breed Overleg +.

  • 5. Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Almere

    • c.

      bij overlijden

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij de gemeente Almere of bij een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein

    • f.

      na een ontslagbesluit van het college op voordracht van het Breed Overlegorgaan.

Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen

De vergaderingen van de Adviesraad worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De Adviesraad besluit vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 5. Samenwerking Adviesraad en gemeentebestuur

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Adviesraad alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat het advies en de daarvoor benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad adequaat advies kan uitbrengen.

  • 3. Indien gewenst door de Adviesraad, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 4. Elk verzoek om advies gaat vergezeld van een adviesaanvraag.

  • 5. In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het college het advies van de Adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

  • 6. Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.

  • 7. In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 8. De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Almere kunnen bij het overleg aanwezig zijn.

Artikel 6. Ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:

  • a.

    ondersteuning door ambtelijke medewerkers

  • b.

    vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden

  • c.

    een vergoeding voor de leden van de Adviesraad per deelgenomen overleg, welke vergoeding plaats vindt met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet

  • d.

    zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de Adviesraad in relatie tot de taak van de Adviesraad

  • e.

    faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie

  • f.

    faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

Artikel 7. Reglement Adviesraad Sociaal Domein Almere

De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze Verordening zijn eigen werkwijze en de samenwerking met het Breed Overleg+ en kan daartoe een reglement vaststellen.

Artikel 8. Intrekking

Met het vaststellen van deze verordening komen de navolgende regelingen te vervallen:

  • a.

    de Verordening cliëntenparticipatie sociale zaken

  • b.

    het Reglement Cliëntenparticipatie Wmo.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden op 13 februari 2014
de raadsgriffier, de voorzitter,
J.D. Pruim A. Jorritsma-Lebbink
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 7 januari 2014
burgemeester en wethouders van Almere,
de secretaris, de burgemeester,
A.J. Grootoonk A. Jorritsma - Lebbink