Regeling vervallen per 01-01-2018

Mandaatbesluit 2005

Geldend van 11-09-2013 t/m 31-12-2017

Intitulé

Mandaatbesluit 2005

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Almere, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheden als vermeld in het bij dit mandaatbesluit behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst), met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de gemeentesecretaris.

  • II.

    ten aanzien van de bevoegdheden als vermeld onder I van dit mandaatbesluit de volgende voorschriften vast te stellen:

In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan stafdienst, Publiekszaken alsmede het Programmabureau Stad.

Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Reikweidte mandaat.

Artikel 1.

  • 1.

    De gemeentesecretaris is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in de mandateringslijst.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk verder onder te mandateren aan directeuren van diensten met het recht tot verder ondermandaat. De gemeentesecretaris kan instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.

  • 3.

    Het ondermandateren van bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid geschiedt schriftelijk.

  • 4.

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat de door hem genomen ondermandaatbesluiten bij openbare kennisgeving bekend worden gemaakt.

  • 5.

    Het is de gemeentesecretaris niet toegestaan bevoegdheden rechtstreeks onder te mandateren aan anderen dan directeuren van diensten. Onder directeuren van diensten worden tevens verstaan directeuren van stafdiensten, de commandant van de brandweer en de directeur programmabureau bestaande stad.

Bij mandaat in acht te nemen voorschriften.

Artikel 2.

  • 1. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels etc. in acht te worden genomen.

  • 2. In het bijzonder dienen in acht te worden genomen de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden worden tevens in acht genomen de eventueel in de mandateringslijst vermelde specifieke bepalingen.

Bevoegdheden en budget

Artikel 3.

  • 1.

    Ten aanzien van bevoegdheden die zowel ten bate als ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de productenraming van de desbetreffende dienst moet zijn voorzien.

  • 2.

    Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast het Mandaatbesluit 2005 – daarop de Budgethoudersregeling 2005 van toepassing.

Wanneer terugkoppeling gemeentebestuur?

Artikel 4.

  • 1.

    Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt de gemeentesecretaris de zaak vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Ook indien niet is gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.

Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 5.

  • 1.

    In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen, de gemeentesecretaris”, gevolgd door diens handtekening en naam.

  • 2.

    In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze, de gemeentesecretaris” gevolgd door diens handtekening en naam.

  • 3.

    Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht)van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.

  • 4.

    De in het derde lid vermelde vertegenwoordigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • 5.

    Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere,ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door " (naam gemeentesecretaris), secretaris van de gemeente Almere, hierna te noemen: de gemeente”

Redactie van openbare kennisgevingen.

Artikel 6.

  • 1.

    Bij openbare kennisgevingen dient in de "kop" van de kennisgeving duidelijk aangegeven te worden het onderwerp waarop de kennisgeving betrekking heeft. In de "kop" van de kennisgeving dienen in elk geval aanduidingen als "openbare bekendmakingen" achterwege te worden gelaten.

  • 2.

    In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.

  • 3.

    In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke web-site en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).

  • 4.

    Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft van een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.

  • 5.

    Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerp-besluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.

Archivering en rapportage

Artikel 7

  • 1.

    Al de op grond van mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk te worden vastgelegd en naar behoren te worden gearchiveerd.

  • 2.

    Het desbetreffende bestuursorgaan bepaalt in welke gevallen en op welke wijze van de op grond van mandaat genomen besluiten verantwoording moet worden afgelegd.

Wat wordt verstaan onder “uitvoering” in de mandateringslijst?

Artikel 8

  • 1.

    Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:

    • a.

      het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.

  • 2.

    Voorzover niet anders is bepaald wordt niet als uitvoering beschouwd: het vaststellen van plannen, beleid, beleidsregels en nadere regels.

Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten" verstaan als vermeld in de mandateringslijst?

Artikel 9

Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.

Toekomstige mandaten.

Artikel 10

Op besluiten genomen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit waarbij door het desbetreffende bestuursorgaan bevoegdheden worden gemandateerd is dit besluit - tenzij anders is bepaald - onverkort van toepassing.

Inwerkingtreding.

Artikel 11

  • 1. Dit besluit treedt inwerking op 16 juli 2005.

  • 2. Op de dag van inwerkingtreding als bedoeld in het eerste lid worden ingetrokken:

    • a.

      het Mandaatbesluit 2003 zoals vastgesteld bij besluit van 1 april 2003 en de daarbij behorende mandateringslijst;

    • b.

      het “Besluit mandaat transitie CS/AFB” zoals vastgesteld op 2 juli 2004;

    • c.

      het “Besluit mandaat PenO bevoegdheden gemeentesecretaris ” zoals vastgesteld op 12 april 2005.

Overgangsrecht.

Artikel 12

De op grond van het Mandaatbesluit van 15 maart 1994 dan wel het Mandaatbesluit 2003 genomen ondermandaatbesluiten blijven van kracht tot zes maanden na de dag van inwerkingtreding van dit besluit.

Citeertitel van deze regeling.

Artikel 13

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2005.

Ondertekening

Almere,
Burgemeester en wethouders van Almere,
de secretaris, de burgemeester,
B.M. Arnold A. Jorritsma-Lebbink
De burgemeester van Almere,
A.Jorritsma-Lebbink

MANDATERINGSLIJST

Mandateringslijst t/m 21e wijziging