Regeling vervallen per 05-06-2018

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Geldend van 17-05-2016 t/m 04-06-2018

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet

BESLUIT:

vast te stellen het navolgende Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering ofontstentenis.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn werkzaamheden uit te oefenen, geeft daarvan zospoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. Decollegesecretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. In de vergadering van het college kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien meer dan de helft van het aantal collegeleden aanwezig is.

  • 4. De vergaderingen worden als regel in het stadhuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de collegesecretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

  • 3. Het bepaalde in het tweede lid is van overeenkomstige toepassing op de collegesecretaris en de afdelingsmanager Communicatie.

Artikel 4 Agenda

  • 1. Voor elke vergadering wordt, tenminste twee maal 24 uur van tevoren, door de collegesecretaris aan de leden van het college een agenda met stukken toegezonden.

  • 2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan bespreking ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel duldt, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voorafgaand aan de vergadering bij de collegesecretarisdan wel bij vaststelling van de agenda worden aangemeld.

Artikel 5 Parafenbesluiten

  • 1. Een lid van het college kan in bijzondere spoedeisende gevallen verzoeken tot een collegebesluit buiten de vergadering om, mits het te nemen besluit een hamerstuk betreft. Daartoe wordt het stuk, voorzien van een paraaf van het betreffend collegelid met een begeleidingsformulier door de collegesecretaris voorgelegd aan alle overige collegeleden.

  • 2. Indien alle leden van het college de mogelijkheid hebben gehad kennis te nemen van het voorgestelde parafenbesluit, geen van hen behandeling in een vergadering heeft gevraagd en meer dan de helft van de leden van het college het stuk voor akkoord heeft geparafeerd, dateert de secretaris het parafenbesluit.

  • 3. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening van de secretaris.

  • 4. Het parafenbesluit wordt in de eerstvolgende vergadering ter kennisneming geagendeerd, waarna het besluit in de besluitenlijst wordt opgenomen.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

  • 2. De secretaris wijst een ambtenaar - de collegesecretaris - aan die zorgdraagt voor de voorbereiding en verslaglegging van de collegevergaderingen en de afhandeling van de door het college genomen besluiten.

  • 3. De afdelingsmanager Communicatie verzorgt met inachtneming van de aanwijzingen van het college de publiciteit van door het college genomen besluiten, voor zover deze besluiten niet als geheim zijn aangemerkt.

Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten ambtelijk medewerkers of derden voor een vergadering uit te nodigen

Artikel 8 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het vierde lid wordt toegepast.

  • 3.

    Een besluit is genomen indien dit meer dan de helft van de stemmen van het aantal collegeleden verkrijgt.

  • 4.

    a. Indien bij een stemming, anders dan over personen voor het doen van benoemingen,voordrachten of aanbevelingen, de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd.

    b. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 5.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 9 Besluitenlijst

  • 1. De collegesecretaris draagt zorg voor de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Debesluitenlijst wordt gesplitst in een openbare en een geheime besluitenlijst.

  • 4. De openbare en de geheime besluitenlijst worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. De openbare en de geheime besluitenlijst worden door de secretaris en de burgemeester ondertekend.

  • 6. De openbare besluitenlijst wordt na vaststelling door het college en ondertekening door de secretaris en de burgemeester op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.

  • 7. De openbare documenten, behorende bij de genomen openbare besluiten, worden op internet gepubliceerd.

Artikel 10 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbarevergadering.

Artikel 11 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het college op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking na vaststelling in de collegevergadering. Op dat moment vervalt het op 3 juni 2014 vastgestelde reglement.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Almere op17 mei 2016,
de secretaris, de burgemeester,
M.Rengelink F.M. Weerwind

Toelichting

Algemeen

Ingevolge artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden wordt onder meer verstaan de bekendmaking van (openbare) besluiten. Ook de onderlinge vervanging tussen de collegeleden behoort daartoe. De Wet dualisering gemeentebestuur (2002) geeft weinig wijzigingen die van invloed zijn op het reglement van orde en andere werkzaamheden van het college. Waar nodig wordt hier in de toelichting aandacht aan besteed.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet geboden wordt (mandaat aan individuele leden van het college).

Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder. Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Ter wille van de nodige flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering. Het vierde lid is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te kunnen zetten.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, eerst lid Gemeentewet. Ook hier is weer gekozen voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt dat ook de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), maar ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerste lid staat daaraan in de weg. Het tweede lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer. Het derde lid betreft het benodigde quorum voor een vergadering. Artikel 56 Gemeentewet bevat een regeling met betrekking tot zowel het vergader- als het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college. Ingevolge de Memorie van Toelichting bij dit artikel staat het aan het college vrij om in het reglement van orde te kiezen voor een quorum van ‘tenminste de helft’ of van ‘meer dan de helft‘. In geval van een even aantal collegeleden is het relevant om hierin een keuze te maken.

Artikel 3 Verhindering

Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.

Artikel 4 Agenda

In dit artikel wordt aangegeven dat de collegesecretarisverantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda aan de collegeleden.

Tevens is kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. De collegesecretariszal al naar gelang de omstandigheden dienen af te wegen of ten aanzien van de spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurt.

Artikel 5 Parafenbesluiten

Dit artikel regelt het nemen van parafenbesluiten.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft deze wijze van besluitvorming buiten de vergadering om geoorloofd geacht in een uitspraak van 16 juli 2003 (LJN nr. AH 9850). De Afdeling stelt wel als voorwaarde dat dit transparant gebeurt. Het werken met parafenbesluiten moet dus bekend zijn gemaakt door regeling in het RvO of in bekend gemaakt beleid. Voorts vindt geen besluitvorming plaats zonder dat voor elk lid de mogelijkheid bestaat te verzoeken tot beraadslaging en besluitvorming in een collegevergadering en dient duidelijk te zijn wanneer het besluit is genomen.

Kort en krachtig komt dit artikel erop neer, dat het nemen van parafenbesluiten door het college op een zodanige wijze is verwoord dat bevoegde parafenbesluiten worden genomen die de juridische toets van de Raad van State zullen kunnen doorstaan.

Artikel 6 en 7 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergadering

De rol van de secretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 105 van de Gemeentewet aangegeven; minimaal dient de secretaris aanwezig te zijn bij de collegevergaderingen. Daarnaast kunnen andere ambtenaren taken vervullen ten aanzien van de collegevergaderingen. In Almere is een door de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaar verantwoordelijk voor de invulling van de voorbereiding en afhandeling van de collegevergadering. Deze functionaris wordt `collegesecretaris’ genoemd. Deze functie kan door verschillende personen en functionarissen worden ingevuld. Het betreft geen formele functie en benoeming. Bij verhindering van de reguliere collegesecretaris kan de secretaris een andere ambtenaar aanwijzen. Daarnaast is de afdelingsmanager Communicatie aanwezig bij de collegevergadering. Bij verhindering van de afdelingsmanager Communicatie kan de secretaris een andere ambtenaar aanwijzen.

Artikel 57 en 55 eerste lid Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze Gemeentewetartikelen geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.

Artikel 8 Stemmingen

Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Het is mogelijk om hier aansluiting te zoeken bij de bepalingen over stemmingen die in het reglement van orde voor de raad zijn opgenomen (in het model artikelen 28, 30, 31 en 32). Het is praktisch om regelingen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Wel is de regeling voor de raad erg uitgebreid. Hier is gekozen om alleen het meest noodzakelijke te regelen.

Opvallend is dat in artikel 59 Gemeentewet artikel 31 niet van overeenkomstige toepassing is verklaard. Dat artikel bepaalt dat de stemming over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen bij gesloten en ongetekende stembriefjes geschiedt. Verder is bepaald dat indien de stemmen over personen tot wie de keuze door een voordracht of herstemming is beperkt, staken, er in dezelfde vergadering een herstemming wordt gehouden. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot. Dit betekent dat in een dergelijk geval bijvoorbeeld ‘kop of munt’ wordt toegepast. Van de hierdoor geboden ruimte is in het reglement gebruikgemaakt. De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst.

In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd.

Ten aanzien van stemmingen is het vergaderquorum van toepassing: een besluit is genomen op het moment dat het de stem heeft van meer dan de helft van het aantal collegeleden.

Artikel 9 Besluitenlijst

Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de collegesecretaris en de wijze waarop de besluitenlijst wordt vastgesteld. Als op grond van artikel 55 of artikel 25 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, wordt hetgeen over dit onderwerp is besloten opgenomen in een geheime besluitenlijst. Indien de geheimhouding (voorlopig) door het college is opgelegd op grond van artikel 25, dan betekent dit dat de raad deze geheimhouding in de eerstvolgende raadsvergadering dient te bekrachtigen. De Wet dualisering gemeentebestuur introduceert het begrip ‘besluitenlijst’. In het vijfde lid is uitgewerkt hoe de besluitenlijst tot stand komt. De openbaarmaking geschiedt op de in de gemeente gebruikelijke wijze. Op grond van artikel 60 Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het college de raad op de hoogte gesteld wil worden.

Artikel 10 Openbare vergadering

Ingevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Via artikel 9 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.

Artikel 11 en 12 Inwerkingtreding

M.Deze artikelen behoeven geen nadere uitleg.