Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016

Geldend van 08-12-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almere;

gelet op het bepaalde in artikel 15:1e van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling-Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO),

gelet op het instemmingsbesluit van 4 juli 2016 van de Ondernemingsraad;

BESLUIT

vast te stellen de navolgende

Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016

Artikel 1 Begripsbepaling

  • Medewerker: hij/zij die bij de gemeente Almere werkzaam is als ambtenaar in vaste of tijdelijke dienst dan wel op arbeidsovereenkomst als gedefinieerd in de CAR-UWO.

  • Nevenwerkzaamheden: alle al dan niet betaalde werkzaamheden die de medewerker buiten zijn functie bij de gemeente voor zichzelf of voor derden verricht.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

De gemeente Almere waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden

De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden te melden en toestemming te vragen bij de werkgever, indien:

  • er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente of de functie van de medewerker en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht, en/of

  • er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan.

Artikel 5 Toestemming nevenwerkzaamheden

De leidinggevende beslist op verzoeken om toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden. De gemeentesecretaris beslist op een verzoek om toestemming tot het verlenen van nevenwerkzaamheden van directeuren. Het college beslist op een verzoek om toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt gemotiveerd schriftelijk vastgelegd.

Toestemming kan onder andere worden geweigerd indien de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:

  • belangenverstrengeling

  • ongewenste binding aan derden

  • fraude en corruptie

  • schade ten aanzien van het ambt

  • schade aan de belangen van de gemeente

  • onduidelijkheid over de hoedanigheid van de medewerker in zijn/haar optreden naar derden.

Artikel 6 Voorwaarden

Voor de medewerker aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:

  • Indien de nevenwerkzaamheden betrekking hebben op het voeren van een eigen bedrijf, moet de medewerker zijn risico’s zodanig verzekeren, dat wordt voorkomen dat de gemeente Almere op enigerlei wijze schade zal lijden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden.

  • Contacten met opdrachtgevers en/of klanten dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling.

  • De medewerker is verplicht in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.

  • Het is de medewerker niet toegestaan om voor nevenwerkzaamheden gebruik te maken van faciliteiten als materialen en middelen van de gemeente.

  • Het is de medewerker niet toegestaan om gebruik te maken van (voor) kennis of gegevens waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie of zijn/haar werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken.

  • De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de medewerker geldende werktijden te worden verricht. Ingevolge artikel 2 kan de gemeentesecretaris in bijzondere gevallen afwijking van deze regel toestaan.

Artikel 7 Openbaarmaking

Nevenwerkzaamheden van medewerkers met de volgende functies worden openbaar gemaakt:

  • gemeentesecretaris

  • directeuren

De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt.

Artikel 8 Wijze van openbaarmaking

Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 7 genoemde medewerkers vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden op de website van de gemeente Almere te publiceren.

Artikel 9 Vermelding van gegevens

De opgave als bedoeld in artikel 8 vermeldt:

  • de hoofdfunctie van de betreffende medewerker;

  • de nevenwerkzaamheden en de organisatie waarbinnen deze verricht worden;

  • de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

  • de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

Artikel 10 Register

De afdeling HRM zal een centraal register bijhouden van de geregistreerde nevenwerkzaamheden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt de dag na bekendmaking in werking en kan worden aangehaald als ‘Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere’.

Aldus vastgesteld op 30 augustus 2016,

burgemeester en wethouders van Almere,

de secretaris, de burgemeester,

R.Wielinga F.M. Weerwind

Toelichting

Algemene toelichting

In december 2014 heeft de VNG de modelregeling nevenwerkzaamheden opgesteld.

De gemeente sluit aan bij deze modelregeling.

Deze regeling is een nadere uitwerking van de wijze waarop nevenwerkzaamheden binnen onze organisatie worden gemeld en geregistreerd. De term “nevenwerkzaamheden” dient ruim te worden opgevat, zoals het bekleden van een functie als adviseur, bestuurder, vennoot of aandeelhouder/lid van een vennootschap, stichting of vereniging. Het kan ook gaan om werkzaamheden bij commerciële organisaties. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde nevenwerkzaamheden of nevenwerkzaamheden die binnen of buiten de normale diensttijd worden verricht. De ambtenaar is zelf verantwoordelijk voor het doen van opgave (schriftelijk) van nevenwerkzaamheden. Bij twijfel of er opgave gedaan moet worden kan de direct leidinggevende geraadpleegd worden, waarbij onderstaande punten een leidraad kunnen zijn.

Hoewel de gemeente voorstaat dat men nevenwerkzaamheden meldt, is dit niet verplicht en mag men zelf de afweging maken. Alleen de werkzaamheden (betaald of onbetaald) die het belang van de gemeente kunnen raken en tot belangenverstrengeling met de functie (kunnen) leiden, moeten gemeld worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er belangenverstrengeling ontstaat door een nevenfunctie, of dat de schijn daartoe wordt gewekt. Het is van belang dat (schijn van) belangenverstrengeling te allen tijde wordt voorkomen.

Een ambtenaar zal dus zelf moeten beoordelen of het belang van de gemeente Almere geraakt wordt door de nevenwerkzaamheden. Wanneer men dit niet zeker weet, kunnen de nevenwerkzaamheden het beste worden gemeld. Medewerkers worden in dit verband wel verzocht om op eigen initiatief nevenwerkzaamheden te bespreken met leidinggevenden. Dit bespreekbaar maken kan namelijk het wederzijds belang dienen. Enerzijds is het voor de gemeente goed om te weten dat zij specifieke kwaliteiten in huis heeft, waarvan zij gebruik kan maken. Anderzijds kan het bespreken helpen bij de afweging van de medewerker of er gemeld moet worden.

Een gedane melding dient getoetst te worden aan het verbod, zoals dat geformuleerd is in artikel 15:1e, 3e lid van de CAR-UWO. Indien een nevenwerkzaamheid raakvlakken vertoont met de ambtelijke functie, hoeft een melding niet altijd te leiden tot actie. Het feit dat een dergelijke nevenwerkzaamheid bekend is of geregistreerd staat, kan bijvoorbeeld voorkomen dat een situatie ontstaat waarin van een botsing van belangen sprake is.

De volgende punten zijn nuttig bij het oordeel over de vraag of door een nevenwerkzaamheid de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd:

  • 1.

    het karakter van de nevenwerkzaamheden;

  • 2.

    de functie van de ambtenaar in de organisatie;

  • 3.

    het gebied waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht;

  • 4.

    de vraag of er een verwevenheid met de hoofdfunctie is;

  • 5.

    de vraag of de integriteit van de ambtenaar in het geding kan komen;

  • 6.

    de vraag of het risico bestaat dat ambtelijk informatie bij de uitoefening van nevenwerkzaamheden kan worden misbruikt;

  • 7.

    de reputatie van het bedrijf of branche waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht;

  • 8.

    de vraag of zich in belangrijke mate publieke effecten kunnen voordoen waardoor op zichzelf aanvaardbare nevenwerkzaamheden toch extern negatief worden beoordeeld;

  • 9.

    de zwaarte van de nevenwerkzaamheden.

In de Ambtenarenwet een bepaling opgenomen die naast het maken van voorschriften omtrent melding en registratie van nevenwerkzaamheden ook verplicht tot de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door aangewezen ambtenaren.

In de CAR-UWO is de meldings- en registratieplicht vastgelegd en is bepaald dat het college de openbaarmaking regelt van de nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris en directeuren van gemeentelijke diensten en bedrijven, alsmede van andere ambtenaren aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van nevenwerkzaamheden noodzakelijk is, regelt. In het kader van de transparante overheid dient voor het publiek inzichtelijk te zijn welke nevenfuncties de in artikel 7 aangewezen functionarissen verrichten. Gekozen is voor een centrale openbaarmaking van nevenfuncties via de gemeentelijke website. De keuze voor plaatsing op de website ligt tevens in de lijn van de gemeente om de elektronische dienstverlening aan burgers te verbeteren en te vereenvoudigen. Het gebruik van de gemeentelijke website vergroot de toegankelijkheid van de informatie voor burgers.

Niet alle geregistreerde gegevens ten aanzien van nevenfuncties van aangewezen functionarissen behoeven openbaar te worden gemaakt. Om de privacy van deze ambtenaren te beschermen, worden alleen de vanuit integriteitsoogpunt noodzakelijke gegevens openbaar gemaakt: de hoofdfunctie, de (betaalde of onbetaalde) nevenfunctie, de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht en de datum van ingang van de nevenfunctie.

Meldingen worden geregistreerd door de afdeling HRM.

Opgaveformulier nevenwerkzaamheden

Naam medewerker:

Personeelsnummer:

Dienst:

Afdeling:

Verricht de volgende nevenwerkzaamheden:

Functiebenaming

nevenwerkzaam-heden

Inhoud nevenwerkzaam-heden

Naam instelling

Datum ingang nevenwerkzaam-

heden

Duur nevenwerkzaam-heden

Tijdsbeslag functie: Het verrichten van bovenstaande nevenwerkzaamheden neemt gemiddeld […] uur per maand in beslag.

Het verrichten van de werkzaamheden vindt [binnen/buiten] werktijd plaats. 1

De nevenwerkzaamheden zijn:

☐ betaalde nevenwerkzaamheden

☐ onbetaalde nevenwerkzaamheden

Mogelijke raakvlakken met de belangen van de Gemeente Almere:

……………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………

Mogelijke raakvlakken met de functie:

…………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………….

Staan de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg?

……………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………..

Kunnen de nevenwerkzaamheden naar de mening van u en uw leidinggevende de belangen van de gemeente schaden?

☐Ja

☐Nee

Zo ja, welke van de onderstaande maatregelen is genomen (aankruisen wat van toepassing is):

☐ De nevenwerkzaamheden worden beëindigd.

☐ Er zijn zodanige afspraken gemaakt dat de belangen van de openbare dienst niet geschaad worden.

Op grond van de Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Almere 2016 worden de door de gemeentesecretaris en directeuren gemelde nevenwerkzaamheden openbaar gemaakt.

Openbaarmaking vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden op internet te publiceren.

Bij de opgave wordt het volgende vermeld:

  • de hoofdfunctie van de betreffende functionaris;

  • de nevenwerkzaamheden en de organisatie waarbinnen deze verricht worden;

  • de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

  • de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

Aldus volledig en naar waarheid ingevuld:

Datum:

Handtekening medewerker:

---------------------------------------------------------------

De leidinggevende/de gemeentesecretaris/het college verleent wel/geen toestemming voor het verrichten van bovenstaande nevenwerkzaamheden.

Duur toestemming:

…………………………………………………………………………………………………………………

Gemaakte afspraken:

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

Eventuele voorwaarden:

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

Handtekening leidinggevende:

Datum:

Handtekening gemeentesecretaris:

Handtekening college:


Noot
1

Doorstrepen wat niet van toepassing is