Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR467719
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR467719/1
Regeling vervallen per 22-10-2021
Archiefverordening 2016
Geldend van 15-12-2016 t/m 21-10-2021
Intitulé
Archiefverordening 2016Inleidende tekst
De Raad maakt bekend dat zij in haar vergadering van 1 december 2016 heeft besloten om de Archiefverordening 2016 vast te stellen, De Archiefverordening 2011 is ingetrokken. De Archiefverordening 2016 bevat voorschriften aan het college inzake de zorgplicht voor de archieven en de verantwoording daarover aan de raad. De Archiefverordening 2016 treedt op de dag na bekendmaking in dit Gemeenteblad in werking.
Archiefverordening 2016
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. de wet: de Archiefwet;
b. de raad: de Gemeenteraad van Almere;
c. het college: het College van Burgemeester en Wethouders van Almere;
d. de stadsarchivaris: de overeenkomstig artikel 32, lid 3 van de wet door het college benoemde gemeentearchivaris;
e. de beheerder: degene die ingevolge artikel 3 van de wet is belast met het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;
f. collectie: informatie die met een vooraf bepaald doel bijeen is gebracht is en een gemeenschappelijk criterium kent.
Hoofdstuk II. De zorg van het college voor de archiefbescheiden
Artikel 2
Het college wijst een of meer beheerders aan.
Artikel 3
Het college stelt voorschriften vast voor de beheerder.
Hoofdstuk III. Toezicht en verslaglegging
Artikel 4
Het college overlegt jaarlijks een verslag aan de raad over de zorg, waarin zijn opgenomen de bevindingen van de stadsarchivaris op basis van het uitgevoerde archieftoezicht.
Hoofdstuk IV. Opname van archiefbescheiden en collecties in de archiefbewaarplaats
Artikel 5
De stadsarchivaris is bevoegd om nadere regels te stellen inzake de raadpleging van archiefbescheiden die in de archiefbewaarplaats berusten.
Hoofdstuk V. Slotbepalingen
Artikel 6
Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening 2016.
Artikel 7
Deze Archiefverordening treedt in werking met ingang van de datum van bekendmaking.
Artikel 8
De Archiefverordening 2011, vastgesteld op 19 januari 2012, wordt ingetrokken per datum inwerkingtreding van deArchiefverordening Almere.
Vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Almere op 24 november 2016
De griffier, De voorzitter,
J.D. Pruim F. Weerwind
Toelichting
Algemeen.
De wet schrijft voor dat de raad een verordening vaststelt over de zorg voor de archiefbescheiden (art. 30, lid 1) en over het toezicht over het beheer van archiefbescheiden (art 32, lid 2). Deze Archiefverordening bevat daarnaast bepalingen die bewerkstelligen dat de raad zijn controlerende taak ten aanzien van het college kan uitvoeren.
Artikel 2.
De reden voor opname van dit artikel is dat de wet niet expliciet voorschrijft dat het college een of meer beheerders aanwijst voor archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Met dit artikel wordt het college in staat gesteld om een of meerdere beheerders aan te wijzen. Redenen om meer beheerders aan te wijzen, kunnen bijvoorbeeld zijn: ketenafspraken met andere bestuursorganen, aansluiting op gemeenschappelijke voorzieningen en/of aansluiting op mandaatbesluiten van het college.
Artikel 3.
Dit artikel is opgenomen om het college in staat te stellen om een besluit te nemen over de wijze waarop de beheerder zijn taken dient uit te voeren.
Artikel 4.
Dit artikel is opgenomen om de overzichtelijkheid van de verslaglegging van het college aan de raad te waarborgen en om procesmatig aan te sluiten bij afspraken inzake de begrotingscyclus van de gemeente en inzake het Interbestuurlijk Toezicht.
Artikel 5.
Dit artikel is opgenomen om de informatie die in de archiefbewaarplaats berust, zo toegankelijk mogelijk te kunnen maken. Vooral ten aanzien van de toegankelijkheid van digitale informatie kunnen extra maatregelen gewenst zijn.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl