Regeling vervallen per 01-01-2020

Algemeen Mandaatbesluit Almere 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Algemeen Mandaatbesluit Almere 2019

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Almere,

gelet op: afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 23 lid 2 van de Verordening financiële sturing, verantwoording en controle Almere 2018 en gezien het voorstel aan het college en de burgemeester van 18 december 2018

besluiten

een ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, tot het vaststellen van het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2019.

Artikel 1 Omschrijving van de begrippen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid van de Ambtenarenwet. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met ambtenaar gelijkgesteld uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten, stagiaires, trainees en zzp-ers die contractueel in opdracht van de gemeente Almere werkzaam zijn;

  • b.

    besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    concerndirecteur: de ambtenaar die als zodanig is aangesteld en deel uitmaakt van de concerndirectie;

  • d.

    leidinggevende(n):

    • 1.

      de gemeentesecretaris en alle leidinggevenden/ambtenaren die zijn ingedeeld in het eerste tot en met het vierde echelon van de functiefamilie Leidinggevenden;

    • 2.

      voor een project is de projectmanager en/of de projectdirecteur leidinggevende en voor een gebied en/of programma de programmamanager en/of programmadirecteur.

  • e.

    lead buyer: de afdeling of ambtenaar die als zodanig door de gemeentesecretaris is aangewezen als verantwoordelijk voor het zo optimaal mogelijk verwerven en managen van één of meer inkooppakketten;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college van burgemeester en wethouders of namens de burgemeester besluiten te nemen en alle overige rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten;

  • g.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

  • h.

    gemandateerde: de functionaris die de bevoegdheid heeft om namens het bestuursorgaan besluiten en andere (rechts)handelingen te verrichten;

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • j.

    programma: een uniek en tijdelijk geheel van projecten en inspanningen en dat beheerst en in onderlinge samenhang moet worden uitgevoerd om één of meer complexe strategische doelstellingen met minimale risico’s en beperkte middelen te realiseren en dat niet past binnen de normale werkwijze van de gemeentelijke organisatie. Een programma wordt vastgesteld door de concerndirectie;

  • k.

    project: een geheel van activiteiten buiten de gewone lijnactiviteiten om, om een uniek resultaat te realiseren voor een duidelijke opdrachtgever binnen duidelijke kaders door een team van (verschillende) specialisten;

  • l.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • m.

    werkterrein: de kerntaken van de betreffende organisatorische eenheid (overeenkomstig het overzicht Kerntaken Bijlage E).

Artikel 2 Schakelbepaling mandaat, volmacht en machtiging

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, wordt daaronder tevens verstaan: machtiging en volmacht.

Artikel 3 Inhoud en omvang mandaat

De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan een ieder

  • 1.

    • a.

      het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester verlenen, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft, aan de gemeentesecretaris, alle overige leidinggevenden en alle ambtenaren het algemene mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten, waaronder ook begrepen de vertegenwoordiging in rechte, met inbegrip van de schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken, die in het kader van een goede uitoefening van al de huidige en toekomstige taken en verantwoordelijkheden nodig zijn en tot het werkterrein en takenpakket van de betrokken organisatie-eenheid behoren.

    • b.

      tot de bevoegdheden vallend onder het algemene mandaat worden tevens gerekend al die bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester toekomen op grond van een door een derde aan hen verleend mandaat.

    • c.

      Tenzij de wet zich daartegen in een concreet geval verzet beschikken de concerndirecteuren over dezelfde bevoegdheden als de gemeentesecretaris. Daarvan uitgezonderd zijn de bevoegdheden waarvan de uitoefening op grond van Bijlage B onder A uitdrukkelijk aan de gemeentesecretaris is voorbehouden. De concerndirecteuren nemen bij de uitoefening van aan hen toekomende bevoegdheden, het Directiestatuut en daarmee de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris in acht.

  • 2. Het mandaat aan de gemeentesecretaris omvat tevens de bevoegdheid om een aan één of meer leidinggevenden verleend mandaat in te trekken en/of bij één of meer andere leidinggevende(n) onder te brengen.

  • 3. Het mandaat aan de leidinggevenden omvat tevens de bevoegdheid om een aan één of meer, aan hem of haar ondergeschikte ambtenaren verleend mandaat in te trekken en/of bij één of meer andere(n) aan hem of haar ondergeschikte ambtena(a)r(en) onder te brengen.

  • 4. De gemeentesecretaris is, met uitsluiting van iedere andere leidinggevende, bevoegd om ondermandaat te verlenen aan een niet aan hem ondergeschikte derde belast met de leiding of uitvoering van een programma, project of contract.

  • 5. Van het in het eerste lid aan een ieder verleende mandaat zijn uitgesloten al die bevoegdheden:

    • a.

      welke niet in mandaat mogen worden verleend;

    • b.

      die het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester zelf, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft, van het in het eerste lid verleende mandaat hebben uitgesloten;

    • c.

      waarbij de aard van de bevoegdheid zich tegen de uitoefening van het verleende mandaat verzet;

      De in dit lid onder a en b bedoelde, van het algemeen mandaat uitgesloten, bevoegdheden worden door het college van burgemeester en wethouders en/of burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, opgenomen op de zogenaamde ‘Beperkingenlijst College en BM’ welke als bijlage A bij dit besluit is opgenomen.

  • 6. Van het in het eerste lid aan alle overige leidinggevenden en ambtenaren verleende mandaat zijn uitgesloten al die bevoegdheden welke de gemeentesecretaris aan zichzelf heeft voorbehouden dan wel waarvan door hem of haar is bepaald dat die:

    • a.

      door (een) specifieke afdeling(en) of

    • b.

      door één of meer specifieke ambtena(a)ren zullen worden uitgeoefend dan wel

    • c.

      waarvoor het volgen van een bepaalde procedure is voorgeschreven. De in dit lid bedoelde, van het algemeen mandaat aan alle overige leidinggevenden en ambtenaren uitgesloten, bevoegdheden worden door de gemeentesecretaris opgenomen op de zogenaamde ’beperkingenlijst GS’ welke als bijlage B bij dit besluit is opgenomen.

  • 7. De gemeentesecretaris kan instructies geven die bij het uitoefenen van de in het eerste en vierde lid (onder)gemandateerde bevoegdheden door de gemandateerde in acht genomen dienen te worden.

  • 8. Op het mandaat zoals verleend op grond van dit artikel zijn de voorwaarden, voorschriften en

    beperkingen van toepassing zoals beschreven in artikel 5.

  • 9. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden onder gemeentesecretaris en leidinggevende(n) ook hun respectieve – (door hen) aangewezen - plaatsvervangers verstaan.

Artikel 5 Voorwaarden, voorschriften en algemene beperkingen mandaat, machtiging en volmacht

  • 1. Het op grond van artikel 4 eerste, derde en vierde lid, verleende mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de afdeling, het programma of project en voor zover de concrete uitoefening van de bevoegdheid in overeenstemming is met de binnen de gemeentelijke organisatie, de afdeling, het programma of project gemaakte afspraken.

  • 2. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor de gemeentesecretaris of diens plaatsvervanger.

  • 3. Ten aanzien van bevoegdheden die zowel ten bate als ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de begroting van: de desbetreffende afdeling, het programma of project moet zijn voorzien.

  • 4. Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast dit Mandaatbesluit – daarop de Budgethoudersregeling Almere 2019 van toepassing.

  • 5. Iedere afdelingsmanager is – met inachtneming van het bepaalde in lid 6 onder g - bevoegd om binnen het werkterrein en takenpakket van de eigen afdeling beleidsregels, richtlijnen, aanwijzingen, instructies vast te stellen. In dit verband verschaft de afdelingsmanager de gemeentesecretaris periodiek een overzicht van de overeenkomstig de eerste zin vastgestelde regelingen.

  • 6. De gemandateerde is, naast en met inachtneming van het bepaalde in Bijlage A en B, niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:

    • a.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften. Hieronder valt niet het verlenen van een (omgevings)vergunning in afwijking van het bestemmingsplan dan wel afwijkingen van de Welstandsnota.

    • b.

      wanneer het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget tot gevolg heeft;

    • c.

      het voorgenomen besluit dusdanige ingrijpende gevolgen heeft voor de rechtspositie van één of meerdere ambtenaren dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft;

    • d.

      een lid van het college, de gemeentesecretaris of een leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat het voorgenomen besluit aan het college of aan de burgemeester moet worden voorgelegd;

    • e.

      het college of de burgemeester heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

    • f.

      het een voordracht voor- of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband;

    • g.

      het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

    • h.

      het betreft het benoemen en ontslaan van leden van een (advies)commissie of extern bestuur(sorgaan);

  • 7. Een voorgenomen besluit dat mogelijk politieke en/of bestuurlijke consequenties dan wel precedentwerking kan hebben, wordt pas genomen nadat er bestuurlijke afstemming heeft plaatsgevonden.

  • 8. Ook indien niet is gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het 7e lid, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.

  • 9.

    • a.

      De gemeentesecretaris, de concerndirecteuren en de overige in artikel 1d, onder 1 genoemde leidinggevenden/ambtenaren zijn bevoegd om besluiten te nemen, in te trekken en te wijzigen voor wat betreft rechtspositionele aangelegenheden van (aan hen ondergeschikte) ambtenaren.

    • b.

      de gemeentesecretaris is gerechtigd om de in sub a begrepen bevoegdheid ook toe te delen aan een in artikel 1d, onder 2 genoemde leidinggevende.

  • 10. Degene die het besluit waartegen een bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen is niet bevoegd om in mandaat op het bezwaarschrift te beslissen. Bevoegd is in dat geval de eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid, mits die niet bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest. Wanneer er geen eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid voorhanden is of wanneer de eerst hogere leidinggevende betrokken is geweest bij de totstandkoming van het besluit in primo dan berust de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar bij de gemeentesecretaris.

  • 11. Mandaat tot het niet-ontvankelijk verklaren van bezwaarschriften komt een leidinggevende toe voor wat betreft bezwaarschriften:

    • a.

      die niet tijdig zijn ingediend;

    • b.

      die niet zijn gericht op een besluit;

    • c.

      waar sprake is van het ontbreken van een belang;

    • d.

      waar sprake is van schending van een vormvoorschrift.

      Bevoegd is in dat geval eveneens de eerst hogere leidinggevende mits die niet bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest.

  • 12. Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht kan niet in mandaat worden gedaan door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

  • 13. De gemandateerde moet de voorwaarden, voorschriften en beperkingen, gesteld door de gemeentesecretaris en/of zijn of haar leidinggevende, opvolgen.

Artikel 6 Vastleggen en bekendmaken uitzonderingen op het algemene mandaat

  • 1. Iedere afdelingsmanager is gerechtigd om op het, met dit besluit aan zijn of haar ondergeschikten verleende algemene mandaat uitzonderingen aan te brengen.

  • 2. Een op het algemene mandaat aangebrachte uitzondering wordt door de afdelingsmanager schriftelijk vastgelegd en besloten.

  • 3. Een besluit genomen op grond van het tweede lid treedt pas in werking nadat het in het Gemeenteblad bekend is gemaakt.

  • 4. Het voorgaande lid is van overeenkomstige toepassing op de besluiten die op grond van artikel 4 lid 5 en 6 door het college en/of burgemeester of de gemeentesecretaris worden genomen.

Artikel 7 Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten

Alle krachtens mandaat genomen besluiten worden overeenkomstig één op de in bijlage D beschreven manieren geredigeerd en ondertekend.

Artikel 8 Mandaat aan- en van derden

  • 1. Verlening van mandaat aan een gemandateerde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, heeft schriftelijke instemming van de gemandateerde nodig en in voorkomend geval ook van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde in kwestie werkt.

  • 2. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die via een Gemeenschappelijke Regeling waar Almere deel van uitmaakt, aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen valt niet onder deze regeling. De Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Almere bevoegdheden heeft overgedragen worden bijgehouden in Bijlage C.

  • 3. Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, valt niet onder deze regeling.

  • 4. Voor zover aan derden een specifiek mandaat is verleend of van derden een specifiek mandaat is verkregen, zijn deze opgenomen in bijlage C ‘mandaat aan/van derden’.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit wordt bekend gemaakt op het elektronisch gemeenteblad en treedt in werking op 1 januari 2019

  • 2. Gelijktijdig wordt het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2018 ingetrokken.

  • 3. De officiële titel van deze regeling is Algemeen Mandaatbesluit Almere 2019.

Aldus vastgesteld door zowel:

burgemeester en wethouders van Almere als de burgemeester op 18 december 2018

de secretaris, de burgemeester,

R. Wielinga F.M. Weerwind

de burgemeester

F.M. Weerwind

BIJLAGEN

A Beperkingenlijst College & BM

BBeperkingenlijst Gemeentesecretaris

C Mandaat aan- en van derden

DRedactie en ondertekening besluiten

EKerntaken afdelingen

BIJLAGE A

BEPERKINGENLIJST B&W EN BM

A.Bevoegdheden berustend bij burgemeester

  • .
    • 1.

      De burgemeester is als eenhoofdig bestuursorgaan verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Dat impliceert dat de bevoegdheden op het vlak van openbare orde niet kunnen worden overgedragen aan bijvoorbeeld het college van B&W of een wethouder. De mogelijkheden tot mandatering van openbare orde en veiligheidsmaatregelen zijn beperkt, omdat mandaat niet kan worden verleend indien de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gezag over de politie, het gezag bij brand en andere ongevallen voor zover de brandweer daarbij een taak heeft en het opperbevel in de rampenbestrijding. Artikel 177, lid 2 Gemeentewet sluit mandatering tot het nemen van besluiten uit bij:

  • .
    • • preventief fouilleren (151b),

      • bestuurlijke ophouding (154a en 176a),

      • algemene handhaving openbare orde (172),

      • maatregelen voetbalvandalisme en ernstige overlast (172a),

      • bevel aan ouders/verzorgers van 12-minners die de openbare orde verstoren (172b),

      • toezicht op openbare vermakelijkheden en samenkomsten en op voor het publiek toegankelijkegebouwen (174 lid 2),

      • het sluiten van woningen wegens openbare ordeverstoring (174a),

      • noodbevel (175) en

      • noodverordening (176)

    • 2.

      Machtiging Algemene wet op het binnentreden

    • 3.

      Machtiging Bijzondere opname psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

    • 4.

      Uitvoering wet tijdelijk huisverbod

    • 5.

      Besluitvorming in bezwaar waarbij contrair wordt gegaan aan:

      • het advies van de Bezwaarschriftencommissie 1

      • het advies dat is opgesteld n.a.v. ambtelijk horen

B. Bevoegdheden berustend bij het college van burgemeester en wethouders

  • 1.

    Bevoegdheid tot verlenen strafontslag

  • 2.

    Aanstelling, schorsing en ontslag gemeentesecretaris

  • 3.

    Aanstelling, schorsing en ontslag concerncontroller

  • 4.

    Benoeming leden Adviesraad Sociaal Domein

  • 5.

    Benoeming leden bomencommissie

  • 6.

    Benoeming leden marktcommissie

  • 7.

    Besluitvorming in bezwaar waarbij contrair wordt gegaan aan:

    • het advies van de Bezwaarschriftencommissie 2

    • het advies dat is opgesteld n.a.v. ambtelijk horen

1 Conform de toezegging van het college d.d. 27 september 2016 n.a.v. het jaarverslag Bezwaarschriftencommissie

2 Voor zover het betreft bezwaar tegen een door of namens het college genomen besluit

BIJLAGE B

BEPERKINGENLIJST GEMEENTESECRETARIS

A. BIJ DE GEMEENTESECRETARIS BERUSTENDE BEVOEGDHEDEN

B. BIJ EEN OF MEER SPECIFIEKE LEIDINGEVENDEN/AMBTENAREN BERUSTENDE BEVOEGDHEDEN

Het mandaat van onderstaande bevoegdheden aan de gemeentesecretaris laat onverlet de aan het Georganiseerd Overleg (GO), de Ondernemingsraad (OR) en de VGWM-commissie toekomende bevoegdheden.

A. Personeel en organisatie

  • 1.

    De gemeentesecretaris schorst en ontslaat afdelingsmanagers

Aandachtspunt:

De gemeentesecretaris is bevoegd tot het in bijzondere gevallen aanwijzen van een waarnemend afdelingsmanager met het recht die aanwijzing ongedaan te maken dan wel op te schorten.

  • 2.

    De gemeentesecretaris, gehoord het college, benoemt, schorst en ontslaat concerndirecteuren.

  • 3.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om binnen de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie wijzigingen aan te brengen waaronder het onderbrengen van een team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere afdeling mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting. Onder dezelfde voorwaarde is de gemeentesecretaris bevoegd tot het instellen, opheffen of samenvoegen van afdelingen. Een nieuwe inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    Het uitvoeren van Hoofdstuk 4 van de Leidraad bij organisatieveranderingen gemeente Almere 2008 voor zover het betreft de bevoegdheid tot het samenstellen van een herplaatsingscommissie incl. het aanwijzen van de secretaris voor de herplaatsingscommissie.

Actualiseren en aanpassen bijlagen bij het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2019

De gemeentesecretaris is bevoegd de inhoud van de bijlagen B, C, D en E voor zover nodig te actualiseren en aan te passen.

Actualiseren en aanpassen bijlage Limietenstelsel bij de Budgethoudersregeling Almere 2019

De gemeentesecretaris is bevoegd voor zover nodig de inhoud van de bijlage Limietenstelsel te actualiseren en aan te passen.

B. Afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische ontwikkeling & Grondzaken

  • 1.

    De afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische ontwikkeling & Grondzaken zijn gezamenlijk bevoegd tot afwijking van de Nota grondprijsbeleid onder de in die nota opgenomen voorwaarden en grenzen.

  • 2.

    De afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische ontwikkeling & Grondzaken zijn gezamenlijk bevoegd tot het uitgeven van gronden (m.u.v. gronden bestemd voor tuinvergroting.) Van het uitoefenen van de gezamenlijke bevoegdheid is – naast de ondertekening door beiden – eveneens sprake bij het door één van de genoemde functionarissen ondertekenen van de (uitgifte)overeenkomst en het door de andere functionaris paraferen van het routingformulier.

  • 3.

    De afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische ontwikkeling & Grondzaken zijn gezamenlijk, bevoegd om gemotiveerd af te wijken van bepalingen in de Algemene Verkoopvoorwaarden van de gemeente Almere 2019.

Afdelingsmanager Financiën & Control

De afdelingsmanager Financiën & Control is bevoegd tot het doen van de BTW- en overige aangiftes

Afdeling Inkoop/Aankoop, Contract/Subsidies en Juridisch Advies

De teamleider van het team Juridische zaken (Advies en Control) is bevoegd de (doorlopende) procesmachtigingen vast te stellen.

Afdeling Bestuur, Veiligheid en Strategie

De Stadsarchivaris, is met uitzondering van iedere andere functionaris, bevoegd tot uitvoering van de Archiefwet 1995, de Archiefverordening 2016 en daarop gebaseerde regelgeving, voor zover het de aan de stadsarchivaris bij of krachtens de Archiefwet 1995 toebedeelde bevoegdheden betreft.

Projectmanagers GREX

  • 1.

    De afdelingsmanagers Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische ontwikkeling & Grondzaken wijzen voor de grondexploitaties waarvoor zij verantwoordelijk zijn een of meerdere projectmanagers GREX aan;

  • 2.

    De projectmanager GREX is verantwoordelijk voor de grondexploitatie die aan hem of haar is toegewezen en beschikt over het daarmee overeenstemmend mandaat.

Wet openbaarheid van bestuur

  • a.

    Bevoegdheid om te beslissen op Wob-verzoeken berust bij teamleiders. Voor het beslissen op Wob-verzoeken worden gebiedsmanagers gelijkgesteld met teamleiders;

  • b.

    Wanneer er geen teamleider (voorhanden) is berust de bevoegdheid om te beslissen op een Wob-verzoek bij de (adjunct)afdelingsmanager of programmamanager/directeur, e.e.a. afhankelijk van de inrichting van het desbetreffende organisatieonderdeel;

  • c.

    Bij ingediende bezwaren op Wob-besluiten beslist de eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid, tenzij deze bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest. 3

  • d.

    In die uitzonderlijke gevallen dat er geen direct hogere leidinggevende en vervanger beschikbaar zijn geschiedt de vervanging door een leidinggevende van gelijk hiërarchisch niveau buiten de eigen organisatorische eenheid.

Privacy Information Officer (PIO): De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

De PIO is bevoegd tot het melden van datalekken ingevolge artikel 33 AVG

De PIO is bevoegd tot het uitvoeren van de artikelen 15 tot en met 19 AVG in het geval van een afdelingsoverstijgend of organisatiebreed verzoek.

Coördinator Veiligheid & Gezondheid

Wanneer bij het uitvoeren van werkzaamheden gevaarlijke situaties worden vastgesteld, is de coördinator Veiligheid & Gezondheid bevoegd om op te treden en die maatregelen te (doen) treffen, die noodzakelijk zijn met het oog op de veiligheid in brede zin. Daartoe heeft de coördinator Veiligheid & Gezondheid de volledige bevoegdheid tot het geven van opdrachten aan derden, inclusief het toepassen van acute bestuursdwang en het aangaan van verplichtingen voor zover deze horen bij het optreden zoals hiervoor gemeld. Voorts is de coördinator Veiligheid & Gezondheid bevoegd om directie te voeren op alle werken van de gemeente en als wegbeheerder op te treden, in het kader van met name de verplichtingen op het gebied van Veiligheid & Gezondheid. De coördinator Veiligheid & Gezondheid is in het kader van bovenvermeld optreden, in samenhang met art. 125 Gemeentewet, toezichthouder in de zin van art. 5:11 Algemene wet bestuursrecht.

3 Voor besluiten op bezwaar die contrair zijn aan het advies van de Bezwaarschriftencommissie geldt hetgeen in voetnoot 1 is opgenomen.

Lead buyers

De door de gemeentesecretaris aangewezen afdelingen en/of functionarissen verantwoordelijk voor het zo optimaal mogelijk verwerven en managen van de volgende inkooppakketten.

1. Afdeling Inkoop/Aankoop, Contract/Subsidies en Juridisch Advies:

  • de teamleider Juridische zaken (Advies & Control) treedt op als lead buyer inkoop juridische dienstverlening

2. Afdeling(smanager) Stadsbedrijf:

  • onderhoud en aanschaf E &W (elektrotechnische en werktuigbouwkundige) installaties, incl. signaleringsdiensten;

  • verwerving, nieuwbouw, renovatie en onderhoud gebouwd vastgoed

  • externe vergader- en verblijfsfaciliteiten.

3. Afdeling(smanager) Stadsruimte:

  • advies- en ingenieursdiensten

  • nieuwbouw, renovatie en onderhoud Kunstwerken

4. Afdeling(smanager) Werk & Inkomen:

  • detachering overig personeel

5. Afdeling(smanager) HRM:

  • alle inhuur vanaf schaal 10

6. Afdeling(smanager) Financiën en Control:

  • vakliteratuur en abonnementen

7. Afdeling(smanager) ICTAR:

  • alle overeenkomsten die een relatie hebben met IV-functionaliteit (leveringen en diensten)

8. Afdeling(smanager) IBA:

werving programmamanagement / programmamanagers

De gemeentesecretaris is bevoegd om, in bijzondere gevallen, toestemming te verlenen voor de inkoop door anderen dan de hier genoemde lead buyers.

BIJLAGE C

MANDAAT AAN- EN VAN DERDEN

Mandaat verleend aan derden

  • 1.

    Mandaat- en machtigingenbesluit Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek d.d. 15 januari 2013

  • 2.

    (Onder)mandaatbesluit Vierde huis d.d. 1 februari 2016

Mandaatbesluit voor opleggen gebiedsontzegging door Politie Midden Nederland d.d. 30 november 2016

  • 3.

    Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg Veiligheidsregio Flevoland en Gooi- en Vechtstreek d.d. 17 maart 2015

Mandaatbesluit directeur Plangroep in verband met uitvoering schuldhulpverlening d.d. 12 december 2017

  • 4.

    Mandaatbesluit openbaar vervoerder Keolis d.d. 10 december 2017

  • 5.

    Ondertekeningsmandaat Almere City Marketing d.d. 13 november 2018

  • 6.

    Mandaatbesluit P1 Holding B.V. d.d. 6 maart 2018

Mandaat verkregen van derden

  • 1.

    Mandaatbesluit centrumregeling Sociaal Domein Flevoland

  • 2.

    Mandaat gemeente Zeewolde op grond van gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold d.d. 26 mei 2014

BIJLAGE D

REDACTIE EN ONDERTEKENING KRACHTENS MANDAAT GENOMEN BESLUITEN

Alle krachtens mandaat genomen besluiten worden overeenkomstig één van de hieronder beschreven manieren geredigeerd en ondertekend.

  • 1.

    Handgeschreven; voor ondertekening met een natte (handgeschreven) handtekening:

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam.

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam.

  • 2.

    Gewone elektronische (ingescande) handtekening:

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen”, gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam.

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze”, gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam.

  • 3.

    Gekwalificeerde elektronische handtekening:

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen”, gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam.

In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze”, gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam.

  • 4.

    Disclaimer:

Brieven en besluiten welke elektronisch tot stand zijn gekomen en, al dan niet elektronisch, worden verzonden èn niet door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester behoeven te worden voorzien van één van de in lid 2 en 3 genoemde handtekening(en) worden naar analogie van het bepaalde in lid 2 en 3 voorzien van de juiste en volledige redactie en moeten worden afgesloten met de volgende disclaimer:

“Deze brief [evt. vervangen door: “Dit besluit”] is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend”.

  • 5.

    In geval een bevoegdheid is ondergemandateerd worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen" c.q. "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van-, alsmede ondertekening (op eén van de in lid 2 tot en met 4 genoemde manieren) door, degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent met vermelding van de naam.

  • 6.

    Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.

  • 7.

    De in het zesde lid vermelde vertegenwoordigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • 8.

    Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door ".......……..-.......…… “ (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.

BIJLAGE E

KERNTAKEN AFDELINGEN

Wordt in 2019 vastgesteld